تعریف کلی خودرو، وسیلهٔ نقلیهای با چهارچرخ است ولی در طول تاریخ، برخی خودروها از این قاعده سرپیچی کردند و با سه چرخ ساخته شدند که مشهورترین آنها، رلاینت رابین است.
پیش از رابین
شرکت بریتانیایی رلاینت پیش از معرفی رابین ساخت خودروهای سهچرخ را آغاز کرده بود. این شرکت بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۷۳ مدل رگال را با یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب تولید میکرد. این خودرو نهتنها به لطف ابعاد کوچک و جمعوجور، برای رانندگیهای شهری گزینهٔ ایدهآلی محسوب میشد بلکه پیشرانههای کوچک آن مصرف سوخت پایینی داشتند. البته ازآنجاییکه قویترین موتور رگال یک نمونهٔ ۷۰۰ سیسی با ۳۰ اسب بخار قدرت بود، خودروی سریعی بهحساب نمیآمد ولی برای انجام وظایف شهری کافی بود. رگال به لطف قیمت پایین، در طول دوران تولید خود ۱۳۰ هزار دستگاه فروخت اما در اوایل دههٔ ۷۰، با سالخورده شدن رگال از یک سو و آغاز بحران سوخت از سوی دیگر، رلاینت به فکر ساخت جانشینی برای خودروی سهچرخ محبوب خود افتاد.
توسعهٔ رابین
این خودروی سهچرخ جدید که رابین نام گرفت، باید تمام قابلیتهای کاربردی موردنیاز یک خانواده برای زندگی روزمره را بدون کاستی ولی با قیمتی بسیار پایین ارائه میکرد. رلاینت آنقدر روی قابلیت استفادهٔ رابین تمرکز داشت که برای توسعهٔ آن از مهندس بااستعداد «جان کراستویت» کمک گرفت یعنی کسی که در مسابقات فرمول یک و برای شرکتهایی مثل لوتوس کار کرده بود. وی همچنین در اواخر دههٔ ۶۰ به توسعهٔ شوتینگ بریک رلاینت سیمیتار هم کمک کرده بود. البته با همهٔ اینها، رابین از لحاظ قابلیتهای دینامیکی ضعیفتر از خودروهای چهارچرخ سنتی بود و کابین بسیار لخت و سادهای داشت.
این موضوعات اما اهمیت چندانی نداشتند زیرا رابین برای هدف خاصی ساخته شده بود و در این مسیر موفق عمل کرد. این خودروی سهچرخ بریتانیایی در سال ۱۹۷۳ با پیشرانهٔ ۷۵۰ سیسی چهار سیلندر با ۳۲ اسب بخار قدرت راهی بازار شد اما در سال ۱۹۷۵ به موتور قویتر ۸۵۰ سیسی مجهز شد که ۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. با وجود این قدرت اندک، رابین به لطف وزن بسیار سبک زیر ۴۵۰ کیلوگرم، ظرف حدود ۱۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و حداکثر سرعتی در حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت داشت. نیروی موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته دستی به دو چرخ عقب منتقل میشد.
برای اکثر خانوادهها، این قدرت و سرعت کافی بود اما مزیت اصلی رابین، مصرف سوخت بسیار پایین آن بود. به لطف پیشرانهٔ کوچک و وزن سبک، این خودروی سهچرخ در هر صد کیلومتر زیر ۵ لیتر بنزین مصرف میکرد. علاوه بر این، رابین خودروی بسیار ارزانقیمتی بود و در سال ۱۹۷۳ تنها ۲۰۰ پوند قیمت داشت که معادل ۲,۷۰۰ پوند امروز است. به لطف این ویژگیها، رابین توانست نقش مینی ماینر را که در سال ۱۹۵۹ عرضه شده بود تکرار کند. وزن سبک رابین به لطف استفاده از شاسی گالوانیزه در کنار بدنهای از فایبرگلاس حاصل شده بود. در همین حال، تیم مهندسی رلاینت به رهبری کراستویت سخت تلاش کردند تا رابین علیرغم داشتن تنها سه چرخ، متعادل و ایمن باشد. چرخها نیز بهگونهای تعبیه شده بودند که فضای داخلی را به حداکثر برسانند. این هندسهٔ چرخها، خودرو را بسیار پایدار کرده بود.
یکی دیگر از مزیتهای رابین که باعث موفقیت آن شد، امکان رانندگی بدون نیاز به گواهینامه بود. طبق قانون بریتانیا، کسانی که گواهینامهٔ موتورسیکلت داشتند، میتوانستند با خودروهای سه یا چهارچرخ با وزن زیر ۵۵۰ کیلوگرم رانندگی کنند. این موضوع باعث شد دارندگان موتورسیکلت که خواهان خودرو بودند ولی هزینه یا زمان دریافت گواهینامهٔ کامل را نداشتند سراغ رابین بروند. موفقیت رابین باعث شد رلاینت نسلهای دوم و سوم آن را به ترتیب در سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۹ معرفی کند. این مدلهای جدید همچنان از همان فرمول و فلسفهٔ اصلی استفاده کردند و پیشرانههای کوچک را با ساختار سبک و بدنهٔ فایبرگلاس ترکیب کردند. رابین حدود چهار دهه تولید شد و رلاینت را به دومین خودروساز پرفروش بریتانیا پس از بریتیش لیلاند تبدیل کرد.
بااینحال، با برطرف شدن سایهٔ بحران سوخت از سر جهان و محبوبیت خودروهای اقتصادی چهارچرخ مثل فورد فییستا بین خریداران، فروش رابین کاهش پیدا کرد و بهآرامی زیر سایهٔ رقبای چهارچرخ جدید قرار گرفت. نهایتاً تولید مشهورترین خودروی سهچرخ جهان در سال ۲۰۰۱ با عرضهٔ سری خاصی با نام ۶۵ خاتمه پیدا کرد. تمام نمونههای این سری ویژه با رنگ طلایی و تودوزی چرمی تولید شدند و معادل ۲۳,۵۰۰ دلار امروز قیمت داشتند.
شهرت جهانی رابین در تاپ گیر
هرچند رابین در دهههای پایانی قرن بیستم در خیابانهای بریتانیا فراوان دیده میشد اما در خارج از این کشور چندان شناختهشده نبود. بااینحال، زمانی که تاپ گیر در سال ۲۰۰۶ رابین را به یک شاتل فضایی تبدیل کرد، این خودروی سهچرخ شهرتی جهانی یافت. هرچند این پروژه طبق برنامه پیش نرفت ولی رابین را مشهور کرد. علاوه بر این، رابین یکبار دیگر در سال ۲۰۱۰ هم در تاپ گیر حضور پیدا کرد. بهطورکلی، هرچند رابین در طول دوران عمر خود بسیار مورد تمسخر قرار گرفت ولی خودروی مهمی بود و مثل مینی، امکان حملونقل راحت را برای خانوادههای ضعیف فراهم کرد یعنی کاری که در آن سالهای سخت هیچ خودروی دیگری نمیتوانست انجام دهد.
hosen
۱۹ آذر ۱۴۰۳شتاب صفر تا صدش با پژو پارس های جدید یکیه😂😂
علی Shelby
۱۹ آذر ۱۴۰۳همونی که جرمی باهاش چپ کرد
R
۱۹ آذر ۱۴۰۳چرت
مفت بدن برنمیدارم
Amiro
۱۹ آذر ۱۴۰۳یادمه توی کارتون مستربین زیاد میدیدمش با رنگ آبی هم بود 😂😂
مقاله جالبی بود ممنون ♥️
nissan skyline
۱۹ آذر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Reliant-Robin-3.jpg
دشمن دیرینه مستر بین :)
مهردادکمال
۱۹ آذر ۱۴۰۳برای خانواده ای که توانایی خرید اتوموبیل رو نداره و از موتور استفاده میکنه بنظرم ایده اله
حداقل امنتر و جادارتره
مهراد
۱۹ آذر ۱۴۰۳آب دستتونه بزارید زمین و برید اپیزود ریلاینت رابین اسپیس شاتل ( Top gear space shuttle ) رو توی یوتیوب سرچ کنید و ببینید
اگر ندیدید و نبینید دور از جونتون نصف عمرتون بر فناست
من برم دوباره ببینم
saeedfarshchian
۱۹ آذر ۱۴۰۳یدونه ازینا بیان برای مردم با سطح درآمد کم بزنن تولید زیاد داشته باشه همه بتونن بخرن صنعت خودرو سازیمون ازین رو به اون رو میشه
genius
۲۰ آذر ۱۴۰۳حتی اگر پروژه رنو توئیزی ایرانی یا یوز رو پیش میبردن کمک شایانی بود به کنترل حجم تردد و آلودگی هوای ناشی از ترددهای تک سرنشین بالاخص در کلانشهرها ولی متاسفانه مثل صدها طرح خوب اما نیمهکاره رها شد!
Sabzi
۱۹ آذر ۱۴۰۳بنظرم جا داشت با ظهور رقبای ۴چرخ ، اینا هم یه مدل ۴چرخ تولید میکردند که ارزون و کاملا اقتصادی باشه و همچنان گزینه اول مردم با وضع مالی ضعیف باقی بمونه . چون دهه ها در بازار حضور داشت و شناخته شده بود . قطعاتشم تا حد امکان با همین سهچرخه مشترک ساخته میشد
KAIZEN
۱۹ آذر ۱۴۰۳در هندوستان روی توک توک این کار رو کردند و تبدیل به چهار چرخش کردند البته با بدنه ای جذابتر ولی با همون ساختار بسیار ساده
SMS
۱۹ آذر ۱۴۰۳یکی از چیز هایی که ماشین های قدیمی رو جذاب می کنه اینکه برعکس خودرو های امروزی هیچی نداشتند و برای همین فوقالعاده سبک بودند
جرمی کلارکسون
۱۹ آذر ۱۴۰۳رلاینت شاتل
KAIZEN
۱۹ آذر ۱۴۰۳سه چرخه هایی هستند که دو چرخ دو جلو و یک چرخ در عقب هستند که تعادل خیلی بهتری دارند
KAIZEN
۱۹ آذر ۱۴۰۳https://editorial.pxcrush.net/carsales/general/editorial/daihatsu-memo-concept-2.jpg?width=1024&height=682
https://images.hindustantimes.com/auto/img/2023/10/25/1600×900/Honda_EV_Tokyo_Auto_Show_1697438424274_1698222296357.jpeg
https://cdn.motor1.com/images/mgl/3W1po6/s3/toyota-c-pod-jdm-spec-exterior-shots.jpg
https://www.mandurahmail.com.au/images/transform/v1/crop/frm/silverstone-feed-data/bbb57c9d-1558-4e6e-b712-055e07cb0235.png/r0_0_1023_682_w1200_h678_fmax.jpg
https://cdn.globalbajaj.com/-/media/ElSalvador/Images/QUTE/qute-right-A-truly-versatile-vehicle-1920×1080.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&rev=6a611b216b1041ee947fe03dea0dd158&hash=E27715B3163DA7366BA7908EAE937921
genius
۲۰ آذر ۱۴۰۳تصور کنید بجای اینکه پونزده سال اخیر انواع و اقسام کراساوورهای بی اصابت و معلومالحال چینی رو بیارن صدهزارتا رنو توئیزی وارد کرده بودن مسلما خیلی از ترددهای تکسرنشین منتقل میشد به این چهارچرخه فوقالعاده مناسب تردد در کلانشهرها و امروز اخطار قرمز آلودگی هوا نداشتیم در تهران!
حسین دهمرد
۲۰ آذر ۱۴۰۳مثه همینو هند و چین و ژاپن و … هم زدن ولی انقد ازش تعریف تمجید و مقاله ندادن بیرون. عنگلیس استاد قالب کردن گنجشک جای قناریه. والا این خصوصیاتی که این داشت پرایدم داره. ولی ارزش تعریف کردن نداره
امیر دهقان
۲۰ آذر ۱۴۰۳این مطلب توسط یک وبسایت آمریکایی نوشته شده
به همه چیز با دید توهم توطئه نگاه نکنیم!
حسین دهمرد
۲۰ آذر ۱۴۰۳باشه آقا عنگلیس بهترین سازنده ی سه پاچه ی دنیاست. هوشمندی رو ببین . ظرافتو ببین. کیفیتو ببین
علی
۲۰ آذر ۱۴۰۳مستربین حرکت کن
شکیبا
۲۳ آذر ۱۴۰۳دوستانی که ۳۰ سال پیش و قبل تر رو به یاد میارن خوب میدونن که داشتن یه پیکان ۴۸ که هیچ حتی داشتن یه ژیان یا یه فولکس واگن قورباغه ای برای اکثر خانواده ها ارزو بود، من خود ۲۰۰ متر زمین تو اسلامشهر رو با یه پژو ۴۰۴ عوض کردم!!! همه هم بهم تبریک میگفتن!!!از خوشحالی یه گوسفند هم کشتم این سفینه فضایی هم مال همون دورانه
ایرج
۲۵ آذر ۱۴۰۳والا بخدا اگردرایران باشه مطنئناً اولین خریدارش خودم خواهد بود بسیار خودرو جمعوجورو صددرصد کم خرج و بی آزاری خواهد بود حتی بهتر از پرایدرکاب میده نمیدونم چرا مسئولین عزیز فقط به چین و پژوفرانسه پراستعلاک چسبیدند؟بهتراست گاهی نظرملت راهم جویاشوید؟؟ببخشیدا