پیشرانه ۵۰۰ اسب بخار برای خودرویی با وزن خالص ۸۰۰ کیلوگرم که مرکز ثقل پایین و ابعاد کوچک دارد؛ تواناییهای عالی برای شتابگیری و گذر از پیچهای تند فراهم میکند. این شرایط در Revolution SC500 وجود دارد. در ادامهی مطلب، گزارش تست و بررسی کارشناسان اتوکار از جدیدترین سوپراسپرت سبکوزن ساخت بریتانیا را میخوانید.
روولوشن SC500 خودرویی مخصوص پیست مجهز به سوپرشارژ است. این مدل تا حدی چسبنده و دقیق ساخته شده که راننده کارخانهاش برای گذر از پیچهای «Craner» در پیست «Donington Park» انگلستان، نیازی به ترمزگرفتن نداشت! بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم تا همین کار را انجام دهیم.
وقتی پیچیدن ترسناک میشود
مشکل اینجاست که این ورودی پیچ اول دید مناسبی ندارد؛ پس از آن هم به سراشیبی پیچ دوم میرسیم که به پیچ تند سوم منتهی میشود. سرعت ورود خودرو به این پیچ نیز برابر ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است. همه اینها به این معناست که باید بدون داشتن دید مناسب و با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به چپ بپیچم. پس از آن هم نیروی g را تحمل کنم که هیچ خودروی جادهای توان تولید آن را ندارد!
چندین بار تلاش کردم به محض رسیدن به پیچها پایم را روی پدال ترمز قرار ندهم اما هربار یا غریزهام وارد عمل میشد پدال ترمز را فشار میداد یا ذهنم یاریکننده نبود. ۵۰۰ اسب بخار قدرت موتور V6 فورد وظیفه حرکتدادن بدنه ۸۰۰ کیلوگرمی این خودرو را برعهده دارد؛ بنابراین نسبت قدرت به وزن SC500 برابر ۶۲۵ اسب بخار بر تن است که رقمی تحسین برانگیز محسوب میشود. در مقام مقایسه میتوان به نسل جدید پورشه 911GT3 اشاره کرد که از نسبت ۳۵۴ اسب بخار بر تنی سود میبرد.
راستش را بخواهید رانندگی روولوشن در خط مستقیم چندان دشوار نیست و بهراحتی میتوان آن را کنترل کرد اما چسبندگی و ترمزهای ان باعث ایجاد وحشت در رانندههای آماتور میشود.
SC500، خودروی مسابقهای مقرونبهصرفه
SC500 نتیجه تلاشهای «فیل ابوت» است، مردی که در سال ۱۹۹۶ شرکت رادیکال را بنیان نهاد. این خودرو درحالیکه بهمراتب عملکرد بهتری را نسبتبه مسابقهدهندگان سفتوسخت GT3 ارائه میکند، قیمتی برابر ۱۶۰ هزار پوند دارد که آن را به محصولی ارزانتر از برخی خودروهای GT4 تبدیل میکند. عملکرد SC500 آنقدر خوب است که در پیست زمانی برابر با خودروهای LMP3 را به ثبت میرساند.
در نتیجه با پرداخت مبلغ ۱۶۰ هزار پوندی خودرویی نسیب خریدار میشود که صرفا برای پیست طراحی شده است. روولوشن SC500 مانند پرتوتایپهای لمان به قاب بدنه فیبرکربنی مجهز شده و برای ارائه بهترین تجربه ممکن، از فناوریهای دیجیتال بیشتری نیز استفاده میکند. تنها راه ورود به کابین SC500 از طریق سقف مسیر میشود. موقعیت صندلی و نحوه قرارگیری راننده نیز بسیار مناسب بوده و یکی از بهترینها به شمار میرود.
خودروی موردبررسی ما توسط برنده شش دوره مسابقات المپیک و راننده کلاس LMP2 در رقابتهای لمان، «سر کریس هوی»، رانده شد؛ بنابراین برای رسیدن به هدفمان از او راهنمایی خواستیم. کریس میگفت:
گمان میکنم که خوشتان خواهد آمد. خودروی راحتی است. فقط وقتی با تایرهای صاف سرد وارد پیست میشوید خیلی تهاجمی راننگی نکنید. قبلا شاهد چرخشهایی از این دست در خروجی پیت مسابقه بودهایم.
راستش را بخواهید، راندمان SC500 آنقدر که کریس هوی با اطمینان سخن میگفت، راحت نبود! آبوهوا هم با من موافق نبود و مجبور بودیم بررسی خود را در پیست نیمه خیس بگذرانیم. پیست نیمه خیسی که بخشهایی از آن خشک بوده و در بخشهای دیگر آن آب جمع میشود، بدترین شرایط رانندگی را فراهم میکند. اگر تمام پیست خیس میبود کارمان به مراتب راحتتر بود.
جعبهدنده ۶ سرعتی روولوشن کیفیت تعویض دنده بالایی داشته و به نرمی یک لیموزیین بین دندهها جابهجا میشود. دنده معکوسها هم همانگونه که از یک خودروی مسابقهای انتظار میرود، رضایتبخش هستند و باعث غرشی خشمگین از سوی موتور V6 میشود. خوشبختانه به لطف تواناییهای SC500، پس از چند دور موفق به خاموش کردن کنترل کشش شدیم تا به توانایی نهایی SC500 در پیچهای تند پی بیریم. به لطف کنترل سرعت در لحظه چرخش و تمرکز زیاد، احساس امنیت میکردم.
وقتی مشکل بیشتر میشود
با خشکشدن پیست خود را آماده کردم تا از حداکثر توانایی خود کمک بگیرم اما همه چیز وارونه پیش رفت! گمان میکردم با خشک بودن پیست میتوانم تا آنجا که ممکن است خودرو را سریع برانم اما نیرویی که این خودرو سر پیچها به بدنتان وارد میکند اصلا طبیعی نیست. درست است که SC500 نسبتبه سایر سوپرخودروهای لوکس، مقرونبهصرفهتر به نظر میرسد اما هیچ راهی برای دورزدن قوانین فیزیک وجود ندارد و برای استفاده از سرعت این خودرو، باید یا استعداد خاصی داشته باشید یا بهطور مداوم تمرین کرده و دادههای خود را تحلیل کنید.
برای اینکه بهتر بتوانم سرعت سرسامآور SC500 را بهتر توضیح دهم باید به حرفهای «نیک پدمور»، مسئول تست خودروهای فرمول ۱ در دانینگتون، اشاره کنم. او پس از مقایسه زمان خودروهای فرمول ۱ با روولوشن به این نتیجه رسید که SC500 زمانی برابر را با خودروهای F1 دهه ۷۰ میلادی به ثبت میرساند. خودروهایی که به همین اندازه قدرت داشته و از وزن کمتری برخوردار بودند.
روولوشن در مسیر پیشرفت
شرکت روولوشن هماکنون ۶ کارکن داشته و درحال ساخت بیستوهشتمین خودروی خود است. این خودروساز هماکنون ۱۰ سفارش دیگر را نیز از سوی خریداران آمریکایی و علاقهمندان به مسابقات «Sports Prototype Cup Series» دریافت کرده است. اگر روند سفارشات این برند با همین نرخ افزایش پیدا کند، احتمالا در آینده شاهد راهاندازی مسابقات اختصاصیشان مانند رقیبانی چون رادیکال و پراگا باشیم. ابوت درباره خودروهایش میگوید:
افزودن سوپرشارژر واقعا خودرو را متحول کرده است. خودرو بهخاطر این سیستم کمک پیشرانه قویتر شده چون با افزایش دور، هوای بیشتری وارد موتور میشود. درکنار آن، نصب سوپرشارژرها نیز آسانتر از نصب یک توربوشارژر است.
مشخصات فنی روولوشن SC500
قیمت | ۱۶۰ هزار پوند |
موتور | ۳۷۲۶ سیسی سوپرشارژ V6 بنزینی |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | *** |
جعبهدنده | ۶ سرعتی تناوبی |
وزن خام | ۸۰۰ کیلوگرم |
شتاب اولیه | ۲.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۸ کیلومتر بر ساعت (تخمینی) |
JDM lover
۱۸ مرداد ۱۴۰۱بنظرم در مورد گیربکس های متوالی پدال میتونه یه مطلب اموزشی بزاره و همچنین در مورد نحوه اندازه گیری شتاب جانبی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ مرداد ۱۴۰۱سایپا می تونه از این شرکت، شکایت کنه
نشان تجاری واس ماست
seyedjavad.mercedesbenz
۱۸ مرداد ۱۴۰۱اگه به اینا باشه شکایت نمیکنن ، کلا میگن اینو ما ساختیم
امیرحسین
۱۸ مرداد ۱۴۰۱سایپا جاسوس انگستان
😂🤣
حداقل با این کار کلاس سایپا رو تعطیل کنیم
Ali
۱۹ مرداد ۱۴۰۱:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Reza Waffen SS
۱۸ مرداد ۱۴۰۱خیلی خزه