ریمک-ریماکسایر خودروهای اروپایی

بررسی ریمک نورا، قدرتمندترین خودروی جاده‌ای جهان

نمی‌توان به ریمک نورا تنها لقب یک ابرخودروی سریع را داد؛ سرعت این خودرو، راننده‌اش را به جهانی دیگر می‌فرستد. این خودروی ۱۹۱۴ اسب بخاری در تلاش است تا معنای واژه «ابرخودرو» را بازنویسی کند. در این مطلب، بررسی ریمک نورا ۲۰۲۳ را از ویراستار نشریه «Motor1» می‌خوانیم که در جریان «هفته خودرویی مونتری» فرصت بررسی آن را داشته است.

بازنویسی کتاب سرعت

حتما تاکنون ویدئوهای شتاب‌گیری و پرتاب‌شدن ریمک را دیده یا حداقل داستان‌هایی را درباره سرعت سرسام‌آور شنیده‌اید. شتاب‌گیری نورا به‌طور همزمان من را سنگ‌کوب کرد و به لرزه انداخت. با این وجود، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های جذاب ریمک نورا، قابلیت رانندگی روزمره آن است. این خودرو با وجود بهره‌وری از باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی و چهار موتور برقی که آن را به قدرتمندترین خودروی جاده‌ای جهان تبدیل کرده است، با هدف ثبت بهترین زمان در پیست ساخته نشده است.

طراحی نورا چشم‌گیر و زیبا به محسوب می‌شود اما هیچگاه خبر از ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور نهفته در موتورهایش نمی‌زند. روی‌هم‌رفته، نورا را می‌توان یک فیس‌لیفت جذاب و درخور از نسل گذشته آن، ریمک کانسپت وان، دانست. کابین این خودرو نیز مانند سایر خودروهای امروزی میزبان یک نمایشگر بزرگ برای راننده و یک نمایشگر برای کنترل تنظیمات گوناگون است. صندلی‌ها نیز با آلکانتارا پوشیده‌اند و خبری از ویژگی‌های حیرت‌آور نیست.

در این بررسی «میزو زرنسویک»، راننده اصلی توسعه خودروهای ریمک، نیز درکنار من حضور داشت که از روز نخست با این ابرخودرو سروکار داشته است. نخستین نصیحت او برای بهتر راندن نورا این بود:

گاز را تا ته فشار بده

من اما برخلاف درخواست او پدال را تا کمی کمتر فشار دادم و بالافاصله توسط ذهن خودم متوقف شدم. نورا با وجود اینکه هنوز به حداکثر قدرتش نرسیده بود، حسی را به من داد که هیچ خودروی دیگری تاکنون قادر به ارائه آن نبوده است. پس پس از شتاب‌گیری بلافاصله از دیسک‌های ترمز ۱۵.۴ اینچی آن استفاده کردم.

شتاب خیره‌کننده

با وجود اینکه نورا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۱.۸۵ ثانیه زمان دارد، سازنده آن معتقد به بهبودپذیری این رقم است. گمان می‌کنم این ادعا صحیح باشد چون این خودرو برخلاف عضو جدید خانواده خود، بوگاتی شیرون سوپراسپرت، نیازی به ۰.۵ ثانیه زمان برای راه‌اندازی چهار توربوشارژر خود ندارد.

دو میله CNC کاری شده در کنسول مرکزی وظیفه کنترل خروجی موتور را باتوجه‌به حالت‌های رانندگی کروز، رنج، اسپرت، پیست و دریفت دارند. من بیشتر از حالت کروز استفاده می‌کردم که تنها یک‌چهارم قدرت نورا را دردسترس قرار می‌داد؛ البته استفاده از حالت پیست سریع‌ترین شتاب‌گیری ممکن را به من نشان داد.

سیستم هدایت‌گر گشتاور بی‌نظیر

هر چهارچرخ مهارت خوبی در استفاده از گشتاور تولیدشده دارند اما در حالت دریفت این داستان کمی متفاوت است؛ چون ذر این حالت موتورهای جلو کاملا خاموش شده و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت باقی موتورهای الکتریکی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. از آن جایی که جرئت استفاده از این حالت را نداشتم همچنان سیستم‌های چهاچرخ محرک و هدایت‌گر گشتاور (Torque Vectoring) را روشن باقی گذاشتم.

پس از کمی رانندگی و کسب اعتمادبه‌نفس لازم، زرنسویک به من پیشنهاد داد تا با رسیدن به پیچ‌ها، دوباره پدال گاز را تا انتها بفشارم؛ کاری که هیچ عقل سالمی با ابرخودروهای امروزی انجام نمی‌دهد. اینجا بود که متوجه شدم سیستم هدایت‌گر گشتاور این خودرو یک دستاورد عالی محسوب می‌شود. نورا به‌طرز عجیبی کنترل خود را از دست نداد و به‌خوبی سرعت را مدیریت کرد.

سیستم هدایت گشتاور تمام تلاش خود را برای حفظ ثبات این ابرخودرو انجام می‌دهد. این سیستم میزان چرخش در هر چرخ را ۱۰۰ بار در ثانیه تنظیم می‌کند پس با فشردن پدال گاز تا انتها نیز این خودرو می‌داند که برای حفظ تعادلش، چقدر قدرت را باید به هر چرخ منتقل کند.

نورا با وجود وزن زیاد ۲۱۳۳ کیلوگرمی‌اش بسیار چابک است. کنترل بدنه خودرو به روانی صورت می‌گیرد، تعادل در سر پیچ‌ها فوق‌العاده و چسبندگی تایرهای میشلین پایلوت اسپرت 4S آن باورنکردنی است. عملکرد فرمان چندان تیز و غیرقابل‌کنترل نیست اما به‌خوبی به دستورات راننده پاسخ می‌دهد و هیچگاه حس نافرمانی را در مواجهه پیچ‌ها به راننده منتقل نمی‌کند. از آنجا که ریمک در تلاش بوده تا خودروی خود را برای استفاده روزانه بهینه کند، آن را به‌گونه‌ای ساخته که درصورت لزوم، به مشتریانش حس کنترل و راحتی بدهد.

ریمک نورا خودرویی محسوب می‌شود که می‌تواند یک مخالف خودروهای برقی را به طرفدار سرسخت آن‌ها تبدیل کند. هیچ‌یک از خودروهایی که تاکنون پشت فرمانشان نشسته‌ام توان برابری با آن را در خط مستقیم ندارند. به نظر من، ریمک با ساخت این ابرخودرو حاصل ۱۰ سال توسعه آن را به‌خوبی به نمایش گذاشته است.

همان‌گونه که از یک ابرخودرو انتظار می‌رود، قیمت نورا نیز با عملکرد آن برابری می‌کند. تولید این ریمک ۲ میلیون دلاری به ۱۵۰ دستگاه  محدود خواهد بود. ظاهرا تمام تولیدات سال آینده میلادی نیز تاکنون به فروش رسیده‌اند. از آنجایی که ریمک برای تولید خودروهای آینده خود با شرکت بوگاتی همکاری می‌کند، احتمالا باید شاهد معرفی یکی از تاریخ‌سازترین ‌خودروهای جهان توسط بوگاتی-ریمک در دهه آینده باشیم؛ خودرویی که فرزندی خلف برای بوگاتی شیرون سوپراسپرت و ریمک نورا خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Si

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    شاید الکتریکی باشه ولی دوستش دارم

    موافقم 71
    مخالفم 8
  2. Amir

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (303 ديدگاه)

    از ریمک خیلی خوشم میاد با اینکه الکتریکیه بازم عالیه ولی چیزی که به ذهنم رسید اینه که دیگه کلمه‌ی هایپر کار توان توصیف خودرو های جدید رو نداره همونطور که سوپرکار چند سال پیش گنجایش برترین خودرو های زمان خودش رو نداشت مثلا برای خودروی بوگاتی-ریمک باید اسم مگاکار رو گذاشت

    موافقم 46
    مخالفم 6
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (10474 ديدگاه)

    باز هم درک نمیکنم وقتی همه خودروها برقی شدند ، دیگر کلاس‌بندی مدل‌ها چه معنی‌ای میتواند داشته باشد جز در ظاهر فقط متفاوت باشند !!!

    موافقم 14
    مخالفم 39
    1. Twin H Power

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (272 ديدگاه)

      در گذشته هم همه بنزینی بودند . آیا کلاس بندی معنی نداشت ؟

      موافقم 46
      مخالفم 2
      1. Swedish Arrogant Tiger

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        در گذشته سدان ها به حریم هایپر کار ها تجاوز نمیکردن، شرکت های متفرقه یک شبه ره صد ساله رو با یه پک باتری و یه موتور برقی طی نمیکردن، تکنولوژی های مورد استفاده تا این حد شبیه به هم نبودن، درگذشته شخصیت ماشین ها بهشون اعتبار بیشتری می‌بخشید و تمام یک خودرو تو عدد صفر تا صدش خلاصه نمیشد و…!

        موافقم 23
        مخالفم 8
  4. Reza Waffen SS

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    ازش خوشم میاد چون تو عمل هم خودشون نشون میده و مثل بعضیا طبل توخالی نیست که فقط ادعا کنه و قشقرق بپا کنه

    موافقم 31
    مخالفم 6
  5. Scuderia Ferrari

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    ریماک نورا قابل احترام و لایق بهترین ها
    ولی دوست دارم ببینم توی رولینگ از سرعت ۱۰۰ کیلومتر حریف “شیرون SS” میشه یا در گرد و غبارش محو میشه ؟؟
    اونجاست که معلوم میشه پادشاه واقعی الکتریکی ها هستن یا درون سوزها
    بله دوستان اونجاست که خیلی چیزها معلوم میشه

    موافقم 18
    مخالفم 18
    1. امین

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (518 ديدگاه)

      شتاب صفر تا ۲۰۰ هم ریمک بهتره اونجاست که معلوم میشه پادشاه واقعی الکتریکی ها هستن یا درون سوزها
      بله دوستان اونجاست که خیلی چیزها معلوم میشه

      موافقم 9
      مخالفم 5
      1. Payfast

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (806 ديدگاه)

        اخه ۰ تا ۲۰۰ چه ربطی به رولینگ داره ۱۰۰ تا ۲۰۰ تو رولینگ مهمه

  6. M83

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فکر نکنم وقتی ی سدان قدرت ۱۰۰۰ اسبی پیدا کنه
    ی هایپر کار ۲۰۰۰ اسبی زیاد ماورای تفکر باشه

    خوشم میاد موقع معرفی هاشون همش از عملکرد خودروهاشون تعریف میکنن

    اما مرسدس !
    حتی خود مدیر عاملاشم منکرش میشن

    موافقم 24
  7. net

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3410 ديدگاه)

    ریمک رنگ مشکی قشنگه.عقب و چراغ عقب و بال ریمک رنگ مشکی خیلی زیباست .ریمک هایپر کار هست اگر نسخه کوچکتر سوپر اسپرت ریمک هم ساخته میشد جالب بود.چراغ جلو ریمک که نوکش باریک شده جالب نیست و تو چشم میزنه.پوشش پارچه ای روی داشبورد و دوخت متضاد قرمز و صندلی قرمز بد هست، ماشین هایپر کار و سوپر اسپرت با طراحی داخلی یکپارچه مشکی بدون پارچه خوبه

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. رامتین

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3264 ديدگاه)

    کافیه یک نابغه مهندسی مکانیک در سالهای اینده ایده ای متفاوت ارائه کنه. مثلا بتونه چرخه اتکینسون را بهبود بده یا مصرف سوخت را 90% کاهش بدن! هر چیزی احتمال داره. درینصورت دوباره بنزینی ها جای الکتریکی را میگیرن. من همچنان امیدوارم درون سوزها با ما خواهند بود.

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. M83

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      سلام دوست خوب من
      چرخه اتکینسون با ی مرحله انبساط بیشتر خودش بهبود یافته اتو و دیزله و بازده حرارتی بیشتری داره

      موافقم 4
      مخالفم 1
  9. ایلیا

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (501 ديدگاه)

    واقعا حیرت انگیزه

  10. Swedish Arrogant Tiger

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    ببخشید متوجه نشدم، منظور از تیتر همون قدرتمندترین آرمیچر جاده ای هست؟

    موافقم 1
    مخالفم 12
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      خیلی شوخی

      موافقم 5
      مخالفم 2
  11. مسعود

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ریمک پادشاه بلامنازع شتاب و سرعت ، ، ،، تیتری که به زودی خواهیم دید

  12. MASOUD 0099

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (423 ديدگاه)

    فقط شتابش

    فکر کنم رکورد زده آره بچه ها

  13. کیوان

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هیولای به تمام معنا
    اصلا فکرشو نمیکردم چه همچین شتابی بگیره فکرشو نمیکردم بوگاتی پشت سرش خاکشو بخوره اصلا فکر نمیکردم شتاب اولیش از لامبود بهتر باشه
    من علم رو عبادت میکنم و خوشحالم تو قرنی هستم ک همش شاهد پیشرفت چشم گیر علم هستم. شما نظرت چیه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا