ریویان نتایج مالی خود در سهماههٔ دوم امسال را منتشر کرده است که نشان از افزایش چشمگیر ضرر خالص شرکت دارد. این استارتاپ الکتریکی در این سه ماه درآمدی ۳۶۴ میلیون دلاری داشته و زیان خالص آن از ۵۸۰ میلیون دلار در سال قبل به ۱.۷۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. به همین دلیل، ریویان برآورد زیان سالانه خود طی سال جاری را از ۴.۷۵ میلیارد دلار به ۵.۴۵ میلیارد دلار افزایش داده است. البته علیرغم این ضرر هنگفت، ریویان میگوید همچنان ۱۴.۹ میلیارد دلار سرمایهٔ نقد دارد که برای پوشش ۵ میلیارد دلاری که برای افتتاح دومین کارخانه تولیدی ایالاتمتحده در جورجیا در نظر گرفته شده است هم کافی خواهد بود.
بااینحال، برای حفظ این سرمایه، ریویان برخی برنامههای خود را تا سال ۲۰۲۳ به تعویض انداخته و تلاش میکند تا حد امکان هزینهها را کاهش دهد. بدین منظور، شرکت اواخر ماه گذشته شش درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد. در طول سهماهه نخست سال ۲۰۲۲، هزینههای عملیاتی ریویان مجموعاً بیش از یک میلیارد دلار بوده است که بیش از دو برابر ۴۱۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل است. این هزینههای عملیاتی هنگفت ناشی از فعالیتهای پیشرفته در زمینه توسعهٔ محصولات بوده است و این شرکت امیدوار است با صرف هزینهٔ بیشتر، در آینده بتواند در سرمایهٔ خود صرفهجویی کند.
در همین حال، درحالیکه میزان تحویل ریویان در سهماههٔ اول امسال تنها ۱,۲۲۷ دستگاه بوده، این تعداد در سهماههٔ دوم به بیش از سه برابر افزایش یافته است. درمجموع، این شرکت طی سال جاری ۶,۹۵۴ دستگاه خودرو تولید کرده است که ۴,۴۰۱ دستگاه آن در سهماههٔ دوم از خط تولید خارج شده است. مجموع خودروهای تحویلی شرکت در نیمهٔ اول امسال نیز به ۵,۶۹۴ دستگاه رسیده که بخش عمدهٔ آن پیکاپ الکتریکی R1T بوده است. این در حالی است که ریویان برای امسال رسیدن به تولید ۲۵ هزار دستگاهی را در نظر دارد. این استارتاپ اعلام کرده است که تاکنون مجموعاً ۹۸ هزار پیش سفارش برای پیکاپ R1T و شاسیبلند R1S در ایالاتمتحده و کانادا دریافت کرده است. ریویان همچنین ۱۰۰ هزار دستگاه سفارش از آمازون برای ون الکتریکی EDV هم دارد که اولین سری آن را ماه گذشته تحویل داد. این در حالی است که کارخانهٔ این شرکت در ایلینوی از زمان شروع فعالیت خود تاکنون تنها حدود ۸ هزار دستگاه خودرو (شامل هر سه مدل R1T، R1S و EDV) تولید کرده است.
هرچند نتایج مالی این شرکت در سهماههٔ دوم امسال اصلاً جالب نبوده است اما انتظار میرود افزایش فروش خودروهای الکتریکی و همینطور نگرانیهای اقلیمی به بهبود شرایط ریویان در سهماههٔ سوم کمک کند. البته باید توجه داشت که طی سالهای اخیر کل صنعت خودرو اعم از خودروسازان کوچک و بزرگ با کمبود قطعات و مشکلات تولید مواجه بودهاند و بلومبرگ پیشبینی میکند که ریویان ممکن است تا سال ۲۰۲۴ چیزی در حدود ۹ میلیارد دلار زیان داشته باشد. این شرکت نوپای آمریکایی اگر میخواهد با چنین ضرر هنگفتی دچار ورشکستگی نشود باید خودروهای بسیار زیادی تحویل دهد.
AMANTE
۲۳ مرداد ۱۴۰۱اگه پیشبینی درست باشه و در سال ۲۰۲۴ به ۹ میلیارد دلار زیان برسه عملا شرکت اش ورشکسته است و مجبور به جذب سرمایه گذارهای شخصی میشه یا اینکه فروش شرکت به شرکت های بزرگتر. مثل فورد که الان هم در ریویان سرمایه گذاری کرده.
البته اگه بتونه هر سال تولید و فروش اش رو افزایش بده مشکلی پیش نمیاد ولی متسفانه نمیتونه یا حداقل خیلی سخته. امیدوارم ریویان ورشکست نشه و بمونه.
TML BN
۲۳ مرداد ۱۴۰۱بله دقیقا به راحتی ورشکست میشه ولی از اونجایی که خودرو های برقی روز به روز در حال افزایش اند و خوب سود داره به احتمال زیاد براش سرمایه گذار خصوصی پیدا میشه حالا انشالله که ورشکست نشه
MC20
۲۳ مرداد ۱۴۰۱دیر اومدی نخواه زود برو …
T
۲۳ مرداد ۱۴۰۱رویان هم مثل پولستار زیاد مردم اونطور که باید استقبال میکردند. نکردند!
Porsche
۲۳ مرداد ۱۴۰۱چقدر بازار فیک زدن داغه…
phonix
۲۳ مرداد ۱۴۰۱اگه سریع تر وارد نشه و تیراژ رو بالا نبره
فورد با سری اف برقی بازار پیکاپ های برقی رو هم میبره
از اون طرف جنرال هم دارع میاد
Kato
۲۳ مرداد ۱۴۰۱اگه فرم چراغ های جلوش درست کنه همه چی حل میشه 😂
RezaRs
۲۳ مرداد ۱۴۰۱باید سریعا به وام با مبلغ کلان بگیرن و شرکت ساخت باتری و منتاژی سزیعا بسازن و میزان تولید بالا ببرن
Afg
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ریویان میتونه یه الگوی خوب برای ویرانخودرو و سایپا باشه اخراج شش درصدی نیروی کار بخاطر حداقل رساندن ضرر
Afg
۲۳ مرداد ۱۴۰۱چه ون کاربردی و قشنگی تولید کردن به اندازه یک کامیونت فضای بار داره
ارین صاحب جمعی
۲۳ مرداد ۱۴۰۱مشکل اینجاست اگر این کارو بکنه بشدت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته میشه
akrh78
۲۳ مرداد ۱۴۰۱به نظر من بهترین کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی همین ون ها و کلا سرویس های درون شهری هستن، مثل پست و پیک و تاکسی و حمل بار
از اون طرف هم برا مصارف به اصطلاح heavy duty و مسافرت بین شهری یا دریایی و هوایی اگه زمین و زمان رو هم به هم بدوزی باز احتراق داخلی هست که گزینه برتره بخاطر چگالی انرژی چندین برابری نسبت به الکتریسیته