«شِل» در همکاری با «گوردون موری» افسانهای، از یک نسخه پیشرفتهتر از کانسپت خودروی شهری T25 رونمایی کرده که ترکیبی مناسب از راندمان و پایداری را در خود دارد. این خودروی مفهومی نسبتاً باریک و بلند، محصول ذهن خلاق طراح مکلارن F1 و رئیس «گوردون موری» است؛ کسی که توجهش را از سوپرماشینها به قابلیتهای ممکن برای یک خودروی شهری معطوف کرده است. این کانسپت جدید «شِل» بهنوعی یک بازنگری نسبت به مدل T25 که در سال ۲۰۱۰ معرفی شده، محسوب میشود.
مطابق گفته «شل»، بخش زیادی از راندمان فوقالعاده در این کانسپ به «مهندسی ترکیبی» برمیگردد که در توسعه بدنه، طراحی موتور و سایر قسمتها به کار گرفته شده است. موتور کوچک بنزینی ۳ سیلندر در این خودرو، با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوختی معادل ۲/۶۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد؛ موضوعی که بیشتر ناشی از وزن فوقالعاده کم در ساختار خودرو است. این کانسپت تنها ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد. همچنین شل از توسعه روغن روانکننده ویژه برای این کانسپت شهری خبر داده که ۵ درصد در راندمان بهتر مصرف سوخت نقش داشته است.
کانسپت شل به لطف روشهایی که در ساخت آن به کار گرفته شده، میزان «انرژی اولیه» برای تولید وسیله نقلیه را نسبت به مدلهای دیگر شهری تا ۳۴ درصد کاهش داده است. این در حالی است که اگر میزان این انرژی اولیه را با خودروهای بزرگتر مقایسه کنیم، این اختلاف به ۵۰ درصد برای خودروهای خانوادگی کوچک و ۶۹ درصد برای شاسیبلندهای معمولی میرسد.
این کانسپت کوچک ۳ سرنشینه با استفاده از فیبرکربن بازیافتی و یک سری از قطعات چاپ سهبعدی، سطح وزنی خود را پایین نگاه داشته است. به گفته «شِل»، اگر این کانسپت به مرحله تولید راه پیدا کند، به اندازه یکچهارم هزینه تولید یک خودروی معمولی ساختهشده از فولاد، هزینه خواهد داشت.
یاسین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵با سپاس از آقا مسعود!سلام.
خخخخ!چه ژیگول هستش!نه بابا ای صدف رویال داچ شل یه تکونی به خودش داد و حتما بورن به خودش گفته،بذا ببینیم ما این همه طلای سیاه رو پاستوریزه کردیم!کیا خریدار این کالاهای ما هستن.بعد اومده تو خیابون دیده و گفته ای دل غافل یعنی ما از سایپا که دست چنگیز خان مغول و هشت سال دفاع مقدس تو کشته و شهیدو زخمی بسته!:-( کمتریم!کجایی هالیدی؟مک لارن هست کم نیست که.طراحیش فوق العاده هست و امیدوارم یه فکری به حال صدای موتورش کرده باشه!البته پوشش لاستیکای عقبش آدم یاد خودروهای کلاسیک میندازه!ای کاش به جای بدهی اینا رو به ملت می دادن تاشاید بعضیا یه تکونی به خودشون بدن!زهی زهی!خیال باطل در سر می پرورانم!
حسین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵اگر تک نفره باشه که به نظر هست الزاما خودرو خوبی نیس! وقتی خودرو 4 نفره ، دوبرابر این مصرف میکنه پس در بعضی مواقع اون بهتره! و کم مصرف تر!!
Pooyan
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵توی توضیحات نوشته سه سرنشینه
بهنام طیبی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵چه باحال
احمد باقری
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی کارتونی شده، این سه سرنشین هم مسلما باید سرنشین های باریک و کوچولویی باشن.
علیرضا4225
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظرم کارایی اسمارت رو نداره
آرش
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵من که نفهمیدم و گمونم مترجم هم معنی دقیق کلمه “انرژی اولیه” تو جمله زیر را متوجه نشده: “میزان «انرژی اولیه» برای تولید وسیله نقلیه را نسبت به مدلهای دیگر شهری تا ۳۴ درصد کاهش داده است.” به نظر کلمه کلیدی هم می آد چون تو پاراگراف بعد بازم به عنوان یه مزیت این خودرو روش تأکید شده. شاید شاید منظورش “هزینه اولیه” ساخت خودرو باشه یه چیزی تو مایه های هزینه ثابت.