سایر خودروهای اروپایی

تاترا 613 Mi لانگ الکترونیک؛ خودرویی شگفت‌انگیز از جمهوری چک!

تاترا ۶۱۳ Mi خودرویی از جمهوری چک با پیشرانه ۸ سیلندر هوا خنک و نصب شده در عقب است.

تاترا برندی از کشور جمهوری چک است که اگرچه هم‌اکنون خودرو تولید نمی‌کند؛ اما تاریخچه‌ای درخشان در اواخر قرن بیستم دارد. این شرکت به خاطر طراحی متمایز و غیرعادی مشهور شد. خصوصا با محصولات پیشرانه عقب تاترا که بسیار متفاوت از خودروهای دوران خود بودند. یکی از این خودروها تاترا ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک است که نسخه‌ای متفاوت از تاترا ۶۱۳ به حساب می‌آید. ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک را می‌توان گل سرسبد تلاش‌های مهندسی تاترا دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی دانست. سدان مشهور تاترا در سال ۱۹۷۵ و به عنوان محصولی لوکس با طراحی مدرن و آیرودینامیک معرفی شد.

اگرچه این خودرو بر اساس ۶۱۳ طراحی شده توسط Vignale بنا شد اما محصولی که مشاهده می‌کنید از کابین مدرن‌تری نسبت به نمونه‌های استاندارد سود می‌برد. ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک برای رقابت با بهترین سدان های آلمانی و انگلیسی زمان خود معرفی شد و از تجهیزات استانداردهای همچون سیستم هشدار صوتی سود می‌برد. این سیستم عیوب خودرو و دیگر پیام‌های مهم را به اطلاع راننده می‌رساند.

یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های تاترا ۶۱۳ Mi را می‌توان پیشرانه ۸ سیلندر هوا خنک انژکتوری دانست که روی اکسل عقب نصب شده بود. این خودروی ویژه در سال ۱۹۹۳ مونتاژ شده و نسخه ۳.۵ لیتری از پیشرانه ۸ سیلندرش حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت می‌گیرد. نکته جالب اینکه محصول یاد شده اوایل سال جاری میلادی با قیمت حدود ۱۱۰ هزار دلار برای فروش آماده شد.

اما سواری تاترا چگونه است؟ با توجه به ویدئوی منتشر شده می‌توان گفت گیربکس خودرو خیلی نرم نیست زیرا راننده در تلاش برای یافتن دنده صحیح است و این موضوع به ویژه زمانی که پیشرانه و گیربکس هنوز سرد هستند خودش را نشان می‌دهد. صدای پیشرانه ۸ سیلندر نیز مشابه خودروهای دیگر نیست و تجربه‌ای بسیار منحصربه‌فرد را در پشت فرمان ارائه می‌کند. سیستم تعلیق تاترا نیز نرم است اما در پیچ‌ها خیلی باعث تلاطم خودرو نمی‌شود.

تنها ۱۷ دستگاه از تاترا ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک تولید شد و به جرات می‌توان گفت هنوز برخی نمونه‌ها در وضعیت خوبی قرار دارند. این مدل، جزو آخرین محصولات تاریخ تاترا محسوب می‌شود و بخشی از خاطرات جالب دنیای خودرو است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    خوشم اومد ازش

    موافقم 39
    مخالفم 1
    1. محمد سادق

      ۲۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      مرگ بر اسرائیل

      موافقم 23
      مخالفم 71
      1. عاشق پدال

        ۲۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (254 ديدگاه)

        مرگ بر تو

        موافقم 23
        مخالفم 10
  2. یوسف

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (746 ديدگاه)

    چک همیشه از جنبه صنعتی کشور بااستعداد و موفقی بوده، حتی در دوران بلوک شرق که کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به فلاکت و سختی افتادن، هنوز هم صنعت و کشاورزی نسبتا سطح بالایی داشته. امروزه هم کافیه نگاهی به لیست صنایع سنگین و متنوعش بندازین که برای کشور ده میلیونی با مساحت کوچک بسیار قابل توجه‌ه.
    تاترا هم یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودرویی دنیاست که هنوز زنده‌ست و نامش رو از رشته‌کوهی در مرز لهستان و اسلواکی گرفته، ساخت خودرو و موتورسیکلت رو کنار گذاشته و مشغول ساخت کامیون هستش و ظاهرا بیشتر این کامیون‌ها برای کاربری نظامی و یا عملیاتی(آتش‌نشانی و …) استفاده میشن. در سال‌های گذشته برای توسعه محصولاتش همکاری‌هایی با رنو و پاکار(به ویژه برند اروپاییش داف) داشته.

    موافقم 52
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۲۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (850 ديدگاه)

      چک و اسلواکی صنعتی ترین کشور بلوک شرق _ غیر از شوروی _ بود و آلمان ناری با اشغال اون کشور بهره های زیادی از کارخانجاتش برد

      موافقم 37
      مخالفم 1
      1. phonix

        ۲۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        لهستان و اوکراین ؟!

        موافقم 1
        مخالفم 23
        1. مازیار

          ۲۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          اوکراین که جزء شوروی بود و لهستان هم در چک و اسلواکی نبود

          موافقم 16
          مخالفم 3
        2. مازیار

          ۲۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          در حد
          این ویرایشگر چقدر خرج داره آقای پدال؟!!

          موافقم 9
          مخالفم 1
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    مقاله مفیدی بود👍

  4. محمد

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    چراغ های عقبش مال پیکانه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2859 ديدگاه)

    چراغ نارنجی طرفین، دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی واقعا قشنگ بود
    این ماشین هم انگار بنز و بنتلی مخلوط کرده

    موافقم 27
    مخالفم 1
  6. مهران

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    این سیستم هواخنکش رو کاش توضیح کاملی میداد.موتور ۸ سیلندر هوا خنک….!اونم عقب
    جالبه برام راجبش بیشتر بدونم اگه مقاله ای هست

    موافقم 19
    1. ❤🇩🇪

      ۲۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (154 ديدگاه)

      از سیستم آب خنک یا سیستم خنک کاری با مایع برای کاهش دمای موتور استفاده می‌شود و عملکرد آن هم بدین صورت است که پمپاژ آب رادیاتور به داخل موتور فرستاده می‌شود و آب پمپاژ شده گرمای موتور را به خود گرفته و دوباره به داخل رادیاتور برگشته و با خنک شدن آب دوباره این سیکل تکرار می‌شود تا دمای موتور در حالت استاندارد باقی بماند.
      چیزی که فهمیدم از سایت دیجیاتو این بود.

      موافقم 5
      مخالفم 13
      1. مهران

        ۲۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (605 ديدگاه)

        ممنون داداش،فقط من منظورم هوا خنک بود نه آب خنک..

        موافقم 16
      2. امید

        ۲۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (31 ديدگاه)

        خخخخخخخ

        موافقم 2
        مخالفم 6
  7. Royal Driver

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    موتور های هواخنک کنی که توی عقب این تاترا کلاسیکا بودن واقعا جذاب بودن. مخصوصا اون فنی که داشتن. عین فلت ۶ های هوا خنک کن پورشه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. فرزاد افشار

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    طراحیش ۱۰ الی ۲۰ سال جلوتره از

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. امید

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    کپی بنز

  10. عاشق پدال

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    کامیونای تاترا . دولت وارد کنه قسطی واگزار کنه. خط بندرهای جنوب به طرف اسیای میانه.
    کامیونای کانتینربر داره این تاترا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا