سایر خودروهای اروپایی

رونمایی از اولین خودروهای ملی ترکیه

کشور ترکیه به خاطر صنعت خودروی خود شناخته نمی‌شود اما این موضوع تغییر خواهد کرد زیرا کمپانی TOGG یک کراس اوور میان سایز تمام الکتریکی و سدانی مفهومی را رونمایی کرده است. معرفی این کراس اوور پیش‌تولیدی طی مراسمی عمومی در این کشور انجام شده و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مراسم حضور داشته است.

این خودرو در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد و قوای محرکه تمام الکتریکی آن پرفورمنس احساس‌برانگیز و هزینه‌های مالکیت کمی خواهد داشت. پیشرانه الکتریکی و باتری این خودرو تماماً توسط مهندسان TOGG توسعه یافته و گفته می شود کلیه حقوق مادی و معنوی آن به کشور ترکیه تعلق دارد.


مصرف‌کنندگان بین دو باتری لیتیوم-یونی یکی را انتخاب خواهند کرد. باتری کوچک‌تر شعاع حرکتی ۳۰۰ کیلومتری ایجاد خواهد کرد درحالی‌که با استفاده از باتری بزرگ‌تر می‌توان به برد ۴۸۰ کیلومتری دست یافت. همچنین با استفاده از قابلیت شارژ سریع می‌توان ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در ۳۰ دقیقه شارژ کرد. با این وجود کمپانی TOGG ترکیه اشاره‌ای به ظرفیت باتری‌های یاد شده نداشته است. همچنین این باتری‌ها گارانتی ۸ ساله خواهند داشت.


طراحی پیشرانه‌های الکتریکی مشابه دیگر خودروهای از این دست است. مدل‌های پایه دارای یک پیشرانه الکتریکی در اکسل عقب خواهند بود و قدرت ۲۰۰ اسب بخاری خواهند داشت. مدل دو موتوره نیز با یک پیشرانه در جلو و دیگری در عقب عرضه شده و بنابراین این کراس اوور به سیستم چهار چرخ محرک مجهز خواهد بود و قدرت ۴۰۰ اسبی خواهد داشت. فعلاً اشاره‌ای به گشتاور این پیشرانه‌ها نشده هرچند TOGG می‌گوید مدل دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۶ ثانیه‌ای خواهد داشت درحالی‌که شتاب مدل قوی‌تر برابر با ۴.۸ ثانیه خواهد بود.


طراحی خودرو نیز احساس‌برانگیز بوده و با وجود فاصله بین محوری طویل کابینی جادار حاصل شده است. TOGG برای طراحی این خودرو از کمپانی پینین فارینا کمک گرفته و در خلق آن سلیقه مشتریان ترک را نیز در نظر گرفته است. هدف نیز تولید خودرویی با داشتن جذابیت برای ترکیه‌ای‌ها و دیگر خریداران جهانی بوده است. طراحان در این خودرو از فرهنگ آناتولی الهام گرفته‌اند و می‌توان طرحی خاص روی جلوپنجره و رینگ‌هایی متمایز را دید.

کابین خودرو به پشت آمپرهای پهن تمام دیجیتالی و سیستم اطلاعات سرگرمی مدرن مجهز است. یک صفحه‌نمایش هم برای سرنشین جلو در نظر گرفته شده که بی‌شباهت به نمونه بکار رفته در پورشه تایکان نیست. یک صفحه‌نمایش دیگر نیز در بالای کنسول مرکزی برای کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع وجود دارد که کاملاً جلب‌توجه می‌کند. در طراحی کنسول و داشبورد از حداقل دکمه‌های سنتی استفاده شده و تعویض دنده و ترمز پارک الکترونیکی با دکمه‌ها صورت می‌گیرد. در کل طراحی یکدست و جذابی را شاهد هستیم.


سیستم تعلیق این خودروی الکتریکی در جلو از نوع مک فرسون مستقل بوده و در بخش عقب نیز از تنظیمات چند اتصالی استفاده شده تا در کل سواری نرم و درعین‌حال اسپورتی ایجاد شود.


از جمله سیستم‌های کمک‌راننده محصول جدید TOGG ترکیه می‌توان به پایلوت ترافیک آهسته اشاره کرد که در حقیقت برابر با سیستم خودران سطح ۲ است.


با وجود معماری انعطاف‌پذیر، محصول شرکت TOGG خواهد توانست از سیستم‌های خودران سطح ۳ و بالاتر هم برخوردار شود. همچنین این خودرو توانایی دریافت به‌روزرسانی از راه دور را دارد. دیگر ویژگی این خودرو توانایی ارتباط خودرو به همه‌چیز V2X است که باعث می شود خودرو با دستگاه‌های هوشمند در خانه چت کند.


کراس اوور TOGG از تکنولوژی خلاقانه‌ای سود می‌برد که شامل دستیار هالوگرافیک می‌باشد. بنا به گفته سازنده، این سیستم از الگوریتم ردیابی چشم پیشرفته و تکنولوژی تصویرپردازی سه‌بعدی برای ارائه تجربه‌ای جذاب برای کاربر استفاده می‌کند.

با استفاده از این تکنولوژی، راننده نه تنها اطلاعات را بدون برداشتن چشم از جاده روی صفحه‌نمایش خواهد دید بلکه به دیگر اطلاعات درباره جاده و محیط هم دسترسی خواهد داشت. با وجود تکنولوژی واقعیت مجازی و تصویرپردازی سه‌بعدی، راننده خواهد توانست از ناوبری و دیگر سیستم‌های دستیار راننده به‌صورت راحت‌تری استفاده کند. TOGG به دنبال تبدیل شده به اولین خودروسازی است که این تجربه منحصربه‌فرد را ارائه می‌کند. این شرکت ترکیه‌ای در سال ۲۰۲۲ کراس اوور الکتریکی خود را وارد بازار داخلی خواهد کرد و تا زمان عرضه نیز جزئیات دیگری از محصول خود را به اطلاع عموم خواهد رساند.
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (5344 ديدگاه)

    امروز برای اولین بار توی کلکسیونم یه پوشه باز کردم با پرچم ترکیه . راستش یکم جا خوردم. تو این کلکسیون فقط پرچم یک کشور کمه و اونم ایرانه، در حالی که ما اولین تولید کننده خودرو توی خاورمیانه بودیم ( زمان شتر سواری عرب هارو میگم )
    این جمله یکم سنگین و تکراری هستش ولی ای کاش تو یکی از قراردارد ها از ایران جدا می شدیم.
    واقعا متاسفم نمیدونم چی بگم….

    1. Reza

      ۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      خداییش فاز کسایی که دیسلایک میدن چیه؟؟؟
      یعنی از وضع فعلی راضی هستن؟؟؟

      1. جهان

        ۷ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        راضی هم نباشن خودفروخته و بی وطن نیستن که دنبال تجزیۀ خاک ایران باشن . خیلی ناراحتی بساطتو جمع کن برو همون ترکیه . دیگه حتی ذره ای از خاک ایران تجزیه نمیشه . خاک ایران مال همۀ مردم ایرانه و متعلق به ساکنین مناطق مختلفش نیست که هر کی فیلش یاد هندستون کرد بگه باید از ایران تجزیه بشیم . هر کی هم خوشش نمیاد و این خاک و مردمو دوست نداره ، خوش نیومده و هررررری .

        مخالفم 12
        1. علیx76

          ۷ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (1198 ديدگاه)

          شما که فرضا تو تهران(یا هر شهر دیگه نشستی) حق نداری برای کسی که تو اردبیل یا خوزستان یا هرجای دیگه ست تعیین تکلیف کنی
          قرار به استقلال هرمنطقه باشه ، مردم همون قسمت باید تصمیم بگیرن

        2. s.h

          ۷ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (712 ديدگاه)

          اقای x76 هیچ کسی حق تعیین تکلیف نداره
          اگر اینطوریه هر مرز نشینی باید اعلام استقلال کنه

        3. فرید

          ۷ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (133 ديدگاه)

          این مشکلات تجزیه و تجزیه طلبی از وقتی شروع شد معادن سیستان بلوچستان رو خرج تهران کردن. نفت استانای نفت خیز رو خرج تهران کردن.
          ایا میدونی تو هلند تو نروژ تو امریکا و خلاصه تو باقی کشورای نفت خیز هیچوقت نفت رو خرج باقی شهرها نمیکنن؟ در واقع دو سیستم وجود داره کشورهای نفت خیز انجام میدن. سیستم اول که تو کانادا و امریکا انجام میشه اینطوریه که نفت یک استان تنها متعلق به مردم همون استانه نه بقیه استانها. تنها چیزی که دولت از این نفت برمیداره مالیات از سود فروش نفته و بس. مثلا یه شرکت تو استان البرتای کانادا یک میلیون دلار نفت میفروشه و سیصد هزار دلار سود خالص میکنه. از این مقدار ۵ درصدش به اسم مالیات میره به جیب دولت کانادا و دولت کانادا خرج کشور رو از همین ۵ درصد میده. اما ۹۵ درصد سود فروش نفت تو جیب مردم همون استان میرن.

          سیستم دوم اینه که نفت رو دولت میفروشه و ۵ تا ۱۰ درصد از فروش نفت رو خرج همون استان میکنن و ۹۰ درصد فروش نفت رو دست نمیزنن و ذخیره میکنن تو صندوقهای سرمایه گذاری. کشورای مثل قطر کویت نروژ امارات عربستان این کار رو میکنه. و یا اگه دست زدن سهم استان نفتی رو هم افزایش میدن. مثلا دولت عربستان ۳۰ درصد فروش نفت رو بین کل کشور پخش میکنه به همون نسبت سهم استان نفتی رو هم افزایش میده.

          اما تو ایران تنها مردمی که از نفت سهم ندارن بومیهای همون استانن.
          همش میره تهران.

      2. یانکی

        ۷ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (2345 ديدگاه)

        داداش دیگه همه چی از دست رفته فقط باید مرد یا رفت

        1. Reza

          ۷ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (5344 ديدگاه)

          یانکی جون تو کل این چندین سال این اولین نظریه‌ ای هستش که باهات موافقم . گل گفتی

    2. farid

      ۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (133 ديدگاه)

      1. چرا یاد نمیگیریم خودمون شتر سوار داشتیم و داریم؟شتر یه حیوان بومی ایران و کشورای عربیه. همین الان مردم گوشت شتر میخورن تو شیراز و اصفهان. شیر شتر تو اصفهان میخوریم. ما اولین تولید کننده ی خودرو بودیم. اما خودمون نساختیم. ترکیه خودش ساخته. اولین تولید کننده ی خودرو تو دنیا متعلق به امارات متحده ی عربیه. نه ایران نه ترکیه. امارات متحده ی عربی اولین خودروی بومی رو ساخت. یه سوپر اسپرت بود. ما هیچوقت شتر رو کنار نزاشتیم. منتها چون بعضیا یه شبه شهری شدن یادشون رفت قبلش چی سوار میشدن. هند شاش گاو میخوره. کشورای عربی شاش شتر میخورن. ایران مدفوع خر رو دود میکنن. شنیدم خیلیا میخورن.
      بعدم شما اون پرچم رو گذاشتی باید بدونی که المانها به تایلند هم میگفتن اریایی هستی. به مکزیکیها گفتن اریایی هستین. نامه نوشتن به خیلی کشورا. اما از حدود ۲۰ سال پیش اوضاع فرق کرده. چون قبل این علم ژنتیک نبود هرکی که ادعای برتری میکرد میگفت اریایی هستیم. کی به کیه؟ هیچکی نمیفهمید اریایی هستی یا نه. اما بعدش اوضاع تغییر کرد. علم ژنتیک اومد. علم ژنتیک نشون داد روسیه بیشتر اریاییه. هندیها بیشتر اریایی هستن. برا همینه ۲۰ سالی هست نژادپرستای اروپا به ایرانیا میگن میمون. قبل این علم ژنتیک نبود میگفتن لابد ایرانیا اریایی هستن دیگه. حتما میدونی ape یا میمون رو این نژادپرستا برا باقی نژادها به کار میبرن. حال ااون پرچم نجس رو از پروفایلت بردار. بعدم همین علم ژنتیک نشون داد ایرانیا و اقوام سامی مثل عربها و یهودیها تا ۵ درصد اشتراک ژنتیکی دارن.

  2. MjM

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (735 ديدگاه)

    الان اگه از وسط اقیانوس ارام یه جزیره با 10 نفر جمعیت یهو در بیاد بیرون و حتی ادماش جوری باشن که خودشونم ندونن انسان هستن یا حیوان 10 سال که بگذره از ایران پیشرفته تر خواهند بود!

    1. farid

      ۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (133 ديدگاه)

      حرفت درسته. تو اینستاگرام دیدم فیلمشو. یه افغانستانی تو دهاتشون یه ماشین شبیه پراید ساخته. حالا فکر کن امکانات ما رو داشتن چی میساختن.
      ترکیه سالی ۳ میلیون ماشین صادر میکنه اما هیچوقت نگفتن بومی و این حرفای دهن پر کن.
      امارات سی ساله ماهواره میفرسته فضا. طی این سی سال نگفت بومی. اما شش سال پیش ماهواره بومی ساختن. بعد اون بود گفتن ماهواره بومی.
      تو بحث فضا ما یه انوشه انصاری داریم که با پول رفته فضا و تو کشورای غربی حتی فضانورد حساب نمیشه. اما کشورایی مثل عربستان سعودی اذربایجان و افغانستان سی سال پیش فضانورد فرستادن. ادمایی که دانشمند فضایی بودن. حالا بگریم انوشه انصاری رو تو کل دنیا به اسم امریکایی میشناسن و نه ایرانی و افتخارش رو برا امریکا میدونن.
      ما سالهاست مونتاژکاریم. اما اسمای دهن پر کن گذاشتیم اخرشم به عربها فحش میدیم. اما به نوعی اولین خودروساز خاورمیانه ترکیه بود. تقریبا شصت سال پیش اولین خودروی بومی رو ساختن اما کیفیتش شبیه پراید بود و مردمشون کیفیت اون ماشینو ابروریزی ملی دونستن اسم بومی و ترکی رو از روش برداشتن. برا همین اولین خودروساز منطقه امارات متحده عربی شد که یه سوپر اسپرت ساخت. خودم مستندشو دیدم.
      ثریا یه شرکت مخابراتی ماهواره ایی اماراتیه. سی سال و خورده ایی درست شده. از همون اول ماهواره میفرستادن. به ۱۶۰ کشور دنیا خدمات ارتباط ماهواره ایی میدن. اما نیومدن به ما بگن پراید سوار. نیومدن به ما بگن شتر سوار. کی گفته ما شتر سوار نمیشیم شتر نمیخوریم؟
      عنبر نسارا مگه مدفوع الاغ نیست؟ اما یه عرب اومده بهمون فحش بده؟

  3. MOHAMMAD.DEMON

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    چیزی که گفته نشده قرار پنج محصول تمام الکتریکی تولید کنن
    و ظرفیت تولید دقیقا یادم نیست ۱۸۰ هزار دستگاهی در سال داشته باشند که خب عالی هست
    و قطعا قسمت بزرگی از این رقم برای صادرات هست

    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (420 ديدگاه)

      و بگم اون آقایون اقتصاد مقاومتی بیان ببینن
      به این میگن اقتصاد مقاومتی
      اونی که تو این کشور داره اجرا میشه مقاومت در برابر اقتصاد هست
      ***

      1. Genius

        ۷ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (1348 ديدگاه)

        از دید بزرگ این آقایون اقتصاد متعلق به حمار است…..!!!!!!!!!!!!فقط من نمیدونم این همه بنگاه ریز و درشت اقتصادی چرا دست خودشونه اگه اقتصاد اَخه؟؟؟!!!

      2. Mehdi TuRbO

        ۹ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        اگه یکم دقت کنید این اقایوون هیچ وقت دنبال اقتصاد مقاومتی نبودند همیشه دنبال اختلاس و پول دزدیدن و ثروت مند کردن خود و فقیر کردن بقیه بودند حتی این دولتم خودشون بدست نیاوردند بهشون دادند.
        اونایی که بهشون دادند هیچ وقت نمیخواستند مردم ایران خوب زندگی کنند چون اگه یه روزی بکنند ثروتمند ترین کشور دنیا رو دارند بنابراین نه اون خارجیا دوستند نه کسایی که دولت دارند جفتشون یکیند پشت پرده.

  4. FLANKER

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    صنعت خودروی ما دیگه مرده باید دوشاخه ی پریز رو بکشیم ولی میتونیم تو صنعت پهبادی و هواپیما فعال شیم تو اهواز که سیل اومده نیاز شدید به یونی ماگ حس میشه ما میتونیم تولید کنیم.حیف …..

    1. Genius

      ۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1348 ديدگاه)

      همینکه اهوار عزیز ما تو میانه هزاره سوم میلادی هنوز با یه بارون میره رو هوا درحالیکه باید الآن شهری با استاندارد دوحه و شارجه و ابوظبی باشه یعنی همگی با هم فاتـــــحه!!!

    2. مهدی

      ۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1315 ديدگاه)

      شرمنده عزیزم وقتی تو تولید پراید موندن شما توقع هواپیما داری بابا دم اعتماد به نفست گرم ما وسیله ای که رو زمین راه بره نمیتونیم بساریم اون وفت دنبال هواپیما هستیم یکم بیا پایین

  5. MOHAMMAD.DEMON

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    فیلترینگ تون حرف نداره
    کاش برا همه بود نه بعضی ها

  6. FLANKER

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    دوستان مهربون باشید با هم ما همه شخصیت علمی هستیم حالا حرف هایی هم زده می شه چشم پوشی کنید. باهم خوب باشید

  7. lmbx

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (284 ديدگاه)

    آدم اگه تو افریقا به دنیا میومد دلش نمیسوخت با خودش میگفت از اول بدبخت بودیم! ما همین 13-14 سال پیش هم ماشین هایی بدی تولید نمیکردیم از هیوندا ورنا بگیر تا ماکسیما. چند روزه دارم دنبال یه تیبا دست دو میگردم با قیمت 45-46 میلیون یادمه ماکسیما دنده ای سال 91 میدادن 36 تومن!! بدبختی بزرگتر اینه که هیچ امیدی هم به آینده نیست و برای جوون هایی مثل من تلاش فقط در راستای زنده موندنه
    تبریک میگم به ترکیه ای ها که اولین خودرو رو الکتریکی ساختن

  8. حسن

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (324 ديدگاه)

    طراحی و امکاناتش خوبه فقط ارتفاعش از زمین به نسبت یک شاسی بلند کوتاهه.

  9. حسن

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (324 ديدگاه)

    این فرم جدید صفحه قشنگه ولی برای تایپ با گوشی مشکل ساز شده

  10. فرهاد

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (134 ديدگاه)

    ما هم روزی از خواب بیدار خواهیم شد.

  11. Genius

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1348 ديدگاه)

    بعید میدونم ترکیه بعد از سالها قطعه زدن برای رنو و پژو و فورد یهو صنعتش از شلوار لی و کاپشن به این درجه رسیده باشه که این خودروی PHEV رو 100% داخلی سازی کنه.عیار ملی بودن این محصول هم اگر ترکیه مثل ایران بره تو لیست سیاه تجاری جهان معلوم میشه!!

    1. farid

      ۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (133 ديدگاه)

      یک شبه به این راه نرسیدن. ترکیه حدود ۶۰ ساله خودرو میسازه. اما نیومده به علت اینکه خودرو میسازه جار بزنه و به بقیه کشورا فحش بده. کره ی جنوبی مگه یه ۲۰ سال پیش مرکز پوشاک دنیا نبود؟ پارچه شلوار کاپشن کره ایی رو یادتون رفته؟
      همین امارات متحده ی عربی مگه ۳۰ سال ماهواره نمیفرسته؟ اما همون اول کار نیومدن جار بزنن ماهواره میفرستیم. هیچوقت نیومدن به بقیه کشورا فحش بدن چون بقیه کشورا ماهواره نمیفرستن. سی سال پیش ۱۰۰ درصد ماهواره هاشون ساخت امریکا بود. ۲۰ سال پیش ۵۰ درصد قطعاتو خودشون میساختن. ۶ سال پیش موفق شدن به صورت بومی یه ماهواره رو به صورت کامل خودشون تو امارات بسازن. اینم بگم ما هنوز تو ماهواره دانشگاهی گیر کردیم. هنوز که هنوزه دانشگاه هامون یه ماهواره درست حسابی نمیتونن بسازن. یا منفجر میشن یا تو مدار قرار نمیگیرن. اما میدونی کشورایی مثل افغانستان عراق سالها پیش ماهواره دانشگاهی ساختن و با موفقیت تو مدار قرار دادن؟ ایا میدونی امارات ۲۰ سال پیش اولین ماهواره دانشگاهیش رو ساخت؟ اما هنوز که هنوزه دانشگاه های امیرکبیر و شریف یه ماهواره موفقیت امیز نساختن. بعدم شما به اندازه ها نگاه کن. ما یه ماهواره ساختیم اندازه یه میز معمولی. امارات ماهواره بومیش دوبرابر قد انسان بود. واقعا شانس اوردیم عربا نمیان به ما بگن پراید سوارهای دمپایی پوش چون فرهنگشو دارن. حالا این جمعه پرچمشو اتیش بزنیم تا عقده هامون فروکش کنه

  12. Khan

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (361 ديدگاه)

    انصافا پینن فارینا چه طراحی ای انجام داده؟ اینکه همون بنز EQC هست کپیش کردن انگار

  13. سجاد

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (232 ديدگاه)

    اقا رضا من که اهل پوشه باز کردن بنام کشورها نیستم که ماشین هاشو داخلشون بزارم ولی اگر بودم برعکس شما حتما پرچم ایران(یکم متفاوت) توش بود و ماشین های تولیدی همان سال ها درش میبود و پایان!
    دست اندرکاران محترم پدال لطفا حالا که دوباره دستی به سروگوش سایت زدید تا با این دست کشاننده دور نشده بگید قسمت پاسخو درست کنه. وقتی رو پاسخ میزنیم همون زیرش بازشه بنویسیم نه اینکه بیاد پایین همش ادم شک بیفته پاسخو گرفته یا نه.
    اون مستطیل بالا هم (نسخه موبایلی وب) که ارم پدال و سمت چپ اون سه خط منو هست. یکم عرض مستطیل رو کم کنید بیست درصد صفحه گوشیو گرفته! با تشکر

  14. علی

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ۵ سال دیگه عقب مونده تر از ایران تووخاورمینه پیدا نمیکنی

  15. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1752 ديدگاه)

    اول اینکه هر ملتی زحمت میکشه نون زحمتش رو میخوره ترکیه ای ها هم نوش جونشون…تکنولوژی ساخت خودرو واقعا ساده هست واسه یه کشوری مثل ایران منتها اراده سیاسی وجود نداره…سوم این که متاسفانه تو این چهل سال به غیر از هشت سال یه عده ای سر کار بودن که واقعا در راستای منافع ایران حتی دلشون نمیاد اب بخورن و تمام تلاششون رو میکنن که ایران مستعمره باقی بمونه این رو بنده تو حیطه کاری خودم که صنعت نفت هست با پوست و گوشتم حس میکنم که خرابکاری ها و کم کاری ها به عمد هست بیشتر شرکت های تولیدی قدیمی از لوازم خانگی بگیر تا صنعت فولاد و خودرو و نفت و حفاری در اواخر دولت خاتمی و مخصوووصا روحانی در ازای ماچ و بوسه به خودی ها واگزار شد و بعد از فروش زمینها و تجهیزات تمام پول و سرمایه تو انگلیس و سوییس و کانادا سرمایه گذاری شد و میلیونها نفر بیکار شدن. ایشالله ملت فریب یه مشت شعار پوچ و بیهوده مثل اشتی با غرب رو دوباره نخورن بفهمن و درک کنن که تمااام مشکلات و دشمنی ها از داخل هست و درک کنن انتخاب درست واقعا تو کیفیت زندگیشون تاثیر داره

  16. شاهین

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1174 ديدگاه)

    چطوری ایرانی؟!
    با سمند و سورن و رانای فِس لیفت حال میکنی؟!
    فعلا درگیر آپشن ترمز دیسکی باشید تا بعد ببینیم چی پیش میاد

  17. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (139 ديدگاه)

    بلکه ترکیه باعث بشه بتونیم یه ماشین جدید سوار بشیم

  18. Amr

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ترکیه مگه تو تجهیزات الکترونیکی چقد رشد کرده که همچی ادعایی میکنه؟ نکنه اینم مثل مولاناشونه که یه بیت شعر ترکی نداره????

    1. اکبر

      ۸ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مگه ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، … کتاب فارسی داره؟ همه اش عربی هست

    2. razi

      ۱۰ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (14 ديدگاه)

      مولوی در دیوان فارسی خود اشاره کرده است:
      مولوی » دیوان شمس » رباعیات
      رباعی شمارهٔ ۱۱۸۶

      بیگانه مگیرید مرا زین کویم

      در کوی شما خانهٔ خود می‌جویم

      دشمن نیم ارچند که دشمن رویم

      اصلم ترکست اگرچه هندی گویم

  19. فری

    ۱۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    ماشین برقی با کولر یا بخاری روشن 50 کیلومتر هم راه نمیره همون گازسوز بهتره اینا هم فقط اسباب بازیه وگرنه همه جا باید پر ماشین برقی میشد موتور سیکلت برقی هم کسی نمیخره چون در عمل کارایی نداره چه برسه ماشین برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا