«خودروسازی که نمیخواست بمیرد». این عنوانی است که شاید برای سرگذشت «ساب» تناسب زیادی داشته باشد. از ۵ سال پیش، یعنی زمانی که ساب از زیرمجموعه جنرالموتور کنار رفت، با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم میکرد که در نهایت منجر به ورشکستگی آن شد. سپس با رفتن به زیر پوشش چینی NEVS، به سراغ ساخت خودروهای الکتریکی بر اساس پلتفرم ۳-۹ رفت؛ چیزی که به نظر کوروسوی امیدی برای این کمپانی میآمد. ولی در ادامه، خودِ NEVS نیز دچار مشکل گردید و به «دانگفنگ» فروخته شد.
با این حال، خبرهای جدید حاکی از آن است که ساب بهخوبی زنده مانده است. فیکری ایشیک (Fikri Isik)، وزیر علوم، صنعت و تکنولوژی ترکیه بهتازگی اعلام کرده است که کشورش قرارداد با NEVS را نهایی کرده است. وی به خبرگزاری آناتولی در ترکیه میگوید:ماتیاس برگمن (Mattias Bergman)، مدیر عامل ساب، سه نمونه اولیه از خودروی جدید را به «ایزیک» ارائه کرده است. به گفته شاهدان این معرفی، این خودرو شباهت زیادی به ۳-۹ داشته و در عین حال، دارای یک طراحی جلوبندی الهام گرفته از کادیلاک بوده است. برگمن میگوید که این قرارداد در ۲۸ ماه می سال جاری میلادی امضا شده است و اضافه میکند:ما حقوق مالکیت معنوی ساب ۳-۹ را خریداری کردهایم، البته به جز نام «ساب». برند خودرویی که با این پلتفرم توسعه مییابد، نه «ساب» و بلکه یک برند ترکی خواهد بود. ما این تکنولوژی را در ترکیه توسعه خواهیم داد.
آقای وزیر در انتها اضافه میکند که این مذاکرات به مدت ۶ ماه ادامه یافته و هزینه چندان زیادی در بر نداشته است:تیم مهندسی ما و شورای تحقیقات علوم و تکنولوژی ترکیه (TÜBİTAK) در کنار یکدیگر، در توسعه طراحی همگام با سایر شرکای ما در ترکیه همکاری خواهند کرد.
NEVS در حال حاضر مشغول تبدیل ۳-۹ به یک خودروی الکتریکی است و مقامات ترکیهای نیز میخواهند خودروهای سبز را برای این کشور معرفی کنند.نمیتوان دقیقاً به شما بگویم، ولی این کار با هزینهای مقرونبهصرفه انجام شده است.
آیا راهکار خرید دانش فنی یا شرکتهای ریشهدار را برای صنعت خودروی ایران نیز مناسب میدانید؟
یوسف
۲۶ مهر ۱۳۹۴من واقعا ماشینای ساب رو دوس داشتم.
شاید به نظر بعضیا گرون و پیرمردی به نظر میرسیدن ولی به نظر من طراحی داخلی و بیرونی در عین سادگی اوج زیبایی بود و ماشینای واقعا با کیفیتی بودن که تو طراحی و مهندسیشون از علوم هوا فضا استفاده میشد.
هنوزم تو سوئد و کشورای اسکاندیناوی طرفدارای زیادی دارن.
اگه اسپایکر به مشکل برنمیخورد و ورشکسته نمیشد همکاری این دوتا نتایج فوق العاده ای داشت.
احسان آرسنالی
۲۶ مهر ۱۳۹۴در تکمیل فرمایشات جناب عالی یع ضرب المثل معروف تو سوئد هست که میگه : تا با ساب تصادف نکردی نمیفهمی که سوار ساب شدی.
ساب جزو ایمنترین خودروهای زمان بود حتی بالاتر از ولوو این رو آمار مصدومین و کشته ها تو تصادفات میگه. یه بار تو تخت گاز یه ساب مدلش یادم نیست و یه بی ام دبلیو سری 3 (اگه اشتباه نکنم) مدلشون ماله اواخر دهه 90 بود یعنی 98 یا 99. رو از بالای جرثقیل انداختن پایین سقف بی ام و کاملا رفت توی صندلی و از ماشین جدا شد ولی سقف ساب فقط خم شد
m.tn
۲۶ مهر ۱۳۹۴دانش فنی بخره، شرکت ریشه دار بخره، نمایندگی بشه، اصلا بره ماشین غراضه هاشونو بیاره اینجا درست کنه
اقا یکاری کنه این مملکت بالاخره.مسئله اینه که هییییییییییچ کاری نمیکنن
تا کی میخان به این مسخره بازیشون ادامه بدن
بابا دنیا داره روی وسیله نقلیه میچرخه
مردم تا کی باید زیر فشار یه عده گردن کلفت باشن.گناهشون چیه
دانیال
۲۶ مهر ۱۳۹۴من التماس میکنم ماشین نخرید فقط 6 ماه نخرید به خدا اخبار نشونشون میده که اعلام ورشکستگی کردن
احمد باقری
۲۶ مهر ۱۳۹۴ماشین نسبتا خوبی است.
Mohsen
۲۶ مهر ۱۳۹۴در جواب سوال انتهایی باید گفت خیر، راه حل خرید کمپانی و تکنولوژی نیست. مشکل به مراتب ریشه ای تر از این حرف هسات و به رفرم مدیریتی گسترده، نه فقط تو صنعت خودروسازی بلکه در خود دولت نیازه.
فرضا ما هم پلتفرم ساب رو میخریدیم، مطمئن باشید بعد از چندین ماه پروژه به هردلیلی با شکست مواجه میشد. چون مدیران ما از تخصص و نیت لازم برخوردار نیستند.
گهرخاني
۲۶ مهر ۱۳۹۴به نظر میرسه ترکها برند محکمی رو برای خودروی ملی انتخاب کردن
پرهام
۲۶ مهر ۱۳۹۴ساب جزو برند هایی بود که دوست داشتم.ماشیناش خوش استایل بود . البته تو خیالم باهاش تست رانندگی میکردم ولی تو همون جا هم خوب بود . حیف واقعا دیگه نمیشه تست کرد :)))
و اما در مورد ایران بگم که خودروساز ما تو قرن پیش سیر میکنه و فرقی براش نداره تکنولوژی روز چیه چون به کارش نمی یاد .
سالار
۲۶ مهر ۱۳۹۴همه دارن به سمت جلو حرکت می کنند ما داریم به سمت عقب حرکت می کنیم
tadano
۲۶ مهر ۱۳۹۴چیزی که اختراع شده را نمیشه دوباره اختراع کرد .
نوید جهرمی
۲۶ مهر ۱۳۹۴ترکیه رفته برند ورشکسته خریده. برندی ب خوبی ساب.
ما هم زمانی ک میتونستیم بخریم فقط وایسادیم نگا کردیم. بعد توقع داریم خودروسازان اروپایی و آسیایی بیان ایران سرمایه گذاری کنن و دانششون رو هم انتقال بدن. اینجاست که میگه شتر در خواب بیند پنبه دانه.
سعید
۲۶ مهر ۱۳۹۴تا زمانی که سیاست داخلی و سیاست خارجی ایران به سمت زندگی بهتر برای مردم ایران تغییر نکند به نظر من همه سیاستهای ایران حول و حوش خودرو فقط به طور مقطعی به صنعت خودروسازی و حمایت از مصرف کنند ه کمک خواهد کرد و ایران هرگز نخواهد توانست به عنوان بازیگری اصلی در صنعت خودرو سازی مطرح شود .
sunmartin
۲۶ مهر ۱۳۹۴ترکیه و دولت این کشور برای مردم اون کشور ارزش قائل هستن خیابان های تمیز و عازی از زباله جاده های صاف و بدون دست انداز(کشور بدون نفت و گاز) سواخل زیبا و تنیز هوای بسیار پاک و آسمان آبی موبایل و اینترنت ارزان و خرید حای نان و گوشت و مایحتاج چه برسه به خوددو و مسکن و پوشاک و وسایل منزل و ..وسایل الکتریکی از دم قسط و بدون بهره انواع خودروهای بنز و پورشه و بی ام دبلیو و رنو و پژو های آخرین مدل کشوری که مایلوت قطعات بی ام دبلیو و بنز و رنو هست..الانم که رفته سراغ با اعتبارها گام هاشون خوب و دقیق برمیدارن چند سال دیگه باید شاهد تولد کره جنوبی دیگری در کنار ایران باشیم
vtc
۲۶ مهر ۱۳۹۴هیچوقت عاشق و علاقه مند خودروهای سوئدی نبودم
ولی همیشه اخبار خودروسازان این کشور رو در پدال پیگیری میکنم و خوشحالم ساب منحل نشده است
ساب رو با خودروهایی مجهز به پیشرانه توربو میشناسن و یکی پیشروها در این زمینه هستش
آقای انیس حسینی اگر کامنتم رو میخونید لطفا مطلبی درباره پیشرانه های سری ecopwer ساب در پدال بزارید
چند لینک که امیدوارم مفید واقع بشه
https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=saab+ecopower
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
رامین
۳ آبان ۱۳۹۴واقعا خودرو سازای ایران تقصیری ندارن… منم اگه ببینم دسته بیل میسازم مردم جای ماشین با قیمت گزاف ازم میخرن دفعه بعد دسته کلنگ میسازم نه ماشین واقعیته تقاضا عرضه را شکل میدهد … نخرید اقایون خانوما نخرید گلایه هم نکنید
arda
۲۸ مهر ۱۳۹۵سلام . اقای مسعود انیس حسینی ، اسم ایشان فیکری ایشیک هستش fikri işik
یاشا