ونچوری آنتارکتیکا، اولین خودروی تحقیقات قطبی و الکتریکی دنیاست که اخیراً توسط جایگاه تحقیقات بلژیکی در نزدیکی قطب جنوب بکار گرفته شده است. این وسیله جالب توسط شرکت موناکویی ونچوری توسعه یافته است. احتمالاً میدانید که ونچوری دارنده چندین رکورد سرعت زمینی برای خودروهای الکتریکی است و در مسابقات فرمول E هم حضور دارد. آنتارکتیکا هماکنون در جایگاه پرنسس الیزابت بلژیک در قطب جنوب مشغول فعالیت است و لقب اولین خودروی الکتریکی فعال در این بخش را به خود اختصاص داده است.
آنتارکتیکا یک کاوشگر قطبی هوی دیوتی است که از چرخ های متصل کاترپیلار استفاده میکند. این وسیله تحقیقاتی حاصل توسعه نسل اولیهای است که در سال ۲۰۱۹ عرضه و در کانادا تست شده است. از آن زمان تاکنون شاهد ارتقای قابلتوجه آنتارکتیکا بودهایم تا این خودرو مناسب استفاده در بدترین شرایط آب و هوایی دنیا باشد. با طول ۳۴۰۰ سانتیمتری و ارتفاع ۲۱۸۰ سانتیمتری، ونچوری آنتارکتیکا وزن ۲.۵ تنی دارد و میتواند حداکثر ۶ نفر را به همراه تجهیزات حمل کند. فضا برای دو نفر در بخش جلوی کابین تعبیه شده است و در بخش عقب هم چهار صندلی تاشونده دیده میشود.
نیروبخش این وسیله تحقیقاتی یک جفت پیشرانه ۶۰ کیلوواتی است که با باتری ۵۲.۶ کیلووات ساعتی همکاری دارد. آنتارکتیکا شعاع حرکتی ۵۰ کیلومتری دارد هرچند میتوان برای سفرهای طولانیتر یک باتری دوم را نیز استفاده کرد. ونچوری میگوید شارژ دوباره این وسیله بسته به شرایط آب و هوایی بین ۲ تا ۱۸ ساعت طول میکشد. آنتارکتیکا تا دمای منفی ۵۰ درجه سلسیوس قابلیت استفاده را دارد. ونچوری اظهار داشته است در توسعه این کاوشگر قطبی از ایده پرنس آلبرت دوم از موناکو الهام گرفته است. پرنس آلبرت دوم خواهان توسعه محصولی شده بود که بتواند بدون اثر منفی روی اکوسیستم در قطب جنوب بکار گرفته شود.
آنتارکتیکا در اولین هفته عملیاتیاش در دسامبر برای چندین مأموریت علمی از جمله نگهداری و حفظ برخی جایگاههای بررسی آبوهوا و جایگاه بررسی اتمسفر بلژیک بکار گرفته شد. جایگاه پرنسس الیزابت در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده است و تنها پایگاه بدون آلایندگی این قاره محسوب میشود. این پایگاه از انرژی خورشید و باد استفاده میکند و تیمهای مختلفی از مؤسسات گوناگون در آنجا حضور دارند.
زیزیگولو
۸ بهمن ۱۴۰۰همچین ماشینای عجیبو غریبی در مقایسه با ماشینای دیگه شگفت آور هستن ولی چیزی که مشخص هستش اینه که کاربردای متفاوتیم نسبت به ماشینای معمولی که هر روز تو خیابونا میبینیم دارن ….. مطمئناً فقط یه همچین ماشینایی با اینجور طراحیایی بدرد شرایط جوی قطب شمال و قطب جنوب میخورن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ بهمن ۱۴۰۰خب معلومه فرق دارن فکرشو بکن تو دمای منفی۳۶درجه (اینم بطور میانگین) باید راه بره از بقیه تو ماشین محافظت کنه و گرم نگه شون داره،مکعبی بودنشم بخاطر همین استفاده حداکثری از ظرفیت بار هستش…
زیزیگولو
۹ بهمن ۱۴۰۰همینطوره …. این ماشین فقط واسه حرکت رو برف و یخ ساخته شده