سایر خودروهای اروپایی

کوپه اسپرت برقی کاترهام از موتور الکتریکی ساخت یاماها استفاده می‌کند

کاترهام اعلام کرده است که برای نسخهٔ تولیدی کوپهٔ اسپرت الکتریکی خود از موتور برقی ساخت یاماها استفاده خواهد کرد.

در فستیوال سرعت گودوود سال گذشته، کاترهام از کوپهٔ الکتریکی کانسپتی با نام پروجکت V رونمایی کرد که تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن داشت. این خودرو اما چیزی بیش از یک کانسپت تک ساخت بود و کاترهام برای تولید آن برنامه‌های جدی دارد. حال نیز اعلام شده است که این برند بریتانیایی برای کوپهٔ جدید خود از موتور الکتریکی ساخت یاماها استفاده خواهد کرد. این کانسپت هم‌اکنون در حال تبدیل به پروتوتایپی است که توسط شرکت ژاپنی Tokyo R&D مهندسی می‌شود. این پروتوتایپ به قوای محرکهٔ الکتریکی یاماها مجهز می‌شود و تا اواسط سال آینده تکمیل خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود تولید سری کوپهٔ کاترهام در سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

کاترهام جزئیات موتور الکتریکی یاماها را اعلام نکرده است ولی کانسپت پروجکت V از نوع محرک عقب با ۲۷۰ اسب بخار قدرت بود. به گفتهٔ کاترهام، این کانسپت در کمتر از چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. پروجکت V به پکیج باطری لیتیوم یونی ۵۵ کیلووات ساعتی مجهز بود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا ۴۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کرد. کاترهام برای ساخت این کانسپت، قطعاتی را از دیگر خودروها قرض گرفته بود تا سرعت توسعهٔ پروجکت V را افزایش دهد. ازجملهٔ این قطعات می‌توان به صندلی‌های مازراتی و دیافراگم درهای آئودی TT اشاره کرد. به‌منظور کاهش هزینه‌ها، از برخی از این قطعات در نسخهٔ تولیدی هم استفاده خواهد شد.

یاماها هرچند تاکنون هیچ‌گاه خودروی اختصاصی خود را به تولید نرسانده اما هرگز با صنعت خودروسازی غریبه نیست. این شرکت در دههٔ ۶۰ به تویوتا برای توسعهٔ 2000GT کمک کرد و توسعهٔ پیشرانه‌های شش سیلندر و هشت سیلندر SHO فورد را هم در کارنامهٔ خود دارد. این شرکت حتی در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ کوپهٔ اسپرت کانسپتی را معرفی کرد که هیچ‌گاه تولید نشد. مشهورترین حضور یاماها در جهان خودرو اما مشارکت در توسعهٔ پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی لکسوس LFA است و حالا نیز به نظر می‌رسد این شرکت خوش‌نام ژاپنی قرار است با کاترهام دوباره به دنیای خودروسازی بازگردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. .

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    یاماها تو ساخت موتورهای الکتریکی برای دوچرخه،بسیار متبحره و اغلب برندهای معتبر دوچرخه سازی از موتورهاش استفاده میکنن
    الانم تو بخش خودرو….

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      خیلی قدرت کمی داره
      سرعتم همین طور
      شتابشم صد در صد معمولیه
      بنظرم نمی ارزه ولی از سایپا که بهتره 😀

      موافقم 5
      مخالفم 11
    2. IRI

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      وقتی عکسشو دیدم گفتم 600 اسبی میده ولی! نا امیدم کرد

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. Mhosein

      ۱۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      جلوی این ماشین شبیه۹۱۱نیست؟

  2. 18:45

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (686 ديدگاه)

    سلام
    منظور از دیافراگم درب خودرو چیه؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. B

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (896 ديدگاه)

    طراحی خوبی داره

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. mmd@

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      چیز خوبی ولی شگفت زدم نکرد ولی شتابش خداییش خیلیه☠️☠️

  4. شکیبا

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    بیش از حد از پورشه الهام گرفته من فکر میکردم چینی ها کپی کارند انگلیسی ها چینی ها رو روسفید کردن

  5. JaMsHiD-B

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2871 ديدگاه)

    فکر کنم بیشتر روی لذت سواری تمرکز کنه
    امیدوارم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا