آن دسته از مخاطبین پدال که سن بالاتری دارند و نید فور اسپید II سال ۱۹۹۷ را بازی کردهاند احتمالاً ایزدرا کمنداتور (Isdera Commendatore) را به یاد دارند. این یک هایپرکار زیبا و جذاب بود که فقط و فقط یک دستگاه از آن ساخته شد. کُمنداتور برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ بهعنوان جانشین سوپراسپرت موتور وسط قبلی ایزدرا یعنی امپراطور معرفی شد. این هایپرکار جدید با بدنهٔ زیبا و کشیدهٔ خود، دهانهای زیادی را باز کرد اما این تنها ویژگی چشمگیر ساختهٔ جدید ایزدرا نبود.
مهمترین قسمت کُمنداتور قلب تپندهٔ آن بود زیرا در سینهٔ آن نیروگاه ۶ لیتری V12 ساخت مرسدس بنز قرار داشت که ۴۱۴ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این همان موتوری است که بعداً توسط پاگانی در زوندا استفاده شد. ایزدرا برای انتقال قدرت این موتور یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را در نظر گرفته بود که در اصل نسخهای اصلاحشده از گیربکس پنج سرعتهٔ راف پورشه بود. این گیربکس با تجهیز به دندهٔ شش، بروز شده بود تا کُمنداتور بتواند به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
کُمنداتور بر اساس یک شاسی فریم فضایی ساخته شده بود و بدنهٔ آن از جنس فایبرگلاس تقویتشده با پلاستیک بود. این ماشین از درهای گالوینگ سود میبُرد و درهای پیشرانهٔ آنهم به شیوهٔ گالوینگ باز میشد. این ماشین به سیستم تعلیق فعال پورشه ۹۲۸ هم مجهز شده بود که در سرعتهای بالا ارتفاع خودرو را ۷۵ میلیمتر کاهش میداد تا ضریب درگ کاهش پیدا کند.
آئرودینامیک برای ایزدرا بسیار مهم بود و به همین دلیل برای کُمنداتور یک برفپاککن مخصوص و یک بال عقب فعال طراحی کرده بود که بهعنوان ترمز هوایی عمل میکرد. علاوه بر این، بجای آینههای جانبی سنتی، یک پریسکوپ روی سقف تعبیه شده بود. به لطف این ویژگیها، کُمنداتور در تونل باد مرسدس به ضریب درگ تنها ۰.۳۰ دست پیدا کرد.
گفته میشود طراحی کُمنداتور از خودروهای مسابقهای گروه C لمانز الهام گرفته است زیرا ایزدرا در ابتدا قصد داشت با این ماشین در مسابقات لمانز شرکت کند؛ اما اکثر بودجهٔ این شرکت از ژاپن تأمین میشد و به دلیل رکود اقتصادی این کشور در دههٔ ۹۰ میلادی، متأسفانه ایزدرا مجبور شد برنامههای مسابقهای و تولیدی خود را کنار بگذارد. بدین ترتیب این شرکت مجبور به تغییر ساختار شد اما کُمنداتور توسط یک کنسرسیوم سوئیسی نجات یافت.
سپس این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ توسط کنسرسیوم مذکور با نام جدید سیلور آرو یا پیکان نقرهای دوباره به نمایش درآمد؛ اما این تنها تغییر کُمنداتور نبود زیرا سوئیسیها آنرا به رینگهای آلیاژی پنج پرهٔ جدید، آینههای سنتی و از همه مهمتر پیشرانهٔ ۶.۹ لیتری V12 بزرگتر مرسدس با ۶۱۹ اسب بخار قدرت مجهز کرده بودند.
سپس در سال ۲۰۱۶ ایزدرا توانست کمنداتور را از مالک آن خریداری کرده و با تجهیز به پیشرانهٔ اصلی، رینگهای BBS طلاییرنگ اصلی و رنگ بیرونی نقرهای پورشه، آنرا به شرایط اولیهٔ ۱۹۹۳ بازگرداند. حال قرار است تنها ایزدرا کمنداتور دنیا به حراج گذاشته شود. این شاهکار آلمانی با مجوز خود ایزدرا و توسط RM Sotheby در حراجی پاریس به حراج گذاشته خواهد شد.
اشکان
۲۹ آذر ۱۳۹۹هایپرکار شده مثل خیار و گوجهداخل سبزی فروشیها !!!!!!!! به وفور پیدا میشه
سامورایی از قله فوجی
۲۹ آذر ۱۳۹۹همین میرزه به کل خودرو سازی کره
اشکان
۲۹ آذر ۱۳۹۹هرگز جواب امثال شماها رو نخواهم داد
سامورایی از قله فوجی
۱ دی ۱۳۹۹جواب نده ????
Mahdi
۲۹ آذر ۱۳۹۹اون تیکه آینه عقب رو سقف خیلی جالبه تا حالا ندیده بودم
S
۲۹ آذر ۱۳۹۹چطوری باهاش پشت سرشو میبینه?
سامورایی از قله فوجی
۲۹ آذر ۱۳۹۹فک کنم پریسکوپ باشه
Hadi
۲۹ آذر ۱۳۹۹اولش فکر کردم پورشس…
خدایی خیلی شبیه پورشس مخصوصاً جلوش
عجب بدنه ی خفنی داره…
SF90 STRADALE
۲۹ آذر ۱۳۹۹این ماشین خوراک کلکسیونر هاست
اگه کاور مشکی بپوشن روی این ماشین و بگن حدس بزن اسم ماشین چیه همه میگن مکلارن اسپیدتیل هست
S
۲۹ آذر ۱۳۹۹اگر کسی داشبوردشو بپوشونه و فقط در داشبورد رو بذاره بیرون همه میگن در داشبوردش مال پراید صباست.
.?
محمد
۲۹ آذر ۱۳۹۹خیلی خفنه
سامورایی از قله فوجی
۲۹ آذر ۱۳۹۹در موتورش چه باحاله ?
علی
۲۹ آذر ۱۳۹۹با سلام.
دقیقا اینو یادمه که تو اون بازی بود و اتفاقا بعد از مک لارن اف 1 بهترین هندلینگ را داشت.خیلی خیلی اتفاقی کلیپ اینو چند روز پیش تو یو تیوب دیدم حالا مطلبش رو خوندم .من فکر میکردم که همون یه موتور رو داشته نگو بعد آپدیت شده.این همون موتوری هست که فکر کنم تو اس ال 73 بود (چون اون موتور به پاگانی منتقل شد).ممنون از خاطره زیبایی که برامون ساختین
Mf1
۲۹ آذر ۱۳۹۹نه قربونت اول فورد ایند گو بعد لوتوسGT1 وبعد مکلارن f1 یادش بخیر دو نفره میشد بازی کرد
کیان
۲۹ آذر ۱۳۹۹ماشین از هر دو سمتش انگار جلو ماشین هستن
ماشین ژاپنی المانی سوییسی
همه یه دستی توش داشتن
ارش
۲۹ آذر ۱۳۹۹ایزدرا از دهه ۶۰ میلادی فعال بود و همون موقع رکورد سرعت ۳۱۵ کیلومتر داشت در حالی که سرعت فراری همون موقع ها به ۲۹۰ کیلومتر می رسید و دهه های بعد هم همین برتری سرعت رو حفظ کرد حتی دهه ۹۰ به سرعت ۳۷۰ کیلومتر رسید ولی هیچ موقع به خوبی رقبا نبود .
سعید روشن
۲۹ آذر ۱۳۹۹من بازی میکردم باهاش.فقط یادمه خوب نمی پیچید
حسین دهمرد
۲۹ آذر ۱۳۹۹ژاپن دهه نود میلادی مگه رکود اقتصادی داشته؟ دهه نود که اوضاع خوب بوده. همون زمان هم کمری ها و کرولا ها میلیونی تو امریکا فروش داشت.
ارش
۲۹ آذر ۱۳۹۹تا اواخر دهه ۸۰ اقتصاد ژاپن حتی از آمریکا هم پیشی گرفت که در سال ۱۹۸۹ برتری اقتصادیش که بدون ایراد هم نبود حبابش شکست و ژاپن دچار نزول و رکود اقتصادی شد هنوز هم به شکوفایی اقتصادی دهه ۷۰ و ۸۰ نرسیده . یکی از مشکلات اقتصادیش سرمایه گذاری در بخش مسکن و زمین به صورت گله ای بود مردم سرمایه زیادی تو این بخش کردن که مشخصه کار درستی نیست .
Khosrow
۲۹ آذر ۱۳۹۹رخ مریض و باحالی داره ..
مانی
۳۰ آذر ۱۳۹۹لعنتی چقدر خوشگله
بردیا
۳۰ آذر ۱۳۹۹هایپر کار زیاد است
خیلی به وفور یافت میشود
فقط مونده ایران خودرو و سایپا !