نمایشگاه اتومبیل ژنو، محلی برای به پرواز درآمدن رؤیاهای خودروسازان جدید و یا زمین خوردن آنها به دلیل وجود جاذبه زمین است. یکی از نمونههای به پرواز درآمدن رؤیاها در نمایشگاه امسال، مدل SCG003 از جیم گلینکهاوس است که در هر دوم فرم جادهای و مسابقهای به نمایش گذاشته شد. بهعنوان مثالی برای جاذبه زمین، میتوان به «بورگوارد» اشاره کرد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تلاش کنونی برای بهحرکت درآوردن دوباره این برند خودرویی آلمانی قدیمی، چندان نتوانسته جاذبه زمین را تسلیم خود کند؛ چراکه برای به پرواز درآوردن رؤیاهای خود، تقریباً این نیروی طبیعی را نادیده گرفته است.
تولد دوباره «بورگوارد» زمانی رخ داد که کریستین بوگوارد (Christian Borgward) و کارلهاینز نوس (Karlheinz Knöss) شرکت “Borgward AG” را در ماه می سال ۲۰۰۸ در لوسرن سوئیس ثبت کردند. این برند، هنگامی با رکود مواجه شد که پدربزرگ «بورگوارد»، کارل اف دبلیو بورگوارد، این شرکت را به حال خود رها کرد و بهطرف یک ورشکستگی ظاهراً غیرضروری در سال ۱۹۶۱ رفت.
اینار هارید (Einar Hareide) رئیس نروژی بخش طراحی کمپانی، نمیتواند یا نمیخواهد در مورد کشوری که تیم طراحی در آن مستقر هستند، صحبت کند. «هارید» بر روی مرسدسبنزهای کلاس E اواسط دهه ۹۰ میلادی و مدلهای سری ۹۰۰۰ ساب کار کرده است، ولی از حدود یک دهه پیش، کمتر خبری در مورد وی شنیده شده است. تنها جملات «هارید» در این رابطه:
بورگوارد به خاطر معرفی نوآوریها در هر کدام از خودروهایش مشهور بوده است. ما سعی داریم که از این اصل پیروی کنیم.
در واقع، وقتی خبرنگاران برخی سؤالهای واضح در مورد مسائلی مانند محل ساختهشدن خودروها، محل دفتر و منشا حمایتهای مالی و فنی میپرسند، تیم مدیریت بورگوارد به نظر غافلگیر و سردرگم میآید:
ما میخواهیم تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران در صنعت خودرو شویم.
تنها مرجعی که بورگوارد از آن قدردانی میکند، کمپانی «بیکی فوتون موتور»، غول چینی ۱۸ ساله وسایل نقلیه است. «فوتون» در سال ۲۰۱۲ با همکاری دایملر یک سرمایهگذاری مشترک با نام «کمپانی بیجینگ فوتون دایملر موتور» برای ساخت تراکهای متوسط و سنگین در چین راهاندازی کرد. البته نباید چنین برداشت کرد که دایملر درگیر این قضیه است. به نظر نمیرسد که کسی در دایملر یا مرسدسبنز در مورد بورگوارد خبر داشته باشد. این در حالی است که خودِ دایملر تلاشهایش برای احیای برند لوکس خوشنام آلمانی، مایباخ، علیرغم منابع گسترده فنی، طراحی و مالی با موفقیت چندانی روبرو نشده و بنابراین، شاید علاقهای به شراکت در احیای یک برند آلمانی پرمیوم کمتر شناختهشده نداشته باشد.
ولی از طرف دیگر، کریستین بورگوارد میگوید که این کمپانی نه تنها تعداد کارکنان آن در دفتر اصلی در شهر اشتوتگارت به بیش از هزار نفر میرسند، بلکه این خودروساز در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ هزار خودروی پرمیوم خواهد فروخت. این آمار فروش بورگوارد، ۴ برابر فروش جهانی کنونی پورشه خواهد بود؛ کاری که برای برندی که یک وقفه ۵۴ ساله داشته و هیچ شبکه نمایندگی و زنجیره تأمینکننده ندارد و همینطور در میان مشتریان صنعت خودرو کمتر شناخته شده است، اگر انجام شود، بهنوبهی خود یک شاهکار خواهد بود.
البته این اولین فاز طرح تجاری بورگوارد است و در فاز دوم، فروش ۱/۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۵ درنظر گرفته شده است. «نوس» در ژنو به خبرنگاران میگوید:
ما میخواهیم تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت اتومبیلسازی شویم.
البته طبق گفته والت دیزنی:
اگر بتوانید در مورد چیزی رؤیاپردازی کنید، میتوانید آن را انجام دهید.
ولی والت دیزنی هیچوقت تیم مدیریتی بورگوارد را ملاقات نکرده است.
شایان
۲۲ اسفند ۱۳۹۳من نمیدونستم چنین برندی هم وجود داره خیلی جالب میشه اگه احیا بشه میتونه پوز زنی کنه حسابی
RETOLEX
۲۲ اسفند ۱۳۹۳مرسدس بنز sl
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/03/Borgward-Isabella-765×468.jpg
سعید
۲۲ اسفند ۱۳۹۳خیلی شباهت ندارن،کمی تا حدودی با این مدل:
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/1955-190_sl_roadster/800×600/wallpaper_01.htm
رهگذر
۲۲ اسفند ۱۳۹۳بنز های کلاس ئی مرسدس بی نظیر بودند نسلی که خاطره ساز بودند و اصیل اگه این اقا در طراحی اون شاهکارها دست داشته پس کارش درسته
سعید
۲۲ اسفند ۱۳۹۳این مدلیشو ندیده بودیم،ماشینشون برا نمایشگاه آماده نشده اونوقت یه مدل قدیمی آوردن تا جاش خالی نباشه!
این حرفاش رو احتمالا به عنوان یه جوک گفته:
(( این خودروساز در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ هزار خودروی پرمیوم خواهد فروخت))
((ما میخواهیم تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت اتومبیلسازی شویم))
آخه چطور ممکنه؟با چه منطقی؟با چه حساب و کتابی میشه ظرف مدت 5 سال از صفر رسید به تولید 800 هزار خودرو؟؟؟ اینهمه خودروساز بزرگ تو دنیا با هزارتا برنامه و ده ها مدل و تکنولوژی و نوآوری و با ده ها سال سابقه خودشون رو میکشند تا هزار تا هزار تا به فروششون افزوده بشه،اونوقت این آقا میگه تا سال 2020 تولیدشون میشه 800 هزار تا !!! عجب!!!
farid
۲۲ اسفند ۱۳۹۳تنها چیزی که تو این دنیا نشدنیه .( اونم فعلا) اینه که زمان و مکان مرگت آگاه بشی…
مجتبی(ساروی)
۲۲ اسفند ۱۳۹۳یه معلم از پسرش پرسید وقتی بزرگ شدی میخوای چیکاره بشی ؟پسره میگه میخوام مثله خودت معلم بشم .پدره گفت خاک بر سرت من میخواستم دکتر بشم شدم معلم تو که میخوای معلم بشی معلوم نیست چیکاره بشی .
اونا بالاترین هدفی رو که میشه بهش رسید رو نشونه میگیرن به نزدیکش هم برسن بازم موفق خواهند بود
رامکال
۲۵ اسفند ۱۳۹۳جالبه.