همانطور که وعده داده شده بود، پس از چندین سال غیبت سرانجام دتوماسو درست در سالگرد شصتسالگی خود رسماً احیا شده است. این برند دوستداشتنی ایتالیایی با رونمایی از سوپراسپرت کاملاً جدید و خیرهکنندهای بنام P72 در فستیوال گودوود، به دنیای خودروسازی بازگشته است. به گفتهٔ دتوماسو، این سوپراسپرت جدید بهعنوان یک خودروی کلاسیک مدرن طراحی شده است.
سوپراسپرت جدید دتوماسو P72 با الهام از مدل فوقالعادهٔ P70 شکل گرفته است. این خودرو پروژهای مشترک بین مؤسس دتوماسو یعنی الجاندرو دتوماسو و کارول شلبی در اوایل دههٔ ۶۰ بود که البته به دلیل بروز تنش میان این دو نفر، پروژه متوقف شد اما الجاندرو که تمایلی به پایان پروژه نداشت با شرکت گیا همکاری کرد تا P70 را تکمیل کند. بدین ترتیب این خودرو نهایتاً Sport 5000 نام گرفته و در نمایشگاه تورین سال ۱۹۶۵ رونمایی شد اما هیچگاه به تولید نرسید و در حد یک پروتوتایپ باقی ماند.
حال روح P70 در این سوپراسپرت جدید P72 حلول کرده است. این خودرو در بیرون با منحنیهای بیپایان، فوقالعاده جذاب و زیبا به نظر میرسد اما زیبایی P72 به اینجا ختم نمیشود زیرا داخل آن نیز واقعاً خارقالعاده است. با طرح الماس مانند براق روی همهچیز از نشانگرهای آنالوگ گرفته تا بخش میانی غربیلک فرمان و دستهدندهٔ گیربکس دستی، به نظر میرسد کابین این ماشین از جواهر ساخته شده است.
دتوماسو توسط شرکت هنگکنگی ITV (Ideal Team Ventures) در سال ۲۰۱۴ خریداری و حالا احیا شده است یعنی همان شرکتی که شرکت آلمانی گامپرت را هم در سال ۲۰۱۶ خریداری کرده و آنرا نیز با تغییر نام به شرکت آپولو احیا نمود. دتوماسو فعلاً مشخصات فنی P72 را اعلام نکرده است اما میدانیم که این خودرو روی همان شاسی مونوکوک کربنی سوپراسپرت آپولو IE ساخته شده است یعنی خودرویی که توسط شرکت ITV در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.
با توجه به اینکه آپولو IE به یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت فراری مجهز است، شاید در دتوماسو P72 هم از همین موتور استفاده شود اما از سوی دیگر، احتمال استفاده از یک پیشرانهٔ V8 هم بسیار زیاد است زیرا دتوماسو شرکتی است که در محصولات خود از پیشرانههای هشت سیلندر آمریکایی استفاده میکرد. درهرحال، ITV گفته است که P72 آمادهٔ تولید است و مشخصات آن در ماههای آینده اعلام خواهد شد.
از دتوماسو P72 تنها ۷۲ دستگاه ساخته خواهد شد و بسیاری از مردم توانایی خرید آنها را نخواهد داشت زیرا قیمت این سوپراسپرت جدید ایتالیایی از ۷۵۰ هزار یورو آغاز میشود. دتوماسو از پیشازاین پذیرش سفارشات خرید P72 از سراسر دنیا را آغاز و تأیید کرده است که این خودرو در بازارهایی مثل اروپا، خاورمیانه، آسیا و آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.
AMANTE
۱۴ تیر ۱۳۹۸در دنیایی که شرکت های سوپرماشین ساز دارن به طراحی های آینده نگرانه و نیروی دانفورس و عملکرد در پیست و… توجه میکنن.
شرکت دتوماسو اومده طراحی رترو و واقعا پرجذبه و جزئیاتی رو طراحی کرده که به نظر من بی نظیره و فعلا از نظر طراحی برای من که جایگاه ویژه ای داره.
یانکی
۱۴ تیر ۱۳۹۸متوجه گیربکس نشدم.هم کلاچ داره هم دکمهای انتخاب دنده هم دسته دنده که H شکل نمیشه دنده عوض کرد نهایتن بصورت سکوئنشال.
M
۱۴ تیر ۱۳۹۸خیال انگیزه !
به خصوص کابین!
ایتالیاست دیگه چه میشه کرد!
MOHAMMAD.DEMON
۱۴ تیر ۱۳۹۸از نظر زیبایی که زیباست
مخصوصا کابینش
ولی یه سوال چرا آنقدر شبیه ماشین مسابقات استقامتی گذشته شده ؟
آریا ماشین
۱۴ تیر ۱۳۹۸واقعا زیباست
چه شود
این طراحی و حمایت شرکت هنگ کنگی که آپولو رو زنده کرد
من خودم عاشق آپولو ام مخصوصا مدل آرو
حالا این ماشین با موتور آپولو IE که ساخت فراری هست چی بشه
MAHDI
۱۴ تیر ۱۳۹۸طراحی بیرونیش رو کاری ندارم اما طراحی داخلش خاصه. دسته دنده ونشانگرکیلومترها و رنگ کابین انگار مال یه جواهر فروشیه. بیشتر خاص هستش تازیبا
Ferrari Fxx K Evo
۱۴ تیر ۱۳۹۸بی نهایت خاص و زیبا هست چه طراحی بیرونی و چه داخلی
–
منو یاد محصولات Spyket میندازه
ایمان
۱۴ تیر ۱۳۹۸مگه قرار نشد فراری به برندهای دیگه انجین نده ؟؟؟؟
پدال هم خبرشو گذاشت ؛ ولی حیفه آلفارومئو و مازراتی از قلب های تپنده پُر قدرت فراری استفاده نکنن
سیدمهران میرابوالقاسمی
۱۴ تیر ۱۳۹۸قیافه ش مثل وزغه.
ارش
۱۴ تیر ۱۳۹۸شبیه یکی از زیباترین ماشینهای تاریخ آلفارومئو استرادل تیپو 33 مدل 1967 هست بی نهایت زیبا bravo bravo bravo.
moein
۱۴ تیر ۱۳۹۸تعریف جدیدی از زیبایی ایتالیایی
فقط در مورد کابینش میشه ساعتها اندیشید و حرف زد?
ویلیامز (بنتلی، استون مارتین، مکلارن)
۱۴ تیر ۱۳۹۸این خودرو خییلی طراحی زیبا و فوق العاده ای داره…من شگفت زده شدم از دیدنش! یه طراحی کلاسیک مدرن خیلی زیبا که از طراحی پی70 الهام گرفته ، توجه به جزئییات داخل و متریال بکار رفته هم حیرت انگیزه!
اگه پول داشتم حتما یکی رو میخریدم و قطعا در آینده ارزشش بیشتر میشه!
فقط ب نظرم اینکه طراحی صندلی ساده ای دارنه و پنجرش باز نمیشه و قسمت بالاش هم الکتروکرومیک نیست خیلی جالب نیس.
سعید(تهران)
۱۴ تیر ۱۳۹۸یادش بخیر اواخر دهه ۶۰ که تفریح بچه ها در کنار آتاری و گل کوچیک و هفت سنگ و…، بازی با به اصطلاح ” کارت ماشین” بود، توی یه سری از این کارتها یه کارت بود که اسمش دی توماسو پانترا بود و جزو کارتهای برنده که اگه دستت میافتاد نونت توو روغن بود، اونوقتا بدست آوردن اطلاعات از این ماشین عملا غیر ممکن بود، الان هروقت این اسمو میشنوم یاد دی توماسو پانترای کارت ماشین میوفتم…
الف.ی
۱۵ تیر ۱۳۹۸طراحی داخلیش خود پاگانیه
سین
۷ آبان ۱۳۹۸محشره
فقط یه عاشق ماشین میتونه همچین طرحی رو بزنه
یاد پورشه 917 افتادم ک تو لمانز ترکوند