خودروهای پرفورمنس هیچگاه سریعتر، تواناتر و حتی مفیدتر از امروز نبودهاند؛ اما در سالیان اخیر افراد بیشتری به ظاهر، احساس، صدا و بوی خودروهای اسپورت کلاسیک علاقه نشان دادهاند، چیزی که هرگز قابل تکرار نیست.
اگر ریسک خرید یک خودروی کلاسیک را قبول نمیکنید گزینهی دیگری وجود دارد. کاترهام سون ترکیبی از پرفورمنس مدرن و ارزشهای سنتی در یک پکیج کلی بوده و جدیدترین نسخه آن با نام سوپر سون ۱۶۰۰ بیش از پیش به ریشههای تاریخی این خودرو پرداخته است.
ما پیش از نسخههای سون اسپرینت ۲۰۱۶ و سون سوپر اسپرینت ۲۰۱۸ را بررسی کردهایم اما برخلاف این دو خودرو که از پیشرانههای توربوی سوزوکی استفاده کردهاند، سوپر سون ۱۶۰۰ به نیروگاه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری فورد مجهز شده است. این پیشرانه قدرت ۱۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند.
بخشی از این پیشرانه دقیقاً شبیه کاربراتورهای قدیمی بوده و در واقع حسی نوستالژیک ایجاد کرده است. فیلترهای هوای K&N زیر کاپوت آلومینیومی خودنمایی میکنند اما اصلاً شبیه نمونههای کلاسیک نیستند. استایل نرمال جلوی سون جای خود را به گلگیرهای بزرگتر داده و جلوپنجره هم فاقد طرح سنتی ۷ میباشد. همچنین خریداران این خودرو شاهد رینگهای ۱۴ اینچی با ظاهر طلایی و لاستیکهای نازک آوون خواهند بود.
کابین هم ظاهر کلاسیکی دارد. اگر قد بلندی داشته باشید ورود به کابین کار سختی خواهد بود مخصوصاً اینکه فرمان چوبی خودرو روی این امر تأثیر منفی میگذارد؛ اما صندلیهای سنتی خودرو راحت بوده و استفاده از کمربند ایمنی نیز راحتتر صورت میگیرد.
خودروی حاضر در تست از تریم چرم سفید با بدنهی قرمز رنگ سود برده و پشت آمپرهای رتروی سوپر سون ۱۶۰۰ هم اطلاعات مهم را به راننده نشان میدهند. فاصله چندانی بین پدالها وجود نداشته اما دید روی کاپوت و چراغها جزو بهترینهاست.
پیشرانه با اکراه از خواب برمیخیزد اما زمانی که همهچیز گرم شد نیروگاه آهنین خودرو هم بشاشتر میشود. این امر باعث میشود شما خودرو را ابتدا با سرعتهای کم رانده و از فرمان سبک و صدای فیلترهای هوا لذت ببرید.
وقتی سرعت بگیرید همهچیز ظاهر دیگری به خود خواهد گرفت. کیفیت سواری سوپر سون ۱۶۰۰ بهطور سورپرایز کنندهای به حالت شناور بوده و اگرچه فرمان خودرو در پیچها کمی سنگینتر میشود اما چرخ های بزرگتر خودرو شروع به ارسال اطلاعاتی از جزئیات مسیر به کابین میکنند.
این خودرو با وجود چنین لاستیکهای نازک و بلندی عملکرد خوبی در پیچها داشته و به شما اجازه میدهد با فرمان و پدال گاز به خوبی کار کنید. البته گشتاور نه چندان زیاد و فقدان دیفرانسیل لغزش محدود باعث شدهاند سوپر سون خودرویی برای سواری سنگین و هیجانانگیز نباشد.
پیشرانه و گیربکس تیز بوده و درگیر کننده عمل میکنند. برای توقف خودرو به نیروی نسبتاً زیادی نیاز است اما در تمامی جنبههای دیگر، سوپر سون باعث میشود اکثر خودروهای اسپورت امروزی حس رانندگی با دستکش و چکمه را داشته باشند.
البته کاترهام خودروی بینقصی نیست. کاترهام کلاً محصولات کاربردی نمیسازد و باید با سقف آن دست و پنجه نرم کنید. رانندگی با سوپر سون ۱۶۰۰ در بزرگراه هم مشکلات خاص خودش را دارد. این خودرو ارزان هم نبوده و مدل حاضر در تست قیمت ۳۹۵۶۵ پوندی داشته است؛ اما اگر واقعاً خواهان چنین چیزی باشید خودروهای معدودی توانایی شبیهسازی حس آن را خواهند داشت.
کاترهام سون معمولی ارزش بهتری در برابر مبلغ پرداختی دارد مخصوصاً اگر آپشن هایی را در سوپر سون ۱۶۰۰ سفارش دهید این موضوع خودش را بیشتر نشان خواهد داد. البته ظاهر کلاسیک سوپر سون برای برخی خریداران کافی است. تجربه رانندگی خودرو هم کمی از حس کلاسیک قدیمی را شبیهسازی کرده است؛ اما در کل با خودروی بهتری نسبت به سایر نسخههای کاترهام سون روبرو هستیم.
مشخصات کاترهام سوپر سون ۱۶۰۰
- قیمت: 33495 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 135 اسب بخار/۱۶۵ نیوتون متر
- گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 5 ثانیه
- حداکثر سرعت: 196 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: اعلام نشده
علیx76
۲۷ فروردین ۱۳۹۹گلگیر های جلوش عین بال هواپیما ، ماشین بلند میکنه
دقیقا برعکس اسپرت ساز ها که رو داون فورس تمرکز دارن ، این بزرگوار میخواد قله های آپ فورس تصاحب کنه
حسین
۲۷ فروردین ۱۳۹۹تو این سبک با موتور tu5 و ef7 توربو کاش ایرانخودرو میساخت!
دوست داشتنی هست.
علیx76
۲۸ فروردین ۱۳۹۹یه زمان فرهاد کاشانی از پروژه x که توسط آریا دیزل راه اندازی شده بود گفت
یه اسپرت جمع و جود موتور عقب ، با انجین tu5 و گیربکس سکوئنشال ، چیزی مثل ktm x-bow با وزن حدودی ۶۰۰ کیلوگرم
ای کاش خودروساز های ما یه تکونی به خودشون بدن ، ساخت ماشین هایی مثل همین کاترهام یا KTM یا مزدا MX5 میتونه خیلی برای بازار یکنواخت ایران جذاب باشه
البته به شرطی که رنگشون سفید نباشه
محمد
۲۷ فروردین ۱۳۹۹با مزست این ماشین
Zonda R
۲۸ فروردین ۱۳۹۹یدونه تو نمایشگاه روبروی میلادنور هست
جالبه ولی تو ایران جاش فقط تو کلکسیونه