هاموی را میتوان به عنوان یکی از شناختهشدهترین خودروهای نظامی چهار چرخ در دنیا به حساب آورد. در واقع هاموی به برند نمادینی در این زمینه تبدیل شده اما دنیا پر از خودروهای نظامی دیگر است که حرفهای زیادی برای گفتن دارند. یکی از این خودروها محصول کمپانی فرانسوی آرکوس است که با نام اسکارابی شناخته میشود و اخیراً شاهد خودنمایی آن در نمایشگاه IDEX 2021 بودهایم.
این خودروی نظامی سبک که برای مأموریتهای شناسایی بکار میرود ویژگیهای منحصربهفرد زیادی دارد که از جمله جالبترین آنها قوای محرکه هیبریدی است. بله این خودروی نظامی دارای باتریها و پیشرانه الکتریکی است که از حالت تمام الکتریکی نیز برخوردار میباشد. پیشرانه الکتریکی ۱۰۳ اسب بخاری با یک نیروگاه ۶ سیلندر دیزلی ۳۰۰ اسبی همراه میشود.
دیگر ویژگی قابلتوجه اسکارابی فرمان پذیری چهار چرخ است که تنها باعث چابکی بیشتر در زمان مأموریت و درگیری میشود بلکه به این خودرو اجازه میدهد تا بدون مانورهای خطرناک اقدام به دور شدن سریع از محل خطر و درگیری کند. این ویژگی تقریباً مشابه همانی است که در جی ام سی هامر الکتریکی بکار رفته است. ابعاد کوچک، توانایی حمل سه یا چهار سرباز و قوای محرکه قدرتمند باعث شدهاند اسکارابی خودرویی چابک برای اهداف متنوع باشد. این خودرو حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعتی دارد.
آرکوس اسکارابی در سه نسخه پاترول SAS، شناسایی و امنیتی به نمایش درآمده است. نسخه پاترول دارای مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری بوده درحالیکه در بخش دیگر توپ ۳۰ میلیمتری نصب شده است. ابعاد جمعوجور اسکارابی همچنین به آن اجازه میدهد تا توسط بالگرد یا C-130 حمل شود. این خودرو برای مانور سریع و ایمن طراحی شده است. اسکارابی حتی امکان دید ۲۰۰ درجه را مهیا میکند که در مناطق درگیری امری حیاتی محسوب میشود.
[دانلود ویدئو]
NAVID۰۰۹۸
۲ فروردین ۱۴۰۰هیبرید و نظامی ?
زیزیگولو
۲ فروردین ۱۴۰۰منم تعجب کردم دیدم نوشته هیبریدی و نظامی!!!!!!!!!ماشینای تاکتیکیو نظامی یکی از ادوات و ابزارای خیلی مهم تو جبهه های نبرد و میدونای پیکار با دشمن هستن و باید از ویژگیای شاخصی برخوردار باشن
NAVID۰۰۹۸
۲ فروردین ۱۴۰۰زیزیگولو جان
رُکن اول خودروهای نظامی ، کاربردی بودن در عین سادگیست تا در راحترین ممکن تعمیر و بازسازی شوند اما این خودرو را نمیدانم جریانش چیست !
زیزیگولو
۳ فروردین ۱۴۰۰ماشینای هیبریدی سیستم پیچیده تری نسبت به موتورایی که فقط درون سوز هستن دارن ….. اگر وسط بیابونو جنگو جبهه خراب شدن باید همونجا ولشون کنن و فرار کنن
کیانوش
۱۶ بهمن ۱۴۰۱لابد فکر اونجاشم کردن که بدون سیستم الکتریکی فقط با تکیه بر انجین دیزل حرکت کنه اتفاقا اینکه میشه فقط با انجین الکتریکی حرکت کنه خیلی مزیت خوبی بیشتر کاربردش شناسای هستش که وقتی با انجین الکتریکی برن صدایی نداره و میتونن نزدیک تربشن
NAVID۰۰۹۸
۲ فروردین ۱۴۰۰طراحی بسیار جالب و خشنی داره ، اما تایرها کاملاً در تیررَس دشمن است !
این خودرو بیشتر به کار شورشهای شهری میاد تا مناطق جنگی بیابونی !
محمد رستمی نژاد
۲ فروردین ۱۴۰۰ماهان جان
شما که میخواهید ۲۵ فروردین تشریف بیاورید اهواز .سوالی داشتم
به احتمال زیاد با پرواز می آیید دیگر؟؟؟
mahan
۲ فروردین ۱۴۰۰بله محمد جان.میام بعد بچه ها میان دنبالم
محمد رستمی نژاد
۲ فروردین ۱۴۰۰بله
گفتم شاید با ماشین خودتان بیایید
چیزی دیگر در ذهن داشتم
منتظر آمدنتان هستم آقا ماهان
افشار
۲ فروردین ۱۴۰۰آقای محمد رستمی نژاد و آقای ماهان توهین نباشه اما مگر شما نمیتونین به موبایل همدیگه زنگ بزنین و یا مگر خدا چت های خصوصی مثل واتساپ یا تلگرام دایرکت اینستاگرام و یا خیلی از نرم افزارای ارتباطی دیگه رو ازتون گرفته که اینجا حرف میزنین؟؟؟؟
Mhd
۲ فروردین ۱۴۰۰اقا این چه وضعشه تو این شرایط نرو لطفا.
اقای رستمی نژاد شما میگی با ماشین بیا ؟!!غیر از اینکه ورد خودروهای غیر بومی به خوزستان ممنوع شده ضرب العجل ۷۲ ساعته هم واسه خروج پلاک های غیر بومی دادن.
خخخخ
۲ فروردین ۱۴۰۰اقا افشار
اینا هردوتاشون یکی ان
2646
۲ فروردین ۱۴۰۰در مورد ماهان خان که اصلا نیازی به تایید یا طرفداری نیست، هر وقت صلاح دونستن که اسم و فامیل یا برندشون رو بگن، به قدر کفایت تو سرچ گوگل لینک پیدا میشه. دلیلم برای نوشتن این کامنت، آقای محمد رستمی نژاد است. از کامنت های ایشون کاملا معلومه که تین ایجر هستن، همچنین مشخصه که به لایک و دیس لایک های زیر کامنت هاش هم حساسه. حساسیتی که همه مون تو این سنین داشتیم. دوست داشتیم دیده بشیم، تایید بشیم، شنیده بشیم، تحسین بشیم.
حالا تو (کاربر خخخخ) که حتی جرات نوشتن کامنتت رو با آیدی اصلی ات نداری، به فرد دیگری که احتمالا می دونی به واسطه سن اش به این مسائل حساس هست، تهمت مولتی اکانتی می زنی؟ واقعا بودن یا نبودن محمد چه چیزی رو عاید تو می کنه؟ خخخخ اگر زندگی سخته و بهت فشار میاره، با خالی کردن این فشار روی دیگری زندگی ات بهتر نمیشه.
محمد جان، من کامنت هات رو خیلی دوست دارم. همه شون رو می خونم و جز در مواردی که تفاوت سلیقه ای داریم، عمدتا درست هستن. به عنوان یه برادر بزرگ تر بهت توصیه می کنم، اگر کاری که انجام اش آسیبی به دیگران نخواهد زد رو دوست داری، حتما انجام بده، حتی اگر 80.000.000 نفر باهات مخالف باشن. پس نیازی به پاک کردن کامنت هات نیست دوست عزیزم. این قدر زیر پست های پدال کامنت های بی ربط، غلط، کل کل های بی خود و … وجود داره که 2 تا کامنت شما اصلا دیده نمیشه.
* افشار عزیز، گاهی میشه دید، سکوت کرد و گذشت. نمیگم تذکرت اشتباهه اما عزیزم اول سال چرا کام خودت و دیگری رو سر چنین مسئله ساده ای تلخ می کنی؟
** دوستانی که تعداد لایک و دیس لایک های پست هاشون براشون خیلی مهمه و به هر نحوی لایک پست هاشون رو بالا می برن. دقیقا کی قراره بزرگ بشین؟
محمد رستمی نژاد
۲ فروردین ۱۴۰۰آقای ۲۶۴۶
شما لطف دارین
ولی من فقط همین یک نام کاربری در سایت دارم
اصلا هم میزان لایک و دیسلایک برایم مهم نیست
مگر میخواهد چه بشود که۱۰۰۰ لایک یا ۱۰۰۰ دیس لایک
اصلا برایم مهمنیست
هیچی نمیشود با میزان لایک و دیسلایک)
درضمن ماهان جان هم که آمدند اینجا(خوزستان)
حتما ایشون را خواهم دید میتوانید ازشون بپرسید (من خوزستان هستم ایشون هم که میخواهند بیایند اینجا)
این قدر با نظرات هرکی مشکل دارید
نگید تو فیک فلانی هستی یا اصلا وجود نداری
من خودم الان چند تا فیک میدونم شما ها هم میدونید نمیگم
لایک و دیسلایک هم برایم مهم نیست
افشار
۳ فروردین ۱۴۰۰آقای ۲۶۲۴ والا بخدا من خودم به خودم لایک ندادم و داری اشتباه فکر میکنی در مورد من
mahan
۳ فروردین ۱۴۰۰افشار جان من کامنتت رو تازه خوندم الان 2 شب وقت کردم بیام یه سر به پیج بزنم.درسته برادر حق با شماست ولی این دوستمون یک سوال پرسید منم به رسم ادب تقابل جوابشو دادم این قدر حساسیت لازم نیست برادر من.
mahan
۳ فروردین ۱۴۰۰سلام 2646 جان خوب هستی مهندس عزیز بخدا الان 2 شب هست تازه رسیدم خونه میدونی که سر پروژه ماهان مال هستم منطقه ازاد ازم خواسته تا تابستون افتتاح کنم می خوان جشن بگیرند برامون و ازین بازیای سیاسی که خودت میدونی.لطف داری مهندس جان همین که تو دنیای واقعی دوست های قدرتمندی مثل شما داریم ما پشتمون گرمه و اصلا برامون مهم نیست دیگران چی قضاوت می کنند.خداشاهده تو سایت هم اتفاقی اشنا و فامیل در اومدیم از قبل هماهنگ نکردیم و اکانت هردومون خودمون رو کامل معرفی نکردیم باز من اسم اولم رو نوشتم شما اصلا نخواستید این نشون میده ما اصلا دنبال این چیزا نیستی واقعا از ما گذشته ما الان باید بچه هامون ابتدایی میرفتند و درگیر کلاسشون بودیم.خودت میدونی و درگیر این مشکل هستی یکی تا بیرون می خوای بریم چه قدر باید مواظب باشیم جلب توجه نشه و فلان لباس و نپوشیم و فلانکس با ما نباشه و … بخدا از معروفیت تو دنیای واقعی بیزار شدیم دیگه چه برسه مجازیش.در اصل حق با افشار جان هست ولی خب دوستی سوال کرد منم جوابشو دادم به رسم بزرگتری و دوستی.من و تو این قدر بزرگ تو اطراف دیدیم که اصلا غرور نداریم به عنوان یک کاربر تو سایت حضور داریم به چشم یک رئیس و کارخونه دار و شرکت دار هیچ وقت خودمونو تو سایت نمی بینیم هرچی هستیم سر کارمون هستیم اینو دوستان یکم درک کردنش سخته .در انتها می خواستم کامنتی نزارم اما نتونستم نسبت به برادر خودم ابراز علاقه و تشکر نکنم.شاید دوستانی این چیزا رو متوجه نشند ولی ابراز و جبران لطف توی سیاست ها و بیزینس ها به کنار حتی توی انسانیت و شخصیت خیلی مهمه.
mahan
۳ فروردین ۱۴۰۰محمد جان همیشه گفتم که پسر بسیار خوبی هستی و معتقدم بزرگ بودن به سن نیست و دیدار یک دوست یک موهبتی هست.ادم همیشه نمی تونه مستقیم عمل کنه گاهی دوستان برای ادم کاری انجام میدند که به فکر کسی نمیرسه.من وقتی تو سایت هستم کاربر ساده هستم و سرکار خودم رئیس هستم.حمل بر خودستایی نباشه این قدر مدال و لوح کار افرینی و طراحی و تقدیر گرفتیم که الان بی معنی هست مخصوصا برای کسی که سال های پی در پی لوح کارافرین نمونه شمال رو گرفته که صحت این قضیه رو میتونید از مهندس 2646 نازنین بپرسید.لایک و دیسلایک شکم کسی رو سیر نکرده.من وقتی تخصص دندان پزشکیم رو کنار گذاشتم بیام کمک کار پدر بشم همه گفتند اله بله تخصص نداری دوباره می خوای یک رشته دیگه هم بخونی و …
من گوش نکردم و الان به اون رضایت کافی رسیدم و چیزی که ارضا میشم رو پیدا کردم.یک نصیحت از برادر .دوست هرچی می خوای در نظر بگیری در زندگی مسیری که دوست داری رو برو حتی اگه همه خوششون نیاد.من که دنیای دیگه و انتهای مسیر و ندیدم پس از مسیر نهایت لذت رو میبرم.
mahan
۳ فروردین ۱۴۰۰مهندس جان من حق رو بهتون میدم بعد اون اتفاق و بحث های الکی که براتون راه افتاد که پشتش چیزی جز حسادت نبود و تجارب و مهارت شما رو یک عده که پشت کامپیوتر و 4تا بازی کامپیوتری نشستند شروع به کذب گویی کردند کامنتتون رو کم کردید و جایی که کسی کمک خواست با توجه به انسانیتت پاسخگو شدی و در صورتی که مدعیان بلد نبودند و پاسخ ندادند و اینکه با دوستانی که لطف دارید کامنت گذاشتید.منم دقیقا ازین به بعد همین کار رو می کنم.خودت میدونی این مسئولیت و بار اجتماعی که ما تحملش می کنیم و مسئول زندگی چند صد نفر هستیم مارو از زندگی خودمون دور کرده و به خودمون وقت رسیدن کم پیدا می کنیم بعد بیایم تو سایت …
2646
۳ فروردین ۱۴۰۰* محمد جان
نگفتم شما مولتی اکانت هستی. در ضمن عزیزم همه مون تو این رنج سنی بودیم. اگر برای شما لایک و دیس لایک مهم نیست، نشونه اینه که بزرگتر از سن ات فکر می کنی اما اگر برای کسی تو این رنج سنی هم مهم باشه، اصلا چیز بدی نیست. طبیعت ما انسان هاست. نیازی هم به پرسش از ماهان خان نیست، مگه من چه کاره هستم؟ وقتی کامنت های شما زیر مطالب حاوی نکات جالب و زاویه دید جدیدی است، بودنت برای همه ما مثبت هست و فقط این نکته مهمه.
* افشار جان
منظورم از لایک های فیک شما نبودی، کاربر خخخخ و بعضی دیگر از دوستان بود.
در مورد شما نوشتم که حرفت درسته اما میشه اول سالی یکم مهربون تر با هم برخورد کرد. چون دیدم بعضی ها از این آب گل آلود در حال ماهی گرفتن هستن، اون کامنت رو نوشتم، و گرنه کامنت شما به خودی خود درست (و البته کمی سخت گیرانه) بود.
* ماهان جان
عزیزمی برادر. خیلی به من لطف داری، واقعا بیش از استحقاقم. البته قطعا دل به دل راه داره و شما هم برای من بسیار عزیز و بزرگواری.
در مورد بحث های گذشته و کامنت های بعضی از کاربران، من معتقدم در نهایت خواننده بعد از خوندن کامنت ها می فهمه حق با کیست و محتوای کامنت ها همیشه نسبت به سابقه یا لایک و دیس لایک و … برتری داره. همیشه دوست دارم از من اثر خوبی به یادگار بمونه که بتونه بدون حضور من از خودش دفاع کنه (بر اساس تئوری مرگ مولف).
کمتر شدن تعداد پست هام به خاطر حضور یا بحث کاربران متعصب نیست. خدا رو شکر حالم بهتر شده و می تونم به کارها عقب افتاده این مدت رسیدگی کنم. خودت می دونی فشار کارهای عقب افتاده و فورس های آخر سالی، دیگه توانی برای آدم نمی گذاره برای پست زدن. برای همین کمتر فرصت می کنم با دوستان تبادل نظر کنم. خیلی مواقع آخر شبی با چشمانی نیمه باز فقط عناوین پست ها رو مرور می کنم قبل از خواب.
در نهایت کاملا حرف شما درسته، مهم اینه که همه ما علاقه مشترکی به اسم خودرو داریم. اینکه کی چی داره و سواره، جبر زمانه است و گرنه استحقاق همه دوستان بهترین خودروهاست. اینجا یک محیط علمی است و اگر افتخاری هم باشه، بر اساس اطلاعات، تحلیل ها و تجربیات است.
mahan
۳ فروردین ۱۴۰۰خخخخخ جان من جوابی ندارم بهتون بگم همین که انسان معتبری مثل مهندس 2646 جان منو میشناسند برای من کافیه.اینجا هدف شهرت نمایی نیست و هر کدوم از ما هرکسی هستم برای خودمون هستیم تو این محفل همه یک عشق ماشین هستیم این دیدگاه منه.در ضمن این قدر در دنیای واقعی منو میشناسند که مثل 2646 برادرم اصلا دوست ندارم جای دیگه ام شناخته بشم.شاید باورت نشه معروفیت مسئولیت میاره اینو افرادی از قبیل مهندس درک می کنند یکجا میریم هزار چشم باید بپاییم یا رفتار خاصی بروز نده و اشخاصی کنار ما نباشند و …
در اخر برات ارزوی موفقیت در این سال جدید دارم
محمد رستمی نژاد
۳ فروردین ۱۴۰۰اتفاقا ماهان جان شخصا بسیار مشتاق دیدار شما
هستم
حتما ۲۵ فروردین بیایید که شما را ببینم
بدون تعارف ما که خودمون پراید داریم چیزی نداره که بخوام بهت بدم ماهان جان
ولی ماشالله شما بسیار دوست و رفیق ماشین باز دارین
البته ما هم داریم ولی چون شما کار دارین فکر نکنم وقت دیدن و تفریح را داشته باشین
خدمت میرسیم
من خودم شوش هستم
تقریبا ۱۰۰ کیلومتر تا اهواز فاصله داره
با پرایدمون هم بخواهیم بیاییم تقریبا میشه یک ساعت و سی دقیقه
شما مارو اهواز مهمون خودتون بکنین وگرنه در خدمت باشم
mahan
۴ فروردین ۱۴۰۰محمد جان زنده ماندم مهمان مایید
Khosrow
۲ فروردین ۱۴۰۰ماشین نظامی باید فاقد هر نوع منبع نور باشه / چراغ ها باید حذف شن / اوم نمیدونم مادون و دید در همه شرایط ..
Benz SLR
۲ فروردین ۱۴۰۰ایرانم یه ماشین نظامی داشت شبیه هامر بود خودش ساخته بود البته اگه درست حسابی از جوون ها استفاده کنن ماشین هاشون هم بهتر میشه .
mahan
۲ فروردین ۱۴۰۰البته یادتون نره از پلتفرم لندکروزر سری 70 برداشتند که اکثر خودرو های سپاه روی پلتفرم همین لندکروزر ها هستش
MAHDI
۲ فروردین ۱۴۰۰اون خودروی رویین تن سبک تاکتیکی ارتش هستش نه سپاه.
ولی درکل ایران امرپ طوفان 4*4 و امرپ رعد 6*6 رو داره که نسخه طوفان به کشورهای دوست صادر میشه
Mhd
۲ فروردین ۱۴۰۰اون که قابل مقایسه با هامر نیست ولی بازم از هیچی بهتره.
Me
۲ فروردین ۱۴۰۰منظور دوستمون خودروی نظامی ارس هستش فکر کنم
فقط اون شبیه هامر بود
MAHDI
۲ فروردین ۱۴۰۰بله خودروی ارس 2 کاملا تولید داخله،که هم بصورت وانت و هم بصورت کابین دار تولید میشه.?
mahan
۲ فروردین ۱۴۰۰من هنوز باور نمیکنم هیبرید برای خودرو های نظامی کاربرد داشته باشه راستش نمی دونم و نظری ندارم ولی حتمی هست که بنزین و گازوئیل جز بهترین پیشنهاد ها هستش
محمد رستمی نژاد
۲ فروردین ۱۴۰۰آقا ماهان شما اینستاگرام دارید؟؟
محمد رستمی نژاد
۲ فروردین ۱۴۰۰پدال بی زحمت این کامنت بالا رو حذف کن ??????
عاشق پدال
۳ فروردین ۱۴۰۰اتفاقا هیبرید یا صرفا الکتریکی بهترین گزینه برا ماشینای نظامیه. اثر ir خیلی خیلی کمتری داره.
بعدم تو نقش این خودرو گفته که شناسایی هست بیشتر. یعنی باید کمترین اثرات رو داشته باشه.
خودروی صرفا جنگی که نیست مثلا لاستیکهاشو بپوشونه یا این ایرادا.
الان مثل سابق نیست که یه ادم با یه دوربین چشمی رو دکل پادگان پست بده.
جایگزین هاموی هم jltv هست ,و نقشش اصلا با این فرق میکنه.
مثل اینه من بگم جی کلاس با سی کلاس یکیه.
از قدیم اتفاقا ماشینای سبک معروف به رکانسنس یا شناسایی همیشه کم سر و صدا بودن و برا شناسایی نشدن با دوربینهای دید حرارتی خیلیا با الیاف و فیبر و پوششهای مخصوص ماشینو میپوشوندن. اون استتارهای جنگلی که مثلا رو این ماشینا میزاشتن میدونستین برا استتاتر چشمی نیست؟ بلکه برا استتار حرارتیه. الان پهپادای سبک دوربین حرارتی دارن دیگه.
حتی خیلی از ارتشهای دنیا ماشین رو از قدیم کاملا الکتریکی میساختن برا ماموریتهای خیلی ویژه. اما گرون درمیومد.
الان خب تکنولوژی پیشرفت کرده میشه ارزون شده هیبریدی کردن یا الکتریکی کردنشون.
یوسف
۲ فروردین ۱۴۰۰جالبه بدونید که سازنده این خودرو یعنی Arquus زیرمجموعه شرکت Renault Trucks هستش که اون هم زیرمجموعه Volvo AB هستش.
شرکت Renault Trucks Defense دو شرکت فرانسوی دیگر در زمینه صنایع دفاعی به نام های ACMAT (در سال 2006) و Panhard Defense (در سال 2012) رو خریداری و در خودش ادغام کرد که حاصل اون همین کمپانی Arquus هست.
Arquus از گذشته تا کنون از تامین کنندگان اصلی ارتش فرانسه بوده.
محمد رستمی نژاد
۲ فروردین ۱۴۰۰کامت خودم رو منظورم هست در که توش اینستاگرام نوشته
حذف کن دستت درد نکنه
Simon none
۷ فروردین ۱۴۰۰خیلی ممنون اومدم تو کامنت ها که بیشتر اطلاعات بگیرم اما……..