سایر خودروهای اروپایی

دوئل آریل اتم و KTM X-Bow

برای قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال، یکی از جالب‌ترین کلاس‌های خودرویی را انتخاب کرده‌ایم که کلاس خودروهای اسپرت سبک نام دارد. خودروهای این کلاس همگی از انواع اسپرت بسیار سبک‌وزن هستند که برای کاهش هرچه بیشتر وزن سقف و یا حتی کابین ندارند تا جایی که در برخی از آن‌ها راننده در فضایی کاملاً باز و علناً صرفاً روی یک صندلی ساده می‌نشیند. این خودروها عمدتاً برای استفاده در پیست‌ها ساخته می‌شوند و به همین دلیل به آن‌ها خودروهای متمرکز بر پیست هم گفته می‌شود. این نوع از خودروها وزنی پایین در کنار قدرتی مناسب دارند که موجب می‌شود شتاب و سرعتی در حد و اندازهٔ سوپراسپرت‌ها را ارائه کنند. هدف اصلی از ساخت اسپرت‌های سبک، ارائهٔ حداکثر لذت رانندگی در پیست‌ها است؛ و اما بپردازیم به خودروهایی که در این کلاس حضور دارند:

XTM X-Bow

BAC Mono

پولاریس اسلینگ‌شات

واندرهال ونیز

مورگان ۳ Wheeler

کاترهام ۷

زنوس E10

آریل اتم

Vuhl 05

سکتور ۱۱۱

کوانتوم GP700

لوتوس ۳-Eleven

در اولین دور از دوئل‌های این گروه، نمایندهٔ اتریش یعنی KTM X-Bow به نبرد یک بریتانیایی جنگنده یعنی آریل اتم رفته است.

KTM X-Bow

شرکت اتریشی KTM سابقاً صرفاً به ساحت موتورسیکلت می‌پرداخت و به این مورد مشهور بود اما این شرکت در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۸ نخستین محصول چهارچرخ خود را با نام X-Bow رونمایی کرد که یک خودروی اسپرت سبک برای جاده و مسابقه است. KTM در ابتدا تولید ۵۰۰ دستگاه از این ماشین را در هرسال برنامه‌ریزی کرده بود اما به دلیل تقاضای بالا، با احداث کارخانه‌ای جدید، سقف تولید را به هزار دستگاه در سال افزایش داد. از X-Bow تاکنون نسخه‌های مختلفی ساخته شده اما همگی آن‌ها مجهز به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو ساخت آئودی هستند. نمونهٔ موردبررسی ما از نوع معمولی X-Bow است که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اسپرت اتریشی با استفاده از این نیرو که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود می‌تواند در ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

آریل اتم

شرکت آریل موتورز یک تولیدکنندهٔ خودرو در تیراژ پایین است که در سال ۲۰۰۱ در بریتانیا تأسیس شد. این شرکت یکی از کوچک‌ترین شرکت‌های بریتانیا است چراکه تنها ۱۹ کارمند داشته و در هرسال کمتر است ۱۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کند. نخستین محصول این شرکت، اتم نام دارد و یک خودروی فوق سبک عملکرد بالا است. این ماشین در ابتدا از پیشرانهٔ هوندا سیویک تایپ R استفاده می‌کرد اما بعدها نسخه‌های مختلفی از آن ساخته و به پیشرانه‌های دیگری مجهز شد. ما برای این رقابت، مدل ۳.5R را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند. این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد که وقتی در کنار وزن تنها ۶۰۰ کیلوگرمی اتم قرار می‌گیرد موجب می‌شود که این موشک بریتانیایی ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. رقمی که حتی از بسیاری از سوپراسپرت‌ها هم کمتر است. علاوه بر این، آریل اتم ۳.5R نسبت قدرت به وزنی درحدود ۷۰۰ اسب بخار به تُن دارد.

 

مشخصات فنی

آریل اتم KTM X-Bow
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۳۵۰ اسب بخار ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۳۰ نیوتن متر ۳۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر ۲۳۰ کیلومتر
شتاب صفرتاصد ۲.۷ ثانیه ۳.۶ ثانیه
طول ۳.۴۱ متر ۳.۷۴ متر
وزن ۶۱۲ کیلوگرم ۸۲۳ کیلوگرم
قیمت ۸۴ هزار دلار ۷۸ هزار دلار

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9739873]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. مهدی 911

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    اصلا کلاس جالبی نیست از بقیه کلاسا بیشتر خوشم میاد

    1. حسین

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      اتفاقا من این کلاس رو خیییییلی دوس دارم!
      مخصوصا ماشین های اتم!

    2. امپراتور لامبورگینی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11527 ديدگاه)

      .
      منم این کلاس رو خیلی دوست دارم.
      در مورد ماشین های این بخش اطلاعاتم خیلی کمه و واقعا میشینم و با حوصله تمام قسمت های مقاله رو میخونم.
      این سگمنت مفید ترین و آموزشی ترین دوئل های پدال رو در خودش جا داده.
      مرسی از پدال به خاطر این سگمنت.
      انتخاب من آریل اتم.
      لامصب مثل ( آریِن روبِن) یکی از فوتبالیست های مورد علاقم ؛ خوش تکنیک ؛ فرز و دوست داشتنیه.

    3. Daniel

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (956 ديدگاه)

      دوستان ببخشید این کامنت بی ربطه به موضوع
      واقعا زبونشو نمیفهمم. داره به چه زبونی حرف میزنه؟؟؟؟؟
      https://bama.ir/car/details-2-5002670/2017-porsche-turbo-911-for-sale
      https://bama.ir/car/details-2-4353462/2016-mercedes-benz-amg-gts-for-sale
      https://bama.ir/car/mercedes-benz/g63
      مخصوصا لینک آخری!!!!
      یعنی چی بدون در نظر گرفتن حجم موتور؟؟؟؟؟؟؟

    4. محمود

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (28 ديدگاه)

      عزیز باک مونو میتونه با سرعت 282کیلومتر بره ولی اریل اتم ۲۵۰ چجوریه که اریل اتم رای اورده

  2. Daniel

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (956 ديدگاه)

    جفتشون تو Most Wanted 2012 بودن و جفتشون فرمون بدی داشتن. از جفتشون بدم میومد. البته تو واقعیت نمیدونم چجورین !!!!

    1. Arian

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11 ديدگاه)

      دقیقا
      ولی تو موست وانتد bac mono بود نه ktm?

    2. just bentley continental

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (185 ديدگاه)

      کی تی ام تو ماست وانتد نیست اون bac mono است

  3. KING 918 (محمدرضا)

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    هیچکدوم :-)

  4. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1474 ديدگاه)

    چون هدف این ماشینا شتاب و سرعته به اتم رای دادم

    1. Hamid.Hellcat

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      دقیقا
      اومدم تایپ کنم دیدم شما قبلش زحمتشو کشیدی

  5. (ali(CHEVY NOVA

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (7404 ديدگاه)

    من به اتم راى دادم
    اما به نظرم تو اىن بخش مقایسه ماشىنهاى سنگىن هم اضافه بشن خىلى خوبه
    به نظر من بخش ماشىنهاى سنگىن جاش تو پدال خالى هست
    حالا هرچى که صلاح مىدونىد

  6. حامد

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    به نظر من بین این لیست ماشین های Track Day ، بهترینشون Bac Mono هست. البته از Sector111 Drakan Spyder هم با انجین V8 نمیشه گذشت،

  7. پرهام

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (740 ديدگاه)

    کلاس جالبی نیستن
    ولی قدرت و سرعت و شتاب آریل خیلی جالبه!

  8. الف.ی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    جفتشونم خیلی باحالن ولی اتم یه چیز دیگس

  9. امپراتور لامبورگینی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11527 ديدگاه)

    این دوئل ها خیلی خوب جواب داد و استقبال شد.
    در مورد هایپرکار ها ؛ سوپراسپرت های خاص ( محصولات لامبو ، فراری ، مک ، پورشه ،) ؛ ماشین های کلاسیک ، تراک ها و کامیون ها و حتی موتور سیکلت ها تکرارش کنید.
    فقط چند تا عکس میخواد و یک جدول مشخصات فنی و قیمت .
    اگر پول خوبی بدید خودم حاضرم به مدت 2 سال هر روز یک دوئل واستون آپلود کنم ???? (شوخی کردم ولی شما این کار رو انجام بدید. )

    1. ارمان

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1289 ديدگاه)

      از شما بعیده با این تعداد نظر اول از همه اصلا هدف چیه و اگر مثلا یه ماشین اول بشه میخواین به کمپانیش جایزه بدید؟
      ۱-در کل ۱۰ خط باید در مورد ماشین بخونید و نظر بدید و ۴ تا عکسم روش خیلی از ما ماشین بازها اگر هردو ماشینو یه سال هم برونیم نمیتونیم تصمیم بگیریم کدوم بهتره .
      ۲-اصلی ترین نقطه قوت خودرو در بازار سالم رقابتی خارج از کشور گارانتیه که خوش بختانه حتی اشاره هم بهش نمیشه در متن
      ۳-نحوه باز پرداخت اقساطی خودرو یکی از دلایل بسیار مهم خرید خودروست تا چیزی مثل شتاب ۰تا۱۰۰ هنوزم میخواید مثلا با ایکس تریل کل بندازید؟ (فرهنگ)
      ۴-بسیاری از این ماشین ها حتی تو بازار ما موجود نیستن که ما اصلا نتونیم حتی یه نظر سطحی بدیم ، از روی عکس!!!!!! میگیم این اله اون بله
      ۵-مثلا من به اریل اتم رای بدم شانس زد پس کلمون سوار ktm شدیم دیدیم بهتره حالا چی کنیم؟
      به نظرم نگاه سطحی به خودرو زمانی که در یک سایت با رزومه عالی شروع بشه وای به حال جامعه عامی تر (مصرف کننده)
      من از این ناراحتم که بهترین کمپانی ها و ماشینهارو کنار هم میچینید و میگیم اون بهتره ، اگه ماشین باز باشید و برای سازندگان اون احترام قاعل باشید با این کار دنیای خودرو که یکی از بزرگترین حوزهای علم و فناوری تو دنیاست رو اینقدر سطحی و بیهوده نگاه نمیکنید من از این نوع نگاه ناراحتم
      بعدم میگید استقبال شده خوب از الوچه هم استقبال میشه ! تکلیف چیه؟

  10. احسان

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای خالی ماشین های آ سپید 21و ترامونتانا وکاپارو

  11. حمیدرضا

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    فکر نمی کنم قیمت در این بخش خیلی مهم باشه بیشتر سرعت و شتاب مهمه که اتم خیلی بهتر بود و من به اون رای دادم

  12. BMW

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (666 ديدگاه)

    KTM بهتره چون من اینارو تو بازیا شبیه ساز تست کردم? آریل خیلی سُر میخوره کنترلش سخته واسه همون به KTM رای دادم…

  13. BMW

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (666 ديدگاه)

    فکر کنم برنده این سگمنت BAC مونو بشه

  14. AK_007

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (560 ديدگاه)

    هر دو گزینه های خوبین
    اتم سریع تره و در اون قیمت, اختلاف قیمت چندان مد نظر نیست
    ktm طراحیش جالب تره
    رای من اتمه

  15. ونوم اف ۵

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1267 ديدگاه)

    مهمترین چیز برای این کلاس سرعت و شتاب هست من به اریل اتم رای دادم

  16. میلاد

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    آریل اتم رکورد دار نوربرگ رینگ با اختلاف بالاست

  17. بیژن

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (251 ديدگاه)

    زیاد آشنایی با این کلاس ندارم ولی صرف پارمترهای اعلام شده در جدول قطعا آریل اتم. ولی ktm ظاهر دلچسب تری داره.

  18. شاهو

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    چرا تو ktm از مدل پایه موتور استفاده کردین ولی ولی تو اتم از مدلی استفاده کردین بالاترین قدرتو داره

  19. امیر ایزدی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پدال جون elemental rp1 هم تو این رده اس
    یه خواهش دیگه bac mono رو با این ماشین مقایسه کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا