ممکن است برای بسیاری از شما با نام Prato Automobiles آشنا نباشید که البته تعجبی هم ندارد زیرا این شرکت در سال ۲۰۱۱ در فرانسه تأسیس شده و از همان زمان اولین محصول خود را بهطور مخفیانه توسعه داده است. این خودرو که سوپراسپرتی بنام اورنج (Orange) است، برای اولین بار در مسابقات لمانز سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و حالا در فستیوال گودوود بار دیگر به نمایش درآمده است. هرچند این خودرو دو سال پیش رونمایی شده اما هنوز نسبتاً ناشناخته بوده و به تولید نرسیده است.
اورنج هم از طراحی متمایز و هم از عملکرد فوقالعادهای برخوردار است؛ اما مهمترین ویژگی این سوپراسپرت فرانسوی در زیر کاپوت آن است یعنی جایی که یک نیروگاه بزرگ ۸.۱ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۴ نیوتن متر گشتاور جای گرفته است. گفته شده این قویترین پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی دنیا محسوب میشود اما ریشه و سازندهٔ اصلی آن مشخص نیست.
البته کل قدرت این موتور همیشه در اختیار راننده قرار نمیگیرد زیرا مثلاً در حالت رانندگی اسپرت، نیروی موتور روی ۶۵۰ اسب بخار محدود میشود اما درصورتیکه راننده از حالت رانندگی نهایی خودرو که Go Baby Go نام دارد استفاده کند، کل ۹۰۰ اسب بخار موتور آزاد میشود. در این حالت، اورنج ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و میتواند به حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که اعداد واقعاً چشمگیری هستند.
دیگر ویژگیهای فنی مهم این سوپراسپرت فرانسوی شامل میلگاردان فیبر کربنی، شاسی آلومینیومی با فرمدهی هیدرولیکی و ترمزهای کربن سرامیکی میشود. علاوه بر این، پراتو ادعا کرده که این اولین خودروی دنیا محسوب میشود که در کابلهای نوری آن از تکنولوژی OLED استفاده شده درحالیکه همین تکنولوژی در چراغهای خودرو هم بکار رفته است. یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه اورنج نیز استفاده از طلای ۲۴ عیار در اتصالات سیستمهای الکترونیکی آن است.
اما علاوه بر عملکرد بالا و ویژگیهای فنی قابلتوجه، پراتو به داخل اورنج نیز توجه ویژهای داشته بهگونهای که کابین خودرو با متریال سطح بالا و لوکسی مثل فیبر کربن، چرم و آلومینیوم تزئین شده است. علاوه بر این، امکان شخصیسازی و سفارشیسازی این ماشین هم وجود دارد و خریداران میتوانند برای تزئین اختصاصی خودروی خود، نقره، طلا و یا حتی پلاتین را سفارش دهند.
پیشازاین پراتو اعلام کرده است که تنها ۱۹ دستگاه از اورنج تولید خواهد کرد که هرکدام ۸۵۰ هزار یورو قیمت دارند. در طول فستیوال گودوود امسال، رانندهٔ مسابقات استقامتی جهانی آقای «الیور وب» با این خودرو در مسیر مشهور Goodwood Hill Climb به رانندگی پرداخته است.
Meysam
۱۶ تیر ۱۳۹۸شرکتش تو سال 2011 تاسیس شده!
فقط 8 سال!
اونوقت بعضی از شرکتا(سایپا، ایرانخودرو) که سابقه سواری دادن به حضرت آدم رو دارن، به جای اینکه هر سال با تجربه تر و بهتر بشن و کیفیت و زیبایی رو بیشتر کنن، دارن درجا که هیچ، پسرفت میکنن?
پ. ن:نمای پشتش واقعا معرکه هس
علی
۱۶ تیر ۱۳۹۸فنی فوق العاده است ولی قیافه جلوش چنگی به دل نمیزنه میتونست خیلی بهتر باشه
M
۱۶ تیر ۱۳۹۸مهم ترین بخشش انجینشه !
8 سیلندر تنفس طبیعی جواهری که امروز کمتر پیدا میشه !
مهراد
۱۶ تیر ۱۳۹۸عجب بچه ایه ? ?
طرفداران موتورهای تنفس طبیعی با خوندن این مطلب خشتک بدریدندی و تشتک بپرونندی و سر به بیابان بنهادندی
مهدی
۱۶ تیر ۱۳۹۸توی این ماشین از نیسان گودزیلا و کوروت یه اسکی ریزی شده.
mehran (fox)
۱۶ تیر ۱۳۹۸دیزاین داخلیش شبیه خودروهای چینی شده،بی کیفیت و ناهمگون…طراحی بدنشم نمیدونم چرا حس نیسان gtr بهم میده…تنها نقطه قوتش موتور تنفس طبیعیه حجیمشه (نظر شخصی)
charger
۱۶ تیر ۱۳۹۸قیافش مثل ماشینای مسابقه ای تو کارتونای ژاپنی دهه هفتاده
Alireza
۱۶ تیر ۱۳۹۸یه ترکیب نه چندان جالب از GTR و کوروت ZO6
rasa
۱۶ تیر ۱۳۹۸چقدر استایل بدنه ش شبیه فراری ۵۹۹ هست !
الف.ی
۱۷ تیر ۱۳۹۸ضمن تشکر از نویسنده مطلب
فنی که در نگاه اول خوب به نظر میاد
فقط ببخشید محور محرکش چیه؟
گیربکس یا همون جعبه دنده؟
وزن؟
هیچ اطلاعاتی گویا به بیرون درز نکرده
Danial
۱۸ تیر ۱۳۹۸چقدر خوب شده ی چیزی تو مایه های ودزیلا و کورت با هم بعد موتوری چقدر خوبه فقط اون تیکه روی در ماشین که بعد از بسته شدن ستون وسط رو کامل میکنه دیویوزر جلو پایین پایین ست شده با اسپویلر عقب یجوریه که انگار با آدم سعی میکنه حرف بزنه و ارتباط برقرار کنه