سایر خودروهای اروپاییگوردون موری

مشخصات فوق‌العاده سوپرکار جدید گوردون موری

بازنویسی کتاب قانون سوپرکارها…

پس از اعلام جزئیات ابتدایی پروژه‌ی جدید خود در ماه مارس ۲۰۱۹، گوردون موری اطلاعات بیشتری را در اختیار اصحاب رسانه قرار داده است. او از خودروی T.50 خود به عنوان جانشین معنوی مک لارن F1 نام می‌برد و می‌گوید این سوپرکار ناب‌ترین، سبک‌ترین و متمرکزترین خودروی تاریخ روی راننده خواهد بود. این ادعای بسیار بزرگی است اما بیایید اول نگاهی به اعداد انداخته و سپس قضاوت کنیم.


موری به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۳.۹ لیتری تنفس طبیعی جدید خود که در این سوپرکار بکار می‌رود بسیار افتخار می‌کند. این پیشرانه بین دو اکسل خودرو قرار خواهد گرفت و قدرت ۶۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری خواهد داشت. موضوع مهم‌تر اینکه این پیشرانه با همکاری کثورث شکل گرفته و حداکثر دور ۱۲۱۰۰ خواهد داشت که بنا به گفته‌ی موری، بالاتری دور پیشرانه در یک خودروی تولیدی می‌باشد.


این نیروگاه به همراه وزن خالص ۹۸۰ کیلوگرمی باعث می‌شود نسبت قدرت به وزن ۶۶۳ اسب بخاری به ازای هر تن ایجاد شود که بهتر از تمامی خودروهای اسپورت تنفس طبیعی جاده‌ای می‌باشد. موری این پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر جدید را به عنوان سبک‌ترین و پاسخگوترین پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی تاریخ که برای خودرویی جاده‌ای ساخته شده توصیف می‌کند.


بروس وود مدیر کثورث هم اظهار می‌دارد:

ما از اینکه بخشی از پروژه‌ی سوپرکار T.50 بوده و فرصت کار با گوردون موری را داریم بسیار هیجان‌زده‌ایم. ایفا کردن چنین نقش کلیدی در تولید سوپرکار T.50 و طراحی، توسعه و ساخت پیشرانه‌ی کاملاً جدید ۱۲ سیلندر ۳.۹ لیتری یک امتیاز واقعی است.

نیروی پیشرانه تنها از طریق یک گیربکس ۶ سرعته ی دستی سبک‌وزن که با همکاری شرکت بریتانیایی Xtrac توسعه یافته به چرخ‌های عقب منتقل خواهد شد. سیستم ترمز هم ترکیبی از کالیپرهای آلیاژی مونوبلک سبک‌وزن و دیسک‌های کربن سرامیکی می‌باشد.


طراحی کابین این خودرو ما را به یاد مک لارن F1 خواهد انداخت و راننده در مرکز خودرو خواهد نشست. آئرودینامیک این سوپرکار هم از فرمول ۱ الهام گرفته اما از مدیریت جریان هوای زیر بدنه‌ی خلاقی سود می‌برد. یک فن ۴۰۰ میلی‌متری هم در عقب خودرو قرار گرفته که به حرکت بهتر جریان هوا کمک می‌کند. دیگر ادعای برجسته‌ی موری این است که T.50 پیشرفته‌ترین آئرودینامیک خودروهای جاده‌ای را خواهد داشت.


این خودرو که فعلاً در مراحل توسعه قرار دارد تنها به تعداد ۱۰۰ دستگاه تولید خواهد شد. اولین نمونه‌ها در اوایل سال ۲۰۲۲ به دست مشتریان خواهند رسید و قیمت هر یک از آن‌ها فراتر از ۲ میلیون پوند خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Ferrari Fxx K Evo

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (918 ديدگاه)

    تا اون زمان هایپرکار فراری کبیر معرفی و تولید میشه
    و نمیشه امیدی به این ماشین ، در مقایسه با جانشین
    لافراری افسانه ای داشت :)

  2. Majidsh

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (79 ديدگاه)

    اینا هم هر روز میخوان جانشین F1 رو بدن
    بعد یه ماشین میسازن و میبینن که نه اونی که باید باشه نیست
    مشکل به نظر من اینه که باید ماشینی بسازن که رکوددار باشه
    مثلا تو شتاب یا سرعت یا حداقل توی پیست
    تا بتونه جانشین F1 اسطوره ایی باشه

    1. ویلیامز (بنتلی، استون مارتین، مکلارن)

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (27 ديدگاه)

      اسپیدتیل جانشین مکلارن اف یک نیس، اینو خود مکلارن گفته، اسپیدتیل فقط ادای احترامی ب اون خودرو افسانه ای هس.
      ولی این خودرو جانشین اف یک هست
      ترکیب طراح خلاق و افسانه ای گوردون موری با شرکت های فوق العاده ای مثل کازورث و xtrac قطعا یک ابرخودرو شاهکار خواهد بود!
      بهتره درمورد خودرو فرمول یک برابهام bt46b یه سرچ ریزی بکنید، با اون ایده خلاقانه موری با اختلاف خیییلی زیادی تایم ثبت کرد و الان توی این خودرو هم از همین تکنولوژی پیشرفته استفاده کرده!! خودش هم گفته پیشرفته ترین سیستم ایرودینامیکی خودروهای جاده ای رو خواهد داشت و توانایی رقابت با والکری و amg1 هم داره!

  3. مهدی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    یارو پیر شده هنوز دنبال المان های نوستالژیک میگرده این چیزا واسه قرن بیستم بود یه موتور۱۲ سیلندر شاتون کوتاه ۴ لیتری با ۱۲ هزار دور احتمالا قراره بعد از هر بار سواری از لرزش و تنش زیاد ۱۰ کیلو از وزن راننده کم کنه و گاهی هم با هول دادن روشن بشه و احتمالا بابت صدای گوش خراش هم یه گوشی صداگیر بدن ب راننده

    1. دانیال_Surrey،England

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2862 ديدگاه)

      لرزش و تنش زیاد موتور؟؟
      کازورث؟؟
      چیزی به اسم nvh به گوشت خورده؟؟
      کازورث گفته از بهترین و نوآورانه ترین متریال و پوشش برای موتور استفاده میکنن.
      ..
      یادت نره همون موتور 1000 اسب بخاری کازورث،از آلیاژی استفاده میکنه که کیفیت یا درجش با مواد استفاده شده در هواپیماها یکسانه،قالب گیری سر سیلندر این موتور در کوره ای هستش که در صنعت هوا فضا مورده استفاده قراری میگیره ،حتی بلوک این موتور با پوشش یون پلاسما اسپری شده که به جز دوام فوق العاده، باعث کاهش اصطکاک سطح و وزن بلوک هم میشه و …..
      ..
      درباره این موتور هم کازورث گفته با استفاده از سیستم مکش هوای جدید (( ram-air)) قدرت موتور به 700 اسب بخار خواهد رسید!!
      که البته یک سیستم تزریق هوایی جدید هم در سقف برای برای پیشرانه در نظر گفته شده.
      ..
      هدف این ماشین بهترین تجربه رانندگی و نه سریع ترین در خط مستقیم و یا تاپ اسپید،البته این ماشین بسیار سریع خواهد بود.((گوردون موری))
      ..
      به عنوان یه طرفدار فراری همیشه نظرات بیخودی رو از شما دیدم.

  4. Hemichan

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (714 ديدگاه)

    سی سال بعد
    بازگشت اف ۱
    سی سال پیش تنها ماشینی که با مک لارن رقابت میکرد وکتور بود
    حالا باید دید اینبار منظور از بازنویسی قانون سوپرکارها چیه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا