در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۵ بود که اسمارت با معرفی کانسپت فورمور ایده تولید یک کراس اوور را پیشنهاد کرد. البته این خودروی کوچک که از نظر فنی با مرسدس GLK اشتراکاتی داشت هرگز به خط تولید راه نیافت چراکه دایملر کرایسلر در آن زمان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکرد؛ اما حالا و در سپتامبر ۲۰۲۱ کراس اوور اسمارت بازگشته است.
اوضاع نسبت به ۱۶ سال پیش کاملاً تغییر کرده و اسمارت در حال حاضر جوینت ونچری ۵۰/۵۰ بین دایملر و جیلی بوده و میخواهد با تمام قوا احیا شود. کانسپت جدید #۱ اسمارت نه تنها پیشنمایشی از آینده الکتریکی این برند بوده بلکه حاکی از تلاشهای اسمارت برای تولید خودروهای بزرگتر در مقایسه با فورتو و فورفور میباشد.
اما میپرسید این خودرو چقدر بزرگ است؟ با طول ۴.۲۹ متری، عرض ۱.۹۱ متری و ارتفاع ۱.۷۰ متری، کراس اوور جدید و مفهومی اسمارت ابعادی در حد و اندازه مینی کانتریمن دارد. این خودرو از همان ابتدا به عنوان خودرویی الکتریکی و با اورهنگ های جلو و عقب کوتاه توسعه یافته و البته نسبت به ابعاد خود فاصله بین محوری قابلتوجه ۲.۷۵ متری دارد.
کراس اوور ساب کامپکت اسمارت در نسخه تولیدی دارای ردیف سوم صندلیها خواهد بود تا نشانهای قوی از توجه اسمارت به کلاسهای خودرویی بزرگتر داشته باشد. فعلاً مشخصات دیگر این خودروی مفهومی منتشر نشده اما باید گفت دربهای عقب خاص این خودرو قطعاً مختص کانسپت #۱ بوده و در نسخه تولیدی خبری از آنها نخواهد بود.
این کانسپت توسط دایملر طراحی شده و به خاطر استفاده از معماری SEA جیلی در آن شاهد استفاده از رینگهای بزرگ ۲۱ اینچی و نوارهای نورانی LED در جلو و عقب میباشیم. این خودرو تفاوتهای بسیار زیادی نسبت به تمامی محصولات پیشین اسمارت داشته و مخصوصاً در داخل کابین این موضوع مشهود است یعنی جایی که نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی توجهات را به خود جلب میکند.
کانسپت یاد شده از شارژ سریع و بهروزرسانی از راه دور پشتیبانی کرده و اسمارت قول شعاع حرکتی مناسب و نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی را داده است. این شرکت همچنین میگوید نسخه تولیدی از بالاترین سطح هندلینگ دینامیکی سود خواهد برد. همین ادعاها نشان میدهد دایملر و جیلی میخواهند اسمارت به عنوان برندی کاملاً قوی وارد میدان شود.
نسخه تولیدی کراس اوور #۱ در چین مونتاژ خواهد شد و انتظار میرود از سال آینده روانه بازار این کشور شده و در بازارهای اروپایی نیز قابلخرید باشد.
Nima
۱۶ شهریور ۱۴۰۰واقعا همه ماشینا شبیه هم میشن.
کمپانى هم مطرح نیست دیگه!
طراحا کامپیوترا شدن نه آدما.
احساس توشون نیست اصلا
Nima RST
۱۶ شهریور ۱۴۰۰هیچوقت این اتفاق نمیوفته
چون چیزی در صنعت خودروسازیشون در جریانه که اینجا نیست
رقابت
رقابت باعث میشه در آینده مثلا ده سال دیگه از هم متفاوت بشن متفاوت تر از همیشه
ولی فعلا تا ۲۰۳۰ که همشون یک دست برقی بشن خیلی شبیه هم میشن
Philipp
۱۶ شهریور ۱۴۰۰چرا این واگنر برا اسمارت بیشتر از بنز مایه میذاره :|
Mad.z.Max
۱۸ شهریور ۱۴۰۰حالا شما اینو میگی، من موندم چجوری میخوان سه ردیف صندلی توی این بذارن! توی متن گفته..
HamiD
۱۶ شهریور ۱۴۰۰عجب بنزیه!!!
طراحی بیرونیش رو دوست داشتم …
FARAZ
۱۶ شهریور ۱۴۰۰یه نمه به جنسیس شباهت داره!
Reza Waffen SS
۱۶ شهریور ۱۴۰۰طراحی دوست داشتنی داره
بهنام
۱۶ شهریور ۱۴۰۰این اسمارت طراح ایرانی دارد: آقای محمد حسین امینی یکتا
عرفان
۱۶ شهریور ۱۴۰۰خب اول بگم که خیلی دوستش داشتم
هیچ ایرادی به طراحیش نمیشه گرفت
و نکته جالبش هم استفاده زیاد از طراحی پارامتریک هست (چراغ ها . جلو پنجره . کف پایی ها ) که خب ترند این روز های دنیای دیزاینه
طرحی داخلش هم از این بابت دوست داشتم که قسمن پایین داشبورد خالی نیست من خودم به شخصه اصلا نمیتونم با داشبوردی که زیرش خالی باشه ارتباط بر قرار کنم و حتی بهم یه حس ناامنی میده (داشبورد هایی مثل هیوندا ایونیک 5 . بی ام وه ای ایکس . یا همین کانسپت ای دی لایف کانسپت که زیر داشبوردشون خالیه )خداروشکر این اینجوری نیست که خیلی نکته خوبیه
و در اخر هم یه نکته جالب تر بگم که یکی از طراحای اصلی این ماشین اقای (حسین امینی یکتا) هستن که خب در نوع خودش نکته جالبیه
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۶ شهریور ۱۴۰۰طراحیش خیلی قشنگه ، عقبش شبیه بنز شده ولی خیلی قشنگه مخصوصا کابینش ، کابینش فوق العادس ، شبیه کابین ماشینای این خ… پولای دبی شده که همشو از سر چشمو هم چشمی و پول اضافی الماس میکنن
محمد مختاری آذر
۱۶ شهریور ۱۴۰۰خودروی جذابی هستش کاش تولید بشه واقعا میتونه فروش خوبی داشته باشه
حسین دهمرد
۱۶ شهریور ۱۴۰۰عجب ترکیب رنگی. جون میده واسه میباخ
البته طلاییش زیادی زرده تو چشم میزنه یکم بزنه به سفیدی جالب تر میشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ شهریور ۱۴۰۰قشنگه اما جلوش خیلی شبیه باتیستا شده! از ترکیب رنگ توی کابینش خیلی خوشم اومد 👌
Mahdi
۱۶ شهریور ۱۴۰۰رنگ طلایی رو بیخیال بشن خیلی خو میشه
امیر
۱۸ شهریور ۱۴۰۰قشنگ و دوست داشتنیه ناسلامتی محمد حسین امینی یکتا طراحیش کرده که یعنی این ماشین محکوم به زیبایی بوده