طراحی فراری 488GTB، نمونهای پیشرفته از مدیریت جریان هواست. توربوهای دوقلو قدرتی به میزان ۶۶۱ اسببخار را از موتور ۳/۹ لیتری V-8 این خودرو بیرون میکشند و این در حالی است که 488GTB نسبت به ۴۵۸ نیروی دراگ یا مقاومت رد برابر جریان هوا را به میزان ۵۰ درصد کاهش و نیروی داونفورس یا چسبندگی به زمین را نیز ۵۰ درصد افزایش داده است.
مطابق گفتههای فراری، این مدل جدید موتور وسط به روشهای زیر، جریان هوا را به خدمت میگیرد:دو دریچه هوا بر روی گلگیرهای عقب، جریان هوا بالای بدنه را به سمت موتور هدایت میکنند. قسمتی از جریان هوا که به دریچه منتهی به موتور فرو نمیرود، از یک خروجی در نزدیکی چراغهای عقب خارج میشود تا به این وسیله جریان هوای برگشتی را تغذیه کرده و از اثر نیروی دراگ بکاهد. این در حالی است که جریان «رو به پایین» به دو خنککننده داخلی وارد میشود.
چیزی که فراری از آن با عنوان «اسپویلر متورم عقب» یاد میکند، در واقع یک بال ثابت و باریک است که توسط یک شیار در پشت شیشه عقب ایجاد شده است و باعث هدایت جریان هوا به عقب بدنه، برای ایجاد داونفورس میشود. تعداد ۶ باله منحنی کوچک در زیر بدنه که در نزدیکی تایرهای جلو قرار گرفتهاند، بهعنوان تولیدکننده جریان گردابهای عمل میکنند و نیروی رو به پایین را افزایش میدهند. یک ستون آئرودینامیکی (aero pillar) هوای با فشار بالا در جلوی خودرو را گرفته آن را به سمت کف و همینطور رادیاتورهای چپ و راست منحرف میکند. قرار گرفتن لولههای اگزوز در ارتفاع بالاتر، امکان استفاده از یک دیفیوزر عریض را همراه با ۶ باله منحنی برای توزیع جریان هوا فراهم کرده است. سه بال مفصلی که در بین بالها قرار گرفتهاند، در سرعتهای بالا به صورت اتوماتیک به اندازه ۱۷ درجه پایین میآیند تا نیروی داونفورس ناشی از دیفیوزر را کم کرده و در نتیجه از نیرویهای دراگ و بالا برنده در این حالت بکاهند. مطابق گفته فراری، نیروی رو به پایین تولید شده در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در 488GTB حدود ۳۱۷ کیلوگرم است.
HELL CAT
۱۹ شهریور ۱۳۹۴خدای آیرو دینامیک فراری هست دیگه تعریف و تمجید نداره همه جای دنیا هم اثبات شده خب اینم که نمونه جدیدش هست و دیگه هیچی
میلاد
۱۹ شهریور ۱۳۹۴بابادست مریضا به فراری عجب مدیریتی داره …………
ارش
۱۹ شهریور ۱۳۹۴ای کاش همانطور که در زمانی از ایران به اروپا و امریکا دانشجو فرستادن و در رشته پزشکی و دانپزشکی و داروسازی و… تحصیل کردن و الان در این رشته ها حرفی برا گفتن در دنیا داریم الان هم در رشته طراحی خودرو و مکانیک و مهندسی قطعات و…. به اروپا و امریکا و ژاپن دانشجو بفرستن که بعد کسب علم خودرو بیاد یه کمکی به این صنعت خراب شده بکنه.و ای کاش مدیران رو بفرستن خارج تا اصول مدیریتی رو یاد بگیره نه حقه بازی رو
وحید
۱۹ شهریور ۱۳۹۴مشکلات ما فراتر از این حرف هاست
مشکل ساختاری داریم
هزار تا هم دانشجو بفرستیم برگردند باز این صنعت خودرو درست بشو نیست
وقتی اراده و عزم *** واسه اصلاح نباشه
درجا زدنه تا ابدالدهر
mohsen
۱۹ شهریور ۱۳۹۴آرش جان چرا نمیفرستن مکانیک و برق صنعتی شریف همشون بورسین ولی پزشکی نیس که مهندسی با امکانات معقول درمان بشه طرف، منظورم اینه ابزار کار پزشکا نسبت به مهندسی کمه واسه مهندسی یه کمپانی دقیق میخواد که هر عضوش درست کار کنن بچه های مدرسه ما اومده بودن رتبه های سال 84 مدرسمون بودن 3 تاشون امریکا بودن که مکانیک خونده بودن داشتن تو کارخونه بوئینگ کار میکردن حقوق پایشون 35هزار دلار بود 2 تاشونم المان گفتن یه کمپانیرو که کار میکنن برق خونده بودن حقوقشونم بالا بود
وحید
۱۹ شهریور ۱۳۹۴واسه خودش سالاری می کنه تا ابد این فراری
Archi KHAN
۱۹ شهریور ۱۳۹۴از فراری غیر از این هم نمییییشه انتظار داشت .
همه چیز مهندسی و حساب شده …
سکوت
۱۹ شهریور ۱۳۹۴من طراح موتور خودرو یا همان موتور کارنو هستم و برادر طراح خودرو…برادرم رفت ایتالیا و واسه زیر مجموعه ف و کار میکنه….منم میرم…از طرح های ما فوق العاده استقبال میشه…اینجا گفتن طرحت عالیه ولی واسه تولید این موتور پنجاه میلیارد نیازه و نداریم…ولی بلدن صد میلیارد بدن ***..بهترین مهندسای دنیا ایرانین…تیم طراحی بدنه فراری..قوای محرکه و سیستم تعلیقش که 3تا گروه 22 نفره هستن…11تا ایرانی وجود داره اعم از مینا جعفر زاده
HELL CAT
۱۹ شهریور ۱۳۹۴میشه یه دونه از موتورهایی که طراحی کردی خیلی ساده بگی چطور هست تا یکمی متوجه بشیم فقط مختصر چون من سر رشته ای تو این کار ندارم
ali
۱۹ شهریور ۱۳۹۴من یکی از اینا میخوام
چی بود چی شد
میپرستمش
احمد باقری
۱۹ شهریور ۱۳۹۴واقعا یک شاهکار مهندسی است. مرحبا.
moein
۱۹ شهریور ۱۳۹۴اینقدر مطلب سنگین بود هنگ کردم!!!
فقط میتونم بگم فراری واقعا بی همتاست تو همه زمینه ها
سکوت
۱۹ شهریور ۱۳۹۴اولا من طرحمو به همه کسی نمیدم…فقط بدون 2سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 893سی سی میتونه اندازه موتور xu7L3یعنی 97 اسب بخار تولید کنه…با میل سوپاپ های 45 درجه زمان تعلیق dicator…تو سازمان ثبت اختراع هست ولی جزییاتش نیست…برو نگاه کن کد 11148…فقط ثبتش کردن و 22میلیون بهم دادن
سکوت
۱۹ شهریور ۱۳۹۴98n/mگشتاور و اگه کیربکس میتسوبیشی میراژ روش نسب بشه…چون ضرایبش فوق العادست..میتونه مصرفش تا صدی 3.2 لیتر در هر 100کیلومتر باشه…ما که داریم میریم…شما بمونید و لذت ببرید از تیبایی که تو کربلا 2میلیون و هفتصد به فروش میره…یا حق..
HELL CAT
۱۹ شهریور ۱۳۹۴فایل خالی بود ثبت نشده بود نمیدونم به خدا ایشالله با فراریت حال کنی منم از تیبام لذت میبرم
ارمان
۲۰ شهریور ۱۳۹۴اقا اونا بادو تو سرعت 300k/m کنترل میکنن
اینا در حالت نشسته نمیتونن بادو کنترل کنن ! ;)
AHMADREZA
۲۰ شهریور ۱۳۹۴جاخوردم بابا ایول فراری
shahab
۲۱ شهریور ۱۳۹۴اینا میفهمن آیرودینامیک چیه طراحی شاسی چیه
پراید با100کیلومتر سرعت احساس مینکنی کراس اوور سوار شدی انگار داره پرواز میکنه
shahab
۲۱ شهریور ۱۳۹۴اسپویلر عقبش خیلی موثره هم با فشار به عقب ماشین دان فورس زیاد میشه و هم اصطکاک لاستیکای عقب بازمین زیاد میشه که در شتاب گیری و سرعتای بالا از هرز گردی جلوگیری میکنه