آکورافراری

آکورا NSX صفرکیلومتر یا فراری 458 کارکرده؟!

سکوت، پاسخ این است که…

2017-Acura-NSX-front-end-in-motion-05
چند هفتهٔ قبل و پس از نیمه‌شب، یکی از این دوستان در توییتر مرا با سؤالی جذاب مواجه ساخت:
“NSX جدید با همهٔ تجهیزات و تنظیمات حدود ۲۲۰ هزار دلار قیمت دارد. تو NSX را انتخاب می‌کنی یا یک فراری ۴۵۸ کارکرده را؟!”

Acura-NSX-vs-Ferrari-458-side-by-side
این دوست عزیز ظاهراً در حال شوخی با من بوده و در مورد NSX کمی زیاده‌روی کرده است. امکان‌پذیر نیست که آکورای جدید ۲۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد مگر اینکه شما همهٔ آپشن های در دسترس و ملزومات را سفارش دهید (حتی سفارش یکدست لاستیک یدکی!) و حتی بعدازآن هم باید زنجیرهای کلید چراغ‌قوهٔ آکورا را از نمایندگی بخرید! اما سؤال اساسی هنوز هم خوب است: آکورا NSX جدید یا فراری ۴۵۸ کارکرده؟ من آکورای جدید را در اواخر همین هفته تست کردم و به دوستم گفتم که پاسخش را خواهم داد. فقط احتیاج بود که با یک نفر که می‌توانست پاسخ بهتری به این سؤال دهد صحبتی داشته باشم: تد کلاوس، مهندس ارشد NSX مدل ۲۰۱۷.

2017-Acura-NSX-front-three-quarter-in-motion-21

2014-Ferrari-458-Speciale-front-three-quarters-in-motion-04
موتور ترند: تیم شما دو فراری ۴۵۸ جدید را طی پروسهٔ توسعهٔ NSX خرید و یکی از آن‌ها را تکه‌تکه کرد تا ببیند که چگونه ساخته‌شده، درست است؟
تد کلاوس: ما دوتا خریدیم. یکی به آن نقطه که مدنظر بود رسید، جایی که احتمالاً آن خودرو بهتر از هم باز شد و چیزهایی یاد گرفتیم. همان‌طور که “تاپ گیر” گفته است،”برخی خودروها برای رانندگی بسیار لذت‌بخش هستند به‌طوری‌که در جلوی چشم‌های شما به‌آرامی حل می‌شوند.” تجربهٔ من کاملاً با این گفته مطابقت دارد.
اما این را بگویم “آیا شگفت‌انگیز نیست به بحثی برگردیم که بیان می‌کند آکورا NSX جدید در همان جهت فراری ۴۵۸ است؟ آیا می‌تواند در همان بحث ما متمایز هم باشد؟” فراری نمی‌تواند اجازه دهد که ساکت باشند (اشاره به سکوت خودروهای الکتریکی). ما در آکورا به‌عنوان یک برند می‌توانیم اجازهٔ تجربهٔ جذاب ساخت چیزی که ساکت است را داشته باشیم. بنابراین من فکر نمی‌کنم که NSX به عقب بازگردد یا در آینده ضرورتاً توسط هر طرز فکری درک گردد.

2014-Ferrari-458-Speciale-front-wheels-in-motion

2017-Acura-NSX-front-three-quarter-in-motion-18
موتور ترند: اما آیا شما انتظار دارید که مردم در کنار خرید NSX به ۴۵۸ دست‌دوم هم فکر کنند؟
تد کلاوس: بله.

2017-Acura-NSX-rear-three-quarter-in-motion-03

2014-Ferrari-458-Speciale-rear-end-in-motion-04
موتور ترند: خب شما در چنین موقعیتی به آن شخص خریدار چه می‌گویید؟
تد کلاوس: من به شما داستانی را می‌گویم: تقریباً همهٔ زمان‌هایی که من در حال راندن ۴۵۸ بودم، دنبال سوئیچ خاموش کردن می‌گشتم. حالا شاید عجیب‌وغریب به نظر آید اما زمانی که در حال راندن محصولی هستم، می‌خواهم که برخی چیزها طبق میل من باشد. و گاه‌وبیگاه من می‌خواهم که آن چیزها کلاً خاموش باشند. برای من، آن خودروی خاص لذت رانندگی‌ام را زیادتر می‌کند.
حالا فکر می‌کنم که فراری همین‌جور است، زیرا وقتی‌که در حال رانندگی ملایم با ۴۵۸ هستید، شبیه این هست که آن چیز خاص کمتر وجود دارد. اما آن‌ها هرگز خودروی الکتریکی نخواهند ساخت که ساکت باشد. آن‌ها هرگز دربارهٔ آن خودرو رجز نخواهند خواند.

در زمان نهار ما دربارهٔ معرفی “فاکتور جذابیت و باحال بودن” به رجز و خودستایی پرداختیم. این فاکتور، سکوت است.
این بحث خیلی محوری نیست اما ما فکر می‌کنیم که برای مردمی که دنبال طیف وسیعی از تجربه‌های جدید رانندگی هستند موضوعی مهم باشد. در کل جالب خواهد بود که در یک راه پیچیده حرکت کنید. با یک خودروی الکتریکی! خب آنچه من به آن شخص خواهم گفت این است: “چطور می‌خواهی از خودرو استفاده کنی؟ می‌خواهی چگونه احساس کنی؟ می‌خواهی که مردم چگونه به تو نگاه کنند؟ چطوری می‌خواهی تجربهٔ جدید به دست آوری؟”
اگر شما فقط در حال استفاده از خودرو در پیست هستید و همه‌چیز فقط دربارهٔ حداکثر کارایی است، خب احتمالاً یک روش سادهٔ سبک‌وزن بهترین است. اما اگر شما از خودرو در روی جاده استفاده می‌کنید و واقعاً پس‌ازآن تجربهٔ منحصربه‌فرد خودروی اسپورت به سر می‌برید و می‌خواهید که نوعی از کشش و بیرون آمدن کامل از پیچی را داشته باشید که فقط یک موتور الکتریکی می‌تواند به شما هدیه دهد، پاسخ خودروی الکتریکی است.
می‌دانید که پیشرانهٔ توربوشارژدار معمولاً لگ (تأخیر) دارد، درست است؟ شما می‌توانید یک موتور الکتریکی را اضافه کنید و تمام آن تأخیر را پوشش دهید. در سطحی بالاتر، ما دو موتور الکتریکی اضافه را در جلو داریم که می‌تواند گشتاور را جدا کند. این فقط لایهٔ دیگری از امکان‌پذیری است.

2014-Ferrari-458-Speciale-steering-wheel

2017-Acura-NSX-front-interior-02
موتور ترند: نکات بسیار دقیق و ظریفی بود، اما ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بسیار راحت می‌تواند دونالد ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کند. مردم به‌طرف سوپرکار ساکت نمی‌روند، می‌روند؟ آن‌ها خودرویی را می‌خواهند که وقتی نشانش می‌دهند، بقیه در موردش نظر بدهند یا صدایش را بشنوند، درست است؟
تد کلاوس: (می‌خندد) من می‌خواهم بگویم، در آینه به خودت نگاه کن و از خودت بپرس، “از خودرویی که خریدی چه می‌خواهی؟” اگر شما خودرو را برای خودستایی و رجزخوانی خریده‌ای، اگر خودرو را برای افزایش منّیت خود خریده‌ای، پس بهتر است بزرگ‌تر شوی. اما اگر شما واقعاً به خودت اعتماد داری و می‌خواهی واقعاً از خودرو استفاده کنی و تجارب جدیدی به دست آوری، NSX انتخاب درستی است و با آن می‌توانی تجارب لذت‌بخش زیادی به دست بیاوری. شما می‌توانی در حالت تمام الکتریکی با آن رانندگی کنی. می‌توانی به سفر بروی.
حالت سکوت خودرو درست فهمیده نشده است. در سرعت کمتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت فقط فول الکتریک نیست. در اتوبان، شبیه سواری یک S کلاس است. فقط کافی‌ست از انگشت خود استفاده کنید و آن‌وقت همهٔ این گشتاور شگفت‌انگیز در دسترس خواهد بود. آنچه قابل‌ذکر است این است که اگزوز خاموش شده و شما فقط صدای القای اجباری را می‌شنوید و توربو فشار را می‌سازد. این یک تجربهٔ لذت‌بخش در سطحی بالا است. واقعاً به این بستگی دارد که شما چه کسی هستید و از تجارب رانندگی چه می‌خواهید. اگر شما فقط ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار پول دارید و فقط می‌خواهید که در وسط پیست پیاز پوست بکنید و در آخر روز باتری‌ها را شارژ کنید و چندساعتی تا خانه رانندگی کنید، من می‌دانم که چه خودرویی را انتخاب خواهم کرد. می‌دانم که کدام خودرو را انتخاب خواهم کرد…

موتور ترند: من هم می‌دانم که کدام خودرو را انتخاب خواهم کرد اما برای آن زمان شما باید سطح بالا باقی بمانید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. sz.hybrid power

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آکورا100درصد بهتره

    1. سامان اذری

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3200 ديدگاه)

      با احترام به فراری
      منم اکیورا رو انتخواب میکنم
      ولی اگه اونتادور بود همه چی فرق میکرد

      موافقم 1
      مخالفم 3
    2. Ashkan

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (374 ديدگاه)

      100٪ فراری
      قیاسش به نظرم اشتباه بود اگه قرار بود قیاسی صورت بگیره بهتر بود با مک لارن P570 صورت میگرفت نه فراری 458
      به نظرم یه نقد تبلیغاتی بود از سمت خوده آکورا که با برتر نشون دادن NSX نسبت به فراری میخواد نظراتو به سمته قیمت و تجهییزات NSX جلب کنه

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. Ashkan

        ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (374 ديدگاه)

        منظورم از نقد رجز خوانی بود

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. SAEED

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (479 ديدگاه)

        مک لارن P570 !!!????

        منظورت 570S و 570GT باید باشه … !

  2. بهنام طیبی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4421 ديدگاه)

    فراری 458 که هارهار

  3. بهنام طیبی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4421 ديدگاه)

    چرا نظرات ثبت نمیشه؟؟؟به نمایش درنمیاد؟؟؟؟؟
    از مدیر سایت پدال میخوام مشکل رفع کنن.باتشکر

  4. جواد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (986 ديدگاه)

    هر دو عالین ولی nsxیک مشکل داره اونم الگوبرداری قسمت جلوی اون از نسل جدید سدان هوندا اکورد اگه هر دو کنار هم بذارین متوجه میشین که این کمی تو ذوق میزنه ولی خوب فراری خاصتر هستش در کل هر دو عشقه من به یک هوندا سیویک هاچ بکم راضیم

    1. امیر چاپار

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      این رو بهش میگن امضای کمپانی
      مثله جلو پنجره سیبیلو بی ام و
      جلو پنجره مشبک لکسوس
      هوندا هم این فرم جلو پنجره امضاش هست

  5. bardeia

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    حسی که پشت فرمون فراری هست رو هیچوقت نمیشه با هیچی مقایسه کرد
    پس صد در صد فراری

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (21 ديدگاه)

      شما روندی؟

      1. ahmad

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (1167 ديدگاه)

        نه ولی مطلبش رو خوندم

  6. naseaferari

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (38 ديدگاه)

    شوروهیجان میخواین فراری ،ساکت وریلکس میخواین اکورا ،اگه میخواین خودتون راننده باشینن فراری اگه میخواین ماشین راننده باشه اکورا،

  7. Nissan...Japan

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (208 ديدگاه)

    Nsx طراحی جذاب و دلربایی داره و اگه مثل gtrبتونه توی پیست پرفورمنس عالی از خودش ارائه بده قطعا دوباره نامش روی زبانها خواهد افتاد.

  8. Nissan...Japan

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (208 ديدگاه)

    Nsx طراحی جذاب و دلربایی داره و اگه مثل gtr بتونه در پیست پرفورمنس عالی از خودش ارائه بده قطعا دوباره نامش روی زبانها خواهد افتاد.

  9. Zonda R

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    @.F
    ممنون از شاهین عزیز
    عجب چالشی!
    باید هر دو رو تجربه کرد تا یکی رو انتخاب کرد
    االبته 458 یه اسطوره ی استثنایی هست در دینامیک سواری
    ولی غیرممکن هم نیست هیچ چیز در این دنیای چهار چرخ

    1. شاهین

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      خواهش میکنم فرزاد عزیز
      ارادت کامله

  10. نوید جهرمی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3761 ديدگاه)

    منم شک ندارم که از بین این دوتا کدومو انتخاب میکنم. نمیشه عشق رو نادیده گرفت :)
    فراری ی چیز دیگس.

  11. فرزاد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    حالا من فراری رو انتخاب میکنم یا آکورا رو…….خوب که چی؟

  12. ali a.j.g

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (742 ديدگاه)

    آقای شاهین احمدزاده دستت درد نکنه

    1. شاهین

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز
      مرسی از محبت هات

  13. احمد باقری

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    معلومه که فراری یه چیز دیگه هست، ولی به همین سرعت هم نمیشه از خیر nsx گذشت.

  14. USA & JAPAN

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    اگه از من باشه NSX اما اونم لامصب فراریه و کلی ابهت داره

  15. Soroosh

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (40 ديدگاه)

    تو گذارش های قبل عکس های داخلnsx زیاد واضح نبود ،فکر کردیم معمولی هست
    ولی اینجا تو عکس داخلش چقدر خوبو خوشگل هست
    از فراری قشنگ تر هست

  16. احسان(احسان سابق)

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    … اما ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بسیار راحت می‌تواند دونالد ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کند. مردم به‌طرف سوپرکار ساکت نمی‌روند، می‌روند؟…
    همین ذوق و حس شوخ طبعی امریکایی هاست که باعث میشه دوست داشتنی باشن!با این حال اصل مقایسه همین جاست.بوگاتی ویرون و حالا شیران قدرتمندترین و سریعترین ماشین دنیاست اما از هرکسی که بپرسید دوست داره کدوم ابر ماشین رو داشته باشه یا لامبورگینی رو انتخاب میکنه یا فراری.چون تو ذهن مردم دنیا حک شده که ابر ماشین یعنی ایتالیایی.همینطور که همه مردم به ماشین های لوکس غیرالمانی اندکی بدبینن

    1. luis

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (611 ديدگاه)

      همه مردم ایراااان به ماشین های لوکس غیر المانی اندکی بد بینن.

      1. خسته شده

        ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (623 ديدگاه)

        الان اگه بگن تمام ابر ماشینهای دنیا ژاپنین خوبه شما ژاپنی پرست ها کلا جالبین خب معلومه آلمان با اون همه تاریخ در صنعت اتومبیل سازی بایدم اینجوری در ذهن مردم دنیا هک شده باشه ربطی به ایران و اروپا یا آمریکا نداره اینا نشونه تاریخ قدرتمند یه کشور و در این زمینه ست ناراحتی شما برای چیه؟

        1. luis

          ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (611 ديدگاه)

          شما ناراحت تری کیارش خان یک ژاپن از عژمت و تاریخ خودروسازی دوسالش نیست
          دوم هیچ قدیمی تری الزاما بهتر نیست
          سه دلیل پر فروش ترین شاسی لوکس جهان لکسس ار ایکس چیه؟؟؟ بد بینی مردم جهان؟؟؟
          یه ذره جا تعصب دقت کنی میبینی فروش لکسس با این همه سگمنت کمتر بنز و بی ام با 25 سال سابقه خیلی خیلی بالاست نسبت سگمنتی ببندی لکسس تو خیلی کلاس ها توجهان پر فروش تره نه ایران ایران جلای امثال شماست کسایی که حتی حاظر به پذیرش خودروسازی ژاپن نیستن حالا شاخ شونه کشیدن و رقابت لکسس با سلطان بنز که براشون مزاحه

  17. omid

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    آکورا NSX صفرکیلومتر

  18. احمد باقری

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    فراری که حرف نداره، ولی به راحتی نمیشه از nsx هم گذشت.

  19. علی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    آیا ۴۵۸ هنوز تولید میشه یا جاش ۴۸۸ تولید میشه لطفا جواب بدید ?

  20. حامد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هوراکان کار کرده از دوتاشونم بهتره

  21. ارمان

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1289 ديدگاه)

    دلم nsx میخواد

  22. خسته شده

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    یه ماشین کپی از این و اون شده و کاملا بی اصالت و یه ماشین قدرتمند و تاریخی و با اصالت

  23. حبیب

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    nsx هرچی میخواد باشه اخه کی میاد فراری بزاره کنار با اون صدای گوش نوازش بره nsx سوار بشه

  24. فقط انگلستان

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1130 ديدگاه)

    هرکس یه سلیقه ای داره اگر من باشم استون مارتین می گیرم ولی در این مقایسه فراری برتره از هر نظر به خصوص صدای اگزوز

  25. امین قوام‌صفری

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    مشکل از اون آدمیه که آکورا رو با “فِراری” مقایسه می‌کنه!!

    1. Maysam..laferrari

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      ?????

  26. ferrari

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1959 ديدگاه)

    درود ….
    خدمت دوستان عزیزی که ژاپنی هارو کپی کار میدونن بگم که کمپانی لامبورگینی هم برای ساخت مدل هوراکان ، یک دستگاه فراری 458 خریداری کرد و به تیم مهندسینش داد تا مورد برسی قرار بگیره. تو این کلاس باید قبول کرد که فراری با فاصله ی بسیار زیاد بالاتر از سایر کمپانی هاست

    1. BMW

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (204 ديدگاه)

      فقط مکلارن شاه سوپر اسپرت ها + کنیخزگ حالا حالا ها فراری باید تلاش کنه…قدمت نشانه قدرت نیست تکنولوژی که حرف اول میزنه.

    2. شکوفه های کویری

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (432 ديدگاه)

      درود بر شما ferrari عزیز به خوب نکته ای اشاره کردی ، الان چندتا دوستمون که به ژاپن و آکورا گیر داده بودن خبری ازشون نیست ، معلوم میشه این دوستان فقط با ژاپن مشکل دارن ، اینا انگار ژاپن معظم رو با کره و چین اشتباهی گرفتن . عزیزان به بررسی یک ماشین نمیگن کپی کردن ، لامبورگینی که خودش سوپر اسپرت ساز قدیمی است هم فراری 458 رو بررسی کرده برای ساخت هوراکان ، پس یکدفعه بگین لامبورگینی هم کپی کاره ! . دوستان چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید ، اینهمه کینه و حسادت رو کنار بگذارین. جناب خسته شده و احسان آئودی لطفا توضیح بدین که دقیقا کجای آکورا nsx و لامبورگینی هوراکان بقول شما از فراری 458 کپی شده ؟؟!!! . همین حسادت و کینه ورزی بعضی از دوستان آلمانی پرست نسبت به ماشینهای ژاپنی ، نشان از عظمت کمپانیهای ژاپنی داره

  27. Danial

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (465 ديدگاه)

    کامنت هارو ک میخوندم باور نمیکردم کسای هستن که فراری رو انتخاب نکردن هنوزم باورم نمیشه کسی هست که بین فراری و ماشین های دیگه ماشین های دیگه رو انتخاب کنه دوستان دقت کنید اول فراری بوده بعداً ماشینهای دیگه به دنیا اومدن 458 صد سال دیگه هم که اسمش بیاد همه میگن ایول طرف فراری داره.

    فراری ♥

  28. علی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آکورا ماشین خوبیه ولی من یه دونه چرخ فراری رو با آکورا عوض نمیکنم.

  29. امیر

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    خوب فراری هم از لحاظ اسپرت بودن هم لحاظ راحتی سواری از آکورا بهتره.من اگه پول داشته باشم حتما فراری رو میخرم ولی اگه پولم کم باشه میرم سراغ آکورا .چون اونم ماشین خوبیه گرچه به پای 458 نمیرسه

  30. سینا

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    من اکورا رو دوست دارم
    من حالم از فراری و پورشه بهم می خوره
    من هیچوقت اولین nsx جهان از یادم نمی ره
    اکورا رو توی نوربررینگ و 4 پیست مشهور دیگه ساختن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا