هر سوپرکار جدیدی طبیعتاً سریعتر، سبکتر و آئرودینامیکتر از مدل قبلی خود خواهد بود؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که جدیدترین محصول فراری نیز تئوری تکاملی این برند را به بهترین وجه ممکن به نمایش میگذارد.
و تکامل دقیقاً همان چیزی است که F8 تریبوتو را توصیف میکند. اول از همه بیایید نگاهی به برگه مشخصات فنی بیندازیم. پیشرانهی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری این خودرو قدرت ۷۱۰ اسب بخاری دارد که ۴۹ واحد بیشتر از ۴۸۸ GTB بوده و گشتاور آن نیز ۷۷۰ نیوتون متر میباشد. این خودرو ۴۰ کیلوگرم سبکتر و ۱۰ درصد آئرودینامیک تر بوده و بدون ایجاد درگ اضافی داون فورس بیشتری تولید میکند. تمامی این موارد به معنی ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۹ ثانیهای است؛ اما مهمتر از شتاب اولیه باید به شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعتی اشاره کنیم.
اگرچه فراری در هدف خود که همانا بهتر بودن F8 تریبوتو نسبت به ۴۸۸ است رسیده اما کلیدیترین جنبهی این خودرو سیستم بهبود دهندهی دینامیکی است که تکامل یافته و بنابراین این خودرو سواری لذتبخشتری دارد.
سیستم FDE فراری در ۴۸۸ پیستا معرفی شده بود. این سیستم میتواند بصورت جداگانه کالیپرهای ترمز را کنترل کنند تا توازن و رفتار بهتری داشته باشند بنابراین لایهی دیگری از درگیری راننده با خودرو ایجاد شده است. این سیستم هماکنون در حالت ریس هم فعال میشود که حداکثر پرفورمنس را به دنبال دارد. FDE بخشی از تکنولوژی کنترل لغزش جانبی فراری است که همهچیز از دامپرهای تطبیقی گرفته تا دیفرانسیل الکترونیکی و خروجی پیشرانه را بصورت یکپارچه کنترل میکند.
یکپارچگی، کلید سواری F8 تریبوتو است. سیستمهای الکترونیکی شاسی باهم همکاری نزدیکی داشته و همین امر باعث واکنشهای نرم به دستورات راننده میشود و بنابراین F8 را در محدودیتهای خود نگه میدارد. این خودرو اعتمادبهنفس زیادی را به راننده میدهد تا رانندگی خشنتری داشته باشد. شما میتوانید با ایمنی بسیار خودرو را به محدودیتهای خود برسانید چراکه میدانید سیستمهای ایمنی در حال کار در پسزمینه هستند تا بتوانند فاکتور هیجان بیشتری را ایجاد نمایند.
این موضوع با کار سخت پیشرانه میسر شده است. دور پیشرانه درست همانند آنچه از نیروگاههای ۸ سیلندر فراری انتظار دارید بالا میرسد اما نباید هیچ ترسی داشته باشد.
سیستم مدیریت گشتاور متغیر فراری بار دیگر ظاهر شده تا احساس یک پیشرانهی تنفس طبیعی را بازسازی کند. حداکثر گشتاور ۷۷۰ نیوتون متری F8 تریبوتو تنها در دندهی آخر قابلدستیابی است اما خب در دورهای میانی هم گشتاور زیادی وجود داشته و پاسخ پدال گاز نیز بدون هرگونه تأخیری حس میشود. فراری تلاشهای زیادی روی بهبود پاسخ پدال گاز داشته و این موضوع را مشاهده میکنیم.
با وجود چنین گشتاور عظیمی، گیربکس نیز باید تحسین شود. تعویضهای دنده در کسری از ثانیه انجام میشود و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.
میزان چسبندگی و چابکی برای خودرویی که باید بین درگیر کنندگی، هیجان یک سوپرکار و استفادهی روزمره توازن ایجاد کند فوقالعاده خوب است. فرمان نیز از نظر سرعت و تنظیمات خاص محصولات فراری بوده و بسیار سریع و دقیق است و اگرچه توزیع وزن خوبی دارد اما اطلاعات زیادی را به راننده منتقل نمیکند.
احساس جادهی F8 تریبوتو با مک لارن 720S قابلمقایسه نیست بنابراین موضوع خوب اینکه سیستمهای الکترونیکی پوششی روی توازن شاسی ایجاد نکردهاند. سیستم FDE پلاس نیز به شما اجازه میدهد تا تواناییهای خودرو را کاملاً موردبررسی قرار دهید. شما حس میکنید که خودرو شروع به چرخش در پیچ میکند و لاستیکهای عقب نیز همراه با گاز دادن شما دود میکنند و گشتاور هم به کشش غلبه میکند؛ اما چیزی که حس نمیکنیم ایجاد اختلال در سیستمهای شاسی و از بین بردن حس ناب چرخش بخش عقب خودروست. نتیجهی نهایی اینکه فراری بدون راننده را بترساند او را درگیر میکند.
میزان قابلیت استفادهی روزمرهی F8 تریبوتو هم احساسبرانگیز است چراکه حالت جادهی پر از دستانداز در سیستم تعلیق وجود دارد که باعث نرمتر شدن دامپرها میشود و چالهها و ناهمواریها تأثیر زیادی روی شاسی ندارند.
البته همهچیز در حد بسیار خوب و عالی قرار ندارد. از آنجایی که ریشهی کابین این خودرو به مدل ۴۵۸ بازمیگردد بنابراین کار کردن با برخی موارد خیلی ساده نیست. البته کیفیت کابین در حد خودرویی با این برچسب قیمتی است.
همچنین صدای تولیدی پیشرانه نیز میتوانست بهتر باشد اما خب باید به فراری احترام گذاشت چراکه تلاش داشته صدای طبیعیتری را روانهی کابین کند.
مشخصات فراری F8 تریبوتو
- قیمت: 203476 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر ۳.۹ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 710 اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 2.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 340 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 10.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
محمد
۲۹ شهریور ۱۳۹۸شاید خیلی ها با من مخالف باشن ولی به نظرم 488 ظاهر زیباتری نسبت به این مدل داشت
Alireza
۲۹ شهریور ۱۳۹۸مخصوصا نمای جلوش
امیر
۸ اسفند ۱۳۹۸کلا بنظر من هم یه نسل قبلی فراری خوشکل تر بودن F12و 458 طراحی قشنگ تری داشتن
Amir Ferrari
۲۴ شهریور ۱۴۰۰بله درسته
عرفان
۲۹ شهریور ۱۳۹۸شگفت انگیز بودن این ماشین فقط به ظاهر و شتابش نیست مصرف سوختو نگاه کن
وحید
۱۳ مهر ۱۴۰۰شما میخوای بخری مصرف سوخت برات مهم باشه؟
عزیزم کسایی که این همه پول این ماشین میده بنظرت مصرف سوخت براش مهمه؟ ز.ر نزنین الکی ماشین به این قدرت سرعت نوش جونش هر چقدر بنزین میخوره
اگه اینطور باشه که پراید از بنز و بی ام و بهتره چون مصرف سوختش کمه! مهم کیفیت و قدرت و تکنولوژی و سواری هست!
ایمان
۲۹ شهریور ۱۳۹۸لقب جنگنده ایتالیایی بیشتر به ۴۸۸ پیستا میاد
با اینکه F۸ تریبوتو ماشین خوبیه ولی ۴۸۸ پیستا بیشتر به دلم نشسته ؛ در مجموع دوتاشون عشقن ❤❤
Amir.ali
۲۲ اسفند ۱۴۰۰F8 tributo از 488 pista ارام تر است و به سوی اسپرت شدن روی آورده، و pista بیشتر روی پست تمرکز دارد….
ارش
۲۹ شهریور ۱۳۹۸آخ آخ عجب ماشینی ???دلم آب شد.فوق العاده ست.
مهراد
۲۹ شهریور ۱۳۹۸آدم وقتی این لعنتی رو میبینه باید کتابی حرف زدن رو بذاره کنار و بگه جوووون عجب بچه ای ??
کوشا
۲۹ شهریور ۱۳۹۸موتور هشت سیلندر چهار لیتری مصرف سوخت 11 لیتر
حضرت پارس، سلطان بلامنازع جاده و درگ(!) ۱/۵ لیتر چهار سیلندر مصرف واقعی ۱۳ لیتر!
آدم می خوار غر نزنه ناله نکنه نمی ذارن اینا!!!
مهدی
۳۰ شهریور ۱۳۹۸حرفم دربد برداشت نکنید اما این مصرف سوخت تو حالت سرعت ثابت ۹۰ کیلومتر هست در صورتی که از توانایی ماشین استفاده بشه شاید به صدی صد لیتر هم برسه!
ADAK
۳۰ شهریور ۱۳۹۸یعنی پارس تو سرعت ثابت 90 به نظرتون صدی 4 و 5 میسوزونه ؟!!؟!؟
Khosrow
۲۹ شهریور ۱۳۹۸جواااهر / بی نظییر / فراری ..
paghini
۳۰ شهریور ۱۳۹۸در فوق العاده بودن فراری شکی نیست و خاص بودن از سر تا پاش مشخصه
ولی موتور تنفس طبیعی ده سیلندر هوراکان کجا و این فس فسی کجا
با احترام بسیار زیاد 165 هزارتا میدم و هوراکان اوو میخرم و از صدای جذاب و چهره خشنش لذت میبرم
Saeed
۳۰ شهریور ۱۳۹۸هوراکان نخر. اونتادور svj بخر.لامصب چه نعرهای داره.ولی بنده اگه میخواستم نعرهای گوش کنم به آخرین سامورایی یعنی لکسوس LFA مراجعه میکنم ?.نعره هر خودرویی جای خود دارد.نعره ۱۲ سیلندر ها با اینکه دیگه دارن منقرض میشن ولی فوقالعاده هستن.فکر کنم فراری میتونه از ۱۰ سیلندر هم نعره ترسناک و جذابی دربیاره.
sina7
۳۰ شهریور ۱۳۹۸آونتادور svj فروشی نیس الان
اگه هم پیدا بشه زیر 700-800هزارتا نیس
ولی یه هوراکان رو میشه با 200هزارتا خرید
هرچقدرم لکسوس صدای خوبی داشته باشه نمیتونه با فراری و لامبورگینی هم رده باشه
paghini
۳ مهر ۱۳۹۸فقط بحت خواستن رو در نظر نگرفتم
نیم نگاهی هم به قیمت ها داشتم چون میخواستم انتخابم عقلانی و در یک رنج قیمتی عادلانه باشه
هورکان با قیمت خیلی کمتر پکیج خیلی بهتریه سلطان LFA خودش خداییه ولی ماشین چندین سال پیش بالای 300 هزار دلار پول دادن افت قیمت و … جالب نیست
Hamed
۳۰ شهریور ۱۳۹۸فرمول 1 سمت توربو نمیرفت فراری حالا حالاها برنمیگشت سمت 8سیلندرای توربو
سیاوش
۳۰ شهریور ۱۳۹۸سلام میشه لینکشو بزاری ما هم صدای اوو رو گوش کنیم
Behrouz. anzali
۳۰ شهریور ۱۳۹۸خدا کنه فراری هیچ موقع برقی نشه کلا. چون روح این ماشین از بین میره.
L-H-P-TT
۳۰ شهریور ۱۳۹۸چه شود ….
این کلاس بهترین کلاس خودرویی دنیاس ….
اوراکان جدید . 720 جدید . اف 8 . جی تی ار جدید(شاید) . کوروت جدید ….
بینظیره این کلاس ….
فقط یک حسرت دارم ….
که چرا اسمی مثل سوپرا تو این کلاس نیست ….
حالا من که در حد مدیران تویوتا حالیم نیست . اما میتونستن . با همون موتور 2JZ غوغا به پا کنن …..
واقعا دلم واسش تنگ رفته ….
اسطوره ی بی همتا …..
Amin
۱۰ فروردین ۱۴۰۰فوق العاده است ،به عنوان جانشین 488 gtb ، بینظیره و از بعضی جهات از پیستا ۴۸۸ هم بهتره
عاشق طراحی اش هستم ،و قیمت خیلی خوبی هم داره
پرفورمنس و راندمانش که بی نظیره مثل همیشه و سر پیچ ها و موقع شتاب گیری عالیه و واکنش خیلی سریعی داره و درکل سواری خیلی خوبی میده و نرم هست و توی درگ هم خیلی خوب عمل میکنه ?
چی بهتر از این ؟
AMG GT R
۸ مرداد ۱۴۰۰بکی از بهترین سوپر اسپرت ها هم پرفورمنس 488 پیستا و هم کاربردی بودن 488 gtb