میخواهیم درباره یکی از مشخصترین لوگوهای تاریخ و سمبل پرفورمنس بالا صحبت کنیم. اسب رقصان فراری تقریباً به اندازه نام این کمپانی نمادین بوده اما ریشه آن به کجا بازمیگردد؟ انزو فراری تنها یکبار درباره این موضوع صحبت کرده است.
پیش از آنکه انزو فراری قابلاحترامترین خودروهای جادهای و مسابقهای دنیا را بسازد یک راننده بود. انزوز با آلفارومئو موفقیتهای فراوانی کسب کرد و در ایتالیا برنده مسابقه ۱۹۲۴ Coppa Acerbo شد. در سال ۱۹۲۹ تیم اسکودریا فراری تشکیل شد و عمده خودروهایی که در مسابقات حضور داشتند محصولات آلفارومئو بودند.
یک روز فراری با والدین خلبان جنگ جهانی اول فرانچسکو باراکا ملاقات کرد. باراکا روی بدنه هواپیمای خود نقشهایی از یک اسب رقصان را به تصویر کشیده بود. خانواده باراکا از فراری خواستند تا این نماد را برای خوششانسی روی خودروهای خود نصب کند. انزو نیز با این کار موافقت نمود و پس زمینه زرد را که رنگ نمادین مارانللو محسوب میشود به آن اضافه کرد و نهایتا نشان فراری به وجود آمد.
در سال ۱۹۳۲، یک سپر زردرنگ که دارای اسب رقصان مشکی بود روی آلفارومئوهای انزو اسکودریا در گرند پری اسپا دیده شد. این نماد باعث خوششانسی شد و هر دو خودرو مقامهای اول و دوم را کسب کردند. زمانی که آلفارومئو در سال ۱۹۳۳ با مشکلات مالی مواجه شد خود را از مسابقات کنار کشید و تیم فراری اسکودریا تنها ماند. سپس لوگوی تاریخی فراری برجستهتر از قبل شد و حتی روی جلوپنجره آلفارومئو Bimotore 1935 نقش بست.
بعدها آلفارومئو سهام خود در اسکودریا فراری را دوباره خرید و زمانی که مسابقات موتور اسپورت به خاطر جنگ جهانی دوم متوقف گردید انزو فراری آلفارومئو را ترک کرد تا خودروهای مسابقهای خود را بسازد. او تا چند سال نتوانست نام فراری را روی محصولات خود بگذارد. تجارت او با ماشینآلات شروع شد اما علاقه او به موتور اسپورت حتی در سالهای جنگ کمرنگ نشد و حتی بمباران مقر جدید فراری در مارانللو نیز بر علاقه او تأثیری نگذاشت.
در سال ۱۹۴۷، مدل تیپو 125S ساخت فراری که پیشرانه ۱۲ سیلندر داشت یکبار دیگر با افتخار تمام نشان اسب رقصان فراری را به همگان نشان داد. این خودرو در سال ۱۹۴۸ و در گرندپری ایتالیا معرفی شد و کل آن همانگونه که فراری میگوید تاریخی درخشان را تشکیل میدهد…
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶ىکى از قشنگ ترىن کل کل هاى تارىخ خودروسازى بىن فرارى و فورد بود
حتما مستند تولىد فورد جى تى 40 رو ببىنىد که در مورد اون کل کل بطور کامل صحبت شده
خلاصه اون کل کل هم اىن بود که هنرى فورد دوم در دهه ى 60 ىه نماىنده مىفرسته به فرارى که کل شرکت فرارى رو بخره اما انزو فرارى خىلى خشن برخورد مىکنه و فورد هم در تلافى مىاد مدل جى تى 40 رو مىسازه تا تو پىست از فرارى انتقام بگىره و.؛… ماجراهاى مختلفى رخ مىده
یاشار اسدی
۱ بهمن ۱۳۹۶خواهشا فورد رو با فراری مقایسه نکن….فورد هیچ به گرد پای فراری هم نمیرسه…تو خیال داری زندگی میکنی ها
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶ىاشار اسدى
کاربر 1000 اسم پدال بازم زدى زىر حرفت و با من حرف زدى
قبل از اونه با اکانت فىک خودت نظر بدى برو تو اىنترنت سرچ کن و از کسى که وارده و مطالعه داره بپرس بهت مىگه
البته برام عجىب نىست که متوجه هم نشى
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶دوستان با سوادى که زبان انگلىسى بلدن مىتونن براى ىاشار اسدى ترجمه علت ساخت فورد جى تى 40 رو ترجمه کنن و بهش بگن تا از خواب بىدار شه و مثل قبل که مىگفت شتاب پراىد از جنسىس بهتره شروع به فکاهى گوىى نکنه
Ferrari
۱ بهمن ۱۳۹۶درسته فورد دهه ی شصت قصد داشت فراری رو بخره درواقع خود انزو دوست داشت کمپانی فراری رو به فور بفروشه تا سرمایه لازم برای حضور درمسابقات رو بدست بیاره مقامات فورد به ایتالیا اومدن تا معامله رو انجام بدن اما بندی در قرارداد وجود داشت که باعث شد انزو معامله رو بهم بزنه تو قرارداد نوشته شده بود که انزو برای شرکت در مسابقات باید از فورد اجازه بگیره همین باعث شد انزو قبول نکنه مقامات فورد هم تصمیم گرفتن با فراری رقابت کنن فراری از سال 60 تا 65 شش قهرمانی پیاپی. درلمانز بدست اورد درحالی که فورد با مدل gt40 به خط پایان هم نمیرسید تا اینکه سال 66 با صرف هزینه هنگفت قهرمان شدن و قهرمانیشون رو هم سه بار دیگه تکرار کردن
یاشار اسدی
۱ بهمن ۱۳۹۶عزیز دل من…اولا خواهشا یکم با ادبانه صحبت کن…..ثانیا به جان مادرم قسم فقط همین یک اکانت رو داشتم دارم و خواهم داشت….علاوه بر من هم یکی دیگه بود که اومد و رفت فک کنم….همچنین من منکر اطلاعات فوق العاده شما راجع به خودرو نیستم…تو این مورد هم من به گرد پای شما نمیرسم….فقط یه بدی که شما دارین اینه که کور کورانه دارین ازماشین های آمریکایی دفاع میکنین….فکر میکنین که من از ماشین های آمریکایی خوشم نمیاد؟؟؟!!! مگه ممکنه یکی از غرش پیشرانه های آمریکایی خوشش نیاد؟؟؟ ولی بازم میگم هیچ خودروسازی رو تو این جهان با فراری مقایسه نکن…فراری مروارید خودروسازیه….هیچ خودروسازی هم به گرد پاش نمیرسه….راجع به علاقم نسبت به خودروساز های کره ای…من به مردم زحمت کش کره علاقه دارم…اونا مثل آمریکایی ها و ژاپنی ها این و اونو استعمار نکردن تا سرمایه جمع کنن تو جنگ جهانی دوم تمامی سرمایه دارا رفتن از اروپا به آمریکا….ولی کره ای زحمت کشیدن به این جاها رسیدن….و به نظر من ار نظر کیفیت که شاخص ترین ویژکی یک خودرو هستش…فقط و فقط از ژاپنی ها عقب هستن …کیفیت آمریکایی ها هم که آشنای عامه و خاصه …زرت و پرت خراب میشه….
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶ىاشار اسدى
مگه شما با من درست حرف زدى؟؟؟؟
اومدى به من گفتى تو خىالات هستم و منم عىن خودت جواب دادم
تازه قبلا هم چندىن بار دىدم که تىکه انداختى به ماشىنهاى امرىکاى
نگو تا نگم
علی
۱ بهمن ۱۳۹۶با سلام
دوست عزیز در مورد تقابل این دو و پیرو حرف دوستمون جناب ALI NOVA دقیقا فلسفه ساخت GT40 رقابت با فراری بود و هم تو تخت گاز و هم گرند تور جمزمی کاملا درباره این رقابت و داستانهای جالبش مستند کاملی درست کرده بود .یادت باشه همیشه رقابت باعث پیشرفت می شه و کشتی گیر بی رقیب همیشه پیروزه
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶على
درسته
اون مستند که جمىز مى درش بود کامل اون داستان رو گفت و خىلى جالب بود
کل کل 2 خودروساز باعث تولىد محصولات بسىار خوبى از طرف فورد و فرارى شد
SAEED Z
۱ بهمن ۱۳۹۶علی جان من تاریخچه شو خوندم, حرفت کاملا درسته.
سال 1963بود که انزو فراری نامه ای با مزمون علاقه مندی اش به فروش فراری به کمپانی فورد, به هنری فورد دوم فرستاد. فورد مشتاق بود و جواب مثبت داد و قصد خرید فراری رو داشت. انزو فراری در این تصمیم مردد بود چون میدونست با انجام این کار دیگه نمیتونه مثل سابق در مسابقات حضور پر رنگی داشته باشه و در لحظه آخر جواب رد رو به فورد میده. بعد از این اتفاق در نهایت انزو فراری سهام شرکتشو به فیات واگذار کرد و اینجا نقطه عطفی بود که فورد تصمیم گرفت از فراری انتقام بگیره!
فورد با همکاری لوتوس و کمپانی های دیگه ای که در مسابقات و مهندسی انجین دست داشتند ( مثل Lola و Cooper ـی که الان با مینی همکاری داره), نقشه ساخت یه سوپرکار رو طرح ریزی کردند که یک سال بعدش Ford GT40 متولد شد! GT40 بر اساس Lola Mk6 انگیلیسی ساخته شده بود و چند سال پیاپی قهرمانی مسابقات لمانز رو بدست آورد.
داستان جالبی داره, حتی میشه ازش یه فیلم خوب هم ساخت!!
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶سعىد جان درسته
منم همىنو گفتم اما ىاشار اسدى داره داستان مىگه
فورد جى تى 40 حاصل رقابت فورد و فرارى بود
#ali.m#
۱ بهمن ۱۳۹۶مقاله خیلی خوبی بود.
فراری یه الماسه
قابل احترام ترین و بهترین اسپورت ساز جهان.
?فراری?
#ali.m#
۱ بهمن ۱۳۹۶میخوام زندگی نامه ی انزو فراری رو ب صورت خلاصه بنویسم :
انزو فراری سال 1898در مودنای ایتالیا به دنیا میاد .
ادالیزا و الفردو فراری پدر و مادر کشاورزش بودن که بعد ها یک کارگاه ساخت وسایل کشاورزی تاسیس کردن .
انزو به خاطر عدم علاقش به درس مدرسش رو تموم نمیکنه.
اول از همه علاقه داشته یک خواننده ی اپرا بشه
اما علاقش به ماشین و مسابقه از 10سالگی شروع میشه ک پدرش انزو و برادرش رو میبره به مسابقات امیلیا .
اما پدر و برادرش وقتی انزو 18سالش بوده با خاطر بیماری فوت میکنن .
پس اول ب اتش نشانی و بعد هم به ارتش ایتالیا ک درگیر جنگ جهانی اول بوده میپیونده .اما چون دچار انفولانزا میشه بعد از دوتا عملیات موفق از خدمت معافش میکنن .
وقتی از جنگ بر میگرده به شهر تورین میره تا در شرکت فیات مشغول ب کار بشه اما شغلی پیدا نمیکنه
و در یک شرکت کوچک به عنوان راننده مشغول میشه .
سال 1919به عنوان راننده cmn انتخاب میشه .
و در مسابقاتParma-Poggio di Berceto مقام چهارم رو میاره.
بعد از یک سال از cmn به الفا رومئو میره .و تا یک سال وظیفش فقط تست و ازمایش ماشین هایی بوده که الفا رومئو اصلاح یا تیونینگ کرده.
انزو 20سال در الفا میمونه و اینقدر تلاش میکنه تا مدیر بخش مسابقات الفا میشه .
تا اینکه بدترین تصادف خودش رو تحربه میکنه .
اونم به خاطر یک گله گاو که مسیر رو بسته بودن .
دوسال طول میکشه تا انزو به اوج خودش برگشت و مقام اول مسابقات ساویو رو بدست اورد .
و بعد از اونم با کنت باراکا پدر فرانچسکو باراکا خلبان جنگ حهانی ملاقات میکنه .
باراکا عکس امضا شده ی پسرش و نشان اسب رقصان رو به انزو هدیه میده و ازش میخواد اونو به عنوان طلسم پیروزی استفاده کنه . همون سال دولت ایتالیا نشان رسمی شوالیه رو به خاطر موفقیت های انزو بهش اعطا میکنه .
و با ازدواج انزو اون سال میشه بهترین سال زندگیش.
فعلا تا همینجا کافیه بقیش رو تو یه پست دیگه مینویسم .
(رونمایی از اولین خودروی مسابقه ایش ،قهرمانی لمانز و ماجرای متهم شدن به قتل و …)
Kamran
۱ بهمن ۱۳۹۶چهره انزو فراری با مسعود اوزیل فوتبالیست
تُـرک تبـار تیـم ملـی المـان مـو نمیزنه انصـافا
????????????
akrh78
۲ بهمن ۱۳۹۶جالب تر اینه که سالی که انزو فراری فوت کرده مسوت اوزیل به دنیا اومده
Alireza
۱ بهمن ۱۳۹۶سلام به نظر من جالب ترین کل کل بین انزو فراری و فروچیو لامبورگینی بوده
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۶فراری جای خودش ولی آلفا یه چیز خاصه
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۶فراری 1939
آلفا 1910
البته اولین خودرویی که ساخت سال 1908 بود
ایمان
۱ بهمن ۱۳۹۶یک کلام ختم کلام ( فراری یعنی پادشاه سوپر اسپرت ها )
شاهین
۱ بهمن ۱۳۹۶داداش با لامبورگینی دوست باشید زشته ایتالیایی ها باهم مرافه داشتن باشن
Mercede kaviani
۱ بهمن ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز شاهین احمد زاده
تشکر از مطلب عالی شما .
ببخشید اگر امکان دارد در مورد مدل کانسپت فراری سدان که قرار بود جایگزن فراری 400 شود اولین کوپه لوکس فراری و اولین فراری که با گیربکس اتوماتیک وتا زمام فوت اقای انزو فراری مورد استفاده ایشان بود
هم مطلب بگذارید
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
مهدی
۱ بهمن ۱۳۹۶فراری های سری ۴۰۰ تو دهه ۷۰ بودن که ۴۱۲ جایگزینشون شد و جالبه بدونید که گیربکسهای اتومات این دو مدل همون گیربکس اتومات ۳ دنده معروفth400 شورلت هست. تقریبا میشه گفت نقطه قوت محصولات اون زمان جی ام گیربکس های th350 و th400 بودن که گشتاور بالایی رو تحمل میکردن و خیلی خوشکل و تمیز در هر شرایطی کارشون رو انجام میدادن و مرگ هم نداشتن
Love Cars
۲ بهمن ۱۳۹۶اسب رقصانی که نماد اسطوره سوپراسپورت سازی و موتوراسپورت شد.