آمار و ارقام داینو از نظر قدرت تولیدی پیشرانه خیلی دقیق و علمی نیست. داینوی شاسی قدرت را در چرخ ها اندازه میگیرد و همیشه رقمی کمتر از قدرت پیشرانه در میللنگ است. دلیل آنهم عبور قدرت از میللنگ تا گیربکس، اکسلها، چرخ ها و لاستیکها میباشد. در این فرایند شاهد اتلاف قدرت خواهیم بود و گیربکس بزرگترین میزان اتلاف قدرت را به خود اختصاص میدهد.
برای چندین دهه، متوسط قدرت تلف شده برای گیربکسهای دستی حدود ۱۵ درصد بوده است. گیربکسهای اتوماتیک بدتر بوده و اتلاف قدرت ۲۰ درصدی را ثبت میکنند اما این روزها خودروهایی با گیربکسهای دوکلاچه تولید میشوند. افت قدرت این گیربکسها هنوز بهصورت دقیق مشخص نشده و برخی افراد میگویند تلفات این گیربکسها مشابه گیربکسهای دستی است. برخی نیز اعتقاد دارند گیربکسهای دوکلاچه راندمان بهتری دارند.
اما اینجا میخواهیم تست داینوی مک لارن 720S و فراری ۴۸۸ پیستا را با یکدیگر مقایسه کنیم. شایان ذکر است این تست توسط درگ تایمز انجام شده و هر دو خودرو دقیقاً روی یک داینو شاسی قرار گرفته و گفته شده که هیچ تغییری در قوای محرکه آنها صورت نگرفته است. بهصورت رسمی هر دو خودرو پیشرانههایی با قدرت ۷۲۰ اسب بخاری دارند اما تستهای داینو نشان میدهد مک لارن قدرت بیشتری را به زمین منتقل میکند. خب یا 720S قدرت بیشتری نسبت به آمار سازنده تولید میکند و یا اینکه فراری قدرت بیشتری را تلف میکند.
اما اینجاست که به موضوع جالبی میرسیم. در این ویدئو به نقشه داینوجتی اشاره میشود که از فورد گرفته شده و برای فورد GT 2018 قدرت ۵۷۷ اسبی در چرخ ها را نشان میدهد. این کمپانی ظاهراً تمامی تستها روی GT را با این داینو انجام داده تا قدرت تولیدی را پیش از تحویل خودرو به مشتریان تائید کند؛ بنابراین ۵۷۷ اسب بخار در داینوجت عدد جادویی برای چنین خودرویی است. با توجه به قدرت ۶۴۷ اسب بخاری اعلامی در میللنگ، فورد GT افت قدرت حدود ۱۱ درصدی را نشان میدهد.
رسانهها از فورد درباره صحت قدرت ۵۷۷ اسب بخاری در چرخ ها پرسیده شده و آنها تنها به اعلام قدرت رسمی ۶۴۷ و قدرت ۶۶۰ اسبی برای مدلهای سال ۲۰۲۰ اشاره کردهاند. خب پس این افت قدرت ۱۱ درصدی حداقل در تئوری تائید نشده است.
اما وقتی تست داینوی پیستا را ببینیم به قدرت ۷۲۱ اسبی در میللنگ میرسیم. این قدرت تقریباً مشابه ادعای فراری است؛ اما قدرت میللنگ مک لارن ۷۸۶ اسب بخار اندازهگیری شده که بسیار فراتر از ادعای سازنده میباشد. البته با توجه به شتاب گیری دیوانهواری که از 720S دیدهایم، بسیار از افراد معتقدند مک لارن قدرت این هیولا را کمتر از حد واقعی اعلام کرده است. شاید آن اتلاف قدرت ۱۱ درصدی درباره مک لارن به خوبی صدق کند.
آمار و ارقام زیادی روی میز میآید اما نتایج به دست آمده واقعاً جذاب هستند. آیا اتلاف قدرت ۱۱ درصدی در خودروهای مجهز به گیربکسهای دوکلاچه مدرن صحیح است؟ البته که تمامی گیربکسها راندمان یکسانی ندارند و تستهای داینو شاسی نیز میتواند به فاکتورهای زیادی بستگی داشته باشند.
در نهایت و با توجه به نتایج به دست آمده باید گفت مک لارن 720S قطعاً قدرت بیشتری را نسبت به فراری ۴۸۸ پیستا به کف زمین منتقل میکند.
[دانلود ویدئو]
علیرضا
۱۶ اسفند ۱۳۹۸گیج شدم … خیلی بد توضیح دادی
یانکی
۱۶ اسفند ۱۳۹۸تست قدرت از سر چرخ درست نیست.چونکه کمپانیها میگن فلان انجینمون انقدر قدرت تولید میکنه.پس وقتی فورد میگه 660 اسب داره قدرت سر میلنگ رو میگه در غیر این صورت باید بگه موتور گیربکس چرخ میلنگ و فلان و فلان انقدر قدرت میده.در ضمن درگ تایمز چیزی که خودش دوست داره رو نشون میده یا اعلام میکنه
احمدرضا
۱۶ اسفند ۱۳۹۸خیلی خوشگله ۷۲۰
مهراد
۱۶ اسفند ۱۳۹۸سه تا از بهترین خودروهای قرن 21 رو بردن رو داینو??
البته اینو هم بگم که روی داینو بردن خودروها خارج از کمپانی اصلی برای اندازه گیری قدرت دقیق خودروها کار استانداردی نیست و نتیجه درستی نداره
ولی این مطلب حداقل از اوضاع آگاه بود و جمع بندی درستی داشت حداقل
MOHAMMAD.DEMON
۱۶ اسفند ۱۳۹۸یه چیز ساده هست
اگه قدرت موتور رو جدا تست کنند و اعلام کنند
اعدادی خواهیم دید که تمام اون باور هارو به کمپانی های اروپایی زیر سوال میبره
برای مثال کافیه مثل تست انجین های همی
انجین های پورشه رو تست کنن
ولی هیچ وقت چنین اتفاقی نمی فته
صداقت چیزی هست که اروپایی ها باید از آمریکایی ها یاد بگیرند
Elmiraj
۱۶ اسفند ۱۳۹۸آره اعداد قدرت و گشتاور این 720s و M5 همه فن حریف خیلی واقعیه…!!!!!!!!!!!!
.
.
از فراری یاد بگیرن واقعا دمش گرم……..
کوروش
۱۶ اسفند ۱۳۹۸اره مثل داستان داستان سوییچ های فوق صادقانه فورد که تا دم ورشکستگی رفت تا قبول کرد
امریکایی ها هم باید خودروسازی را از المان ها یاد بگیرند که البته اگرم بخواهند بازم نمی توانند و باید بازم وانت بسازند
Reza
۱۶ اسفند ۱۳۹۸دمت گرم کوروش جان فدایی داری ??????
MOHAMMAD.DEMON
۱۶ اسفند ۱۳۹۸ساخت یه پلتفرم و ساختن هزار تا ماشین از رو اون که کار شاخی نیست
برای مثال از پلتفرم گلف شش تا مدل هاچبک سه تا استیشن ده تا کراس اوور میسازن همه با یه موتور
همون آمریکایی ها هم میسازن و از اول صنعت خودرو تا الان یه آلمانی یه پلتفرم و شاسی نردبونی نتونسته توسعه بده درست حسابی
فقط یهو خودتو قول نزن که آره نیاز ندارن که نمیسازن چون تو همه بازار ها هستن فقط تواناییشو ندارن بسازن
الکتریکی سازی نشون خواهد داد خودرو ساز واقعی کیه
و جایگاه کی کجاست فقط باید منتظر بود دید هر چند همین الان هم مشخص
مانی
۱۷ اسفند ۱۳۹۸جی کلاس و دیفندر چی هستن؟و همونطور که خودت گفتی تو اروپا زیاد بازار نداره
یعنی یکی مثل مرسدس که ۲تا یونیماگش رفتن کوهنوردی تا ارتفاع بالای ۶۰۰۰ متر
نمیتونه نمونه ریزه میزه ترش رو بسازه؟
مهراد
۱۶ اسفند ۱۳۹۸دوستان انتخاب شما از بین این سه نازنین کدومه ؟؟؟؟
خودم هر سه رو به یه اندازه دوست دارم و انتخاب بینشون برام غیر ممکنه
Alex
۱۶ اسفند ۱۳۹۸انتخاب من مک لارن 720S
Enzo
۱۶ اسفند ۱۳۹۸Ferrari pista
mehdi
۱۷ اسفند ۱۳۹۸داداش یه سئوال داشتم فراری اف 8 تریبوت با شتاب 2.9 ثانیه ای که رونمایی شد سریعترین نسخه اف 8 هست؟ یا قراره نسخه قویتر هم بیاد؟نسخه پیست؟
مرتضی
۱۶ اسفند ۱۳۹۸خوب معلومه قدرت میل لنگ مکلارن بیشتره ، اگه قرار باشه با 720 اسب روی میل لنگ داینو 700 اسب ثبت کنه یعنی حدودا 3 درصد اتلاف، خودروهای برقی و بدون اتلاف مثل تسلا ها یا رگرا (تک دنده ) هم همچین بازدهی ندارن
شاهین
۱۶ اسفند ۱۳۹۸یعنی چی؟ بیشتر توضیح بده که چه فرقی دارن؟
المانیا میگن اسبای بهتری دارن تو این زمینه، مثلا 500 اسب پورشه با 700 اسب داج فرق داره و بهتره
DOUGLAS MCARTHUR
۱۶ اسفند ۱۳۹۸شاهین منظورش این نیست که واحد اسب بخار واسه برند های مختلف فرق میکته منظورش اینه که مکانیسم عملگر بهتری دارند و طی فرایند انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده و….و نهایتا به لاستیک ماشینهای آلملنی بازدهی بیشتری دارند که البته درست هم هست ولی قیمتشون خیلی بیشتره
مانی
۱۷ اسفند ۱۳۹۸فرقش اینه که مال پورشه اسب بخاره مال داج کره اسب بخار
یکم باید صبر کنن کره رشد کنه جون بگیره منتها هردو اسبن
مهدی
۱۶ اسفند ۱۳۹۸معمولا تو این چند ساله به سری کمپانی ها مثل مکلارن و بی ام و و نیسان تو موتورهای توربو قدرت اعلامی رو کمتر از حد واقعی اعلام میکنن…. این یه نوع حیله تبلیغاتیه که اولین بار نیسان تو مدل جی تی از استفاده کرد و همه سوپرایز شدن که چطور با توان کمتر رقبا رو شکست میده….جدا از این بحث از نظر من پیستا ماشین بهتری هست نسبت به ۷۲۰
Hamidreza
۱۶ اسفند ۱۳۹۸یه pov رانندگی بین 488 و 720s ببین بعدا تصمیم بگیر
مانی
۱۷ اسفند ۱۳۹۸فراری چه نمودار گشتاور تخت و خوشگلی داره
هم تو پیست عالیه هم برای رانندگی روزمره
نمودار مکلارن هم خیلی جالبه همراه با افزایش دور موتور گشتاور هم زیاد میشه
هر دو خطی پیش میرن که جالبه و نشون میده چرا مکی تو دور بالا یهو وحشی میشه
Hamidreza
۱۷ اسفند ۱۳۹۸مکی رو خوب اومدی
رضا
۱۷ اسفند ۱۳۹۸این نشون میده اتلاف در مکلارن کمتره و این خودش یک حسن هست تا به قول دوستان حیله گری…
معمولا کم فروشی و بی کیفیت بودن رو میگن حیله گری نه فراتر از درخواست بهت تحویل دادن.