امروز در یکی دیگر از قسمتهای دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به یکی از جذابترین گروهها یعنی گروه سوپراسپرتها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت جذاب و حساسی میان مرسدس-آامگ GT و پورشه ۹۱۱ بودیم که طی این جدال مجموعاً تعداد ۲۵۲۱ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، مرسدس بنز توانست با کسب ۱۳۲۳ رأی، با اختلافی اندک بر هموطنش پیروز شده و با ۵۲ درصد از کل آراء راهی مرحلهٔ بعدی شود درحالیکه پورشه با کسب ۱۱۹۸ رأی علیرغم تمامی شایستگیهایش باید شکست و حذف از رقابتها را پذیرا باشد. حال امروز هم شاهد برگزاری یکی دیگر از رقابتهای بسیار جذاب و پرحرارت گروه سوپراسپرتها یعنی نبرد میان فراری ۴۸۸ GTB و مکلارن 720S خواهیم بود.
بامو i8 | هوندا NSX | شورلت کوروت | دوج وایپر |
؟ | ؟ | ||
آئودی R8 | لامبورگینی اوراکان | فراری ۸۱۲ | لامبورگینی اونتادور S |
؟ | لامبورگینی اونتادور S | ||
مکلارن 720S | فراری ۴۸۸ | فراری کالیفرنیا | مکلارن ۵۷۰ |
؟ | فراری کالیفرنیا | ||
نیسان GT-R | فورد GT | مرسدس-آامگ GT | پورشه ۹۱۱ |
؟ | مرسدس-آامگ GT | ||
آستونمارتین ونتیج | جگوار F تایپ | ||
؟ |
فراری ۴۸۸ GTB
فراری برای اولین بار رسماً در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ سوپراسپرت جدید ۴۵۸ را بهعنوان جایگزین مدل F430 رونمایی کرد. این خودرو که از یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکرد، در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر تا سال ۲۰۱۵ به تولید رسید. سپس نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ جایی بود که فراری آنرا برای رونمایی از جانشین ۴۵۸ انتخاب کرده بود؛ اما این سوپراسپرت جدید که ۴۸۸ GTB نام دارد، خودروی کاملاً جدیدی نیست بلکه نسخهٔ ارتقاءیافتهای از همان ۴۵۸ است و در طراحی بدنه نیز شباهت زیادی به سلف خود دارد. بااینحال یکی از تغییرات مهم ۴۸۸، تجهیز آن به پیشرانهٔ کوچکتر توربو است. فراری برای چندین سال به استفاده از پیشرانههای تنفس طبیعی پایبند مانده بود اما سرانجام این شرکت نیز نتوانست در برابر وسوسهٔ استفاده از توربوشارژر طاقت بیاورد؛ بنابراین برای اولین بار در دوران جدیدش، در مدل کالیفرنیا T از موتور توربو استفاده کرد و سپس ۴۸۸ دومین محصولی بود که در آن چنین موتوری بکار رفت. این پیشرانه از نوع ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو با ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور است که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. نسخهٔ اسپایدر ۴۸۸ GTB نیز چند ماه پس از معرفی نسخهٔ کوپه، در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. این ماشین همچنان در حال تولید است و تنها سوپراسپرت موتور وسط حال حاضر فراری محسوب میشود.
مکلارن 720S
مکلارن که پس از مدل افسانهای F1 سوپراسپرت دیگری تولید نکرده بود، سرانجام در سپتامبر سال ۲۰۰۹ نخستین سوپراسپرت تولیدی خود پس از F1 را با نام MP4-12C رونمایی نمود. این خودرو تا سال ۲۰۱۴ به تولید رسید تا اینکه در نمایشگاه ژنو این سال سازندۀ بریتانیایی نسخهٔ جدید و ارتقاءیافتهٔ آنرا با نام 650S رونمایی کرد. البته این سوپراسپرت هم مانند فراری ۴۸۸ خودروی کاملاً جدیدی نبوده و بر اساس MP4-12C شکل گرفته بود. درهرحال چندی بعد نسخههای اسپایدر و 675LT این سوپراسپرت نیز به بازار آمدند. سپس نهایتاً نسل اول سوپراسپرتهای مکلارن امسال به پایان عمر خود رسیده و نسل دوم و کاملاً جدید سوپراسپرتهای این شرکت برای اولین بار با نام 720S در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شد؛ بنابراین این سوپراسپرت بریتانیایی برخلاف رقیب ایتالیاییاش در این دوئل، خودروی کاملاً جدیدی است. در همین راستا مکلارن برای اولین بار در 720S از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی جدید استفاده کرده که ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخهای عقب نیز مانند ۴۸۸ یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده است. 720S فعلاً فقط بصورت کوپه تولید میشود اما در آیندهای نزدیک نسخهٔ اسپایدر آنهم معرفی خواهد شد. این سوپراسپرت بریتانیایی که هماکنون پرچمدار محصولات تولید انبوه مکلارن محسوب میشود، از طراحی کاملاً جدیدی هم سود میبرد که بهطور کامل از 620S و همینطور 570S متفاوت است.
مشخصات فنی
فراری ۴۸۸ GTB | مکلارن 720S | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه | ۳.۹ لیتری V8 | ۴ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار | ۷۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۶۰ نیوتن متر | ۷۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۵ ثانیه | ۱۰.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر/ساعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۴ لیتر (ترکیبی) | ۱۲.۸ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۷۴ کیلوگرم | ۱۴۲۹ |
نسبت وزن به قدرت | ۲.۲ کیلو به اسب بخار | ۲ کیلو به اسب بخار |
طول | ۴.۵۶ متر | ۴.۵۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۷ متر |
قیمت پایه | ۲۴۹,۱۵۰ دلار | ۲۸۸,۸۴۵ دلار |
ما میخواهیم بدانیم که شما کدام خودروها را بیشتر دوست دارید و انتخاب میکنید نه اینکه کدام خودروها بر یکدیگر برتری دارند. یافتن علایق کاربران فارغ از اعداد و ارقام چه به واسطه دلبستگیهایی به برند، پیشینه یا طراحی باشد یا منطقی و حسابگرانه، همواره فراتر از یک نظرسنجی ساده بوده و آمار آن بسیار ارزشمند است. اگر دلایلی برای انتخاب خود دارید، خوشحال میشویم که آن را با ما درمیان بگذارید.
[polldaddy poll=9822585]
ایمان
۱۳ شهریور ۱۳۹۶من اصلا به مشخصات فنی کاری ندارم فقط میخوام بگم کسی که عاشق فراری باشه به خودروهای دیگه نگاه هم نمیکنه.لگوی فراری ارزشش بسیار بیشتر از مکلارنه.متاسفانه این دویلها به اعتقاد من فاقد ارزشه.جایی که اونتادور بیش از 812 رای بیاره یا ای ام جی پورشه 911 رو شکست بده
serial winner
۱۳ شهریور ۱۳۹۶.
یعنی اگه مثلا ۸۱۲ بیشتر از اونتادور و ۴۸۸ بیش از ۷۲۰S رای بیاره ارزش این دوئل ها خیلی بالا میره؟!?
خیلی جالبی شما … !
اونتادورS چه نقطه ضعفی در مقابل ۸۱۲ داره؟
اگر شما ملاکت برای برتری فراری ۸۱۲ بر اونتادور اختلاف جزئی قدرت خروجی موتوره اینجا هم باید قبول کنی مکلارن بهتر از ۴۸۸ هست.
وضعیت الان فراری ۴۸۸ در مقابل مکلارن۷۲۰اس رو لامبورگینی اونتادور S در برابر فراری۸۱۲ داره.
اگر اونجا برنده شدن رو حق ۸۱۲ میدونستی باید به انتخاب مکلارن هم احترام بذاری .
Ferrari FXX K
۱۷ شهریور ۱۳۹۶این مدل مکلارن بهتره!
تمام اعدادش بهترن!
ولی بین ۸۱۲ و s حق فراری بود که ببره ولی بخاطر اینکه طرفدارای لامبو معمولا افرادی غیر منطقی هستن اونتادور برد!
اینجا حق ۷۲۰ بود
اونجا حق ۸۱۲
علکی این دوتارو باهم قاطی نکنین بعد به این نتیجه برسین که لامبو بهتره!
مش لارن
۱۳ شهریور ۱۳۹۶اون چند خط آخر زیر مشخصات فنی رو بخون بعد نظر بده.
عطا
۱۳ شهریور ۱۳۹۶شاید از نظر شما روی فراری هیچ ماشینی نیست ولی از نظر خیلیا اینطور نیست.
Pony car
۱۴ شهریور ۱۳۹۶من بر خلاف شما قبول دارم که مک لارن از نظر فنی سرتر اما با این حال با فراری بیشتر حال می کنم فقط به خاطر حسش کلن ایتالیایی ها با حالترن تا انگلیسی ها و به شخصه قبول دارم که بعد از پورشه بهترین مهندسی موتوری دست مک لارن بعد بنز و فراری
اميرحسين رادفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۶یه جورى میگى ارزش برند انگار مک لارن تا پارسال پراید بدون ضبط و زاپاس منتاژ مى کرده !! شما یا سنت به دوران طلایى F1 قد نمیده یا اگه قد میده به نفعت نیست یادت بیارى هایپر کارى که تمام رکورد ها رو جا به جا کرده بود و حتى الانم سریع ترین خودرو تنفس طبیعى دنیاست با حدود ۳۹۱ کیلومتر بر ساعت ( دوستان مطمئنم رکورد هایى که شنیدین کمتر ولى این رکورد توسط اندى والاس زمانى زده شد که کات اف ماشین به ۸۳۰۰ افزایش پیدا کرده بود) وتازمانى که ویرون و عصر طلایى بوگاتى شروع شد سریع ترین خودرو تولیدى دنیا بود و همون دورانم فرارى حتى نمى تونست توو جواب به این هایپر کار خودرویى بسازه !
HORSE
۲ آبان ۱۳۹۶فقط توی خط مستقیم نمیتونست جواب ویرون رو بده!
وگرنه ویرون اگر راست میگه با یه فراری بیاد تو پیست دوئل کنه!
amir mohammad
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰فراری چچیزی نیس برای فرانسوی ها و به خصوص مک لارن
M3csl
۱ آبان ۱۳۹۶آقا ایمان مشخصه ماشین باز حرفه ای و قدیمی هستی.از متنت حال کردم.مثل این تازه کارا فقط از روی اعداد نظر نمیدی.فقط باید جملتوتکمیل کنم،،تو نظر سنجی ک موستانگ از ب ام و ام فور بیشتر رای بیاره معلومه سطح آگاهی و تجربه افراد از ماشین چقدره.کلا ما یه مملکت و مردم ظاهربینیم.فراری رای منه و از محصولات مک لارنم فقط اف یک،،چون موتورش شاهکار ب ام و بود و سالها سریعترین ماشین جهان بود اونم با موتور تنفس طبیعی.
amir mohammad
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰به نطر من فراری اصلا نباید رقیب مک لارن میشد چون نطر قطعی بود که میبازه. من عشقم مک لارن لامصب جیگره.
mohammad_FM 480
۱۳ شهریور ۱۳۹۶خب جدول به نفع مکلارنه و نمیشه انکارش کرد!
ولی قطعا فراری یه چیز دیگست و بقول یکی از دوستان فراری سنگ محک این سگمنت ..
و از نظر من فراری شخصیت بیشتری داره و قابل اطمینان تره همینطور طراحی زیبا و قابل هضم تری داره
power active
۱۳ شهریور ۱۳۹۶طراحی مکلارن بهتر از فراری ه …
محمدرضا
۱۳ شهریور ۱۳۹۶یعنی سانحه پیروزی مکلارن بر فراری برای من مثل توقف تولید سوپرا بود الان در رده دوم شکست عشقی من در دنیای خودرو بود
Gelare
۱۳ شهریور ۱۳۹۶البته که اونتادور هیچ نقطه ضعفی در مقابل 812 نداره درضمن وقتی جدول کاملا به نفع مکلارنه دلیلی برای رای دادن به فراری ندارم بیاید واقع گرا باشیم درسته اسم فراری اینجا بیشتر شنیده شده ولی مکلارن بهتره و به هیچ وجه هم نمیشه انکارش کرد. و مهم تر از همه چیز درست مشخصات فنیه ظاهر بهتریم داره من با اینکه از فراری خوشم میاد ولی رایم مکلارنه چون واقعا دلیلی برای انتخاب فراری وجود نداره بخاطر اینکه فراریه رای بدم؟ احمقانه نیست؟ وقتی دارم میبینم اون یکی بهتره !
Soroush
۱۳ شهریور ۱۳۹۶بهتر بود 650sیا675ltبا488مقایسه می شد.دراون صورت فراری برتر بود ولی انصافا ۷۲۰یه چیز دیگست.نمیشه بهش رأی نداد
حمیدرضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۶فرمان فراری مثل خودروهای فرمول یک هست ولی به مک لارن رای دادم به نظرم اینجا کمی جذاب تر اومد ارقام بهتری ارائه میده
علي ج
۱۴ شهریور ۱۳۹۶واقعا سخته واقعا اصلا نمیشه انتخاب کرد از یه طرف مکلارن خوشگل تره از اون طرف فراری برندش فراریه و بحث ارزش برند هست من به مکلارن رای دادم ولی اگه یک روزی پولشو داشتم فراری رو میخریدم
ساسان
۱۴ شهریور ۱۳۹۶با نهایت احترام به اسب مارانلو…با مدل488به هیچ عنوان ازلحاظ بصری نمیتونم ارتباط بگیرم.برخلاف مدل458و812…اما اینجا مکلارنو داریم که هرچند طراحی بینقصی نداره وبه سلیقه من نزدیک نیست ولی اگر قرار باشه یکی ازاین دوتا رو توپارکینگ داشته باشم قطعا”مکلارنه…ظاهربهتر و فنی تر.البته دراین مورد واین مقایسه عرض میکنم..درمدلهای دیگر این دوبرند قضیه متفاوت هست….درکل چیزی ازارزشهای فراری کم نمیشه.
Ali keyhani
۱۴ شهریور ۱۳۹۶به 488 رای میدم چون یک فراریه و طراحی بی نظیری داره.
مهدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۶کلا فراری مثل موسسش نماد یه شخصیت مغرور تو صنعت سوپراسپرت سازیه یه جورایی فراری تو این صنعت حکم پدرخوانده داره و یه سری بیجهت همیشه مخالفت میکنن باش. تو مقایسه ۸۱۲ هم تمام اعداد و ارقام ۸۱۲ از اونتادور بهتر بود ولی خب اونتادور بین جماعت ایرانی محبوبتره چون ۸۱۲ یه فراریه! الان که دیگه اعداد و ارقام سریعتر بودن مکلارن رو نشون میده انتظار نباید داشت ۴۸۸ محبوبتر بشه چون یه فراریه. اما یه چیزی که تاریخ این صنعت نشون داده اینه که فراری هیچوقت سریعترینها رو نساخت اما بهترینها رو ساخت که غریب به اتفاق کارشناسا این شرکت رو بهترین میدونن! فراری بهتربودن رو واقعا بلده و این تو لذت و جذابیت رانندگی محصولاتش نمود پیدا میکنه چیزی که تو اعداد و ارقام نمیگنجه. به قول کارشناس مجله evo فراری از نظر تکنولوژی تو سطحی متفاوت از شرکتهای دیگه هست و بقیه کار سختی دارن تا بهش برسن
مانی
۱۴ شهریور ۱۳۹۶یعنی تعداد طرفدارهای مکلارن اینقدر بیشتر از فراریه؟؟؟
من به فراری رای دادم برام عجیبه که داره حذف میشه
مطمئنم طرفدارهایه زیاده مرسدس اونو اول میکنن
ایمان
۱۴ شهریور ۱۳۹۶شما وقتی که قدرتمندترین خودروی تولیدی مکلارن رو میخوای مقایسه کنی باید با قدرتمندترین مدل تولیدی فراری مقایسه کنی که اونموقع میدیدی که مکلارن حرفی برای گفتن نداشت.کلا این مقایسه هیچ ارزشی از نظر من نداره
Ali keyhani
۱۴ شهریور ۱۳۹۶نزارین فراری حذف شه دوستان کالیفرنیا نمیتونه برنده شه
Ali keyhani
۱۶ شهریور ۱۳۹۶کسانی که به مک لارن رای دادن فقط بخاطر جدوله فکر نمیکنم اونایی که به مک لارن رای دادن یه روز این دو ماشین رو از نردیک ببینن و قرار باشه یکیشو انتخاب کنن بازم مک لارن رو انتخاب کنن و از فراری بگذرن.
Godfather
۱۷ شهریور ۱۳۹۶به راحتی میگذریم چون مکلارن سر تره از هر لحاظ
شاهین پسر
۱۸ شهریور ۱۳۹۶کلیپ درگ این دو ماشین رو به تازگی دیدم توی تلگرام
فراری با اختلاف تقریبی نیم ثانیه ای از مکلارن جلو افتاد
مسابقه 400متر بود
اینجا به فراری رای دادم چون با اون مشخصات فنی مثلا ضعیف تر توی جاده و بصورت عملی بهتر از مکلارن بود!
بهتون پیشنهاد میکنم روی مشخصات فنی که نوشته شده زیاد کفایت نکنید چون اکثر مواقع کافی نیستن
Siavash
۲۰ شهریور ۱۳۹۶طراحی این مدل مکلارن خیلی جالب و قشنگه تو گروه سوپر اسپورت ها از همه باحال تره
ابوالفضل
۲۳ شهریور ۱۳۹۶فراری قدرتش کمتره ولی نسبت قدرت به وزنش کمی از مکلارن بیشتره و مکلارن قدرت بیشتر داره که میتونه نسبت قدرت به وزن کمش رو جبران کنه. رای من مکلارن