در آستانه آغاز فصل ۲۰۱۵ مسابقات فرمول ۱، کمپانی فراری هفته گذشته خودروی مسابقهای جدید خود را معرفی کرد؛ هماکنون نیز در حال انجام آزمایشات مختلف و بررسی پرچمدار جدید خود است.
در مدل جدید که به نام SF15-T مزین گشته، تغییراتی نسبت به قبل صورت گرفته تا بتواند با قوانین تازه فصل جدید مسابقات نیز مطابقت کامل داشته باشد. آزمونهای مورد نظر در پیست Jerez (به طول ۴.۴۲۸ کیلومتر) در نزدیکی شهر Jerez de la Frontera واقع در جنوب کشور اسپانیا انجام شده و یک سِری تستها و آزمونهای پایانی هم قرار است در شهر بارسلونا انجام گیرد. فراری در ۴ فوریه اخبار و شاید بتوان گفت نتایجی کلّی از روزهای سپری شده در Jerez منتشر کرد که حاوی دیدگاههای راننده و مدیر فنی تیم است.خودروی مورد استفاده در Jerez دارای شماره شاسی ۳۰۹ و رانندگی نیز بر عهده “کیمی رایکونن” بوده است. آزمونها در آب و هوای صاف انجام شده و خودروی مورد آزمایش در مجموع ۱۰۵ دور پیست و ۴۶۴ کیلومتر را پیموده است. سریعترین زمان ثبت شده ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۸۴۱ هزارم ثانیه میباشد؛ لازم به ذکر است که این زمان با لاستیکهای soft ساخت پیرِلی به ثبت رسیده است. “کیمی رایکونن” میگوید:
همچنین “جیمز آلیسون” مدیر فنی تیم در نظرات خود اظهار میدارد که وقتی یک ماشین جدید را به پیست میاورید دچار هیجان و نگرانی میشوید و از طرفی امید زیادی دارید که تمام سختکوشیهای دستاندرکاران با کارایی بالا و مورد انتظار به ثمر بنشیند. همیشه دوست داریم سریعتر باشیم و همچنین مایل بودیم که به قول معروف مایلهای بیشتری را در پیست طی کنیم، از این رو میتوان گفت که بدون دستیابی کامل به انتظاراتمان Jerez را ترک خواهیم کرد! اما در مجموع با توجه به چند روز اخیر میتوانیم خوشوقت باشیم چون شروع محکم و مستحکمی داشتیم. همهمان حساسیم که پافشاری بر کار در مسیر بهتر شدن و پیشرفت را در بارسلونا هم ادامه دهیم تا برای مسابقه ی اول در ملبورن آمادگی کافی داشته باشیم. “ماریزیو آریوابنه” از اعضای تیم فرمول ۱ فــــــراری نیز در اظهارنظری جالب بیان داشته که به نسبت سال قبل در چند روز اخیر نتایج بسیار قابلقبول و دلگرمکننده ای حاصل شده و تمامی تیم هم در کارخانه هم در پیست بهخوبی عمل کردهاند؛ البته همهچیز بهطور قطعی در تست آخر در بارسلونا مشخص خواهد شد.در طول زمستان ما قدمهای موفقیتآمیز و راضیکننده ای برداشتیم و خودروی جدید قطعاً نسبت به مدل مورد استفاده در فصل گذشته به میزان قابلتوجهی بهبود یافته است. با این که تمام مجموعه روبهجلو حرکت کرده اما بازهم کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. هرگز خود را با دیگر شرکتکنندگان مقایسه نمیکنیم و بدون اینکه چشم به آنها داشته باشیم توجهمان معطوف به کار خودمان است. زمان را که به دست میاوریم با دقت بررسی میکنیم؛ نکته مهم این است که تعدادی زیادی از دورهای پیست را بهخوبی و بدون داشتن مشکل خاصی طی کردیم.
خودروي ملي ,انحصار ملي
۱۸ بهمن ۱۳۹۳دوستان از اینکه این خبر بى ربط رو اینجا انتشار میدم از همگى شما عذر میخوام گفتم شاید خیلى از هموطنان رو که قصد خرید سمند ef7 دارن رو آگاه کنم.امروز با یکى از نمایندگى هاى معروف و بزرگ شهر اهواز تماس گرفتم براى خرید خودروى سمند ef7 و از اونجایى سرپرست گارگاهشون دوست صمیمى بنده هست با تاکید فراوان گفتند به هیچ وجه سمت سمند ef7 نرو زیرا هنوز 72 مورد اشکال این خودرو برطرف نشده است بنده رو قسم داد که اسمى از ایشون و نمایندگیشون نبرم به علت تعهد کارى که به شرکت داره نباید چنین چیزایى رو بگه به منم که گفت چون رفیق چندیدن چند سالش هستم.
علی آهنگر
۱۸ بهمن ۱۳۹۳دمت گرم که اطلاع رسانی کردی دوست عزیز اما واقعا به نظرت تنها ماشین مشکل دار توی ایران سمند هستش ؟؟
یعنی واقعا به نظرت پراید و انواع پژوهای 30 سال پیش هیچ مشکلی ندارن ؟؟
مثلا سمند سوگولی ایرانخودرو بود اگه اون 72 تا مشکل داشته باشه انواع پژو 172 تا و پراید هم 720 تا مشکل داره
علی آهنگر
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درضمن اصلا بزار ببینم مگه موتور EF7 کلا چندتا قطعه داره که 72 تاش عیب داره ؟؟؟ :|
اینم واسه خودش خیلی هنره ها موتوری بسازی که عیب هاش از تعداد قطعاتش بیشتر باشه :D
وطنم پاره ی تنم :|
E 36
۱۸ بهمن ۱۳۹۳من دو ساله ef7 دارم ، این حرفارو به منم میزدن ! الان 30000 کیلومتر راه رفتم باهاش تو همه جور شرایط آب و هوایی جاده ها و راه های جور واجور تاحالا هیچ مشکلی نداشتم حتی یه ریب نزده ماشین ! روغنشم هر 10000 تا عوض میکنم
البته این تجربه منه در مورد سایر ای اف سون ها نمیدونم !
الوند
۱۸ بهمن ۱۳۹۳با سلام
اتفاقا منم ef7 دارم دو ساله دستمه باهاشم زیاد رانندگی میکنم طوری که تا حالا 80 تا کار کرده و فقطم یک بار باطریش خوابید فقط،دیگه هیچ مشکلیم ندیدم
Ahmad..F12
۱۸ بهمن ۱۳۹۳جــــــــــــــانم فراری
کیمی رایکونن، همۀ امید ها به سمت توست
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۹ بهمن ۱۳۹۳فتل هم که هویج است… :-D
Ahmad..F12
۱۹ بهمن ۱۳۹۳نه خب اینجا از برادرمون کیمی یاد شده بود برا این گفتم :D
Mostafa&S
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود
به امید قهرمانی فراری…
فرید
۱۸ بهمن ۱۳۹۳پژو پارسtu5 لایک+++++. سمندef7—- لطفا دلایل خودتونم بگید
علی آهنگر
۱۸ بهمن ۱۳۹۳نه لایک نه دیسلایک
چون جفتش از یه کلاس با یه قدرت موتور و با یه پلتفرم و امکانات مساوی هست فقط اسم خودشون موتورشون با هم فرق داره .
از لحاظ ظاهر هم نمیگم زشت که به کسی بر نخوره هرکدوم قشنگی خودشو داره.
اما من هنوز واقعا نفهمیدم هدف ایرانخودرو از تولید این دو ماشین به دو شکل مختلف چی بوده
Muhammad
۱۸ بهمن ۱۳۹۳از دوستان خوبم تقاضا دارم که از انتشار مطالب بی ربط به موضوع خودداری کنن.اگه نظره خاصی ندارین فقط لایک تونو کنین.
باتشکر.
amir
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ما پارس ۹۲ tu5 داشتیم هر روز روغن ریزی میکرد این سوراشو میگرفتیم اونورش روغن مداد که میگفتن به خواطر اینه که وزنش زیاد موتور کشش و نداره بعدشم با ۶ تومن ضرر فروختیمش، اگه خواستی بگیری یا elx بگیر یا ۱۸۰۰
Mostafa&S
۱۸ بهمن ۱۳۹۳خودروسازای ایران اسمم بلد نیستن بذارن
واقعا خودروسازای ایران به چه سمتی داره میره…
hero
۱۸ بهمن ۱۳۹۳هر دو شون جیزززززن!!!!
ما داریم دعا میکنیم کارخونش نابود شه!
اونوقت شما چه سوالی میپرسی!
نوید
۱۹ بهمن ۱۳۹۳شما هردوشو دارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودروي ملي ,انحصار ملي
۱۸ بهمن ۱۳۹۳والا دوستان نمیدونم من خودم سمند ال ایکس موتور پژو دارم زنگ زدم به این دوستم سرپرست کارگاهشونه اسم نمایندگیشونم بگم همتون میشناسید یکى از بزرگترین نمایندگى هاى ایرانخودر هستش قسمم داد گفت جایى مطرح نکنم عین جمله اى که گفت بهم که هنوز 72 مورد اشکالش پابرجا هستن میخاى بخرى سمند tu5 بگیر پول توى جیب ایشون که نمیره که منو از خرید ef7 منصرف کنه نهایتش من میرم یه ماشین دیگه بر میدارم والا چى بگم یجور دل آدمو خالى میکنن جرات ندارى سمت ef7 برى
سجاد
۱۸ بهمن ۱۳۹۳آخ آخ !! فرمول وان!!! I LOVE F1 // البته نمی دونم رقابتش با تیم مرسدس و مکلارن چطور میشه ولی عاشق دوتا چیز تو این ماشینام : آیرودینامیک در حد نوک نیزه !! و دیگری هم سرعت تعویض چرخ ها و سرویس ماشین در مسابقه هستش که مو به تن آدم سیخ می کنه
البته یه سوالی الان برام مطرح شد : دوستان این ماشینا چطور میشه که جلوش به پرواز در نمیاد ؟؟ از نظر علم فیزیک برام توضیح بدید.
مرسی عزیز
فرید
۱۸ بهمن ۱۳۹۳چرا در بیاد فاصلش با زمین اندازه خودکار هم نیست بعدشم دقت کنی جریان هوا از زیرش خیلی کم رد میشه و بیشتر از روی ماشین میرهک باعث ایجاد فشار ب پایین میشه البته فک کنمawdهم باشه ک خودش خیلی کمک میکنه
Lion26
۱۸ بهمن ۱۳۹۳فکر کنم به خاطر باله های عقب و جلو خودرو هستش.
Just France.
Lion26
۱۸ بهمن ۱۳۹۳فکر کنم به خاطر باله های عقب و جلو خودرو هستش.با حرکت خودرو،بادی که از روی این باله ها عبور می کنه،نیرویی به سمت پایین، به خودرو وارد می کنه.
Just France.
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود
دوست عزیز فرم کلی بدنه در نگاه اول شبیه یک بال همواپیماست که ضمن کاهش مقاومت هوا به صورت ناخودآگاه یک نیروی رو به بالا تولید می کنه
برای از بین بردن اثر این نیرو باله های جلو و عقب طراحی میشن تا هم نیروی مذکور خنثی بشه و هم چسبندگی ماشین به زمین افزایش پیدا کنه که این باعث میشه ماشین موقع شتاب گیری و وارد شدن گشتاور به زمین دچار هرزگرد نشه و اصطکاک بین لاستیک و آسفالت افزایش پیدا کنه
نکته دیگه هم اینه که از پدیده کم فرمانی جلو گیری می کنه…به همون صورتی که توضیح دادم ولی این بار برای چرخ های جلو…
حسین
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود. به این جمله کیمی رایکونن توجه کنید: هرگز خود را با دیگر شرکتکنندگان مقایسه نمیکنیم
فراری با اون همه سابقه و عظمت الان میگه خودمونو با دیگران مقایسه نمیکنیم!!! به این طریق میخوان سطح انتظارات رو پایین بیارن. فقط امیدوارم فراری هرچه زودتر به دوران اوج خودش در مسابقات برگرده
Lion26
۱۸ بهمن ۱۳۹۳فقط ردبول.
Just France.
فرهاد تبریزی
۱۸ بهمن ۱۳۹۳فقط فرمول وان فقط ایران فرغون
با پلت فرم سمند
تو هر شرایط اب و هوا صاف وبارانی و برفی هم آزمایش شده که تو هر نصف دور پیست 4بار ماشینو عوض کردن!!!!!!!!!!!
godfather
۱۸ بهمن ۱۳۹۳به عنوان یه متعصب فراری از اینکه امسال برای فراری خوب نبود داغونم
امیدوارم این خودرو بال پرواز فراری باشه
صادق
۱۸ بهمن ۱۳۹۳داش godfather راستش این ماشین نمیتونه بال پرواز فراری بشه، چون فراری دیگه مث قبل توی اوج نیست ولی میتونم بگم برای تیمی که یه فصل روی ویلچر بود، میتونه عصای دست بشه (که واقعا امیدوارم بشه و فراری یکمی از این فشار راحت بشه)
ارادت
godfather
۱۸ بهمن ۱۳۹۳داش صادق درود
از اینکه با انسانهای مثل شما که ذهن پویایی دارن بحث میکنم خوشحالم
منم امیدوارم که نسبت به سال قبل جایگاه بهتری بدست بیاره
صادق
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود godfather جان
منم از هم صحبتی با شما خیلی خوشحال
ان شالله که فراری هم بتونه به جایگاه خودش برسه
ارادت
احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
۱۸ بهمن ۱۳۹۳صادق من خیلی وقته ماشینای خیابونی فراری رو میشناسم و دوستشون دارم .ولی فقط دو ساله اخبار فرمول 1 رو دنبال میکنم
اگه اطلاعاتی درباره اینکه چی شد که فراری یه باره ضعف کرد یا چطور مرسدس اینقدر قدرتمند داره ظاهر میشه داری بگو تا ما هم بدونیم
صادق
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود احمد جان
راستش من هم در مقابل بعضی بچه ها اطلاعاتم خیلی کمه ولی تا اونجا که اطلاعاتم قد میده درخدمتت هستم
راستش احمد درسته که فراری ضعیف شدنش یکم ناگهانی بود ولی قدرت گرفتن مرسدس ناگهانی نبود
مرسدس قبل از ورود دوباره به فرمول روی فرمول کار میکرد، مدتی توی فرمول حضور داشت و بعد تونست به عنوان قهرمانی برسه و این نشون از برنامه ریزی بلند مدت داره
در مورد فراری باید بگم احمد فراری در مقابل سایر تیمهای تولید کننده ی موتور از همه تجربش توی تولید موتورای توربو کمتر بود، در واقع فراری نتونست موتور خوبی رو در سال قبل ارائه بده، از اون طرف مونتزمولو هم هنوز میخواست با شرایط قبل فراری رو به قهرمانی برسونه ولی نکته اش اینجا بود که دیگه مسابقات مث قبل نبودن (بحث همون کم تجربی تیم)
ولی درکل فراری به فصلی که گذشت خیلی نیاز داشت، درسته خیلی فصل بدی بود ولی بهش نیاز داشت تا تجربه بیشتری به دست بیاره
ارادت داداش
احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ممنون از توضیحات کاملت داش صادق
صادق جان شکسته نفسی میکنی شما اگه اطلاعاتت کم بود طرفدار فراری نبودی.
خب اگه علت اصلی ضعف فراری کم تجربه بودن در ساخت موتور توربو باشه پس باید هر فصل شاهد پیشرفت فراری باشیم و شاید تا 3یا 4سال آینده به روزای اوجش برگرده.ولی من که خیلی امیدوارم این فصل حداقل 4تا قهرمانی بدست بیاره
صادق
۱۹ بهمن ۱۳۹۳قربونت داش احمد، لطف داری داداش
راستش خود مارکیونه گفته که ما توی این فصل یک یا دو قهرمانی هم به دست بیاریم خوبه! ولی کلا مسئولین و راننده های تیم میخوان که انتظارات هوادارا زیاد نشه (بیشتر برای برداشتن فشار از روی تیم) که البته انتظار زیاد خوبی هم نباید داشته باشیم، امسالم مکلارن حرفای زیادی برا گفتن داره و قطعا بیشتر از فصل قبل فراری رو اذیت میکنه، ولی امیدوارم که همه چیز همونجور که برنامه ریزی شده پیش بره
ارادت