نام | فراری فرمولا زاگاتو ۹۳ |
معرفی | نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳ |
پیشرانه | ۴.۹ لیتری V12 |
قدرت | ۴۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۴۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
این فراری منحصربهفرد که فرمولا زاگاتو ۹۳ نام دارد (بهصورت مخفف FZ93) برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳ رونمایی شد و ازلحاظ طراحی کاملاً با دیگر فراریهای همدورهٔ خود متفاوت بود. همانطور که از نام FZ93 مشخص است، این خودرو توسط زاگاتو و یا در اصل «Ercole Spada» که در آن زمان سر طراح زاگاتو بود، طراحی شد. ایدهٔ پشت ساخت این خودرو، ترکیب ویژگیهای طراحی خودروی مسابقهای فصل ۱۹۹۱ فرمول یک با یک خودروی جادهای ساخته شده بر اساس مدل 512TR بود.
این خودرو رنگی معروف فراری یعنی قرمز را بر بدنه داشت که البته سپرها، بخش جانبی، رکابها و قسمتی از بخش عقبی آن به رنگ مشکی بودند. در دو طرف آن نیز نشان معروف فراری یعنی اسب رقصان نقش بسته بود؛ اما همانطور که از یک خودروی طراحی شده توسط زاگاتو انتظار میرود، سقف با فرم دو حباب که در آستونمارتینهای زاگاتو هم بکار میرود، در این فراری منحصربهفرد هم دیده میشود. فرم طراحی سپر جلوی FZ93 هم جالب است چراکه در طرفین خودرو تا قوس چرخهای جلو کشیده شده است.
اما در زیر این پوست زیبا، اساساً یک فراری 512TR قرار گرفته بود. این مدل نسخهٔ باز مهندسیشده از تستاروسا بود که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. این سوپراسپرت مجهز به یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی بود که در میانهٔ شاسی نصب شده و ۴۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد. آمار و ارقام عملکرد FZ93 هرگز اعلام نشد اما بهاحتمالزیاد عملکردی مشابه همان 512TR داشت است که در ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۱۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
طراحی این خودرو حداقل برای سال ۱۹۹۳ متعلق به آینده به نظر میرسید اما قطعاً نمیتوان آنرا زیباترین خودروی تاریخ فراری دانست. البته سبک طراحی دماغهٔ FZ93 که مشابه خودروهای فرمول یک بود، بعداً در سوپراسپرتهای فراری مورداستفاده قرار گرفت و حتی میتوان گفت که فراری انزو هم برخی از نشانههای طراحی آنرا به ارث برده است. فراری FZ93 در سال ۲۰۱۰ در یک حراجی با قیمت ۱ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد درحالیکه کیلومتر شمار آن عدد تنها ۷۰۰ کیلومتر را نشان میداد.
منبع: Motor1
Parker
۷ بهمن ۱۳۹۵نشانه هایی از فراری انزو در طراحیش داره.
الف.ی
۸ بهمن ۱۳۹۵شاید بهتر باشه بگیم نشانه هایی از این تو انزو هست چون این کانسپته
asa
۷ بهمن ۱۳۹۵خیلی فراری نیست به نظرم .
عکس اول بیشتر شبیه nsx هست
منصور
۷ بهمن ۱۳۹۵واسه فراری تقریبا صفر کیلومتر که تنها یک نمونه ازش ساخته شده بنظرم یک میلیون دلار مفته
ایمان جباری
۷ بهمن ۱۳۹۵سلام؛ بنده تازه عضو شدم و خیلی خوشحالم امیدوارم بتونم نظرهای مثبتی بدم و چیزی که در تخصص بنده نیست وارد نشم
asa
۷ بهمن ۱۳۹۵خوش امدی ایمان جان . انشالله بتونیم از اطلاعات هم استفاده کنیم و شما هم به جمع دوستان پدال بپیوندی و دوستی خالصانه ای داشته باشیم . با ارزوی موفقیت…..
KING 918
۷ بهمن ۱۳۹۵سلام اقا ایمان ……
صفا اووردی داشم …………
هستیم در خدمتت ………. :-)
faramarz
۷ بهمن ۱۳۹۵چقدر جالب بود تا حالا ندیده بودمش