جدیدترین ساختهی فراری یعنی GTC4lusso شاید غیرعادیتر از چیزی باشد که در بدنهی آن دیده میشود. برای اولین بار فراری پیشرانهای ۸ سیلندر را در بخش جلوی یک کوپه با سقف ثابت قرار داده است که چنین امری غیرعادیتر از اوضاع کالیفرنیا T روباز و یا 488GTB با پیشرانه در وسط است.
با وجود خودروسازی همچون فراری که محصولات خود را به تعداد محدود میفروشد و همچنین با چنین سابقهی درخشانی، نمونههای برجستهی فراوانی برای ذکر کردن وجود دارند. ما در آرشیو فراری گشتی زده تا اولینهای این شرکت را بیابیم، از اولین پیشرانه ۱۲ سیلندر قرار گرفته در وسط خودرو تا اولین خودروی ۸ سیلندر پیشرانه وسط سقف باز ۲+۲.
- خودروهای دونفره
۱۲ سیلندر قرار گرفته در جلو– ۱۶۶ Inter (1948)
به عنوان اولین خودروی جادهای فراری تعجبی ندارد که این خودرو اولینهای زیادی را عرضه کند. همانند همهی فراریهای اولیه پیشرانهی خودرو در جلو قرار گرفته و نسخهی ۱۲ سیلندر ۱۹۹۵ سیسی بود. این خودرو بهصورت کوپه، اسپایدر و ۲+۲ در دسترس بود.
۱۲ سیلندر قرار گرفته در جلو- ۳۴۲ آمریکا (۱۹۵۱)
342 آمریکای ۴.۱ لیتری اولین فراری پیشرانه جلویی بود که حجم پیشرانهی بالاتر از ۳ لیتر داشت و با وجود باک سوخت ۱۰۵ لیتری محدودهی حرکتی بالایی را برای سفرهای طولانی تأمین میکرد. این خودرو در فرم کوپه و کانورتیبل قابل سفارش بود.
۶ سیلندر قرار گرفته در وسط – دینو ۲۰۶ GT (1967)
دینو ۲۰۶ و بعدها ۲۴۶ تنها فراریهای ۶ سیلندر بودهاند و هرگز نشان فراری را بر تن نکردند. هرچند این خودرو اولین ساختههای پیشرانه وسط فراری نبودند.
۸ سیلندر قرار گرفته در وسط – ۳۰۸ GTB و GTS (1975 و ۱۹۷۷)
با فاصلهی زمانی دوساله دو مدل ۳۰۸ اولین خودروی ۸ سیلندر پیشرانه وسط دونفره بودند. مدلهای اولیه توانایی تولید قدرت ۲۵۲ اسب بخار از پیشرانهی ۳ لیتری را داشتند.
۱۲ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف بسته – ۳۶۵ P Speciale (1966)
شاید فکر کنید که دینو ۲۰۶ اولین فراری پیشرانه وسط بوده اما در واقع این ۳۶۵ P بوده که یک سال قبل این عنوان را به دست آورده است. پیشرانهی این خودرو از نوع ۱۲ سیلندر ۴.۴ لیتری بوده و دارای سه صندلی است که راننده همانند مک لارن F1 در مرکز خودرو مینشیند.
۱۲ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف باز – F50 (1995)
باورکردنی نیست که تا قبل از سال ۱۹۹۵ فراری پیشرانهی ۱۲ سیلندر قرار گرفته در میانهی خودرو را در مدلی روباز بکار نبرده باشد. از همهی موارد ذکر شده بهتر اینکه باید از صدای پیشرانهی ۴.۷ لیتری آن نهایت لذت را برد.
- خودروهای ۴ نفره
۸ سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف بسته – فراری GTC4Lusso T (2016)
جدیدترین ساختهی فراری اولین مدلی است که سقف ثابت را با پیشرانهی ۸ سیلندر قرار گرفته در بخش جلویی ترکیب کرده است. همچنین این خودرو از معدود مدلهای فراری است که دو پیشرانهی متفاوت را با یک استایل بدنه عرضه میکند؛ و همچنین اولین خودرویی است که دو پیشرانهی ۸ و ۱۲ سیلندر را با همان بدنه ارائه میدهد.
۸ سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف باز – فراری کالیفرنیا (۲۰۰۸)
کالیفرنیا که اخیراً به توربو نیز مجهز شده اولین ساختهی فراری است که پیشرانهی ۸ سیلندر را در دماغهی خود جای داده و همچنین ۴ نفره است. متأسفانه احتمال اینکه این خودرو به عنوان یکی از کلاسیکترین فراریهای تاریخ به یاد آورده شود کم است.
۱۲ سیلندر قرار گرفته در جلو، سقف بسته – ۱۶۶ Inter 2+2 (1948)
اینجا به روزهای اولیهی فراری باز میگردیم. این خودرو که در فرم ۲+۲ در دسترس بوده اولین فراری ۴ نفره ای است که از پیشرانهی ۱۲ سیلندر در بخش جلویی استفاده کرده و همچنین کاکپیتی بسته داشته است.
۸ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف بسته – دینو ۳۰۸ GT4 (1973)
و همهی ما آرزو داریم که به دههی ۷۰ میلادی بازگردیم و خودروهایی نظیر دینو را ببینیم. این خودرو جانشین ۲۴۶ شده و دارای دو سیلندر بیشتر و بدنهی گوشهدار برتونه بوده و دو صندلی کوچک نیز پشت راننده و سرنشین جلویی قرار داده شده است.
۸ سیلندر قرار گرفته در وسط، سقف باز – Mondial کابریولت (۱۹۸۳)
این خودرو از مدلهای برجستهی فراری نیست اما اولینهایی را برای خریداران به همراه داشت. توانایی حمل ۴ نفر به همراه پیشرانهای ۸ سیلندر که نیروبخش این کانورتیبل بود.
منبع: evo
فرشاد سجادیان
۱۶ آبان ۱۳۹۵فراری واقعا کمپانی بزرگ و قابل احترامیه. تا چند وقت پیش لامبورگینی حس بهتری بهم میداد اما یه مدته اصلا نمیتونم لامبورگینی رو در حد حرفه ای گری فراری بدونم. تو محصولات جدیدش F12 TDF و 488 اسپایدر رو بیشتر دوس دارم اما هنوزم F430 scuderia و انزو واسم یه چیز دیگه هستن.
X5
۱۶ آبان ۱۳۹۵یعنی با دیدن مدلایی مثل veneno همچین حرفی میزنی!؟طراحیا لامبورگینی فوق العادس من تو بعضی از مدلا فراری بی روح بودنو حس میکنم ولی تو لامبورگینی تاحالا همچین حسی بهم دست نداده
Elemento
۱۶ آبان ۱۳۹۵سلام
فرشاد جان این مشکل شماست که نمیتونی لامبورگینی رو در حد فراری بدونی نه مشکل لامبورگینی !!
.
.
.
.
.
شوخی کردم . هر کس سلیقه ای داره دیگه. به من چه که از چی خوشت میاد !!
من که عاشق لامبورگینی هستم و بهترین خودروساز دنیا میدونمش.
چون لامبورگینی فاکتور هایی در خودش داره که هیچ خودروساز دیگه ای نداره. هیچ خودروسازی نداره. ( برای تاکید 2 بار گفتم )
تنها خودروسازی که میتونست برای من مثل لامبورگینی باشه Cizeta بود که خیلی وقته در سکوت مطلق به سر میبره.
(ali (CHEVY NOVA
۱۶ آبان ۱۳۹۵فراری یه موتور داشته در دهه ی 50 یا 60 که با 12 سیلندر فقط 3 لیتر حجمش بوده
که این هم خوب بوده هم بد
خوب از این جهت که موتورش زیاد بزرگ و حجیم نبوده با 12 تا سیلندر
بد از این جهت که با حجم 3 لیتر 300 اسب قدرت تولید میکرده و بسیار زود مستحلک میشده
اما همونطور که میدونید فراری در سالهای اخیر جایزهای زیادی در ساخت موتور دریافت کرده که جای تقدیر داره
Nima
۱۶ آبان ۱۳۹۵فرارى همه چیزش عالیه
ولى معمولا ماشیناى خیابونیش(تاکید میکنم خیابونى نمیگم فرمول ۱ یا لمانز و …)
نسبت به قیمتشون توى پیست سریع نیستن:
براى مثال 458 از کامارو ZL1 توى پیست عقب میمونه و خوب انزو هم درسته سنش بالاس ولى با هم رده هاى خودش که مقایسه میشه یا مدل هاى ارزون تر از اون که ۲-۵ سال بعد معرفى شدن عقب میمونه. براى مثال از پاگانى زونداى هم دوره خودش.(نسبت به قیمت بازم میگم نسبت به قیمت) ولى لذت سوارى و کیفیت و کلاس و … واقعا حرف نداره.
Ferrari Zonda SV
۱۷ آبان ۱۳۹۵یه چیزی که توی کامنت های دوستان دیده بودم(قبلا)،حاکی از این بود که پورش رو پرافتخار ترین خودروساز توی مسابقات میدونن،
جواب:به نظر من تنها مسابقاتی که شایستگی این رو دارند که درموردشون قضاوت کنیم و بعد تعمیم بدیم فقط و فقط فرمولا وان، لمانز، gt3 هستند.
درمورد فرمولا حرفی نمیزنم،
اما درمورد لمانز فرراری بعد از سلطه فوردgt40 توی لمانز سری دینوها(خودروهای فرراری با پیشرانه غیر 12سیلندر،البته آون زمان) 912 و 921 و امثالهم بر لمانز پادشاهی میکرد.
Gt3هم جزو بهتریناس.
نتیجه اخلاقی اینکه فرراری بیشترین افتخارات رو داره.
هان ی چیز بی ربط و جالب:
رکورد سرعت در سال 1957توسط گرانترین خودرو تاریخ(اسمشو نمیدونم، همونی که 32میلیون دلار فروخته شد)زده شد
فرراری912 یا 921 دقیقاً نمیدونم کدومشون توی مسابقات لمان دهه60 به 350کیلومتر رسیدند.
در سال های آخر دهه 60 زیباترین خودرو مسابقه تاریخ(330)، توی مسابقه!!! به سرعت 430کیلومتر برساعت رسید.
Elemento
۱۷ آبان ۱۳۹۵.
اون بحث تموم شد.
برندش هم مشخص شد که پورشه بود..
دیر رسیدی عزیز.
مهدی
۱۸ آبان ۱۳۹۵سلام
گرانقیمت ترین خودروی تاریخ تا جایی که میدونم فراری 250 gto بوده
Sajjad Ahmadi
۱۶ آبان ۱۳۹۵GTC4Lusso T
توی محصولات فراری فقط این رو دوست دارم
دیگه بقیه رو بدم میاد متاسفانه
MPH
۱۶ آبان ۱۳۹۵من عاشق موتور6262سی سی فراریم….
V12???
علی آقا
۱۶ آبان ۱۳۹۵به نظرم P Speciale استایل خیلی خاص و قشنگی داشته. بهش علاقه مند شدم.
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۶ آبان ۱۳۹۵اصلا روح فراری تو موتور 12 سیلندره انصافا
فراری از این موتور به خوبی تو مدل های لافراری f12 و … استفاده کرد اما مدل 599 یه موتور تنبل 12 سیلندر تنبل داشت عملکرد این مدل رو شبیه استون مارتین کرده بود و وزن بالایی هم داشت صدای خیلی زیاد شتاب پایین 599 خیلی دیر دور میگرفت و برای رسیدن به سرعت های بالا به جاده ی طولانی احتیاج داشت خوشبختانه الان موتور های فراری خیلی عملکردی تر و تیز تر شدن و صد البته موتور های 8 سیلندرش مخصوصا مدل 458 اسپیشیال و موتور 488 ….
به نظرم کم کم بهتره 12 سیلندر ها در مدل های هایپر کار بیشتر استفاده بشه چون معمولا در این کلاس بدنه مقدار فیبر کربن بیشتری داره و کابین خودرو هم از تجهیزات کمتر و با مواد سبک تر استفاده شده
ونوم
۱۶ آبان ۱۳۹۵خدایا موتور 12 سیلندر دو لیتری حجم هر سیلندر چقدر کم میشه فکر نکنم خودروی جاده ای با این حجم سیلندر داشته باشیم
Bavaria
۱۶ آبان ۱۳۹۵هیچ ماشینی توو دنیا فراری F50 نمیشه،هییییییییییچ ماشینی هییییییییییییییییچ ماشینی تا ابد
مهدی
۱۶ آبان ۱۳۹۵نیما جان حرفت زیاد درست نیست
چون شما 458 رو که مدل 2009 هست داری با کاماروی zl1 مقایسه میکنی که تقریبا 7 سال بعد اومده توی بازار
انزو تو زمان خودش با مورسیه لاگو کررا جی تی و مکلارن slr اینها مقایسه میکردن که میشه گفت کامل سرتر بود
دنیا به سمتی پیش میره که سال به سال فناوریهای جدید میاد توی بازار و تفاوتها داره کمتر میشه چون تبادل اطلاعات واقعا زیاده دیگه نمیشه تکنولوژیها رو انحصاری کرد
امیر
۱۶ آبان ۱۳۹۵بین فراری ها فقط برلینتا
GOD BLESS AMERICA
۱۷ آبان ۱۳۹۵F430 scuderia
و دیگر هیچ.
Monster_ALM
۱۷ آبان ۱۳۹۵همیشه دیدن اثرهای هنری فراری منو مجذوب کرده…فوق العاده این ایتالیایی با اصل نسب.
Saied
۱۷ آبان ۱۳۹۵وقتی فراری رو با لامبو مقایسه میکنیم ۲ تا مثله واقعیت داره.
۱- فراری از لحاظ فنی از لامبو جلو تره.
۲- از نظر ظاهر لامبو از فراری طراحیه بهتری داره
البته فلسفه لا فراری فرق میکنه. چون واقعا وقتی آدم از نزدیک میبینه میدونه چه جواهریه.
احمد باقری
۱۷ آبان ۱۳۹۵دیگه فراری که حرف نداره.
mohammadrr
۱۷ آبان ۱۳۹۵همشون عالی ولی تنها مدلی که چشممو گرفته و وقتی بچه بودم با اون بازی میکردم مدله 308 gtb ه