وقتی بحث خودروهای پایه فراری در سالهای اخیر میشود به جرات میتوان گفت ایتالیاییها تا حدی ناتوان بودهاند. از کالیفرنیا گرفته تا کالیفرنیا T و پورتوفینو، تمرکز این خودروهای روباز روی ارائه توازن یک خودروی GT با پرفورمنس خاص محصولات فراری بوده اما همهی آنها از دستیابی به اهداف خود بازماندهاند.
روما اینگونه نیست و در مقایسه با پدران خود دگرگونیهای قابلتوجهی را تجربه کرده است. شما حتی فرصت بررسی جزئیات فنی این خودرو را در ابتدا نخواهید داشت زیرا آنچه اول از همه نظر را به خود جلب میکند استایل خودروست.
این زبان طراحی فراری برای عصر جدید است. روما ظاهری مدرن داشته و شاید حتی بتوان آن را ظریف دانست، چیزی که درباره خودروهای زیادی از فراری نمیتوان گفت.
البته روما به برخی محصولات قبلی فراری نیز اشاره داشته و جلوپنجره یکپارچه آن ادای احترامی به ۲۵۰ GT لوسو دهه ۶۰ میلادی میباشد. دماغه خودرو به طرزی باورنکردنی کم ارتفاع بوده و دلیل آن نیز نصب پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو در پست اکسل جلوست. این پیشرانه هماکنون با یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدید که قطر کمتری دارد همکاری کرده و همین موضوع باعث شده کل قوای محرکه در ارتفاعی کمتر نصب شود و به همین خاطر مرکز ثقل روما و ارتفاع کاپوت تا حد امکان به زمین نزدیک شدهاند.
خبری از عناصر خاص طراحی یا ورودیهای بزرگ نیست بلکه بجای آنها یک دیفیوزر یکپارچه زیبا در بخش عقب نصب شده که بخش اعظم کارهای آئرودینامیکی زیر خودرو را انجام میدهد. این دیفیوزر با یک اسپویلر فعال که بسته به سرعت و حالت رانندگی باز میشود همکاری میکند. چراغهای LED عقب نیز جزو جدیدترین ویژگیهای طراحی فراری محسوب میشوند.
روما در حال حرکت نیز همین زیبایی و جذابیت خود را نشان میدهد. البته سواری خودرو در حد بنتلی نرم نیست اما خب این یک فراری و یک گرندتورر است و بنابراین پرفورمنس، چابکی و هندلینگ آن جزو اولویتهای اصلی محسوب میشوند. این خودرو ترکیبی از پرفورمنس، راحتی و قابلیت استفاده بهترین GT های دنیاست.
در حالت کامفورت یا با فعال کردن حالت جادهی ناهموار سواری روما بهطور سورپرایز کنندهای بهبود مییابد. ۷۰ درصد این خودرو در مقایسه با پورتوفینو جدید بوده و فنرهای عقب آن ۱۰ درصد نرمتر شدهاند.
این خودرو در دستاندازهای بزرگ هر از گاهی سفت به نظر میرسد اما به ندرت ناهنجار میشود اما در کل روما خودرویی کنترل شده و راحت است. موضوع دیگر وجود حالت جدید ریس است که از طریق تنظیمات منتینو میتوان آن را انتخاب کرد.
پیش از این هرگز یک گرندتورر فراری با چنین حالت رانندگی تولید نشده بود اما حالت ریس در روما توجیهپذیر به نظر میرسد. حالت ریس باعث فعال شدن تقویتکننده دینامیک فراری میشود. این سیستمی است که اولین بار در ۴۸۸ پیستا توسعه یافته و سپس در F8 تریبوتو دیده شد. سیستم یاد شده همچنین از نو تنظیم شده تا مناسب یک پلتفرم پیشرانه جلو و وسط شود.
فرمان خودرو نیز تیز و سبک بوده و از طرفی باعث میشود روما حس عصبی نداشته باشد. ما همیشه نرمترین تنظیمات سیستم تعلیق را برای سواری خونسرد انتخاب میکنیم اما روما خودرویی است که هم مناسب سفرهای طولانی بوده و هم با آن میتوان به پیچهای تند حمله کرد و رانندگی اسپورتی داشت. این موضوع نتیجه همکاری مناسب بخشهای فنی و الکترونیکی با یکدیگر است.
گیربکس جدید نیز دیگر بهبود این خودرو محسوب میشود. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه قبلی مشکلی نداشت اما این گیربکس تعویضهای نرم و سریعی داشته و همیشه گوش به فرمان است. در حالت دستی نیز تعویضها نسبت به قبل نرمتر و بهتر شدهاند.
نحوه تعویض دندهها باعث شده پاسخ پیشرانه تیزتر احساس شود. قدرت ۶۱۲ اسب بخاری و گشتاور ۷۶۰ نیوتون متری روما کاملاً در دست هستند. وجود لانچ کنترل باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۳.۴ ثانیه ثبت شود. از طرفی سیستم مدیریت بوست متغیر هم وجود دارد که گشتاور را افزایش داده و رانندگی تیزتری را به ارمغان میآورد.
روما انعطافپذیری زیادی در بخش پیشرانه داشته و در دورهای میانی با کشش بالا شما را به وجد میآورد. تقریباً خبری از تأخیر توربو نیست و پیشرانه هم همیشه مشتاق به دورگیری است.
این پیشرانه با شخصیتترین و پرصداترین پیشرانه فراری نیست اما با پرفورمنس خود هماهنگی داشته و از طرفی صدای ملایم و متمدن اگزوز باعث شده روما در شهر حالت بهتری برای سواری داشته باشد.
یکی دیگر از بهبودهای اساسی روما به اینترفیس انسان ماشین جدید فراری مربوط میشود. در این خودرو یک فرمان جدید با پدهای لمسی نصب شده و گروهی از معمولترین کنترلها روی آن دیده میشوند. وجود این پدها باعث راحتی کار با خودرو شده است.
پشت فرمان جدید نیز پشت آمپرهای ۱۶ اینچی دیجیتالی قرار دارد. این صفحهنمایش دیجیتال را میتوان به دلخواه شخصیسازی کرد.
صفحهنمایش اصلی خودرو اما ابعاد ۸.۴ اینچی داشته و در کنسول مرکزی جا خوش کرده است. این صفحهنمایش عملکردهایی همچون ناوبری، سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی را کنترل میکند.
تکنولوژی بکار رفته در روما خوب بوده هرچند برخی نقاط ضعف در مدل تست شده که از نوع پیشتولیدی بوده وجود داشته است. فراری قول داده بهروزرسانیهای نرمافزاری را برای مدلهای تولیدی در نظر بگیرد.
کیفیت روما همان چیزی است که از یک فراری ۱۷۰ هزار پوندی انتظار دارید. نوع طراحی داشبورد باعث شده بخش راننده و سرنشین از یکدیگر جدا شود. روی سطوح را نیز چرم نرم و سطح بالایی پوشانده است. البته بخشهای پلاستیکی اطراف صفحه لمسی مرکزی مناسب چنین خودرویی نیست و شبیه تریم پلاستیکی یک سوپرمینی ۱۷ هزار پوندی است.
کابین در بحث قابلیت استفاده نسبت به مدلهای قبلی بهبود یافته است. دو صندلی کوچک در عقب با فضای کافی برای کودکان وجود داشته و محفظه بار ۲۷۲ لیتری نیز نسبتاً پاسخگوی نیازهاست.
میدان دید روما خوب بوده و کاپوت طویل شاید باعث شود فاصله زیادی بین راننده و بخش جلوی خودرو وجود داشته باشد اما ارتفاع کم آن باعث شده به راحتی ابعاد روما را در دست داشته باشید.
آنطور که ما فهمیدیم روما خودرویی مناسب برای سفرهای طولانی بوده و با وجود باک سوخت ۸۰ لیتری هم قطعاً باید به دل جاده زد. مالکان فراری قطعاً به مواردی همچون مصرف سوخت و هزینههای مالکیت این خودرو توجهی نکرده و از راندن آن لذت خواهند برد.
روما سطحی از قابلیت استفاده و راحتی ضروری در یک خودروی گرندتورر را نشان میدهد و البته حس اسپورت محصولات فراری را به نمایش میگذارد. شاسی خودرو از نظر پایداری و توازن عالی بوده و گیربکس ۸ سرعته جدید نیز شریکی عالی برای پیشرانه قوی آن است. کابین مدرن و طراحی بهتر آن باعث شدهاند روما در بخش داخلی هم خودرویی قابلتوجه باشد. این خودرو برخی نقاط ضعف را نشان میدهد اما بهبودهای آن خبر از ورود پرقدرت فراری به عصری مدرن میدهند.
مشخصات فراری روما
- قیمت: 170984 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر ۳.۹ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 612 اسب بخار/۷۶۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: 320 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: اعلام نشده
مهدی موتورز
۲۳ مرداد ۱۳۹۹بر امادگی وسط کاپوت واقعا رو اعصابش
ممد ژانگولر
۲۳ مرداد ۱۳۹۹فراری هر چی تولید کرده تبدیل شده به یک اثر هنری و سالیان سال از مد نیوفتاده
دنیای مرسدس بنز ، فراری و خیلی از برندهای آمریکایی دنیای پر ملاتیه
امین قلیپور
۲۳ مرداد ۱۳۹۹فراری بعد از ۲۰۱۳ (بعد از مثلث آتشینو لافراری)واقعا افت شدیدی کرده اون از فرمول ۱ اینهم آمار فروش و غیره واقعا ناراحت کنندست این مسعله تو اینستاگرام و شبکه های اجتماعی هم سوژه کاربران شده فراری رسما تا چند سال پیش سلطان همه خودروسازی بود امروزه در همه جوانب ساخت و فروش و تکنولوژی و محبویبت و مسابقات و این کلاسی که اشاره شد شدیدا سقوط کرده متاسفانه
OMID
۲۳ مرداد ۱۳۹۹اشکال نداره sf90 میاد اینارو میشوره میبره
SFXSuperFast
۲۴ مرداد ۱۳۹۹فراری داره به سمت یه GT ساز حرکت میکنه
F12 یه کوپه موتور جلو اسپورت و سریع بود
812 یه GT بزرگ
طراحیا بعد از جدایی از پنین فارینا به زیبایی قبلی نیستن.
.
تو سبد محصولات فعلی
488Pista
GTC4 Lusso
تمام
.
امین قلیپور
۲۳ مرداد ۱۳۹۹با اینکه این حرفم ناراحت کنندس ولی واقعیت اینکه تو دنیا فقط بعضیا به گروه خونیشون میخوره gtبسازن این مدلم مثل مکلارنgt فروشی نخواهد داشت چون فراری فراریه مکلارن مکلارنه اینا نباید جی تی بزنن چون یک شکست تمام عیاره
امین قلیپور
۲۳ مرداد ۱۳۹۹شما قیمتشو داشته باش مثلا آخه کی واسه یه gt 171000 پووووند میده؟! جی تیییییی هس جی تی هیچکس نمیده کمتر کسی به فراری جی تی گرون پول میده جی تی بودن مختص برند های دیگس فراری باید با ۴۸۸پیستا sf90 لافراری انزو و… (اسپورت سوپراسپورت هایپراسپورت)دل طرافدری مثل منو به وجد بیاره مثل اینکه دوکاتی تو لمانز شرکت کرده الان آخه به کجاش میخوره؟! معنی جی تی ینی نه به درد نگاه کردن میخوره(در حد کلکسیونی نیس که لافرازی و sf90که نیس) نه به درد سفر میخوره با این قیمت و برند بودن و مصرف سوخت و خرج و مخارج و ….
Moein
۲۴ مرداد ۱۳۹۹لطفاً نظریات شخصی خودتون رو به کل دنیا تعمیم ندید
خوبه حالا همین چند وقت پیش همین پدال خبرش رو گذاشت که حاشیه سود فراری بابت هر خودرو چه رقم عجیب غریبیه
فراری نمیتونه gt بسازه؟؟؟!!!!??
Hamid
۲۴ مرداد ۱۳۹۹یه کارخونه قبل از هر چیز باید به فکر پول باشه دل طرف دارا می مونه برای بعد
فراری اگه دل طرف دارا براش مهم بود اصلا ماشین جاده ای نمیساخت
????????
AMG///
۲۳ مرداد ۱۳۹۹چقدر زیباست???
به این میگن یه شاهکار مارانلو???
msn
۲۳ مرداد ۱۳۹۹به نظرم از دید طراحی داخلی و خارجی ( هر چند مدرن) یک فراری نیست ! اما از نظر پرفورمنس اصل فراریه.
طراحیش زیباست ولی اگر لوگو را برداری , نمیشه تشخیص داد یه فراریه.
دگرگونی طراحی رو تو خودروهای اصیل سوپر اسپرت مثل فراری و لامبورگینی دوست ندارم.
Mahdi911Turbos
۲۳ مرداد ۱۳۹۹چندسالی بود فراری همچین شاهکاری تولید نکرده بود واقعا یه طراحی عالی و بی نقصی داره از دیدنش سیر نمیشم
???
Malt hill
۲۳ مرداد ۱۳۹۹زیبا نیست.
Ho3ein
۲۳ مرداد ۱۳۹۹خیلی خیلی زیبا
صاحب سبک
صدای دلنشین
کابین زیبا و لاکچری
و همچنین پرستیژ
کسی که اینو داره دیگه چی میخواد؟؟
Sajjad
۲۳ مرداد ۱۳۹۹سایر محصولات کمپانی فراری
net
۲۳ مرداد ۱۳۹۹شبیه ماشینهای شوتینگ بریک شده اگر عقبش یه کم کشیده بود و چراغ جلو باریک بود و چراغ عقب به هم چسبیده بود قشنگتر میشد.فراری روی همه ماشیناش از این رینگ ۵ پره نقره ای بد استفاده میکنه اگر رینگ رنگ خاکستری با پره های زیاد داشت قشنگتر میشد
SF90 STRADALE
۲۳ مرداد ۱۳۹۹فراری روما ، یک GT رام شده با طراحی چشم نواز هست
این ماشین با هر رنگی که داشته باشه زیبایی خودشو نشون میده
❤❤ Ferrari ❤❤
SF90 STRADALE
۲۳ مرداد ۱۳۹۹من رفتم تو سایت فراری قسمت شخصی سازی محصولات
یک فراری 812 سوپرفست با سلیقه خودم سفارشی سازی کردم و فایل رو به صورت PDF دانلود کردم و هر روز میشینم هر ۹ صحفه رو با دقت تماشا میکنم
میدونم بهش نمیرسم ولی با عشقش زندگی میکنم ????
خواهشاً بهم نگین تو دیوونه ای ????
OMID
۲۳ مرداد ۱۳۹۹منم همین کار واسه هواراکان ایوو کردم
گفتم بدونی تنها نیستی?
منتها هر روز نگاش نمیکنم
AMG///
۲۳ مرداد ۱۳۹۹منم همینو برا AMG GT R کردم
چون خیلی خوشگله??
ارشیاsvj
۲۴ مرداد ۱۳۹۹من برا اونتادور SVJ
البته ذخیرش نکردم.
Babak
۲۴ مرداد ۱۳۹۹دیوونگی اگه این باشه که خیلی هم خوبه
من هم این کارو کردم و خیلی از یچه های دیگه سایت هم همینطور.
من برای BMW M5 F10 این کار رو کرده بودم. یادش بخیر…
amg 63
۲۳ مرداد ۱۳۹۹عاشقتم خیلی
Saeed
۲۳ مرداد ۱۳۹۹واقعا یکی از زیباترین فراری های اخیری بود که دیدم!
نمای عقبش یه دنیاست
ولی حیف که دیگه V12 N/A نیست حیییییییییییف
OMID
۲۳ مرداد ۱۳۹۹خوبه ولی اگه من بودم میزاشتم روی پولش 812 میگفتم
اگرم از قبل 812 داشتم یکی دیگه میگرفتم با یه رنگ دیگه:)
توی متن گفته به بیشتر ماشینای فراری نمیشه گفت ظریف ولی به نظرم برعکسه
اکثر ماشینای فراری نسبت به رقبا طراحی ظریف تر و نرم تری دارن
Farzad
۲۳ مرداد ۱۳۹۹روما الهامگرفته از فراری دایتونا ۱۹۶۸ هم هست که سقفی شیبدار و کشیده تا انتهای خودرو داشت ، با این شرایط ابعاد بزرگ شیشهی عقب باعث افزایش روشنایی روز در کابین خواهد شد .
روما شاهکار هنری مدرن و متفاوت فراریه ?
JDM
۲۳ مرداد ۱۳۹۹فراری که فراری نباشد.فراری نیست
دقیقا بش میخوره
بی ریا
۲۳ مرداد ۱۳۹۹قیافش بدک نیس
ولی بهرحال برند اصیل و باپرستیژ یعنی فراری
ارشیاsvj
۲۴ مرداد ۱۳۹۹بلاخره یه حرف درست و حسابی زد!!!
ارشیاsvj
۲۳ مرداد ۱۳۹۹طراحیش هیچ حرفی باقی نمیزاره!????
GTR.SPEED
۲۳ مرداد ۱۳۹۹خیلی زیباست ?
لقب اسب سرکش به این ماشین اسپرت و زیبا فراری میاد?
Ali Keyhani
۲۳ مرداد ۱۳۹۹اگر توی کلاس خودش بهش نگاه کنم واقعا خودروی زیباییه و قطعا یکی از زیباترین هاست
اشتباه بعضی از دوستان اینه که روما رو با بقیه خودروهای فراری مقایسه میکنن
همون طور که باید اوروس رو با بقیه suv ها مقایسه میکنیم روما هم دقیقا همین وضعیت رو داره
رضا
۲۳ مرداد ۱۳۹۹طراحی زیبا مثل گرندتور های کلاسیک ! از این بهتر چی میتونست بسازه!
ارش
۲۳ مرداد ۱۳۹۹یه شاهکار دیگه از ایتالیا .ایتالیا هر سال یه شاهکار به نمایش میذاره فراری لامبورگینی پاگانی مزراتی آلفارومئو چقدر این ماشین زیباست مخصوصا از نمای عقب هر چی بیشتر نگاه میکنم بیشتر عاشقش میشم?
مرتضی
۲۳ مرداد ۱۳۹۹اووووووووف?
امین قلیپور
۲۳ مرداد ۱۳۹۹?
بهنام
۲۳ مرداد ۱۳۹۹خطوط به ظاهر ساده، محصولی محسور کننده.
امیر
۲۳ مرداد ۱۳۹۹خوده خوده تابلو لبخند ژکونده داوینچی!
مهران
۲۴ مرداد ۱۳۹۹فراری یه طرف بقیه برندا یک طرف کوچکترین ایرادی به هیچکدوم از محصولات فراری وارد نیست
Mf1
۲۴ مرداد ۱۳۹۹بیشتر شبیه استون مارتیینه تا فراری
Hadi
۲۴ مرداد ۱۳۹۹بهترین GT که تا حالا ساخته شده…
امینMAF
۲۴ مرداد ۱۳۹۹عاششششقشم
مخصوصا پشتش
امینMAF
۲۴ مرداد ۱۳۹۹داخلش که دیگه عااااالیه
کولراشو ببینین شما
نمایشگراشو
پشت امپراشو
فرمونشو
اون لوگوی فراریشو
همچی توش منحصر بفرده
(Saeed(peugeot
۲۴ مرداد ۱۳۹۹اصالت ماشین با آدم حرف میزنه لامصب ……
مهرداد كمال
۲۴ مرداد ۱۳۹۹با اومدن این فراری بنتلی حاشیه امنی که تو دنیای جی تی داشت رو از دست میده . مک لارن هم در برابر روما به مشکل برمیخوره
شاید بهترین جی تی جهان روما باشه بایس منتظر موند و دید
حسین دهمرد
۲۴ مرداد ۱۳۹۹نمیدونم ربط داره یا نه ولی پورتوفینو به نظرم بهتره
Mf1
۲۴ مرداد ۱۳۹۹کاری که بنتلی بنتیگاه با چراغهای پشتش کرده فراری انجام داده بهتر نشده بدتر هم شده