محافظهکاری و مصلحتاندیشی همیشه عاقبت خوبی ندارد! این کار ممکن است در نهایت منجر به تسلیم شدن و شکست شود. در دنیای خودرو همین قواعد تا حد زیادی حاکم است. ما تمایل داریم که اغلب اوقات با حقایق ناخوشایند روبرو شویم و با تلاش و کوشش بهترینها را برای خود رقم بزنیم. ما علاقه و اشتیاق به اصول رانندگی را درک کرده و آن را تحسین میکنیم اما تبعیت کورکورانه و چشمبسته در اصول یک شرکت، ضرورتاً به تجارت قابل دوامی منجر نمیشود. کافی است در این مورد از لوتوس سؤال کنید.
فراری با یک وضعیت دشوار روبرو شده است. بزرگترین بازارهای خودروهای لوکس در جهان، در حال حرکت به سوی کارایی بهتر به همراه مصرف سوخت کمتر هستند و هر روز نیز این قوانین سختگیرانهتر وضع میشوند. این دنیایی است که ما در آن زندگی میکنیم و “دنیای فراری” نیز باید برای فروش محصولات خود نگران آینده باشد.
تمامی این موارد پاسخ این سؤال است که چرا فراری کالیفرنیا T 2015 از توربوشارژر استفاده کرده است. فراری مدعی است که موتور ۸ سیلندر جدید که تقریباً نیم لیتر از حجم خود را از دست داده و ۲ توربوشارژر نیز به دست آورده، پاکتر و کاراتر از قبل است و بهطور قابلتوجهی قدرت بیشتری را در اختیار شما میگذارد. در حقیقت، این موتور با دارا بودن تورک ۵۵۷ lb-ft به همراه لافراری بیشترین گشتاور را در بین موتورهای فراری دارد. برای خودرویی با این قیمت، این مشخصات بد نیست.
کالیفرنیا T خودروی بهتری است اما آیا بهطور مطلق خوب است؟! این سؤال واقعاً همان چیزی است که همهٔ ما میخواهیم بدانیم. آیا توربوها کاراکتر فراری را خراب میکنند؟ پاسخ کوتاه این است، برای آنهایی که بیشتر از هر چیز دیگری به اعداد و تصاویر علاقه دارند خیر این طور نیست. توربوها فراری کالیفرنیا را “تباه” نمیکنند اما آن را تغییر میدهند.
کالیفرنیا همیشه یک خودروی واقعبین و عملگرا بوده است. این یک GT از کارخانهای است که به ساختن خودروهای اسپرت عجیب و غریب معروف است. بیش از ۷۰ درصد خریداران این خودرو برای اولین بار است که فراری میخرند و بیشتر خریداران را نیز خانمها تشکیل میدهند و البته درصد زیادی از آنها نیز بهصورت روزانه با خودروی خود رانندگی میکنند. به همین خاطر کالیفرنیا توسط یک برند مشهور بهعنوان یک خودروی متشخص شناخته میشود اما مخصوص افرادی است که خیلی راجع به فراری نگران نیستند اما بودن یک “اسب” روی کاپوت را دوست دارند. همانند اتفاقی که برای بسیاری از برندها افتاده است، مدلی که بیشتر از همه اصول یک کمپانی را زیر پا میگذارد، پرفروشترین مدل همان برند میشود!
خلق این نوع موفقیت بسیار مهم است زیرا هیچ کس نمیخواهد که فرمول موفقیت را از بین ببرد. بنابراین کالیفرنیا T 2015 تلاش میکند درعینحالی که بهروز شده است، موفقیتهای اجداد خود را تکرار کند.
از موتور خودرو شروع میکنیم، موتور ۸ سیلندر توئین توربوی کالیفرنیا بسیار گیرا است و احساسات را برمیانگیزد. این موتور ۳.۹ لیتر حجم دارد و باوجود دو توربوشارژر تکمیل میگردد. در این مدل همچنین سیستم مدیریت فشار و بوست توربو بهکاررفته است که بهصورت مصنوعی حداکثر فشار را بسته به دندهٔ انتخاب شده در گیربکس محدود میکند. فراری میگوید که هدف این سیستم پیچیده این است که شتاب خودرو را در هر دندهای و با همان نیروی g طولی میسر سازد و به نظر میرسد که در زمان فشردن پدال گاز این سیستم کار خود را بهخوبی انجام میدهد. به نظر میرسد که فراری تمام تلاش خود را انجام داده تا این مدل نیز همانند دیگر محصولات کمپانی به نظر آید. فوت و فن واقعی سیستم فشار توربوی متغیر این است که کالیفرنیا T را همانند یک خودروی تنفس طبیعی نشان میدهد. البته این موتور فراری قدری لگ دارد و این فشار توربو بهتدریج وارد عمل میشود و به راننده این اجازه را میدهد که دور موتور را بهصورت خطی و پیوسته بالا ببرد. این موتور قدرت باورنکردنی خود را در دورهای پایانی تولید میکند، درست همانند کاری که کالیفرنیای قدیمی انجام میدهد.
علیرغم تلاش متقاعدکنندهٔ فرار برای خلق این احساس که ما با یک خودروی توربوشارژ دار روبرو نیستیم اما یک نکتهٔ مهم وجود دارد: این خودرو فریاد نمیزند! خب، محدودهٔ قرمز دور موتور ۵۰۰ دور کمتر شده و از ۷۵۰۰ دور در دقیقه شروع میشود که برای یک خودروی مجهز به توربوشارژ خوب است اما باید با این حقیقت کنار آمد که توربوها صدا و درواقع سمفونی اگزوز را تغییر میدهند. کمپانی هر کاری کرده است تا خودرویی بسازد که صدایش درشان یک فراری اصیل باشد اما سیستم اگزوز گرانقیمت آن کمی سردرگم عمل میکند و صدای فراریهای معروف را تولید نمیکند. تصور کنید که به صدای ضبط شدهٔ اگزوز فراری ۴۵۸ گوش میدهید اما فردی وارد تنظیمات سیستم صوتی شده و زیروبم صداها را تغییر میدهد! این چیزی است که صدای کالیفرنیا T شبیه آن است. صدای ناله یا فریاد یا هر چیز دیگری که میخواهید اسم آن را بگذارید دیگر رفته است. ما نمیگوییم که صدای آن بد است، اگر این صدا در هر خودروی دیگری بود، جذاب میبود اما این چیزی نیست که شما از فراری و حتی کالیفرنیا انتظار دارید.
اما این تنها نقطهٔ ناامید کنندهٔ کالیفرنیا است! خبرهای خوب از این قرار است. گیربکسی که با موتور خودرو جفت شده بهتر از هر زمان دیگری است. در هنگام گردش و رانندگی در شهر و در حالت اتوماتیک گیربکس، رانندگی با این خودرو لذتبخش است و در مواقع لزوم نیز پدالهای پست فرمان بلافاصله پاسخ گوی نیازهای شما هستند. راندن این خودرو آسان بوده و سواری آن دارای نرمی خاصی است. در مواقع رانندگی سخت و پرفشار اصلاً آرزو نمیکنید کهای کاش این خودرو دارای پدال کلاچ بود زیرا گیربکس اتوماتیک کالیفرنیا T چیزی کم نمیگذارد البته باید نیمنگاهی هم به پدالهای پشت فرمان داشت. حتی در حالت اسپرت، گیربکس اتوماتیک در هنگام شیفتها هیچگونه ناملایمتی از خود نشان نی دهد و شما ترجیح میدهید گه گشتاور موتور کار خود را در دندههای بالاتر انجام دهد و این را مطمئن باشید که هیچگاه از بالا بردن دور موتور پشیمان نخواهید شد!
البته که سیستم منتینو manettino (سوئیچ کوچک قرمز رنگ قرار گرفته بر روی غربیلک فرمان) نقشی بیش از یک پاسخ به عملکرد گیربکس بازی میکند. همانطور که احتمالاً شما نیز حدس میزنید، این سیستم حساسیت پدال گاز، سبکی و سنگینی فرمان و هندلینگ را تغییر میدهد. برخلاف دیگر فراریها، منتینوی کالیفرنیا فقط ۳ حالت دارد: comfort،sport و ESC off. حالت track وجود ندارد و حالت wet نیز درون حالت comfort بازتعریف شده است چونکه فراری انتظار دارد که این خودرو بیش از هر مدل دیگری دور از آبوهوای بارانی دیده شود!
بزرگترین تغییری که احتمالاً شما با چرخاندن سوئیچ منتینو manettino احساس خواهید کرد، گیربکس یا دریچهٔ گاز نیست بلکه سواری و هدایت کالیفرنیا است. جدیدترین ضربهگیرهای بهکاررفته در کالیفرنیا پیشرفتهتر از هرزمانی بوده و دارای حسگرهای بیشتر و پاسخ سریعتر است. برخلاف برخی دیگر از سیستمهای ضربهگیر، شما قطعاً تغییر را اینجا احساس میکنید. در حالت comfort خودرو سواری بسیار بسیار خوبی دارد درحالیکه هنوز هندلینگ خودرو به طرز باورنکردنی خوب است و کنترل حرکات بدنه همانند خودروهای ممتاز اسپرت است. انتخاب حالت sport به طرز محسوسی باعث استواری و ثبات سواری کالیفرنیا میشود اما باعث نمیشود که سواری آن شکننده و غیرقابل تحمل گردد. به خاطر اینکه افراد زیادی ترجیح میدهند بهترین نوع سواری را با سریعترین پاسخ پدال گاز ترکیب کنند، فراری بالاخره کالیفرنیا را با حالت “جادهٔ ناهموار” عرضه کرده است که این حالت توسط دکمهٔ موجود بر روی فرمان فعال میگردد. این گزینه فقط در حالت اسپرت کار میکند. ضربهگیرها را بینابین دو حالت sport و comfort تنظیم میکند. صرفنظر از حالتهای انتخابی، سیستم تعلیق این خودرو کار خود را بهخوبی انجام میدهد. کالیفرنیای قبلی زمانی که تحت فشار قرار میگرفت قدری به کم فرمانی تمایل داشت اما کالیفرنیا T به طرز جالبی خنثی است.
به نظر ما این خودرو نیازمند یک رانندهٔ دیوانه و مریض است! سواری پرسرعت با این خودرو نیازمند دقت بالایی است. تمامی اجزای مورد نیاز برای سریع راندن در این خودرو از پدال گاز گرفته تا فرمان پذیری و در نهایت ترمزها بهگونهای باورنکردنی تندوتیز هستند. فرمان جدید و تیز کالیفرنیا بهتنهایی شما را مجبور میکند تا دستهای خود را کمتر جابجا کنید و باید دقت کنید که مبادا در پیچها از مسیر خود خارج شوید. این خودرو همیشه اشتباهات رانندگان را نمیبخشد! هیچگاه تلاش نکنید که با این خودرو به خشونت رفتار کنید که اگر چنین کاری را انجام دهید نتیجهای جز یاس و ناامیدی دریافت نمیکنید. این خودرو زمانی بهترین است که شما خونسرد باشید و تمرکز خود را بر روی مسیر بگذارید. برنامهریزی کنید که بهدرستی از پیچها عبور کنید، پدال ترمز را به نرمی و باثبات فشار دهید، پای خود را در مواقع لزوم بهآرامی روی پدال گاز بگذارید و در آخر پاداش خود را دریافت نمایید. تلاش برای بدرفتاری با این خودرو و اعمال خشونت فقط باعث آشفتگی و شلوغکاری میشود. فرمان خودرو به همان اندازه که میتواند شما را از اوضاع مسیر آگاه کند، بهطور جالبی هم میتواند بیحس و کرخت باشد!
همانطوری که گفته شد، حمله به جادههای باریک و پیچدرپیچ و پیستهای مسابقه کار اصلی این خودرو نیست. این خودرو ۴۵۸ نیست و تلاشی هم نمیکند که باشد. این یک GT است و بهخوبی هم وظایف خود را انجام میدهد. فراری تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودروی سرزندهتری را تولید کند. صندلیهای جلو بهمنظور افزایش فضای پای عقب، ضخامت کمتری دارند. باید اشاره کرد که با سقف بسته افراد بالغ میتوانند در سفرهای کوتاه رانندگی نسبتاً راحتی داشته باشند. صندلیهای عقب نیز راحتتر از کالیفرنیای قبلی هستند اما زمانی که سقف بسته است تنها خردسالان میتوانند در آنها جای بگیرند و فضای سر و شانه برای بزرگسالان بسیار کم است. سقف خودرو نیز لزوماً بهتر یا بدتر از گذشته نیست و همان شرایط سابق را داراست. در موقع باز بودن سقف، حتی بدون وجود مجموعهٔ بادگیر، وزش باد چندان شما را اذیت نمیکند. در هنگام بسته بودن سقف، کابین خودرو کاملاً ساکت و آرام بوده و شما را برای سپری کردن زمان زیادی داخل کالیفرنیا وسوسه میکند. متأسفانه هنوز هم سقف خودرو در هنگام حرکت جابجا نمیشود اما زمان باز و بسته شدن آن حدود ۱۴ ثانیه است که اگرچه بهترین نیست اما در کلاس خود خوب است.
حال نگاهی هم به نمای داخلی کالیفرنیا T میاندازیم. واضحترین تغیر کابین به مهندسی و درجات و نشاندهندههای سیستم توربو مربوط میشود. نشانگرهای توربو در میان دریچههای هوای مرکزی قرار گرفتهاند و همهٔ اطلاعات جالب را نمایش میدهند. البته اکثر این اطلاعات برای سرنشین جلویی است نه برای راننده. زیرا این درجات از دید راننده دور بوده و برای نگاه کردن به آنها در زمان رانندگی زمان زیادی را باید صرف کرد که البته کار خطرناکی است. علاوه بر نشاندهندهٔ توربو (که به طرز جالبی حداکثر فشار آن در ۰.۹ بار یا ۱۳ psi است ولی فراری میگوید ماکزیمم فشار توربو ۱.۲ بار است.) نشانگر پاسخ توربو و راندمان توربو (و یک ساعت و یک نمایشگر دمای بیرون) نیز وجود دارد. اولین نکتهای که اساسی است، سنجش میزان لگ توربو است که هیچگاه در زمان رانندگی به زیر ۳۰ درصد نمیرود و با گاز دادن، سریعاً به ۱۰۰ درصد میرسد. دومین نکته درجات و نشاندهندههای اکو و قدرت هستند.
سؤال بهتر این است، آیا این خودرو میتواند بهعنوان نقطهٔ عطف فراری شناخته شود؟ ما با خریداران کالیفرنیا که به خود فراری و آنچه که باید باشد اهمیتی نمیدهند کاری نداریم اما اگر شما هم مثل ما هستید باید یک ۴۵۸ بخرید. نه به این خاطر که کالیفرنیا خودروی بزرگی نیست بلکه به این خاطر که کالیفرنیا آن چیزی نیست که ما از فراری میخواهیم. اما بههرحال کالیفرنیا یک خودروی شگفتانگیز برای خریداران است و مهم نیست که ما چه فکر میکنیم. کالیفرنیا میرود که پرفروشترین مدل فراری باشد…
قیمت پایه ۱۹۸,۰۰۰ دلار
موتور ۳.۹ L توئین توربو
توان ۵۵۳ اسب بخار و گشتاور ۷۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعتهٔ دو کلاچه اتوماتیک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳.۶ ثانیه
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) شهر/بزرگراه/ترکیبی ۱۰.۷/۱۴.۷/۱۳
سام
۱۲ مرداد ۱۳۹۳خدای من محشره
ASTON MARTin
۱۲ مرداد ۱۳۹۳کت شلوارو جلیقه ،، کت شلوارو جلیغه ،، بابا به به به این سلیقه بابا به به به این سلیقه :D
باربد حبیبی
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شاهین جان دستت درد نکنه!
خیلی مطلب پر محتوا و مفیدی بود.
شاهین
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ممنونم دوست عزیزم
من کاری نکردم.زحمت اصلی رو شما می کشید و این مطلب رو می خونید و به ما دلگرمی میدید.
ارادتمندم
Ahmad..F12
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شاهین فدایی داری
همانگونه که عاشق F12 میباشیم عاشق کالیفرنای جدید نیز شدهاییییم…..
سقف کانورتیبلش منو مجذوب خودش کرد
شاهین
۱۲ مرداد ۱۳۹۳احمد جان ارادت ارادت!
محمد 7
۱۴ مرداد ۱۳۹۳من عاشقشمچون بی ادعاست
abbasjj
۱۲ مرداد ۱۳۹۳این یک اثر هنریه
انزو
۱۲ مرداد ۱۳۹۳تمام فراری ها اثر هنریه.ولی من 458 رو بیشتر از همه شون دوست دارم.
سینا
۱۲ مرداد ۱۳۹۳فقط فقط سلطان F12
Ahmad..F12
۱۲ مرداد ۱۳۹۳سینا میخوامت :)
مک میسل
۱۲ مرداد ۱۳۹۳سلطان لافراری
Ahmad..F12
۱۲ مرداد ۱۳۹۳کسری همه سلطان شدناااا
دقت کن :)
Mohammad.S.F
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شاهین جان، ممنون ازت. مطلب خیلی قشنگی بود و دقیق بررسیش کرده بود.
هر ماشینی طبیعتا نقطه ضعف هایی داره.
در مورد صدا، اگه فیلمهایی که از کالیفرنیای قبلی و جدید هست ببینین، کاملا مشخصه توربو صداشو بدتر کرده.
اما این موتور توربو به این خاطر که آغاز گر یه دوران جدید، برای موتورهای فراریه برای ما با اهمیته. مطمئننا تجربه های بعدیش در این زمینه بهتر میشن. ممکنه در جانشین ۴۵۸ هم از توربوهای الکتریکی استفاده بشه که کلا لگ رو از بین میبره.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ مرداد ۱۳۹۳درود .
محمد چرا فراری تمام تلاششو نمیکنه که یک موتور تمام عیار بسازه . یک موتور کم
حجم و تنفس طبیعی با استاندارد یورو 6 ؟؟ فراری که توانشو داره .
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳به خاطر اینکه نیازی نداره!
من به شخصه دوست ندارم روی ماشین های اصیل توربو گذاشته بشه!!!!!
Mohammad.S.F
۱۲ مرداد ۱۳۹۳درود مبلاد جان
فراری تا الان برای افزایش قدرت موتوراش با شیب ملایمی(!) حجم موتوراش رو هم افزایش داده. دهه 60 موتورای 12 سیلندر 3000 سی سی هم داشت که در مدل های 250 استفاده می کرد و خیلی هم موفق بود.
ولی خب موتورای تنفس طبیعی محدودیت بیشتری از نظر بازده دارن.
اما در دهه 80 هم که از توربو استفاده میکرد از 2.9 لیتر 480 اسب قدرت میگرفت.(در مدل F40)
الان دوباره با رو اووردن به توربو به مرور شروع کرده به کم کردن حجم موتورهاش. میگن شاید یه موتور 2.9 لیتری توربو با حدود 500 اسب هم تولید کنه که ممکنه در یک مدل جدید و ارزان قیمت تر استفاده بشه
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳اون وقت این موتور 2.9 لیتری جدید V8 می شه یا V6 ؟؟؟؟
Mohammad.S.F
۱۲ مرداد ۱۳۹۳معلوم نیست. همینش هم فعلا فقط در حد حرفه
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳داداش صادق کجاست؟؟؟؟
Ahmad..F12
۱۲ مرداد ۱۳۹۳محمد جان قبول دارم حرفاتو
ولی بیستر از همه من ئوس دارم با همون V12 های معروف انقلاب رو شروع کنه
میخوام روی اونا مانور بده و استانداردهارو روی اونا تقویت کنه
آخ اگه بشه چی میشه….
صادق
۱۲ مرداد ۱۳۹۳داداش محمد حسین، من همینجا در خدمتتم
داش شاهین، از تو هم به خاطر مطلب فوق العادت تشکر میکنم
توربو های این ماشین، توی تست ها جزء حساس ترین و بهترین توربو ها بودن
که این امر نوید بخش یه انقلاب بزرگ توی موتورای فراری میتونه باشه، وقتی که روی یه خودروی اسپرت جوابی به این خوبی دریافت میکنه، مطمئن باشید توی سوپر اسپرت هاش و هایپرکار هاش دیگه غوغا به پا میکنه
در کل خیلی خوشحالم که به توربو روی آورد، چون در غیر این صورت توی سالهای آینده سود دهیش به خطر میافتاد
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ مرداد ۱۳۹۳درود .
عاشق این مدل فراری هستم + مدل های 599 . اف 12 . مخصوصا طراحی های عقبشون .
در داخل هم تنها چیزی که منو مجذوب خودش میکنه ، اون دریچه های کولر هستش که
شبیه موتور هواپیماست . حس قدرت بهت میده .
از شاهین عزیز کمال تشکر را دارم . اما از پدال میخوام که اینجور مطلب های
بلند رو 2 قسمت کنه . من خسته شدم خوندم . هر چی میخوندم و میرفتم پایین ،
تمام نمیشد . الانم که دارم اینو مینویسم ، 30درصدش مونده که نخوندم .
ASTON MARTin
۱۲ مرداد ۱۳۹۳بیشترین خاطرات من با فراری از همین کالیفورنیاس
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ مرداد ۱۳۹۳درود .
ولی تا پشت ماشین نشینی ، نمیتونی نظر قطعی بدی که موتور توربو دار خوبه یا
تنفس طبیعی . درسته که تنفس طبیعی بهتره ولی خب توربو هم مزه ی خودشو داره .
در اخر بگم که خدا قسمت کنه پشت هممون پشت همچین ماشینی بشینیم و حالشو ببیریم .
مک میسل
۱۲ مرداد ۱۳۹۳به نظر من باید فراری جلوشو اصلاح کنه.خیلی دیگه جلوش قدیمی شده،ولی عقبش همچنان پایدار و اسپرته.
در کل با این مدل توربو ماشین بهتری شده
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳f12 و 599 شاخ به شاخ خوردن به هم کالیفرنیای توربو به وجود آمده!!!!!!
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شاهین جان دستت درد نکنه!
روز به روز داری بهتر می شی!!!!!
شاهین
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ممنون از دوستان عزیز
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شاهین یادته اون موقعی که بهت می گفتم یه روزی از پدال زده می شی؟؟؟؟؟
یادته بهم می خندیدی تو دلت می گفتی برو بابا یارو کم داره؟؟؟؟
حالا همین بلاها سرت میاد و خواهد اومد!!!!!!
بسوزه پدر تجربه!!!!!!!!!!!
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳یاد آهنگ عرفان افتادم!!!!!
یادته بهم می خندیدی می گفتی […]!!!!!!
شاهین
۱۲ مرداد ۱۳۹۳نه داداش استغفرالله این چه حرفیه.تو در قلب من جای داری…
من هیچوقت همچین جسارتی رو بهت نمیکنم.
فعلا در خدمتتون هستم،آینده دست خداست…
carbonado aventador
۱۲ مرداد ۱۳۹۳نه بابا شوخی کردم!
می خواستم یکم از این حال و هوا ها درت بیارم!!!!!
بیخیال حرف دیگران!کاری رو که خودت صلاح می دونی انجام بده داداش!!!!!!
hrs
۱۲ مرداد ۱۳۹۳طراحی جلوش واقعا مثل یک اثر هنری
Hermidas
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شاهین جون، خیلی عالی و روان نوشته بودی!!!
شاهین
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ممنونم
نظر لطفته هرمیداس جان.
ahmad
۱۳ مرداد ۱۳۹۳شاهین جان اگه قرار بود به بچه های پدال جایزه بدن جایزه اخلاق مال تو بود .هر موقع با یه چیزی مخالف هستی جوری به آدم میگی که آدم دلش نمیاد باهات بحث کنی.خلاصه آقایی .واسه مطلبتم ممنون عالی بود
شاهین
۱۳ مرداد ۱۳۹۳ممنونم احمد جان نظر لطفته داداش.
ارادتمندم
BMW4ever
۱۲ مرداد ۱۳۹۳قشنگ بوددوست عزیز شاهین من همیشه از فرمون فرارى خوشم اومده خیلى خفنه
احمدرضا
۱۲ مرداد ۱۳۹۳طراحی بیرونی که عالبه طراحی داخلی هم که یک اثر هنری هست و قدرت موتور هم که خوبه دیگه فراریه نمیتونه عالی نباشه
ROLLS R R ROYCE
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ماشین خوبیه !!!!
ا
مکانات و قدرتش خوبه>اما قیمتش!!!!!!!
البته فراری ماشین ارزون دست مشتری نمیده !!!!
اما یک ماشینی میده که تا 50 سال برات بمونه!!!
رامتین
۱۲ مرداد ۱۳۹۳زیباترین مدل کانورتیبل دنیاست. فوق العاده زیباست. تاپ اسپیدش هم 320 کیلومتره.
عسگری
۱۲ مرداد ۱۳۹۳1- لافراری
2- انزو
3- F12
3- GTO
4- 458 special
5- …
6- ….
و 250 GT
میلاد
۱۲ مرداد ۱۳۹۳قیافه ش از نسل قبلش خیلی بهتر شده.
در مورد صدای اگزوزم باید بگم با توجه به این که صدای کواتروپورت اس 2014 رو از نزدیک شنیدم،مطمئن باشید راضی تون می کنه.
بهزاد
۱۲ مرداد ۱۳۹۳اگر با دیگر ساخته های حال حاضر فراری مقایسه بشه یک رده پایینتره ولی باز حرفهای زیادی برای گفتن داره.
سالیان درازی هست که شرکتها بر روی توربو کار میکنند ولی انگار این لگ و صداش همچنان مشکل داره و نمیتونه مثل تنفس طبیعی باشه.
اگر نگران مسائل مصرف و محیط زیست هستند بهترین راه حل ترکیب موتور تنفس طبیعی با موتور الکتریکی هست.
datsun
۱۲ مرداد ۱۳۹۳زیبا طراحیش حرف نداره داخلیش خیلی لوکسه طراحی عقبش به دلم ننشست
احسان فرج زاده
۱۲ مرداد ۱۳۹۳شاهین جان تک تک خطوط این پست واسم لذت بخش بود واقعا یه مطلب عالی و بجا با ترجمه ی خوب دیگه داری واسه خودت صاحب سبک میشی منم دارم درجا میزنم به امید روزی که به سطح شما و امثال اقای حسینی و دیگر عزیزان برسم.
در مورد فراری هرکس خودش رو با شرایط تطبیق نده محکوم به فناست این اصل رو متونین تو جنگل های بارانی ببینید هرگیاهی نتونه خودش رو به نور برسونه میمیره در مورد خودرو سازی هر کارخونه ای نتونه خودش رو به پول برسونه ورشکست میشه پس فراری با وجود عظمتش مجبور به نرمش هست
شاهین
۱۲ مرداد ۱۳۹۳داداش بیشتر از این خجالتم نده،شرمنده ام میکنی به خدا.
خیلی مخلصم.
:oops:
esi
۱۲ مرداد ۱۳۹۳من 198000هزار تا رو میدم لامبورگینی هوراکان نه این
ahmad
۱۳ مرداد ۱۳۹۳هوراکان قیمت پایش237 هزار دلاره.
Carbonado Aventador GT
۱۳ مرداد ۱۳۹۳یکم قرض می کنه!!!!!
ولی به نسبت خیلی بیشتر از آونتادور میصرفه!!!!!
Saied
۱۲ مرداد ۱۳۹۳مطلب اصلا در شأن فراری نبود! مثل اینکه دارن از یه پیکان وانت تعریف میکنن !
فراری ماشینی هست که هر ماشین بازی ارزویه داشتنشو داره!
adel
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ببخشید اشتباه نوشتم
بی نظیر هیچ حرفی باقی نمیذاره فکر نمیکردم صندوقش اینقدر جا بگیره….
محمد
۱۲ مرداد ۱۳۹۳دوستان فک کنم عقبش چراغ راهنما نداره!حیف شد خاستم بخرمش ولی راهنما نداره…….
reza
۱۲ مرداد ۱۳۹۳حس خوندن متن نبود ، ولی حتما میخونمش ، فراریه دیگه :)
از عکساش معلومه چیه دیگه ، مخصوصا فرمون خوشگلش
rapbaz
۱۲ مرداد ۱۳۹۳فنای طراحی داخلیشم!!
omid
۱۲ مرداد ۱۳۹۳رنگ آبی زیاد بهش نمیاد.
enzo
۱۳ مرداد ۱۳۹۳کلا کالیفرنیا برای کسایی ساخته میشه که میخوان یه فراری با استفاده کاملا روزانه داشته باشن و سواری اونم به اسپرتی و هیجان 458 و بقیه محصولات فراری نبوده و نخواهد بود چون هدفش این نیست .بیشتر یه ماشین راحت با سواری تقریبا اسپرتیه تا یه هیجان خالص یعنی همون چیزی که فراری از اولش میخواسته اینجوری باشه
تو همون روزای اول معرفی مدل قبلی هم پیش بینی استقبال بیشتر برای خانم ها وجود داشت البته حس وحال سواری یه فراری هنوز درونش وجود داره ولی کمرنگ تر از بقیه مدلا
در مورد صدا هم فرمول یک با اون همه عظمت و تکنولوژی با ورود توربو صدای ماشینا از این رو به اون رو شد و داد همه رو درآورد این که دیگه جای خود داره
بالاخره هر تغییری هزینه ای داره اینم تجربه جدید فرای تو توربو هست بعد از نزدیک به 30 سال و تو مدلای آینده نقاط صعف قطعاً بهتر میشن
ادریس( ♪♫Edi سابق)
۱۳ مرداد ۱۳۹۳شاهین جان بازم ایول بابت زحمتتات..
فراری اف 12 هم خوشم میاد ، این کالیفرنیای توربو هم جذابه.
Ferrrrari-Juve
۱۴ مرداد ۱۳۹۳سلام من اولین کامنتمو میزارم….
به نظر من هر کسی که تعصب یه برند رو داره آرزوی داشتن که هیچ آرزوی دیدن یه فراری رو از نزدیک داره.
458…
مرتضی
۱۵ مرداد ۱۳۹۳چه عجب !!! یه داشبورد زیبا و تر و تمیز از فراری دیدم!! اصلا شبیه فراری هایی که من حالم از داشبوردشون به هم میخورد نیست سلیقه رعایت شده کیفیت خیلی خوبی هم داره
عرفان
۲۰ مرداد ۱۳۹۳در یک کلام عالیه…بیاین هممون پولامونو جمع کنیم حداقل دو سه هفته از سال سوارش بشیم…تو بگو اصن یه هفته ..اصن 5 روز!!!!!