آخر هفته گذشته، در قلعه ویندسور (Windsor)، یکی از شخصیتهای بازی کامپیوتری معروف دهه ۱۹۸۰ بنام آوت ران (Out Run) چشمها را به خود خیره میکرد! فِراری تِستاروسا (Testarossa) اسپایدر؛ که تنها نمونه استاندارد و بهاصطلاح اورجینال (Original) از نوع خود محسوب میشود!
این نمونه منحصربهفرد، که به جرأت میتوان گفت همچون الماسی درخشان میان تمامی خودروهای جذاب Concours of Elegance میدرخشید، به سال ۱۹۸۶ میلادی توسط فِراری بهعنوان هدیهای برای جیانی آنِلی (Gianni Agnelli) روی خط تولید رفت؛ دقیقاً همان سالی که آوت ران توسط سِگا (Sega) راهی بازار شد. دلیل اصلی این هدیهی گرانقدر، درواقع جشن گرفتن ۲۰ سالگی حضور آنلی در سمت ریاست کمپانی و نیز قدردانی از تلاشهای وی در جهت متقاعد کردن فیات برای خرید ۵۰ درصد سهام فِراری در دهه ۶۰ میلادی بود.
میتوان حدس زد که رنگ بدنه و نیز نشان سفتوسخت فولادی که جای نمونه آلومینیومی همیشگی را گرفته، از نامِ وی الهام گرفته شدهاند. البته همه چیز ظاهری نیست و تغییراتی هم درون کالبد آن دیده میشود.
آنِلی در سن ۵۰ سالگی در نزدیکیهای مونت کارلو دچار سانحهای دلخراش شد. با سرعت بیش از ۱۴۰ مایل بر ساعت (۲۲۵ کیلومتر بر ساعت) به یک خودروی باری زد و پای راستش شدیداً آسیب دید. به همین دلیل، فِراری سامانهای موسوم به والِئو (Valeo) در روح تنها تستاروسای روباز استاندارد دنیا دمید که تنها با فشردن یک دکمه فعال شده و حین تعویض دندهها کنترل کلاچ را بر عهده میگیرد. شاید برایتان جالب باشد که همین سامانه بعداً برای F40 نیز در نظر گرفته شد.
بعد از آن، سفارشات و درخواستهای بسیار زیادی برای تستاروسا روباز به دست فِراری رسید، اما همانطور که پیشتر شرحِ آن برفت، این تنها و تنها نمونه استاندارد تولید شده توسط خود کمپانی است. همین قضیه باعث شد تا برداشتن سقف “کله قرمز” به رویای روزِ کمپانیهای گوناگون فعال در زمینه خودرو بدل شود. کمی بعد عدهای از آنان ازجمله پینین فارینا ایتالیایی، لورِنز اَند رانکل (Lorenz & Rankl) آلمانی و استرامان (Straman) آمریکایی دست بکار شده و تستاروسای روباز خود را تولید کردند.
در نهایت آنِلی، روباز خاص خود را به یکی از عشاق جانفشانش که اتفاقا از دوستان وی بود فروخت. مالک کنونی نیز آن را همین امسال در یک حراجی در پاریس به قیمت بیش از ۱ میلیون پوند خریده و خوشبختانه جزء افرادی است که نوادر نامیرای خود را به گردهماییهای شاخص اینچنینی میآورند و به نمایش عموم میگذارند.
منبع: evo
ferrari
۱۷ شهریور ۱۳۹۵خیلی جالب بود.
Parker
۱۷ شهریور ۱۳۹۵پسر همین آقای آنیلی فردی به اسم ادواردو آنیلی بود.
تنها میراث دار پدرش بود. کسی که مالک فراری ؛آلفا تیم فرمول 1 فراری؛ لانچیا؛ ایوکو؛ فیات ؛ روزنامه های معروفی مثل دلاسارا؛ باشگاه یوونتوس بود. در خیلی شرکت های دیگه هم سهام داشت.
با تمام ثروت پدرش با یک اتومبیل ساده و محقر تردد میکرد. میگفت چیزی از امپراتوری پدرش نمیخواد
دنبال حقیقت دین و عرفان رفت و بعد به تشیع رسید.
پدرش شدیدا مخالف بود و میخواست صاحب آینده ی فیات یک مهندس باشه.
سال 2000 جسدش زیر یک پل در رم پیدا شد.
سال 2003 هم جیانی آنیلی فوت کرد.
شرمنده که چندان مرتبط نبود.
تحقیق بیشتر رو خودتون انجام بدین.
اگه ما جای پسر این آقا بودیم اصلا به فکر این مسائل می افتادیم ؟؟؟!!
داستان این خانواده همیشه برای من جذاب بوده. از تاسیس فیات تا …
کامیاب
۱۷ شهریور ۱۳۹۵خب کل زندگیشو باخته دیگه عزیز،کلی دارایی و مقام رو ول کرده ،اومده به تشیع رسیده وللا.
اینکه افتخار نیست،انگار بگی پسر فردیناند پورشه(فری پورشه)کل پیشینشونو بیخی شد اومد مسلمون شد.
حسین
۱۷ شهریور ۱۳۹۵دگ بیشتر از 100 سال شما میخوایی زنده بمونی!!!!!!!!؟
جاودانه بودن زهی خیال باطل
راه سعادت ابدی رو در پیش گرفت
Parker
۱۷ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز خیلی از انسان ها مثل من و شما فکر نمیکنن. باختن در زندگی برای هر کس تعریف های متفاوتی داره.
شاید ادواردو آنیلی نبوغ مهندسی فری پورشه رو نداشته که بگیم دنیا رو از استعدادش محروم کرده.
از طرفی دارایی و مقام تا یک حدی خوبه.
مقام تا جایی که کسی جرات نکنه حرمت آدمو بشکنه.
دارایی تا جایی که محتاج کسی نشی و بتونی احتیاجات مردم رو رفع کنی. یک ماشین خوب و یک خونه ی زیبا کافیه.
بیشترش دیگه حرص و طمع میاره. انسان هم که سیر نمیشه.
نمونش سلطان برونئی کسی که 7000 ماشین داره. خاص ترین ماشین ها براش ساخته شدن. ولی یه جایی خوندم همه ی اون لامبورگینی ها ، بنز ها ، کونیگزگ ها و …. دارن زیر آفتاب و به علت استارت نخوردن داغون میشن.
king 918
۱۷ شهریور ۱۳۹۵یکم شبیه کوروت قدیمه ست ….
چه رخی داشته واسه الانم زیباست ……..
PlymouthBarracuda
۱۷ شهریور ۱۳۹۵چرا عکس رنگی کار نکردید؟
Mohamad
۱۷ شهریور ۱۳۹۵وقتی تصاویر خودروهای چند دهه قبل یا حتی همین 7-8 سال پیش را میبینیم به این پی میبریم که ظاهر و طراحی 100% سلیقه ای هم نیست و طراحی ها روز به روز عوض میشن و سلایق مردم هم ثابت نمیمونه بلکه آپدیت میشه! نه تنها خودرو بلکه در همه چیز..
حالا اگه طراحی یه خودرو که از آینده اومده را ببینیم ممکنه به اون هم لقب زشت بدیم و نتونیم درکش کنیم.
اتومبیل باز
۱۷ شهریور ۱۳۹۵فراری همیشه خاص بوده این اتومبیل برای سی سال قبل هست ببینید چقدر زیبا طراحی شده
یه پسر
۱۸ شهریور ۱۳۹۵پشتش شبیه دیواره کولره :)
tv
۱۸ شهریور ۱۳۹۵مفت خریدتش … ارزشش خیلی بیشتر از این حرفاست
امير رحيم پور
۱۸ شهریور ۱۳۹۵من احترام خاصی به فراری دارم هم به تاریخش هم به محصولاتش
اصالت سرعت هندلینگ زیبایی منحصر به فرد و خیلی چیزا