تقریباً یک دهه از زمانی که فراری ۴۵۸ ایتالیا راهی خط تولید شد میگذرد و حالا بعد از گذشت این سالها، بهتازگی مدل جدید F8 تریبوتو معرفی شده است که از لحاظ فنی دومین فیسلیفت عمده بر ۴۵۸ محسوب میشود. اولین فیسلیفت این سوپراسپرت ایتالیایی در فوریهٔ سال ۲۰۱۵ با نام ۴۸۸ GTB معرفی شد زیرا ۴۵۸ با پیشرانهٔ تنفس طبیعی خود دیگر نمیتوانست در بین رقبا عرضاندام کند خصوصاً با وجود رقبای جدیدتری از پورشه و مکلارن که با پیشرانههای توربوشارژ به بازار آمده بودند. به همین دلیل، فراری سنت خود را زیر پا گذاشته و ۴۸۸ GTB را به پیشرانهٔ توربوشارژ مجهز کرد. حالا نیز F8 تریبوتو از همان موتور توربو استفاده میکند اما قدرت آن به ۷۲۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. در ادامهٔ این مطلب اما قصد داریم این سه سوپراسپرت موتور وسط فراری را باهم مقایسه کنیم.
بیرون
هر سهٔ این خودروها طراحی واقعاً زیبا و جذابی دارند و به همین دلیل انتخاب خودروی زیباتر از بین آنها واقعاً دشوار یا حتی تقریباً غیرممکن است زیرا فراری همواره سوپراسپرتهای بشدت جذاب و خیرهکنندهای را تولید میکند. بااینحال میتوان گفت ۴۵۸ ایتالیا طی فیسلیفتهای بعدی در ظاهر بیشتر و بیشتر تهاجمی شده است. البته در ۴۸۸ GTB اضافه شدن ورودیهای هوا در بالای گلگیرهای عقب، پروفیل جانبی بینظیر ۴۸۸ ایتالیا تا حدودی از بین رفت. ۴۵۸ ایتالیا همچنین درب صندوق جلوی تهاجمیتر، سپر جلوی اسپرتتر و سر اگزوزهای سنتیتری هم دارد.
در F8 تریبوتو اما بیشتر پکیجهای آئرودینامیکی متمرکز بر پیست جلبتوجه میکنند که از ۴۸۸ پیستا گرفته شدهاند. همچنین برخلاف ۴۸۸ GTB، نمای عقبی F8 هیچ شباهتی به ۴۵۸ ندارد و بیشتر مدل ۸۱۲ سوپرفست را به یاد میآورد. یکی دیگر از ویژگیهای بیرونی قابلتوجه F8 نیز کانالهای هوای S شکلی هستند که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته و موجب افزایش ۱۵ درصدی داونفورس شدهاند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای بیرونی این سوپراسپرت جدید نیز میتوان به ورودیهای هوای جدید خنککنندهٔ ترمزها، چراغهای جلوی کوچکتر و پوشش کرکرهای پیشرانه اشاره کرد که در آخری به از مدل افسانهای F40 الهام گرفته شده است.
داخل
هرچند تفاوتهای زیادی بین کابین F8 و دو سوپراسپرت پیشین آن وجود دارد اما در مدل جدید هنوز هم از طرح داشبورد راننده محور استفاده شده است. بااینحال به گفتهٔ فراری، تمامی قسمتهای داشبورد، رو دریها و کنسول مرکزی در F8 بهطور کامل از نو طراحی شدهاند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای کابین این سوپراسپرت نیز میتوان به سیستم HMI جدید (رابط انسان و ماشین)، غربیلک فرمان جدید، دریچههای تهویهٔ دایرهای و نمایشگر هشت اینچی لمسی جدید در قسمت سرنشین اشاره کرد.
پیشرانه
همانطور که در بالا اشاره شد، ۴۵۸ ایتالیا همچنان به سنت فراری یعنی استفاده از پیشرانههای تنفس طبیعی پایبند بود و به یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده بود که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت؛ اما پس از عرضهٔ رقبای تازهنفس از سوی پورشه و مکلارن با موتورهای توربو، فراری هم در ۴۸۸ GTB سنت خود را کنار گذاشته و این مدل را به یک پیشرانهٔ جدید ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو مجهز کرد. این موتور ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که اختلاف قابلتوجهی با خروجی موتور تنفس طبیعی ۴۵۸ داشت.
F8 هم از همان پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری توئین توربوی سلف خود استفاده میکند اما پسازاینکه مکلارن با مدل کاملاً جدید 720S طوفانی در دنیای سوپراسپرتها به پا کرد، فراری هم در F8 قدرت این موتور را به ۷۲۰ اسب بخار افزایش داده است درحالیکه گشتاور آن نیز با ۱۰ واحد افزایش به ۷۷۰ نیوتن متر رسیده است؛ بنابراین حالا خروجی پیشرانهٔ F8 دقیقاً با 720S یکسان است. علاوه بر این، سوپراسپرت جدید فراری میتواند ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در ۷.۸ ثانیه به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز به ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این ارقام نیز با رقیب بریتانیایی یکسان هستند که این یعنی F8 و 720S روی کاغذ کاملاً باهم برابر هستند.
مشخصات فنی
۴۵۸ ایتالیا | ۴۸۸ GTB | F8 تریبوتو | |
پیشرانه | ۴.۵ لیتری V8 | ۳.۹ لیتری V8 | ۳.۹ لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار | ۶۷۰ اسب بخار | ۷۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر | ۷۶۰ نیوتن متر | ۷۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۴ ثانیه | ۳.۰ ثانیه | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر/ساعت | ۳۲۵ کیلومتر/ساعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۵ متر |
طول | ۴.۵۲ متر | ۴.۵۷ متر | ۴.۶۱ متر |
وزن | ۱۳۸۰ کیلوگرم | ۱۴۲۰ کیلوگرم | ۱۴۳۵ کیلوگرم |
منبع: CarScoops
ساسان
۱۲ فروردین ۱۳۹۸لعنت به رقابتی که صدای زیبای 458 یا f430اسکودریا رو از دنیای ماشین گرفت..لعنت به720S…به امیدتنفس خودرو هایv12ایتالیایی فارق از اعدادو ارقام.
علی
۱۲ فروردین ۱۳۹۸واقعا لعنت به توربو که صدای عالی موتور های فراری خفه کرده لعنت به کسی که پیشنهاد توربو به فراری داد
ash
۱۳ فروردین ۱۳۹۸فراری ون از نظر تعداد خودروی ساخته شده در سال جز خودرو های تولید انبوه میشه برای فرار از مالیات های سنگین که به پاس رعایت نکردن الودگی های موتور های تنفس طبیعی با حجم بالا گرفته شد مجبور شد اینکار رو کنه وگرنه اگه این کار رو نمیکرد روی اینده فراری تاثیر منفی میذاشت برای همین روی اوردن به این کار
TESLA
۱۲ فروردین ۱۳۹۸نمای جلویی اف 8 خیلی خوب
کابینش هم که حرفی برا گفتن نداره ( عالیه )
نمای عقب فقط کاش از همون طرح قبلی استفاده میکردن
البته شاید طرح قبلی رو خیلی دوس دارم
نمیتونم طرح فعلی رو قبول کنم .
از لحاظ فنی هم که پیشرفت قابل توجهی داشته
یه فیلم تو یوتوب گذاشتن
که از اف 8 تو خیابون لندن فیلم میگیرن
پیشنهاد میکنم ببنید زیباست
ehsan gt3
۱۲ فروردین ۱۳۹۸با سلام
بر حسب اتفاق دیروز یه کلیپ از 458 تو آمریکا دیدم تو اتوبان بعد رفت داخل تونل گاز میداد بک فایر آبی میزد یه فضای رویایی درست کرد
رفتم یه نگاه به قیمت 458 های کارکرده تو آمریکا انداختم از حول و حوش 250هزار دلار تا 700 هزار برای مدل اسپشیاله کم کار لامصب ماشینای فراری افت قیمت ندارن هرروز گرون تر میشن مثل قالی کرمون می مونه
واقعا ارزش داره 300 هزاریا 400 هزار برای 458 بدی برا من صدای یه سوپر اسپرت مهمترین فاکتوره آرزو دارم یدونه 458 داشته باشم آرزو دارم همه عاشقاش بتونن روزی سوارش بشن
سایت خرید فروش
۱۲ فروردین ۱۳۹۸رفتم یه نگاه به قیمت 458 های کارکرده تو آمریکا انداختم//// تو چه سایت هایی میشه دید؟
سایت های خارجی مثل دیوار خودمون چی هست ؟
سعید(تهران)
۱۲ فروردین ۱۳۹۸http://Www.cars.com رو میتونی برای آمریکا امتحان کنی دوست عزیز
Ahmad
۱۲ فروردین ۱۳۹۸https://www.cargurus.com
Khosrow
۱۲ فروردین ۱۳۹۸اینا مقایسه نمیخوان / جواهر ساختارش همیشگیه / از روز اول تا هرچقدر ..
بهنام
۱۲ فروردین ۱۳۹۸به گفته ی کلارکسون و دوستان، 458 ایتالیا بهترین سوپر اسپرت موتور وسط تاریخ هست. پیشرانه ی عالی با تنفس طبیعی، ظاهری زیبا با عملکردی رویایی. این خودرو با همکاری مستقیم میشائیل شوماخر افسانه ای توسعه یافته و بی شک برترین سوپر اسپرت موتور وسط تاریخه. از منظر طراحی هم به نظرم هنوز زیباتر از آن دو جواهر هست.
iman
۱۲ فروردین ۱۳۹۸هنوز اعتقاد دارم 458 شاهکار طراحی بود و یکی از زیباترین فراری های تاریخ
Mohammadreza
۱۲ فروردین ۱۳۹۸458واقعا برف پاکن نداره یا منم که نمیتونم برف پاکن هاشو تو عکس ها پیدا کنم؟
OMID
۱۶ فروردین ۱۳۹۸زیر کاپوت پنهان میشه
مازراتی
۱۲ فروردین ۱۳۹۸تکامل و پیشرفت میشه تو هر کدوم از مدل ها درک کرد
واقعا خیلی خوب تونستن جانشین ۴۵۸ و ۴۸۸ تولید کنن هم از نظر طراحی و هم از نظر فنی
یکی از یکی دیگه چشم نواز تر
Archi KHAN
۱۲ فروردین ۱۳۹۸خانه ی جواهرات ؛
مارانلو …
Ferrari
۱۲ فروردین ۱۳۹۸وزن ۴۵۸:
۱۳۸۰ کیلوگرم
وزن ۴۸۸:
۱۳۷۰ کیلوگرم
وزن f8:
1330 کیلوگرم
وزن ۴۸۸ و f8 اشتباهه
امیرحسین
۱۲ فروردین ۱۳۹۸سه مدل فراری مورد علاقم:
f12 berlinetta & tdf
laferrari
458 speciale
محمدامین
۱۳ فروردین ۱۳۹۸نمای عقب تریبوتو زشت هست . از نمای بقل شیک و جذاب و از نمای جلو زیبا. موتوری قدرتمند با 720 اسب بخار و شتاب 2.9 ثانیه ای بسی لذت بخشه