در این مطلب با مالک یک «فراری» همراه میشویم که ۳۲۹ روز از این خودرو «نگهداری» کرده است. در طول این دوره، فراری بیش از ۸ هزار کیلومتر در ۵ ایالت مختلف در امریکا مسافرت کرده است. داگ دیمورو (Doug DeMuro) در ادامه در مورد یک سال مالکلیت فراریاش توضیح میدهد:
سالهاست که داستانهای زیادی در مورد داشتن خودروهای ایتالیایی شنیدهایم:
تعویض روغن ۵ هزار دلاری
برای هر سرویس، باید موتور را خارج کنی.
ولی این داستانها چقدر واقعیت دارند؟ در اینجا میخواهیم به این پرسشها پاسخ دهیم. به این منظور یک سال هزینههای فراری را بررسی میکنیم.
افت قیمتافت قیمت بخش عظیمی از هزینههای من در مالکیت این خودرو بوده است. خودرو را در ماه ژانویه به قیمت ۸۶۵۰۰ دلار خریده بودم و اواخر سال میلادی به میزان ۷۸ هزار دلار فروختم؛ یعنی در مجموع ۸۵۰۰ دلار کاهش قیمت. البته این کاهش قیمت ممکن است برای یک خودروی ۱۰ ساله در طول ۱۲ ماه بیش از اندازه به نظر برسد؛ ولی برخی فاکتورها بر روند افت قیمت به صورتی بیشتر از حدّ نرمال مؤثر بودهاند.
فاکتور نخست: برای خریدن و فروختن عجله داشتهام. بسیاری از مالکان «فراری» زمانی به اندازه ماهها و شاید سالها برای پیدا خودروی مناسبشان صرف میکنند. ولی چون من هر چه زودتر میخواستم این خودرو را داشته باشم، این پروسه برای من تنها چند هفته طول کشید. در نتیجه، احتمالاً اندکی بیش از اندازه لازم برای آن پول پرداخت کردم.همچنین در هنگام فروش نیز میخواستم قبل از پایان سال و شروع دوره برفی، این کار را انجام دهم. در نتیجه به دنبال یک مشتری خوب نبودم و شاید در زمینه معامله آن اندکی زیادهروی کرده باشم.
شاید میتوانستم اندکی در خرید و فروش جدیّت بیشتری به خرج دهم و آن را ۸۵ هزار دلار بخرم و در نهایت نیز آن را ۸۰ هزار دلار بفروشم. ۵ هزار دلار برای ۱۲ ماه و ۸ هزار کیلومتر در یک فراری چندان هم بد نیست.
تعمیر و نگهداریتعویض روغن ۵ هزار دلاری، سرویس سالانه ۱۰ هزار دلاری، خارج کردن موتور برای هر کار کوچک، آتشگرفتنها، مشکل در استارت، بررسی مداوم موتور، از هم گسیختگی قطعات … همهی این موارد «کذب محض» است.
در حقیقت این یکی از مطمئنترین خودروهایی بوده که تاکنون داشتهام؛ خودرویی که از هم گسیخته نشد، آتش نگرفت و حتی یک بار هم مرا در جاده متوقف نکرد. بزرگترین مشکل دور از انتظار، یک پیچ در تایر آن بود. در طول یک سال مالکیت این خودرو، تنها ۳ بار به نمایندگی مراجعه کردم و یکی از این دفعات برای تایر بود. به عبارت دیگر، این خودرو واقعاً آنقدرها هم بد نیست! ولی این هرگز به معنای آن نیست که این پروسه برای من ارزان تمام شده، چرا که در طول ۱۲ ماه هزینهای برابر ۴۶۳۰ دلار صرف تعمیر و نگهداری خودرو شده است.این هزینهها را در ادامه جز به جز مرور میکنیم. بلافاصله پس از بردن خودرو به خانه از فلوریدا، تعویض تایرها و همچنین روغن در ۲۸۸۷۳ کیلومتری انجام شد که هزینهای برابر ۲۳۳۴ دلار در بر داشت. سپس در طول ۷ ماه و مسافتی بیش از ۵۲۰۰ کیلومتر، هیچ مشکلی از این خودرو مشاهده نشده است. پس از این مدت، نوبت به یک تعویض روغن دیگر رسید و نمایندگی نیز پیشنهاد کرد که رتورها و صفحات ترمز جلو نیز جایگزین شوند. این کارها در مجموع ۱۷۵۴ دلار برای من هزینه داشت. آخرین دیدار من از نمایندگی نیز ۳۶ روز بعد از آن اتفاق افتاد. در این مدت نزدیک به ۱۱۴۰ کیلومتر دیگر با فراری رانندگی کرده بودم. در این زمان که اوایل ماه نوامبر بود، وصله تایر و تعویض باتری با هزینهای برابر ۵۴۲ دلار انجام شد.
این هزینهها کاملاً مشخص میکند که داستانهایی که در مورد هزینههای گزاف سرویس این خودروها گفته میشوند، حقیقت ندارند.تعویض کلاج اندکی بیش از ۵ هزار دلار خرج داشت؛ مبلغی که دقیقاً برابر کاری است که قبلاً برای یک پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۱۱ انجام داده بودم. این در حالی است که برای یک مرسدس E63 AMG استیشن واگن مدل ۲۰۰۷ هزینهای بیشتر برای ترمزهای جلو نسبت به این فراری کرده بودم. هیچ سرویس تسمه سالانهای وجود ندارد؛ این کار هر چهار سال یک بار انجام میشود. همچنین هزینه آن ۱۰ هزار دلار نیست، بلکه حدود ۴ یا ۵ هزار دلار است.
و در مورد تعویض روغن ۵ هزار داری: من در طول سال گذشته در دو نمایندگی مختلف این کار را انجام دادم و هرگز بیشتر از ۴۰۰ دلار برای آن پرداخت نکردم. البته این مقدار مبلغ بالایی است، ولی وقتی قیمت مدل تازه خودرو را که بیش از ۱۵۰ هزار دلار است درنظر بگیرید، این رقم چندان هم «دیوانهکننده» محسوب نمیشود.در کل، در طول یک سال داشتن یک فراری ۳۶۰ این نکات را آموختم: وقتی نوبت به تعمیر و نگهداری خودرو میرسد، هزینههای آن مطابق چیزی که انتظار میرود، گران تمام نمیشود. البته این گرانی شاید نسبی باشد. شما برای تایرها ۲ هزار دلار و برای ترمزها ۳ هزار دلار هزینه میکنید. هزینه یک بار تعویض روغن ۴۰۰ دلار است و برای یک سرویس کامل هر چهار سال یک بار نیز ۵ هزار دلار باید بدهید. بنابراین اگر یک ۳۶۰ خریدهاید و انتظار دارید که هزینههای نگهداری یک «کمری» را داشته باشد، احتمالاً ناامید خواهید شد.
ولی اگر به دنبال یک خودروی لوکس گرانقیمت باشید، احتمالاً یک ۳۶۰ با هزینههای نگهداریاش، شما را در سطح رقابت با خودروهای سطح بالا نگه خواهد داشت؛ خودروهایی که نه تنها از برندهای عجیب و غریبی مانند استون مارتین و لامبورگینی ، بلکه میتوانند از مدلهای سطح بالای مرسدس، آئودی، بامو و دیگران نیز باشند. سایر هزینههاداشتن یک فراری البته یک سری هزینههای دیگری نیز در بر داشته است. هزینه بیمه آن حدود ۳ هزار دلار در سال است. همچنین من برای ارزیابی قبل از خرید ۳۸۴ دلار ، برای انتقال خودرو به فیلادلفیا ۱۱۹۵ دلار و برای یک پرواز یک طرف به فلوریدا ۳۴۸ دلار پرداخت کردهام. نگهداری آن در آتلانتا برای ۸ ماه هزینهای برابر ۱۰۸۵ دلار داشت و همچنین مجبور شدم برای تعمیر شیشه جلو که سنگ به آن برخورد کرده بود، ۶۰ دلار هزینه کنم. این هزینهها کاملاً مختص یک فراری هستند؛ ولی برای شفافیت بیشتر هزینهها ذکر آنها در اینجا لازم است.
مجموع هزینههابرای کسانی که به دنبال عدد نهایی هستند، باید گفت که ۸۵۰۰ دلار افت قیمت و ۴۶۲۹/۸۱ دلار برای تعمیرات و نگهداری، در مجموع، هزینههای یک سال فراری من را به ۱۳۱۲۹/۸۱ دلار رساندهاند؛ به عبارت دیگر برای راندن این خودرو، ماهانه حدود ۱۱۰۰ دلار و یا حدود ۴۰ دلار در روز پرداخت کردهام. این رقم برای هر مایل رانندگی به ۲/۶۱ دلار میرسد.
در همین حال، اگر فرض کنید که تمام خودروها افت قیمت دارند و ۸۵۰۰ دلار را از مجموع هزینهها خارج کنید، من در طول ۱۲ ماه تنها ۴۶۲۹/۸۱ دلار خرج کردهام. اگر هم تعمیرهای «غیرعادی» را کنار بگذارید، چیزهایی مانند تایر، ترمزها و باتریها که چند سال دیگر بدون جایگزینی برای شما کار خواهند کرد، مجموعه هزینههای یک سال محدود به دو تعویض روغن و یک وصله تایر میشود که در مجموع ۸۳۵/۷۵ دلار تمام شده است؛ یعنی یک مبلغ مناسب برای یک سال مالکیت یک فراری.
AliZeus
۳ دی ۱۳۹۳سالی 13 هزار تا!؟
واسه مال من خیلی کمتر از ایناس :D
خوب از ماشینت نگهداری نمیکنی داداش !
سجاد
۳ دی ۱۳۹۳والله پراید ما که سرانگشتی سالی 4 تومن خرج داره ، یعنی یک پنجم قیمت خودش .
در حالی که 13 هزار دلار ، یک دهم قیمت فراری هم نیست!
بنظرم هزینه فراری کمتر از پراید هستش . . .
Carbonado Aventador
۳ دی ۱۳۹۳خب برادر من ماشین رو هر روز سرویس می کنی!
من یدونه پراید مدل 82 دارم ، تو 10 سال 2 میلیون بیشتر خرج بر نداشته!
اونم پول تسمه تایم و دیسک و صفحه بوده!
200000 تا راه رفته 2 میلیون!
البته پول روغن موتور و فیلتر هوا جزو تعمیرات سنگین حساب نمیشه!
تاحالا یکبار واشر سر سیلندرش عوض نشده!
شما چجوری سالی 4 تومن خرجش می کنی؟؟؟
سجاد
۴ دی ۱۳۹۳فقط در 2 مورد با برخورد به یک پیکان وانت و یک دوو سیلو ، برای سپر جلو و چراغ بالای 300 خرج کردم!
و جالب اینکه در هر دو مورد مقصر بودم و خسارت ماشین جلویی اینقدر ناچیز بود که راننده پیاده شد ، یه نگاه کرد و رفت!
S97
۷ دی ۱۳۹۳آخه برادر، شما آبروی هرچی […] رو بردی، مگه چجوری از ماشینِت نگهداری میکنی؟؟؟
Just germany...
۳ دی ۱۳۹۳کسی که فکر خرید فراری به سرش بزنه انقدر پولدار هست که از پس این خرجا بر بیاد
صادق
۳ دی ۱۳۹۳درود به همه ی دوستان
درسته که فراری های جدید تر ممکنه هزینه ی نگهداری بیشتری داشته باشن ولی این ماشین حدود سالی 1000 دلار هزینه ی نگهداری داره که با یه سری خسیس بازیا میشه تا حدودی کمترش هم کرد
و این واقعا برای یه فراری فوق العادس
البته از طرفی باید حساب بنزین و بیمه ی این ماشین رو داشتی باشی، هم بیمه ی ماشینای اسپرت بیشتره هم این یارو اگه هزینه ی بنزینش رو میگفت قطعا بیشتر از این حرفا میشد چون این ماشین در شهر اگه اشتباه نکنم حدود 20 لیتر در صد کیلومتر میسوزونه و حدود 14-15 تا توی بزرگراها (ممکنه این ماشین بیشتر باشه چون مصرف واقعی با اعلام کارخونه تا حدودی فرق داره)
در کل هزینه ی نگهداری اتاق و موتورش عالیه
ارادت
Zonda R
۳ دی ۱۳۹۳@.F
مسلما هزینه نگهداری بالایی نداره
در ایران بنابر تجربه
هزینه تعویض شیشه جلوی bmw سری 5
حدو 3.5 تا 4 میلیون
بیمه جنسیس سدان 3.5 میلیون
تعویض روغن bmw سری 5 از 2 تا 2.5 میلیون تومنه
صادق
۴ دی ۱۳۹۳داش فرزاد ایران که جزء اموات حساب میشه
الان همین فراری صاحبش برای تعمیر شیشه جلو 60 دلار هزینه کرده، یه چیزی حدود 150-200 هزار تومن ایران
اگه همین کارو میخواست توی ایران انجام بده بین 1.5-2 میلیون پاش آب میخورد (تازه این تعمیره، تعویض که جای خود داره!!!)
(حالا البته نمیدونم تعمیرش چه جوریه، شیشه شکسته هم مگه تعمیر میشه؟؟)
Zonda R
۴ دی ۱۳۹۳@.F
صادق عزیز
البته که شیشه هم تعمیر میشه
و تو ایران اگر بخوای یه ماشین رو تعمیر کنی از قطعات چینی و عدم مهارت مکانیک بگیر
تا عدم تشخیص اشکال
و حتی قیمت وحشتناک قطعات به کنار
گاهی همچنین قطعه ای اصلا وجود نداره
ارادتمندم
salfa22xxx
۳ دی ۱۳۹۳فراریه دادا الکی که نیس
صفر تا صد سه چهار ثانیه میخوای؟
لذت رانندگی میخوای؟
هندلینگ میخوای؟
جلب توجه میخوای؟
دریفت میخوای؟
خب باس خرج کنی
عزیزم مفتی که نمیشه
ASTON MARTin
۴ دی ۱۳۹۳دوستان نفهمیدم
حالا سالی دو بار حتما باید روغن عوض کنی؟ من سمند دیدم سالی یه بارم نمیره اپاراتی :D
حالا ایندورو باهم قیاس نکردم ولی بنظرم امریکاییا الکی بیش از حد به ماشین میرسن.. تو که میخوای سال بعد بفروشی دیگه خریدار ا کجا میفمه روغنش زیتون بوده یا ورامین و این که چندبار عوض شده؟ یکی پاسخ بده یه فراری بش جایزه بدم :|
سپهر
۳ دی ۱۳۹۳خوب این طبیعیه که خودروهای گرون قیمت هزینه تعمیرونگهداری زیادی هم دارن حتی بنزوبی ام و ولکسس و…همین طورن کسی که قصد خریدن این ماشنارو داشته باشه باید این خرجارم قبول کنه یا به قول خودمون هرکی خربزه میخوره پالرزشم میشینه.
سپهر
۳ دی ۱۳۹۳خوب این طبیعیه که خودرو های گرون قیمت هزینه ی تعمیرونگهداری زیادی هم دارن وحتی بنزوبی ام و ولکسس و… هم همین طورین هر کی دنبال خرید این ماشینا میره باید این خرجارم بپذیره یا به قول خودمون هرکی خربزه میخوره پا لرزشم میشینه.
MAFIA
۳ دی ۱۳۹۳از قدیم درست گفتن هر که بامش بیش برفش بیشتر.
دهن همه سوپراسپرت ها سرویس که اگه یه مشکل کوچیک پیدا کنن دهن صاحبشون رو سرویس می کنن.
دم پیکان خودمون گرم که شفتشم بشکنه بازم را میره.
تکنولوژی نزد ایرانیان هست و بس
4MATIC
۳ دی ۱۳۹۳جالب بود ممنون
فرشاد خان
۳ دی ۱۳۹۳هر که بامش بیش برفش بیشتر …
راد
۳ دی ۱۳۹۳سلام
من چنتا عکس از لیفان 620جدید گرفته ام
خیلی جزاب شده چگونه براتون بفرستم
میلاد
۳ دی ۱۳۹۳فراری مال آدمای دریا دله که از هزینه نمی ترسن.(البته سواد و فرهنگ نگهداری هم لازمه)
نه اونایی که ماشین می خرن با یه روغنش 40000 تا میرن و بعدم واسه تعویضش ، روغن تصفیه ای می ریزن تو موتورش.
فیلتراشم که تا خودش تجزیه نشه دستش نمی زنند ، دیگه بماند.
مجتبی
۳ دی ۱۳۹۳فراری قدیمیا خوشگل تره تا جدیدا
عای لامبو
۳ دی ۱۳۹۳الان دقیقا منظورش از این جمله که گفت برندهای عجیب و غریب مثل لامبورگینی و استون مارتین چی بود؟کجاشون عجیب غریبه؟
ASTON MARTin
۴ دی ۱۳۹۳امریکایین دیگه :D
تو کَفِ استونن همشون
4MATIC
۳ دی ۱۳۹۳خوب هرکی پول فراری می ده پس از پس خرجش هم بایدبربیاد
فردین
۳ دی ۱۳۹۳مطلب جالبی بود ممنون
بهرام
۳ دی ۱۳۹۳من 206 مدل 90 دارم تا الان نزدیک 140 هزار تا باهاش رفتم
هزینه هاش توی این مدت:
-عوض کردن دیسک و صفحه که حدود 120 تومن برام هزینه داشت توی زمانی بود که گازانتی داشت و گفتن دیسک و صفحه با خودته هزینش.
-یک بارم سیفون بنزین را عوض کردم که کلا 75 تومن شد با دست مزد 45 تومن سیفون و 30 تومن دست مزد
-عوص کردن تسمه تایم که روی 130 هزار تا عوض کردم که همه میگفتن دیر عوض کردی که اونم 85 تومن کلا شد
– 18 تومنم تعویض مقاومت فن
-لاستیکای ماشینم هنوز عوض نکردم
-دو بارم لنت عوض کردم
تا الانم زیر و بندش مشکلی نداشته
به نظرم نرمال بوده با 140 هزار تا رانندگی
amir reza
۴ دی ۱۳۹۳من حدوده پنج سالی میشه بنز C 240 قدیم خریدم هنوز نمیدونم دره کاپوتش از کجا باز میشه تا پنج ساله دیگم لازم نیس یاد بگیرم این میشه هزینه تعمیر و نگهداری البته دوستان به رانندگی ادم هم بستگی داره اگه هی دستی بکشین و درجا بزنین و تیرکاف کنین و بد ترمز بگیرین و رو موتور با تعویض دیر دنده فشار بیارین هرچی خرج تعمیرتون شه حقتونه
احسان(احسان سابق)
۴ دی ۱۳۹۳فراری پورشه 911 مرسدس بنز E63 AMG.خدا بیشترش کنه چیزی که واسه ما ارزو دیدنش هست واسه این بابا خاطره تلخه جوری از بنز و پورشه گفته که انگار پرایدشو برده نمایندگی سایپا واسش سرویس کنن
E 36
۴ دی ۱۳۹۳مطلب خوبی بود
محمدMOHAMMAD
۴ دی ۱۳۹۳واقعا تمام قیمت ها برای این ماشین منطقی است
محمدMOHAMMAD
۴ دی ۱۳۹۳اونها ماشین نگهدارند همه سرویس ها و همه هزینه ها را به موقع انجام میدهند ولی اینجا اکثر مردم به سختی خرج ماشین میکنند و فقط ماشین را سوار می شوند وقتی هم خراب شد فورا می فروشند به یک آدم بیچاره از همه جا بی خبر ولی اونجا حتی قبل از فروش هم ماشین را سرویس کامل می کنند تا خریدار راضی باشه و همینطور که از عکسها مشخصه چقدر این ماشین تمیز و روپا است مثل روزه اولش
BOMB
۵ دی ۱۳۹۳واقعا نسبت به برندش هزینه اش خیلی پایین.
امیر
۱۵ دی ۱۳۹۳فکر کنم امریکاییها به خاطر اینکه سوابق سرویس و تعمیرات خودروشون ثبت میشه تو کارفکس، خیلی بهش اهمیت میدن و برای اینکه بتونن راحت بفروشن سرویس های منظم رو انجام میدن