فراری

فراری 12 چیلیندری؛ بررسی کامل ترین سوپر جی تی مارانلو

سوپر GT تازه ایتالیایی‌ها عملکردی در حد یک سوپراسپرت دارد.

۱۲ چیلیندری یا همان «۱۲Cilindri» (بخوانید دودیچی چیلیندری) نسخه مدرن و جایگزین سوپراسپرت GT پیشین این شرکت ایتالیایی، ۸۱۲ سوپرفست، به شمار می‌رود که خود جایگزین F12 برلینتا شده بود. ریشه تمام این مدل‌ها هم به ۵۹۹ و ۵۷۵ باز می‌گردد. این روند همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا اینکه شجره‌نامه‌ای از سریع‌ترین و زیباترین پرچمداران فراری تشکیل می‌شوند؛ خودروهایی که وظیفه‌ای سنگین را بر دوش دارند و به‌عنوان سوپراسپرت‌های موتورجلو، بخشی جدانشدنی از تاریخ این شرکت محسوب می‌شوند.

انزو فراری هم در دهه‌های مدیریتی خود بر خودروسازی‌اش باور داشت که یک فراری اصیل‌ همواره باید به پیشرانه V12 تکیه کند. او باور داشت که ۱۲ سیلندر شالوده یک فراری خالص خواهد بود و باقی نسخه‌ها، از این مدل نشات می‌گیرند. پس مدیران این برند لوکس-اسپرت تصمیم گرفتند تا با وجود روند برقی‌شدن صنعت خودرو، همچنان پرچمدارشان را با پیشرانه‌ای V12 روانه بازار کنند و با تکیه‌بر فناوری‌های دیگر، به استقبال عصر تازه بروند. اما آیا در این آزمون موفق شده‌اند؟

همان فرمول قدیمی؟

هر چند فراری برای رسیدن ۱۲ چیلیندری مسیری یکسان را طی کرده اما به نتیجه‌ای متفاوت رسیده است. این خودروساز مدعی شده که توانایی‌های پرچمدارش در حوزه‌های مختلف بیشتر شده و حال بدون مضایقه عملکرد و پویایی موردانتظار یک فراری، تمرکز بیشتری روی راحتی و طراحی مدرن دارد.

«فلاویو مانزونی»، سرطراح برند فراری، باور دارد که برخی المان‌های به‌کاررفته در طراحی این مدل باعث سرگشتگی مخاطب می‌شوند؛ گویا ۱۲ چیلیندری را برای مخاطبانی طراحی کرده که به نحوه درست رشد طراحی در گذر زمان واقف هستند، هر چند مخاطبان نگاهی عمومی‌تر دارند. او علاقه‌ای به طراحی کهنه ندارد اما همیشه از تاریخچه غنی طراحی فراری استفاده می‌کند؛ به همین دلیل می‌توان نشانه‌هایی از ۳۶۵GTB4 دیتونا را هم در چهره ۱۲ چیلیندری دید.

طراحی این خودرو را به‌طور خلاصه می‌توان مدرنیزه‌شده، یکپارچه، آینده‌نگرانه و جسورانه توصیف کرد. فراری با استفاده از ایجاد تناقض رنگی مشخص در بخش انتهای خودرو، سقف و پنل میان چراغ‌ها، روی تازه خود را به جهان نشان داده و عملا اعلام کرده که برای هر نوع تغییر آماده است. ۱۲ چیلیندری خاتمه‌دهنده دهه‌ها طراحی خودروهای درون‌سوز نیست؛ بلکه نقطه عطفی برای آغاز حرکت بعدی این شرکت است.

پیشرانه

از آنجا که این خودرو پرچمدار تازه فراری به شمار می‌رود، مسیر خود را از جایی آغاز می‌کند که بهترین نسخه ۸۱۲ یعنی کامپتیت‌زیونه کار خود را به اتمام رساند. این خودرو هم مانند پدرش ۸۳۰ اسب بخار قدرت دارد و در موتور آن از مواد باکیفیتی چون تیتانیوم و درجه متفاوتی از آلومینیوم استفاده شده است تا وزن آن کاهش پیدا کند. خوشبختانه و برخلاف انتظار، ۱۲ چیلیندری هم به یک واحد تنفس‌طبیعی مجهز شده است.

شاسی و عملکرد

شاسی آلومنیومی تازه ۱۲ چیلیندری در مقایسه با نمونه به‌کاررفته در ۸۱۲ حدودا ۱۵ درصد سفت‌تر عمل می‌کند. فراری برای تولید این شاسی از آلومینیوم بازیافت‌شده استفاده کرده و موفق شده تا مجموعه اجزای کوچک آن را با ۱۷ بار قالب‌گیری سرهم کند؛ بنابراین اهالی مارانلو به ازای تولید هر دستگاه ۱۲ چیلیندری ۱۴۶ گرم دی‌اکسید‌کربن کمتری را در جو منتشر می‌کنند. هر چند فاصله محوری این مدل در مقایسه با ۸۱۲ سوپرفست، ۲۰ میلی‌متر کاهش پیدا کرده اما به گفته فراری در ستون A و C استحکام بیشتری دارد که خود منجربه ایمنی بالاتر خودرو می‌شود.

هر چند سطوح بدنه یکدست به نظر می‌رسند اما فراری همچنان از المان‌های آیرودینامیکی گوناگونی استفاده کرده است؛ طراحی بخش زیرین بدنه، هوای داغ را از رادیاتورها دور می‌کند و با تکیه‌بر پنل‌های ایجادکننده جریان چرخشی، هوا را به نحوی مدیریت می‌کند که نیروی عمودی بیشتری در جلو و عقب خودرو تولید می‌شود. صفحات آیرودینامیکی کناره بالچه روی صندوق عقب در حالت «low drag»، غیرفعال می‌مانند و تنها برای تولید نیروی عمودی زیاد، برانگیخته می‌شوند. این فلپ‌ها با توجه به سرعت راننده از ۰ تا ۱۰ درجه تغییر زاویه می‌دهند. در سرعت‌های بالاتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، کامپیوتر ۱۲ چیلیندری تصور می‌کند که راننده قصد دستیابی به حداکثر سرعت را دارد پس وارد حالت low drag می‌شود.

نتیجه

۱۲ چیلیندری همان فرمول سابق فراری را دنبال می‌کند اما این‌بار از المان‌هایی بهره می‌برد که آن را با دنیای مدرن صفحات دیجیتالی، دستیارهای هوشمند و… سازگارتر می‌کند. هر چند باطن این خودرو برخلاف ظاهرش چندان انقلابی نیست اما وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد. احتمالا خود فراری هم می‌داند که با تولید ۱۲ چیلیندری کامل‌ترین محصولش را به بازار عرضه کرده است؛ تجربه‌ای که می‌تواند مشتریان خاص‌تری را به این برند جذب کند و در عین حال، دل مشتریان همیشگی آن را هم نشکند. ۱۲ چیلیندری خودرویی کاریزماتیک به شمار می‌رود که به زیبایی طراحی شده و بر فناوری مدرن و کیفیت بالا تکیه می‌زند تا کیفیت تولید بالای فراری را بار دیگر به هوادارانش نشان دهد. اهالی مارانلو کار خود را آنقدر خوب انجام داده‌اند که تقریبا بی‌زحمت به نظر می‌‌رسد. نظر شما درباره فراری دودیچی چیلیندری چیست؟ ازدید شما کدام خودروی مدرن امروزی رقیب این سوپر GT به شمار می‌رود؟

مشخصات فنی فراری ۱۲ چیلیندری

نرخ پایه ۴۶۴ هزار دلار
پیشرانه ۶,۴۹۶ سی‌سی ۱۲ سیلندر V شکل ۴۸ سوپاپ DOHC
جعبه‌دنده ۸ سرعتی دوکلاچه خودکار
وزن خالص ۱,۵۶۰ کیلوگرم
۰ تا ۱۰۰ ۲.۷ ثانیه
حداکثر قدرت ۸۳۰ اسب بخار در دور ۹,۲۵۰rpm
حداکثر گشتاور ۶۷۸ نیوتن متر در دور ۷,۲۵۰rpm
نسبت قدرت به وزن ۵۳۳ اسب بخار بر تن
حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت

گالری تصاویر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. 🏆Lamborghini🏆

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    این رقیب اصلی لامبورگینی روئلتو هستش
    نه sf90

    موافقم 8
    مخالفم 37
    1. Ferrari

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1945 ديدگاه)

      خیر دوست عزیز. اتفاقا sf90 رقیب اصلی روئلتو هست. و فراری مسیر gt دوازده سیلندرش رو از سوپر اسپرت های موتور وسط ۱۲ سیلند جدا کرده. این ماشین الان رقیب gtهای استون مارتین هستش.

      تنها وجه مشترک روئلتو و ۱۲ سیلندر همین موتورشون هست و بس. با این شباهت اندک نمیشه اینها و رقیب هم دونست

      موافقم 25
      مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (682 ديدگاه)

      فقط از موتور و زیر ساختش خوشم میاد

      طراحی جلو خودرو اصلا در حد فراری نیست

      موافقم 27
      مخالفم 4
    3. imanenzo

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (87 ديدگاه)

      بر عکس رقیب مستقیم روئلتو فقط sf90 هست .این یه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی جی تی هست و اصلا تو اون سگمنت جا نمیگیره.sf90 هم که دیدیم چطوری روئلتو رو له کرد

      موافقم 8
      مخالفم 4
    4. B

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (806 ديدگاه)

      فقط چون تعداد سیلندرهاشون برابره؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
    5. Kktoos

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      یه سوال بی ربط دوستان شما اگه شیشه ماشینتونو دودی کردین هزینه دودی کردن شیشه پارس همه شیشه هاش حدودا چند در اومده و دیدتونو کم نکرده

      موافقم 1
      مخالفم 1
    6. جرمی کلارکسون

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (761 ديدگاه)

      داش

      موافقم 1
      مخالفم 1
    7. Siyavash

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (740 ديدگاه)

      ترکیدم از خنده..چون میدونی بین تمام فراری ها رئلتو فقط میتونه اینو شکست بد میگی رقیب اصلیش هست..رقیب اصلی رئلتو sf90هست با ۵ سال سن بیشتر بازم نمیتونه شکستش به حتی نمیتونه GTB296 رو هم شکست بد…بدون جانب داری باید حرف بزنیم فقط به ۱۲ سیلندر بودنشون نباید نگاه کنیم من خودم عاشق محصولات لامبو هستم مخصوصا هوراکان پرفورمانته..ولی دلیلی نمیبینم بخوام الکی یه چیزیو گنده کنم یا یکی دیگرو خراب کنم…

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. amir

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3514 ديدگاه)

    کامل تر از ۸۱۲ نیست تو سوپر جی تی های فراری
    منکه دودیچی رو بعد از ۸۱۲ قرار میدم تو لیست

    موافقم 25
    مخالفم 5
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (761 ديدگاه)

      812 عشق بود ولی سیستم صوتیش به اندازه پولی که براش میدی خوب نیست کی اهمیت میده صدای اگزوزش گوش کن❤️‍🩹🤤

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. KF

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (520 ديدگاه)

    این روزا که خیلیا برقی میسازن تو 12 سیلندر.
    فراری از اون برنداس که هیچوقت ناامیدت نمی‌کنه

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Mhosein

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      واقعانم قشنگه🔥

      موافقم 4
      مخالفم 4
  4. Ali.d

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    زندگی تو ایران مثل اینه که کباب رو ببینی و بو کنی
    ولی نون خشکه بخوری

    فراری تو پدال ببین
    چینی لمس کن و از نزدیک ببین
    ایرانی اونم اگر تونستی سوار شو 😂😂😂

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. Amirsh

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    خیییییلی خوشگله

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. Mr wrong

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    F12 berlinetta
    575 maranello
    599 gto
    812 superfast

    بهترین جی ای های تاریخ فراری از نظر من

    موافقم 3
    مخالفم 3
  7. Ferrari

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1945 ديدگاه)

    جناب صفرپور، وقت بخیر
    تشکر از شما بابت ترجمه این مطلب
    مخواستم بدونم چرا به تجربه رانندگی این ماشین اشاره ای نشده؟
    مجلات معتبر تست کردن این مدل رو و مفصل درموردش مطلب نوشتن

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (170 ديدگاه)

      متأسفانه بخاطر عدم دسترسی به نمونه های واقعی و… علاقه مطالعه این دسته مطالب زیاد نیست. به همین دلیل به بررسی ویژگی ها بسنده کردیم.

  8. Scuderia Ferrari

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4024 ديدگاه)

    شایعاتی هست که فراری در آینده مدل های V12 رو محدود به سری Icona و چند مدل خاص پیست محور کنه
    به شخصه امیدوارم GT های فراری همیشه V12 بمونن و اون ریشه و اصالت حفظ بشه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. POUYAN

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    هنوزم F12 رو به همشون ترجیح میدم.

    F12 از 812 جذابتر بود و 812 جذابتر از این.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. علیزاده

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    خوشگله ولی هیچی تستاروسا نمیشه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  11. hosen

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    بنظرم جلوشو خراب کردن
    ولی خب همین که v12 رو حفظ کردن ادم عشق میکنه.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. فقط انگلستان

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    خیلی قشنگه یه حس ناب و اصیل داره.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  13. 18:45

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (566 ديدگاه)

    ای کاش تو تست از احساس فرمون، شاسی، پایداری کلی و صدای انجین هم چیزی مینوشتن!
    قبول داریم که فراری همیشه تو این موارد بی نظیره، ولی بیشتر در مورد ظاهر و جدید بودنش بحث شده…
    من خودم به شخصه بین موتورجلوهای فراری، همچنان 599gtb فیورانو رو به تمام جانشین هاش ترجیح میدم. البته اگه اشتباه نکنم قبل از 599 مدل زشت 612 اسکاگلیتی تولید میشد.

    1. Ferrari

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1945 ديدگاه)

      ۵۹۹ جانشین ۵۷۵ مارانلو بود.
      ۶۱۲ اسکالتی میشه گفت جد فراری ff و مدل gtc4lusso بود. بیشتر خانوادگی بوده

      1. 18:45

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (566 ديدگاه)

        ممنون کاربر ferrari🙏🙏

  14. علی منصوری

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    خاص، ولی امان و صد آخ و هوار برای ۸۱۲ ….البته از نظر من چیزی ب اسم زشت تو محصولات فراری وجود ندارد فقط بعضی از مدلها قشنگترن

  15. R

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1127 ديدگاه)

    زشت مثل بقیه فراری ها هم اسمش هم خودش
    فراری ۴۵۸ و اف ۱۲ و اس اف ۹۰ خوشگل بودن

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. موسوی

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز شما که علاقه ای به این ماشین نداری چه لزونی داره که کامنت بزاری

  16. مهدی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1711 ديدگاه)

    از جنبه جذابیت و خاص بودن من این رو بالاتر از f12 و بعد ۸۱۲ می‌دونم ولی نمیتونم تصور کنم نسخه پیست محورش چطور میشه چون سبک طراحیش نسبت به اون دو مدل قبل لاکچری و اشرافی هست تا اسپرت

    موافقم 1
    مخالفم 3
  17. Yasin

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    چه طراحی متفاوت و جالبی داره 🔥❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست