سوپر GT تازه ایتالیاییها عملکردی در حد یک سوپراسپرت دارد.
۱۲ چیلیندری یا همان «12Cilindri» (بخوانید دودیچی چیلیندری) نسخه مدرن و جایگزین سوپراسپرت GT پیشین این شرکت ایتالیایی، ۸۱۲ سوپرفست، به شمار میرود که خود جایگزین F12 برلینتا شده بود. ریشه تمام این مدلها هم به ۵۹۹ و ۵۷۵ باز میگردد. این روند همینطور ادامه پیدا میکند تا اینکه شجرهنامهای از سریعترین و زیباترین پرچمداران فراری تشکیل میشوند؛ خودروهایی که وظیفهای سنگین را بر دوش دارند و بهعنوان سوپراسپرتهای موتورجلو، بخشی جدانشدنی از تاریخ این شرکت محسوب میشوند.
انزو فراری هم در دهههای مدیریتی خود بر خودروسازیاش باور داشت که یک فراری اصیل همواره باید به پیشرانه V12 تکیه کند. او باور داشت که ۱۲ سیلندر شالوده یک فراری خالص خواهد بود و باقی نسخهها، از این مدل نشات میگیرند. پس مدیران این برند لوکس-اسپرت تصمیم گرفتند تا با وجود روند برقیشدن صنعت خودرو، همچنان پرچمدارشان را با پیشرانهای V12 روانه بازار کنند و با تکیهبر فناوریهای دیگر، به استقبال عصر تازه بروند. اما آیا در این آزمون موفق شدهاند؟
همان فرمول قدیمی؟
هر چند فراری برای رسیدن ۱۲ چیلیندری مسیری یکسان را طی کرده اما به نتیجهای متفاوت رسیده است. این خودروساز مدعی شده که تواناییهای پرچمدارش در حوزههای مختلف بیشتر شده و حال بدون مضایقه عملکرد و پویایی موردانتظار یک فراری، تمرکز بیشتری روی راحتی و طراحی مدرن دارد.
«فلاویو مانزونی»، سرطراح برند فراری، باور دارد که برخی المانهای بهکاررفته در طراحی این مدل باعث سرگشتگی مخاطب میشوند؛ گویا ۱۲ چیلیندری را برای مخاطبانی طراحی کرده که به نحوه درست رشد طراحی در گذر زمان واقف هستند، هر چند مخاطبان نگاهی عمومیتر دارند. او علاقهای به طراحی کهنه ندارد اما همیشه از تاریخچه غنی طراحی فراری استفاده میکند؛ به همین دلیل میتوان نشانههایی از 365GTB4 دیتونا را هم در چهره ۱۲ چیلیندری دید.
طراحی این خودرو را بهطور خلاصه میتوان مدرنیزهشده، یکپارچه، آیندهنگرانه و جسورانه توصیف کرد. فراری با استفاده از ایجاد تناقض رنگی مشخص در بخش انتهای خودرو، سقف و پنل میان چراغها، روی تازه خود را به جهان نشان داده و عملا اعلام کرده که برای هر نوع تغییر آماده است. ۱۲ چیلیندری خاتمهدهنده دههها طراحی خودروهای درونسوز نیست؛ بلکه نقطه عطفی برای آغاز حرکت بعدی این شرکت است.
پیشرانه
از آنجا که این خودرو پرچمدار تازه فراری به شمار میرود، مسیر خود را از جایی آغاز میکند که بهترین نسخه ۸۱۲ یعنی کامپتیتزیونه کار خود را به اتمام رساند. این خودرو هم مانند پدرش ۸۳۰ اسب بخار قدرت دارد و در موتور آن از مواد باکیفیتی چون تیتانیوم و درجه متفاوتی از آلومینیوم استفاده شده است تا وزن آن کاهش پیدا کند. خوشبختانه و برخلاف انتظار، ۱۲ چیلیندری هم به یک واحد تنفسطبیعی مجهز شده است.
شاسی و عملکرد
شاسی آلومنیومی تازه ۱۲ چیلیندری در مقایسه با نمونه بهکاررفته در ۸۱۲ حدودا ۱۵ درصد سفتتر عمل میکند. فراری برای تولید این شاسی از آلومینیوم بازیافتشده استفاده کرده و موفق شده تا مجموعه اجزای کوچک آن را با ۱۷ بار قالبگیری سرهم کند؛ بنابراین اهالی مارانلو به ازای تولید هر دستگاه ۱۲ چیلیندری ۱۴۶ گرم دیاکسیدکربن کمتری را در جو منتشر میکنند. هر چند فاصله محوری این مدل در مقایسه با ۸۱۲ سوپرفست، ۲۰ میلیمتر کاهش پیدا کرده اما به گفته فراری در ستون A و C استحکام بیشتری دارد که خود منجربه ایمنی بالاتر خودرو میشود.
هر چند سطوح بدنه یکدست به نظر میرسند اما فراری همچنان از المانهای آیرودینامیکی گوناگونی استفاده کرده است؛ طراحی بخش زیرین بدنه، هوای داغ را از رادیاتورها دور میکند و با تکیهبر پنلهای ایجادکننده جریان چرخشی، هوا را به نحوی مدیریت میکند که نیروی عمودی بیشتری در جلو و عقب خودرو تولید میشود. صفحات آیرودینامیکی کناره بالچه روی صندوق عقب در حالت «low drag»، غیرفعال میمانند و تنها برای تولید نیروی عمودی زیاد، برانگیخته میشوند. این فلپها با توجه به سرعت راننده از ۰ تا ۱۰ درجه تغییر زاویه میدهند. در سرعتهای بالاتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، کامپیوتر ۱۲ چیلیندری تصور میکند که راننده قصد دستیابی به حداکثر سرعت را دارد پس وارد حالت low drag میشود.
نتیجه
۱۲ چیلیندری همان فرمول سابق فراری را دنبال میکند اما اینبار از المانهایی بهره میبرد که آن را با دنیای مدرن صفحات دیجیتالی، دستیارهای هوشمند و… سازگارتر میکند. هر چند باطن این خودرو برخلاف ظاهرش چندان انقلابی نیست اما وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام میدهد. احتمالا خود فراری هم میداند که با تولید ۱۲ چیلیندری کاملترین محصولش را به بازار عرضه کرده است؛ تجربهای که میتواند مشتریان خاصتری را به این برند جذب کند و در عین حال، دل مشتریان همیشگی آن را هم نشکند. ۱۲ چیلیندری خودرویی کاریزماتیک به شمار میرود که به زیبایی طراحی شده و بر فناوری مدرن و کیفیت بالا تکیه میزند تا کیفیت تولید بالای فراری را بار دیگر به هوادارانش نشان دهد. اهالی مارانلو کار خود را آنقدر خوب انجام دادهاند که تقریبا بیزحمت به نظر میرسد. نظر شما درباره فراری دودیچی چیلیندری چیست؟ ازدید شما کدام خودروی مدرن امروزی رقیب این سوپر GT به شمار میرود؟
مشخصات فنی فراری ۱۲ چیلیندری
نرخ پایه | ۴۶۴ هزار دلار |
پیشرانه | ۶,۴۹۶ سیسی ۱۲ سیلندر V شکل ۴۸ سوپاپ DOHC |
جعبهدنده | ۸ سرعتی دوکلاچه خودکار |
وزن خالص | ۱,۵۶۰ کیلوگرم |
۰ تا ۱۰۰ | ۲.۷ ثانیه |
حداکثر قدرت | ۸۳۰ اسب بخار در دور ۹,250rpm |
حداکثر گشتاور | ۶۷۸ نیوتن متر در دور ۷,250rpm |
نسبت قدرت به وزن | ۵۳۳ اسب بخار بر تن |
حداکثر سرعت | ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت |
🏆Lamborghini🏆
۱۸ مهر ۱۴۰۳این رقیب اصلی لامبورگینی روئلتو هستش
نه sf90
Ferrari
۱۸ مهر ۱۴۰۳خیر دوست عزیز. اتفاقا sf90 رقیب اصلی روئلتو هست. و فراری مسیر gt دوازده سیلندرش رو از سوپر اسپرت های موتور وسط ۱۲ سیلند جدا کرده. این ماشین الان رقیب gtهای استون مارتین هستش.
تنها وجه مشترک روئلتو و ۱۲ سیلندر همین موتورشون هست و بس. با این شباهت اندک نمیشه اینها و رقیب هم دونست
SMS
۱۹ مهر ۱۴۰۳زیبا شیک قوی
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/034-2025-ferrari-12-cilindri.jpg این (نوع)موتور تو ۹۰ درصد فراری ها هست
amirkhanzadeh
۱۸ مهر ۱۴۰۳فقط از موتور و زیر ساختش خوشم میاد
طراحی جلو خودرو اصلا در حد فراری نیست
imanenzo
۱۸ مهر ۱۴۰۳بر عکس رقیب مستقیم روئلتو فقط sf90 هست .این یه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی جی تی هست و اصلا تو اون سگمنت جا نمیگیره.sf90 هم که دیدیم چطوری روئلتو رو له کرد
B
۱۸ مهر ۱۴۰۳فقط چون تعداد سیلندرهاشون برابره؟
Kktoos
۱۸ مهر ۱۴۰۳یه سوال بی ربط دوستان شما اگه شیشه ماشینتونو دودی کردین هزینه دودی کردن شیشه پارس همه شیشه هاش حدودا چند در اومده و دیدتونو کم نکرده
جرمی کلارکسون
۱۸ مهر ۱۴۰۳داش
Siyavash
۱۸ مهر ۱۴۰۳ترکیدم از خنده..چون میدونی بین تمام فراری ها رئلتو فقط میتونه اینو شکست بد میگی رقیب اصلیش هست..رقیب اصلی رئلتو sf90هست با ۵ سال سن بیشتر بازم نمیتونه شکستش به حتی نمیتونه GTB296 رو هم شکست بد…بدون جانب داری باید حرف بزنیم فقط به ۱۲ سیلندر بودنشون نباید نگاه کنیم من خودم عاشق محصولات لامبو هستم مخصوصا هوراکان پرفورمانته..ولی دلیلی نمیبینم بخوام الکی یه چیزیو گنده کنم یا یکی دیگرو خراب کنم…
amir
۱۸ مهر ۱۴۰۳کامل تر از ۸۱۲ نیست تو سوپر جی تی های فراری
منکه دودیچی رو بعد از ۸۱۲ قرار میدم تو لیست
جرمی کلارکسون
۱۸ مهر ۱۴۰۳812 عشق بود ولی سیستم صوتیش به اندازه پولی که براش میدی خوب نیست کی اهمیت میده صدای اگزوزش گوش کن❤️🩹🤤
KF
۱۸ مهر ۱۴۰۳این روزا که خیلیا برقی میسازن تو 12 سیلندر.
فراری از اون برنداس که هیچوقت ناامیدت نمیکنه
Mhosein
۱۸ مهر ۱۴۰۳واقعانم قشنگه🔥
Ali.d
۱۸ مهر ۱۴۰۳زندگی تو ایران مثل اینه که کباب رو ببینی و بو کنی
ولی نون خشکه بخوری
فراری تو پدال ببین
چینی لمس کن و از نزدیک ببین
ایرانی اونم اگر تونستی سوار شو 😂😂😂
New comer
۱۹ مهر ۱۴۰۳والا خارج از ایران هم همینه
هر کسی نمی تونه فراری بخره و سوار بشه که
فرق فقط تو دیدنشه
ایران تو اینستاگرام و مجازی
خارج از ایران (بسته به اینکه کجا باشی) تو خیابونهای بالاشهر و دان تان
Amirsh
۱۸ مهر ۱۴۰۳خیییییلی خوشگله
Mr wrong
۱۸ مهر ۱۴۰۳F12 berlinetta
575 maranello
599 gto
812 superfast
بهترین جی ای های تاریخ فراری از نظر من
Ferrari
۱۸ مهر ۱۴۰۳جناب صفرپور، وقت بخیر
تشکر از شما بابت ترجمه این مطلب
مخواستم بدونم چرا به تجربه رانندگی این ماشین اشاره ای نشده؟
مجلات معتبر تست کردن این مدل رو و مفصل درموردش مطلب نوشتن
علی صفرپور
۱۸ مهر ۱۴۰۳متأسفانه بخاطر عدم دسترسی به نمونه های واقعی و… علاقه مطالعه این دسته مطالب زیاد نیست. به همین دلیل به بررسی ویژگی ها بسنده کردیم.
Scuderia Ferrari
۱۸ مهر ۱۴۰۳شایعاتی هست که فراری در آینده مدل های V12 رو محدود به سری Icona و چند مدل خاص پیست محور کنه
به شخصه امیدوارم GT های فراری همیشه V12 بمونن و اون ریشه و اصالت حفظ بشه
POUYAN
۱۸ مهر ۱۴۰۳هنوزم F12 رو به همشون ترجیح میدم.
F12 از 812 جذابتر بود و 812 جذابتر از این.
جرمی کلارکسون
۲۲ مهر ۱۴۰۳812 کامپتزیونه 😈
علیزاده
۱۸ مهر ۱۴۰۳خوشگله ولی هیچی تستاروسا نمیشه
hosen
۱۸ مهر ۱۴۰۳بنظرم جلوشو خراب کردن
ولی خب همین که v12 رو حفظ کردن ادم عشق میکنه.
فقط انگلستان
۱۸ مهر ۱۴۰۳خیلی قشنگه یه حس ناب و اصیل داره.
18:45
۱۸ مهر ۱۴۰۳ای کاش تو تست از احساس فرمون، شاسی، پایداری کلی و صدای انجین هم چیزی مینوشتن!
قبول داریم که فراری همیشه تو این موارد بی نظیره، ولی بیشتر در مورد ظاهر و جدید بودنش بحث شده…
من خودم به شخصه بین موتورجلوهای فراری، همچنان 599gtb فیورانو رو به تمام جانشین هاش ترجیح میدم. البته اگه اشتباه نکنم قبل از 599 مدل زشت 612 اسکاگلیتی تولید میشد.
Ferrari
۱۸ مهر ۱۴۰۳۵۹۹ جانشین ۵۷۵ مارانلو بود.
۶۱۲ اسکالتی میشه گفت جد فراری ff و مدل gtc4lusso بود. بیشتر خانوادگی بوده
18:45
۱۸ مهر ۱۴۰۳ممنون کاربر ferrari🙏🙏
علی منصوری
۱۸ مهر ۱۴۰۳خاص، ولی امان و صد آخ و هوار برای ۸۱۲ ….البته از نظر من چیزی ب اسم زشت تو محصولات فراری وجود ندارد فقط بعضی از مدلها قشنگترن
R
۱۸ مهر ۱۴۰۳زشت مثل بقیه فراری ها هم اسمش هم خودش
فراری ۴۵۸ و اف ۱۲ و اس اف ۹۰ خوشگل بودن
موسوی
۱۸ مهر ۱۴۰۳دوست عزیز شما که علاقه ای به این ماشین نداری چه لزونی داره که کامنت بزاری
مهدی
۱۸ مهر ۱۴۰۳از جنبه جذابیت و خاص بودن من این رو بالاتر از f12 و بعد ۸۱۲ میدونم ولی نمیتونم تصور کنم نسخه پیست محورش چطور میشه چون سبک طراحیش نسبت به اون دو مدل قبل لاکچری و اشرافی هست تا اسپرت
Yasin
۱۸ مهر ۱۴۰۳چه طراحی متفاوت و جالبی داره 🔥❤
امیر
۱۹ مهر ۱۴۰۳اطلاعات فنی این ماشین آدمو دیوونه میکنه 😍
علی
۱۹ مهر ۱۴۰۳خیلی فکر کردم که چرا این فراری مثل بقیه نیست؟متوجه یه چیزی شدین؟چراغاش!ای کاش چراغای جلوش رو همون طرح معروف ال مانند وچراغای عقبش رو گرد میزدن.این ماشینو اگه آرماشو دربیاری مگر از صداش بفهمی فراریه.من هم به شخصه۸۱۲رو بیشترمی پسندم.