فراری

حراج فراری 410 اسپرت اسپایدر 1955 رانده شده توسط فانجیو و شلبی

یک دستگاه فراری 410 اسپرت اسپایدر ۱۹۵۵ که سابقه درخشانی در مسابقات خودرویی دارد حراج خواهد شد. انزو فراری به دنبال قهرمانی مسابقات اسپرت کار ۱۹۵۵ فیا بود و به همین خاطر می‌بایست خودرویی می‌ساخت که علاوه بر عملکرد برجسته در پیست به‌صورت موفقیت‌آمیزی رالی پنج روزه کررا پانامریکانا در مکزیک را نیز تکمیل می‌کرد.

این خودروساز ایتالیایی شاسی جدید تایپ ۵۱۹/C را برای مسابقات قهرمانی طراحی کرد و برای آن یک فریم فضایی لوله‌ای کم ارتفاع را نیز در نظر گرفت. این خودروی مسابقه‌ای از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵ لیتری و احتراق دو شمع برای هر سیلندر، توزیع کننده چهارتایی و سیستم احتراق کویل سود می‌برد و قدرت حدود ۴۰۰ اسب بخاری داشت. تنها دو دستگاه از ۴۱۰ اسپرت با این مشخصات تولید شد و اگرچه رالی کررا پانامریکانا پیش از برگزاری لغو شد اما این دو خودرو در مسابقات قهرمانی اسپرت کار سال ۱۹۵۶ شرکت کردند.

خودرویی که مشاهده می‌کنید با نام شاسی ۰۵۹۸ CM شناخته می‌شود و در ابتدا توسط خوان مانوئل فانجیو و یوجینیو کاستلوتی رانده شد. پس از حضور ناموفق در مسابقات ۱۰۰۰ کیلومتری بوینس آیرس ۱۹۵۶، این خودرو به کارخانه فراری فرستاده و توسط جان ادگار خریداری شد. شاسی ۰۵۹۸ CM سپس در مسابقات متعددی با رانندگی کارول شلبی برای تیم ادگار شرکت کرد و پیروزی‌هایی نیز به دست آورد.

این خودرو به حدی موفق ظاهر شد که شلبی به خبرنگار لس‌آنجلس تایمز گفت اگر این خودرو راه بیفتد هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند به آن برسد. تیم ادگار بعداً با مزراتی همکاری کرد تا شلبی برای آن‌ها رانندگی کند. ادگار هنوز هم ۴۱۰ اسپرت را در بین خودروهای مسابقه‌ای خود داشت و البته آن را فیل هیل سپرد. این خودرو بعدها توسط افرادی همچون ریچی گینتر و… رانده شد.

جان ادگار با فروختن این فراری در سال ۱۹۶۰ آن را بازنشسته کرد. البته مالک جدید با ۴۱۰ اسپرت در مسابقات ۳ ساعته دیتونا کانتیننال ۱۹۶۳ شرکت کرد. در قوانین جدید آمده بود که خودروهای مسابقه‌ای باید از سقف ثابت استفاده کنند بنابراین برای این خودرو سقف جدیدی در نظر گرفته شد که روی آئرودینامیک تأثیر منفی گذاشت و مالک جدید تصمیم گرفت بجای آن از خودروی ۲۵۰ GTO استفاده کند.

خودروی موردبحث سپس دوباره بازنشسته و به مدت ۲۰ سال در کلکسیون نگهداری شد. بعدها فراری ۴۱۰ اسپرت را هاوارد کوهن در سال ۱۹۸۰ خریداری و بازسازی کرد. شاسی ۰۵۹۸ CM از آن زمان تاکنون به دست افراد متعددی افتاده است. این خودرو به حدی خاص بوده که باک سوخت اصلی‌اش امضای کارول شلبی را دارد. شلبی روی باک نوشته است: “آقای فراری به من گفت این خودرو بهترین فراری‌ای بوده که در تاریخ ساخته است.”

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Aboalfazl demon

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (525 ديدگاه)

    جدا از این مقاله
    اگه فورد فراری رو میخرید . این اتحاد خیللیییییی غول میشد
    فراری محصولات پرفورمنس میزد
    فورد هم محصولات اقتصادی و تیراژ بالا
    هیچکس نمیتونست جلو اتحاد این دو رو بگیره

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. SLR _ 722

      ۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (231 ديدگاه)

      شاید این اتفاق می افتاد

      شاید هم فورد ازش برای ساخت ماشین های معمولی خودش ولی با عملکرد اسپرتی تر استفاده می کرد مثل ابارث یا ای ام جی و از این قبیل مشارکت ها یا شاید هم سیاست حذف رقیب با خریدش رو پیاده می کرد مثل بلایی که اپل سر بیتس آورد

      در هر صورت امیدوارم فراری در اوج باقی بمونه چون آبروی خودروی اسپرت هست یک جورایی ( و دست از ساخت fuv و fatchback و fedan و غیره هم برداره )

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. زیزیگولو

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    یه عشق ماشین تحت هر شرایطی فقط به ماشین فکر میکنه حتی زمانی که رانندگی نمیکنه یا حتی اگر به اجبار جایی رفته باشه که هیچ ماشینی اونجا وجود نداشته باشه ……. مطمئناً کسی که میخواد این فراری رو بخره همینحوریه

    موافقم 15
  3. Scuderia Ferrari

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (4064 ديدگاه)

    در فستیوال “goodwood” امسال هم یک دستگاه فراری 246S هم حضور داشت که به شخصه در بین تمامی مدل های جدید فراری که حضور داشتن بیشتر چشممو گرفت و یه جورایی دلرباتر از بقیه بود 😍😍
    کلاسیک های فراری عشق بی پایان هستن

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. Scuderia Ferrari

      ۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4064 ديدگاه)

      چون مطلب درباره فراری هست میخوام بگم لطفاً درباره گارانتی جدید محصولات فراری هم خبرشو بزارید که در تاریخ کم سابقه هست و شاید بی سابقه !!

      شاید برندهایی مثل RR و بنتلی همچین گارانتی داشته باشن که من زیاد در جریانش نیستم
      اعتماد به کاری که انجام میدن و کیفیتی که همه ازش باخبرن نتیجه اش میشه گارانتی اعجاب برانگیز فراری

  4. وحید اسماعیل نسب

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    واقعا جذاب و سریعه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. imanenzo

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (90 ديدگاه)

    دنیایی از افتخار و اصالت پشت تولیدات این کمپانی هست،این خودرو هم که دیگه با این پیشینه یه گوهر بینظیره.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (10389 ديدگاه)

    چه میشه گفت ، حقیقتاً اگر پدر صنعت خودرو بنز هست ، فراری اسطوره‌ی این صنعت عظیم هست !

    فقط یک لحظه خودتان را بگذارید جای انزو فراری با اون همه غرور پشتکار و جنگندگی‌ای که از کجا به کجا رسوند یک برند را که امروزه ارزشش قیمت گذاری نمیشود چون خارج از بحث مادی بحث معنوی و عاشقانه‌ای دارد در تمام این کره‌ی خاکی !

    موافقم 12
    مخالفم 3
  7. حسین

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (783 ديدگاه)

    ۴۰۰ اسب اون زمان!!
    واقعا سریع بوده
    فکر نکنم وزن زیادی هم داشته باشه
    اگه دوستان اطلاع دارن بنویسن
    به حجم حساب کنیم یعنی از هر لیتر
    ۸۰ اسب تنفس طبیعی
    سال ۱۹۵۰ …..
    واقعا قابل احترامه👏
    شلبی حرف حقی رو نوشته بود
    این توان همین الان هم اگر توربو ها رو حساب نکنیم عدد خوبیه واقعا
    توانیه که الان به روز ترین موتور های اتمسفر دارن ارائه میدن !!
    ضمن اینکه اون زمان یه خودروی تمام مکانیکی
    و حس رانندگی خالص رو انتقال می داده
    و سواری این ماشین احتمالا تو این دوره
    خیلی خیلی باید جذاب باشه
    بنظرم ارزشش واقعا بالاس 🐎

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Scuderia Ferrari

      ۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4064 ديدگاه)

      آقا حسین
      ۱۲۰۰kg وزن داره که خیلی زیاد نیست
      تاپ اسپید این مدل هم ۳۰۳ کیلومتر هست که همین الآن هم سرعت بالایی حساب میشه

      1. محمد امین

        ۹ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2184 ديدگاه)

        این رو هم بد نیست که اضافه کنم ، فراری در دهه پنجاه با استفاده از موتور کلمبو تیپو 128 ، به قدرت ۱۰۰ اسب بخار به ازای هر لیتر هم رسید که واقعآ احساس برانگیز هست ، موتور ۳ لیتری ۱۲ سیلندر با زاویه ۶۰ درجه که ۳۰۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۲۰۰ داشت و در خودرو های مختلفی استفاده شد ، نمونه ی بحث برانگیز اش ، فراری 250tr بود که در سال ۱۹۵۶ ساخته شد ، وزن 250tr حدود ۸۰۰ کیلوگرم هست و یکی از فراری های گرون تاریخه …..
        بار ها گفتم که موتور کلمبو فراری یکی از بهترین موتور های تاریخ هست ، از استفاده در خودرو های اسپرت شهری تا انواع خودرو های مسابقه ای و حتی فرمول یک ، و شاید بشه گفت پرافتخار ترین موتور فراری ، از این نظر که مسابقات زیادی رو برده ، از مسابقات توردفرنس تا ۲۴ لمان تا گرند پری فرمول یک و دایتونا ….و دعین حال بسیار سبک و کوچیک طراحی شده و تا دهه ۸۰ ، یعنی کمی کمتر از ۵۰ سال روی خط تولید بود ، دلیل خارج شدنش ، موفقیت بی نظیر موتور های سری f113a و همینطور موتور های پرفورمنسی که فراری در دهه ۸۰ طراحی کرد ….مثلا موتور f113a اینقدر خوب بود که دیر تر از موتور یک فیات نیاز به سرویس داشت ، و مصرف سوخت اش کمی بیش از ۹۱۱ های ۶ سیلندر دهه ۸۰ بود ، درصورتی که ۲ برابر قدرت تولید می‌کرد

        1. حسین

          ۹ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (783 ديدگاه)

          اطلاعات قشنگی بود
          تشکر ❤

  8. محمد امین

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2184 ديدگاه)

    میشه ساعت ها به موتور نگاه کرد ….

  9. GMA

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    جواهر

  10. Ferrari

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1959 ديدگاه)

    شلبی روی باک نوشته است: “آقای فراری به من گفت این خودرو بهترین فراری‌ای بوده که در تاریخ ساخته است

  11. JDM lover

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    واقعا بی نظیر و خاصه
    موتورش در مقایسه با موتور های امروزی هم قدرت خیلی خوبی از هر لیتر میکشه بیرون ، تازه تنفس طبیعی هم هست

    یه گوهر به تمام معناست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا