فراری پورسانگوئه 2023 را میتوان جزو خبرسازترین محصولات تاریخ این برند دانست. هماکنون فرصتی دست داده است تا برای اولین بار پشت فرمان قدبلند جذاب مارانللو بنشینیم. برای آنکه بدانید پورسانگوئه چه ویژگیهایی دارد ادامه مقاله را از دست ندهید!
خودروی موردبحث از زمان معرفی در سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون رکوردهای بازدید فضای مجازی را شکسته است و فهمیدن دلیل آن نیز بسیار راحت خواهد بود. ارتفاع بیشتر از سطح زمین، وجود چهار درب و فضای کافی برای حمل سرنشینان و وسایل آنها باعث میشود پورسانگوئه خودرویی باشد که مشابه آن را در تاریخ ۷۵ ساله فراری سراغ نداریم.
البته پیشرانه خودرو علیرغم برخی دگرگونیها همچنان خاص و وحشی نشان میدهد. نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی فراری ۷۱۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۶ نیوتون متر گشتاور دارد و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک نیز باعث میشوند این محصول جدید در عرض ۳.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. ایتالیاییها حداکثر سرعت پورسانگوئه را نیز ۳۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام کردهاند. ما اولین بار در کوههای اطراف پینزولو ایتالیا که چند صد کیلومتری با خانه فراری در مارانللو فاصله دارد پشت فرمان پورسانگوئه نشستیم و همین ابتدا میتوانیم بگوییم که راندن محصول جدید فراری چه لذتی دارد. صدای تولیدی پیشرانه نیز که جادویی به نظر میرسد سهم بالایی در تجربه سواری لذتبخش پورسانگوئه خواهد داشت.
طراحی ظاهری
آیا یک فراری قدبلند با دیگر محصولات این خودروساز قابلمقایسه است؟ مهندسان مارانللو صرفنظر از ارتفاع، وزن و یا ابعاد کلی پورسانگوئه با ایجاد حسی مشابه سایر محصولات فراری به چنین سؤالی پاسخ دادهاند؛ اما نکته مهم اینکه ارتفاع قدبلند جدید فراری کمتر از رقبایی همچون لامبورگینی اوروس، استون مارتین DBX، پورشه کاین و یا حتی آلفارومئو استلویو QV و مازراتی لوانته است. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز تفاوت زیادی با یک سدان اسپرت استاندارد ندارد و تنها چند میلیمتر فاصله را میتوان بین آن و خودرویی همچون بی ام و M5 CS مشاهده کرد. از نظر وزن نیز باید گفت پورسانگوئه خودروی سنگینوزنی است و وزن خشک آن به ۲۰۳۲ کیلوگرم میرسد که ۱۱۷ کیلوگرم کمتر از اوروس پرفورمنته خواهد بود. توزیع وزن خودرو نیز به خوبی انجام شده است و شاهد تقسیم وزن ۴۹/۵۱ در اکسل جلو و عقب هستیم.
طراحی داخلی
پورسانگوئه اولین فراری تاریخ با دربهای عقب است. این دربها رو به عقب و با زاویه ۷۹ درجه و با استفاده از موتورهای برقی باز میشوند. با ورود به کابین شاهد صندلیهای راحت با تنظیم برقی و دارای سردکن و گرمکن خواهید بود. صندلیهای عقب نیز تا میشوند تا فضای بار افزایش یافت. با فضای بار ۴۷۳ لیتری، پورسانگوئه بزرگترین محفظه بار را بین تمامی محصولات تاریخ فراری دارد. بخش جلوی کابین به دلیل نبود نمایشگر اطلاعات سرگرمی مرکزی جلبتوجه میکند. در واقع تمامی اطلاعات در دو نمایشگر با ابعاد ۱۰.۲ اینچ برای هرکدام به نمایش درمیآید. اپل کارپلی و اندروید اتو نیز از طریق دکمههای لمسی روی فرمان کار میکنند هرچند این دکمهها و سیستمها همیشه با کاربر هماهنگ نیستند.
سواری
افزایش ارتفاع از سطح زمین در مقایسه با سایر محصولات فراری باعث میشود مهندسان مارانللو کار سختی در مدیریت تکان های بدنه داشته باشند و همین امر منجر به خلاقیتهایی در تنظیمات سیستم تعلیق شده است. بجای استفاده از آنتی رول بارهای سنتی، سیستم تعلیق فعال پورسانگوئه از موتورهای ۴۸ ولتی در چهار گوشه خودرو برای کنترل و تغییر ارتفاع سیستم تعلیق استفاده میکند و این کار در هر ثانیه ۳۰ بار انجام میشود. آرایش فعال سیستم تعلیق باعث میشود خودرو تا حد امکان پیشبینی پذیر باشد و چسبندگی فوقالعادهای را به همراه توازن مناسب در زمان عبور از پیچها به نمایش بگذارد.
سیستم تعلیق پورسانگوئه در کل عالی کار میکند و حمایت بسیار خوبی از ورود و خروج خودرو از پیچها به عمل میآورد به گونهای که خودرو به حالت تخت باقی میماند. در حقیقت انتظار نداشتیم که خودرویی با چنین ابعاد و وزنی بتواند بیش فرمانی جذابی داشته باشد. این توازن در شاسی اعتمادبهنفس زیادی در ما ایجاد کرد. از طرف دیگر قدرت بالای پیشرانه نیز بهطور باورنکردنی در دسترس است. پیشرانه فورا به دستورات راننده پاسخ میدهد و از همان لحظه اول شما ارتباط ذهنی با پدال گاز برقرار میکنید. به لطف گیربکس دوکلاچه که برای اولین بار روی یک فراری ۱۲ سیلندر نصب شده است میتوانید شاهد تعویضهای دقیقی باشید. علاوه بر این یک واحد انتقال قدرت جدید نیز وجود دارد که در زمان نیاز به پشتیبانی اکسل عقب فعال میشود.
نتیجه تمامی این موارد رانندگی احساسبرانگیز با فراری پورسانگوئه است. در واقع شما همواره خواهید دانست که شاسیبلند فراری توازن و چابکی سورپرایز کنندهای نسبت به ابعاد خود دارد؛ و اگر کمی بیشتر در کوهستان رانندگی کنید به برف میرسید که میتوان حالت سواری جدیدی را فعال کرد. علاوه بر آن میتوانید سومین گزینه سیستم تعلیق یعنی نرم را انتخاب کنید. در کل باید گفت میزان رضایتی که از راندن پورسانگوئه به دست میآورید فراتر از ارقام است. به ندرت میتوان چنین چیزی را در دنیای امروزی پیدا کرد اما ما به لطف احساس فرمان توانستیم به آن دست یابیم. البته ترمزها مشکلساز هستند و میتوانستند قابل پیکربندی باشند. در حالت سواری ریلکس تر تنظیمات آن کمی سختتر است.
قیمت
قیمت فراری پورسانگوئه ۲۰۲۳ در آمریکا از ۳۹۸,۳۵۰ دلار شروع میشود و برای حفظ وضعیت انحصاری آن، فراری فقط ۲۰ درصد از تولیداتش را به این خودرو اختصاص میدهد. البته زمانی که با آپشن ها بازی کنید قیمت خودرو از ۴۸۰ هزار دلار نیز عبور میکند که دو برابر قیمت رقیبی همچون لامبورگینی اوروس است. صرفنظر از چنین مواردی باید گفت طرفداران زیادی برای محصولات فراری وجود دارند و صحبت از لیست انتظار حدود ۳ ساله در میان است.
مشخصات فراری پورسانگوئه ۲۰۲۳ | |
پیشرانه | ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۷۱۵/۷۱۶ |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۳.۳ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۱۰ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | اعلام نشده |
وزن (کیلوگرم) | ۲۰۳۲ |
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۹ اسفند ۱۴۰۱اگر سدان بود واقعا محشر بود ولی طرف به اسم شاسی بلند میخره بلاخره برف میاد طرف هم دلش خوشه شاسی سواره و اونجا تحقیر به سراغ طرف میاد که یه کراس اوور 20 چوبی داره صاحبش رو در آرامش از منطقه خطر رد میکنه ولی صاحب فراری هنوز داره فکر میکنه چرا اینو خریدم و فکر میکنه که راستی اینو فقط برا نمایش ثروتم خریدم وگرنه چیزی برا عرض به من نداره.فیلم تاپ گیر رو ببینید طرف با چه فلاکتی داره به صندلی عقب ماشین وارد میشه حالا اکر هیکلش بزرگتر بود یکی باید با لگد کمکش میکرد.ایتالیا بهتره به فکر روزهای تلخ آینده صنعت کذاییش باشه.
مهدی
۱۹ اسفند ۱۴۰۱این دکمه غلط کردنش واسه فراری کجا باید باشه که بگه من شاسی بلند و رغیب لندکروز و هامر ورانگلر نساختم؟ یه خودروی به قول خودش کاربردی تر از محصولات دیگه خودش ساخته برای رقابت با اوروس و استون و امثال اینها. نکنه کسی با اوروس میره تپه نوردی و سخره نوردی که حالا با پورسانگه بخوان گرفتار بشن! یا اصلا با اوروس و dbx مگه میشه رفت خارج جاده که بخوان با این برن؟ یا اصلا چند میلیمتر از اوروس و بقیه کوتاه تره که جایی که اونا میرم این یکی گیر کنه؟؟ یه خودروی کاربردی تر با ارتفاع بیشتر و فضای بیشتر و موتور ضعیف شده ای که گشتاور دم دست تری واسه شهر داره اونی هم که میخره مطمئن باش اوشکول نیست که بخواد باش بره جنگل هیزم جمع کنه تو برف هم بخواد بره زنجیر چرخ میبره خیالت راحت که از خریدش راضیه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۹ اسفند ۱۴۰۱اسمی از آفرود نیاوردم.آوردن اسم خارج جاده در حضور این توهین به خارج جاده هست.گفتم تو برف و کمی شیب کارش تمومه.نکته بعدی که گفتم وضعیت اسفناکه بخش عقبشه که وارد شدن بهش یه جور صخره نوردی حساب میشه.
مهدی
۱۹ اسفند ۱۴۰۱عزیز تو برف و شیب جاده حرکت کردن ربطی به شاسی داشتن و ارتفاع نداره به اصطکاک لاستیک به سطح مسیر مربوطه که اونم با سیستم چهارچرخ متحرک و کلی سیستم برقی و کنترلی دیگه تا حدی حله چه واسه این ماشین باشه چه رانگلر. اینکه سوار شدن سرنشین عقبی مقداری سخت باشه ممکنه اینجور باشه ولی بهتر بود میگفتی تو همون تاپ گیر که تست شد امتیاز بالاتری نسبت به بقیه رقبا گرفت در ضمن صنعت خودروسازی تو اروپا نیم قرنه که از آمریکا چند پله جلوتره و از این صنعت خودروسازی هم به طور خاص فراری یک سر و گردن جلوتر از شرکت های آمریکایی هست اگر خدابخواد که قصد نداری توان مهندسی فراری رو در مقابل آمریکایی ها زیر سوال ببری!
رامین
۱۵ فروردین ۱۴۰۲آخه مومن خدا اوشکل جان به قول خودت چرا مسایل رو با هم قاطی میکنید فراری محدود سازه اصولا اشتباهه مقایسه اون با لندکروزر یا کادیلاک و شورولت و فورد چی میگی واسه خودت این ماشین یه سوپر اسپرته که حدودا اگه بیست سانتیمتر برف بباره کلا زمین گیر میشه چون کف ماشین و سپر جلو عقبش شبیه پارو و انباشت برف در بیست سی متر جلو عمل میکنه و تمام . کم خودتونو مضحکه دست عام و خاص کنید شما میگی و میبافی یه عده ای هم زیر بیست سال لایک میکنن آخه چه تجربیاتی از بیراهه نوردی خودرویی مثل لندکروزر و رنجروور یا شورولت و فورد داری که سنگ اینو به سینه میزنی. ول کنید دیگه خداوکیلی
بهمن
۲۰ تیر ۱۴۰۲دمت گرم خدایش عجب جامع و کامل گفتی
عارف رضاییان
۱۹ اسفند ۱۴۰۱من صنعت خودرو و تمام صنایع ایتالیا رو نامبر وان دنیا میدونم درحالیکه جراید و تبلیغات اینو همیشه مخفی میکنند بالاخره بهترین بودن همیشه تاوان داره که برای ایتالیا هم که از آلمان وامریکا وژاپن سره یه نوع انزوا و غربت داشته وداره
فرشاد
۲۴ اسفند ۱۴۰۱اره راس میگی
بجاش پیکاپ امرین بخرن
حمع کن دیه
aliHOZA
۱۹ اسفند ۱۴۰۱خیلی خوشگله. واقعا از رقیباش از جمله لامبورگینی اوروس طراحی بهتری داره.
خیلی هم شبیه لاماری ایما هست. 😃
Hamilton1970
۲۰ اسفند ۱۴۰۱قصد توهین ندارم ولی انزو فراری پیدات کنه زندهت نمیذاره با این تشبیه طراحیای که شما مثال زدی
مانی
۱۹ اسفند ۱۴۰۱یکمی ظاهر ماشین بیشتر به شاسیها شباهت داشت بهتر میشد،فقط یذره بیشتر
توی ماشین از هرچی رلزرویس و بنتلیه خشگلتره،با اینکه شلوغه انگار آرامش و احساس خیلی بهتری داره
هم زمان با اسپورت و هیجان انگیز بودن
تنها بدیش اینه که چند سال باید تو صاف واسی،نکه پولش جور شد
مانی
۱۹ اسفند ۱۴۰۱یکمی ظاهر ماشین بیشتر به شاسیها شباهت داشت بهتر میشد،فقط یذره بیشتر
توی ماشین از هرچی رلزرویس و بنتلیه خشگلتره،با اینکه شلوغه انگار آرامش و احساس خیلی بهتری داره
هم زمان با اسپورت و هیجان انگیز بودن
تنها بدیش اینه که چند سال باید تو صف واسی،نکه پولش جور شد
MC20
۱۹ اسفند ۱۴۰۱پدال جان عرض خدا قوت … با احترام برام جای پرسش هست که چرا کامنت من در پاسخ به کاربر Muty هنوز تایید نشده ؟ کامنت هایی که بعد از اون در پست های دیگه نوشتم منتشر شده اما کامنتم در این پست هنوز باید در صف تایید بمونه ؟ قراره یک روز بعد تایید بشه !!!! این جوری که دیگع فایده ای نداره به نظرم …
مهردادکمال
۲۰ اسفند ۱۴۰۱برای شیطون های پولداری هست که متاهل شدن بادوجود داشتن زن و بچه هنوز میخوان ادرنالین خونشون افت نکنه…
کاربردی ترین فراری تاریخ..
آیا دو برابر اوروس ( پلتفرم مشترک با محصولات ارزان مثل توارگ) می ارزه؟ احساسات میگه بله منطق میگه خیر
راوی
۱۳ فروردین ۱۴۰۲ایرانی هایی که به طراحی و فضای کابین پورسانگ گیر میدن چرا خودشون یک خودروی ملی شاسی بلند نمیسازن
اونایی که از صبح تا شب تو صنعت بازی های کامپیوتر چشم خودشون رو کور کردن انگشتانش روی دکمه های پلی استیشن سابیده شد
اینطوریه صنعت خودروسازی ایرانی رشد نکرده