فراری کمیاب 250GTO با موتور V12 در میانه مسابقهای کلاسیک و گرانقیمت در گودوود آتش گرفت.
رویداد احیای گودوود (Goodwood revival) این هفته شاهد اتفاقی نادر بود. این رویداد خودرویی که مکانی برای عاشقان خودروهای خاص به شمار میرود، میزبان برگزاری یکی از گرانترین مسابقات چند سال اخیر بود. رویداد احیای گودوود برخلاف فستیوال سرعت همین سلسله گردهمایی، صرفا شامل خودروهای کلاسیک میشود. امسال ۱۸ دستگاه فراری 250GTO بود. یکی از این نمونهها به رنگ نقرهای و با شماره ۵۶ در میانه مسابقه آتش گرفت.
راننده سابق فرمول ۱، «کارون چاندوک»، درحال مسابقه دادن با این 250GTO بوده که موتور V12 آن آتش میگیرد و پشیمانی غیرقابل وصفی را برای این راننده رقم میزند. البته این فراری به تنهایی گل سرسبد مجلس نبود و باقی شرکتکنندگان هم آنقدر با ارزش بودند که قیمت مسابقه را نزدیک به یک میلیارد دلار رساندند. فراری 250GT SWB بههمراه نسخه «بریدوَن»، دو دستگاه فراری 250LM و… همهوهمه قیمتهای دلاری هشت رقمی داشتند.
مسئله آنجا آغاز میشود که چنین خودروهایی را به رانندگان مسابقه بدهید. همین الان هم خودروهای مسابقهای چون خودروهای فرمول ۱ بسیار گرانقیمت هستند اما موقعیت اجتماعی و نرخ بالایشان روی عملکرد رانندهها تاثیر نمیگذارد. همین مورد درباره دو راننده سابق فرمول ۱ که در این رویداد حاضر بودند نیز صدق میکند: کارون چاندوک و «امانوئل پیرو».
چاندوک با رتبه ششم مسابقه خود را آغاز کرد و در میانه راه به جایگاه سوم دست یافت. پس از آن صرفا تلاش میکرد تا موقعیت خود را حفظ کند. فراری بریدون کنترل خود را در بخشی از مسابقه از دست میدهد اما راننده موفق میشود تا خطایش را جبران کرده و به مسیر اصلی باز گردد. با گذشت تنها ۱۰ دقیقه از شروع مسابقه و زمانی که چاندوک در رتبه چهارم قرار داشت، موتور ۱۲ سیلندر V شکل فراریاش آتش گرفت.
همین مسئله باعث شد تا چرخهای عقب 250GTO قفل شوند. در ویدئوی منتشرشده از این رخداد خواهید دید که حتی یک گلوله آتشین از خودرو خارج شده و پرتاب میشود. چاندوک پیش از آنکه آتشسوزی خطرناک شود، کوپه چند ده میلیون دلاری را متوقف کرده و از آن خارج میشود. هم راننده و هم خودرو هر دو نجات پیدا کردند. احتمال دارد که این فراری دیگر در هیچ مسابقهای شرکت نکند یا کلا به یک دکوری زیبا و نهچندان خاطرهانگیز در دفتر مالکش تبدیل شود. برای آشنایی بیشتر با فستیوال گودوود مطلب «برترین گردهماییهای خودرویی جهان کدامند؟» را مطالعه کنید. نظر شما درباره این رویداد و خسارت سنگین آن چیست؟
مازیار
۲۳ شهریور ۱۴۰۲آخه مسابقه دادن با کلاسیک های چند ده میلیون دلاری یعنی چی؟
OM.01
۲۳ شهریور ۱۴۰۲(آخه مسابقه دادن با کلاسیک های چند ده میلیون دلاری یعنی چی؟)
یعنی عشق، یعنی لبخند روی لب، یعنی ماشینبازی،
یعنی لذت رانندگی
ماشین ها برای روندن ساخته شدن و لذت بردن، نه خاک خوردن در گاراژ
.
در خصوص ویدئو که دیدم باید بگم خدارا شکر راننده سالمه، هیچی مهمترین از این نیست. دوما واقعا بدون هیچ کنترل پایداری و آپشن های امروزی این ماشینارو با این سرعت برونی دل جرئت مخواد و خیلی مهارت.
مازیار
۲۳ شهریور ۱۴۰۲قطعا مالک اون فراری بعد از حادثه نه لذت داره نه لبخند روی لب
Anti Tesla
۲۳ شهریور ۱۴۰۲بیمه می کنن
مازیار
۲۳ شهریور ۱۴۰۲بیمه می کنن؟!!!
۴۰۵ نیست که با کارشناس خسارت ببندی و بعد جمع کردن ماشین یه بشکن هم بزنی چون یه چیزی تهش برات مونده. کلاسیک پنجاه میلیون دلاری هست که جایگزینی هم نداره
تلفن ساخت دست گراهام بل یا رادیو تلویزیون مشابه اون هم ممکنه برات کار کنه اما کسی ازش کار نمی کشه، شاعرانه نگریستن هم حد و حدودی داره
puriya
۲۶ شهریور ۱۴۰۲(ماشین ها برای روندن ساخته شدن و لذت بردن نه خاک خورد در گاراژ)
انقد حق گفتی مو به تنم سیخ شد
پوریا چالش
۳۱ شهریور ۱۴۰۲چجوری مردم خودمون با پژو 220تا پر میکنن
یک نفر
۲۳ شهریور ۱۴۰۲حق بود
Saeed
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ماشین که تو پارکینگ باشه چه فایده ایی داره ؟؟
R@min
۲۳ شهریور ۱۴۰۲چی از این زیباتر که یه فراری تو میدون جنگ آسیب ببینه نه گوشه گاراژ.
aryan 25
۲۳ شهریور ۱۴۰۲چرا واقعا باید با ماشین های کلکسیونی مسابقه داد ؟!
اونم ماشین های به این کمیابی
Siyavash
۲۳ شهریور ۱۴۰۲این دیگه واقعا مسخر بازی هست..بیشتر جنبه تبلیغاتی و همایشی داره..ناگفته نماند که درآمد زایی زیادی هم میشه..
مهراد
۲۳ شهریور ۱۴۰۲با اینکه فراری رو از اعماق وجودم دوست دارم ولی اگر بجای راننده بودم این کار رو قبول نمیکردم چون وظیفه بسیار سنگینیه و خیلی مسئولیت داره
حالا اینکه به خیر گذشت ولی اگر ماشین دور از جونش میسوخت خشتک یارورو پرچم میکردن
کاوه
۲۶ شهریور ۱۴۰۲عزیز جان ماشینها رو به سخت ترین حالت ممکن بیمه میکنن.اینطور نیست که ماشین اتفاقی افتاد یا حتی تصادفی شد و مقصر صد در صد هم راننده بود یقه راننده رو بگیرن و بگن خسارت بده که.ماشین مثلا ۵۰ میلیون دلاری رو میان صد میلیون دلار بیمه میکنن.شاید اگه ماشین کلا نابود میشد صاحب ماشین بیشتر خوشحال میشد تا اینکه هیچ اتفاقی براش نیفته.چون صاحب های این ماشینا بیشتر برای سرمایه گذاری میخرن اینا رو.توی مسابقه که هیچی مطمئن باش حتی حتی حتی اگه این ماشین گوشه صندوق امانات بانک هم اگه بود حق بیمه صد میلیون دلاری داشته چه برسه به الان.خلاصه اینکه این وسط جز شرکت بیمه کسی ضرر نکرده خیالت راحت
پوریا چالش
۳۱ شهریور ۱۴۰۲کی.و چرا مگه خودش مالک نیس
اشکان
۲۳ شهریور ۱۴۰۲اینو باید بدی رالف لورن که میدونه ارزش ماشین و….توی فشن شوها و نمایشگاه ها و…به نمایش میزاره! نه اینکه بره بترکونه ماشین و
mahdi-es17
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ماشین مال جاست نه برای گوشه انبار خوابیدن
Enzo Ferrari 2008
۲۳ شهریور ۱۴۰۲حیف فراری
Behnam1012
۲۳ شهریور ۱۴۰۲شک نکنین چشم خورده 🥲💔
JDM سابق
۲۳ شهریور ۱۴۰۲خبر مال چهار پنج روز پیشه…
حسین دهمرد
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اینا دیگه کهنه شدن نباید زیاد بهش فشار بیارن بزارن یه گوشه با خاطراتش حال کنن یا باهاش دور دور کنن.نه مسابقه