به تازگی یک دستگاه فراری 288GTO اوولوزیونه برای فروش آماده شده است. ایتالیاییها به دنبال حضور در مسابقات خودرویی گروه B بودند ولی این اتفاق هرگز رخ نداد هرچند خودروی موردبحث ما یادآوری میکند که فراری زمانی میخواسته در یکی از سختترین مسابقات خودرویی دهه ۸۰ میلادی حضور پیدا کند.
از 288GTO اوولوزیونه تنها ۵ دستگاه در کل دنیا وجود دارد و مدلی که مشاهده میکنید به فروش خواهد رسید. این خودرو حاصل تکامل مدل 288GTO بوده و با توجه به قوانین فیا توسعه یافته است. این محصول فراری قرار بود جهت هماهنگی با قوانین مسابقات خودرویی گروه B تولید شود؛ اما پس از وقوع برخی تصادفات سنگین شاهد لغو این مسابقات بودیم و بنابراین فراری پس از تولید تنها ۵ دستگاه از ۲۰ دستگاه موردنیاز برای حضور در مسابقات مونتاژ آن را متوقف کرد. اگرچه 288GTO اوولوزیونه هرگز فرصت خودنمایی در مسابقات را نیافت اما از معیارهای لازم برای تبدیل شدن به یک هیولای احساسبرانگیز برخوردار بود.
به گزارش پدال و به نقل از carscoops، نیروبخش این خودرو پیشرانه تیپو F114 CK است که قدرت ۶۵۰ اسب بخاری تولید میکند. خروجی این پیشرانه ۶۰ درصد بیشتر از نسخه استاندارد 288GTO بوده و وزن آن نیز تنها ۹۴۰ کیلوگرم است. این محصول خاص از فراری دارای بهترین نسبت قدرت به وزن در بین تمامی رقبای دوران خود بود و میتوانست به سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.
اگرچه با یک خودروی احساسبرانگیز از نظر پرفورمنس طرف هستیم اما بدنه آن که توسط پینین فارینا طراحی و از کولار و فایبرگلاس ساخته شد زیبایی چندانی ندارد و به نظر میرسد اولویت طراحان در آن عملکرد بوده نه زیبایی؛ اما زمانی که آن را کنار F40 پارک کنید سریعاً متوجه اهداف طراحان خواهید شد. 288GTO اوولوزیونه اگرچه با F40 تفاوتهای زیادی دارند اما یک بستر آزمایش مهم برای توسعه این خودرو شد. خودروی موردبحث ما که با شماره شاسی ۷۹۸۸۸ تولید شده چهارمین دستگاه از پنج نمونه تولیدی است و اولین بار توسط ژان بلاتون خریداری شد، فردی ثروتمند و اهل بلژیک که راننده خودروهای مسابقهای نیز بوده است. او ۱۵ بار در مسابقات لمان دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی شرکت کرد و برخی از خاصترین محصولات تاریخ فراری یعنی ۲۵۰ تستا روسا، ۲۵۰ LM، ۲۵۰ GTO و ۳۳۰ P4 را راند.
او یکی از علاقهمندان به خودروهای فراری بوده ولی این 288GTO اوولوزیونه از زمان خریداری توسط بلاتون تاکنون چندین بار دستبهدست شده که یکی از شاخصترین خریداران آن لارنس استرول بوده است. این خودرو هماکنون توسط فردی در آلمان به فروش میرسد و طی یک فرایند گسترده بهبود یافته و مواردی همچون دامپرها، کالیپرهای ترمز، واترپمپ و توربوها اورهال شدهاند. همچنین این خودرو از لاستیکهای جدید و گیربکس فابریک تعمیر شده سود میبرد. این خودرو که توسط انزو فراری تأییدیه را دریافت کرد یک نیروگاه تمامعیار برای تردد قانونی در جادهها محسوب میشود و بخشی مهم از تاریخ فراری به شمار میرود. 288GTO اوولوزیونه خودرویی بسیار کمیاب است و قطعاً ارزش مبلغ بالایش را خواهد داشت.
۹۱۱
۵ مهر ۱۴۰۱ولی هرچی باشه بازم فراری هست حرمت داره
aryan 25
۵ مهر ۱۴۰۱از فراری بعیده واقعا همچین ظاهر زشتی
ماکسیمیلیان
۵ مهر ۱۴۰۱به انسانی خواب آلود شباهت دارد.
miladzm
۵ مهر ۱۴۰۱انگار یه اسباب بازی پلاستیکیه از توی لپ لپ در آوردی !
چیه بابا جمع کنید این صنایع عروسک سازی دستی رو
تولید محدود
انحصار
فلان بیسار
خودروساز به فورد و جی ام و کرایسلر و بنز و بی ام و آئودی و پورشه و .. میگن که ماشین میسازن نه اسباب بازی گوجه ای . محصولی رو تولید میکنن که همه مردم میتونن بخرن و کارشون راه بیفته . حال آدم از این اجق وجق بازی ها به هم میخوره .
الحق که آلمانی ها و آمریکایی ها پدران صنعت خودرو هستند .
فريد
۵ مهر ۱۴۰۱اگه میتونی بنز و بی ام و و ائودی بخری که خدایی دمت گرم. واسه ما بدبخت بیچاره ها واسه این فراری و اینا بهتره چون در هر صورت هیچکدوم رو نمیتونیم بخریم پس بهترینشو انتخاب میکنیم 😂
miladzm
۵ مهر ۱۴۰۱داداش توی ایران رو نمیگم . بله شما با 50 40 هزار دلار توی امریکا میتونی چلجر هلکت کار کرده بخری بدون هیچ اجق وجق راحت بتازونی . خودروساز به امثال داج و … میگن این سوسولی ها صنایع دستی هستن نه خودروساز . با 70 تا راحت میتونی ام 3 بخری . خودروساز به اینا میگن که ادرنالین رو به همه مردم هدیه میدن نه این اسباب بازی ها . یا مثلا فورد موستانگ جی تی پرمیوم و با هر اپشن به 50 تا میرسه از عهده اکثر ادم ها هم بر میاد کیف هم میکنن . مرز عروسک سازی صنایع دستی و خودروساز رو باید جدا کرد .
Ferrari
۵ مهر ۱۴۰۱نظر شما مثل این هستش که یکی بگه الماس به چه درد میخوره طلای ۱۸ عیار بهتره در دسترس همه هست. در این حد بول شت
قبل نظر دادن خواهشاً یکم فکر کنید
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۶ مهر ۱۴۰۱این که توی لپ لپ بوده رو به همه خودرو هایی که گفتی ترجیح میدم
سهیل
۵ مهر ۱۴۰۱همین هم با اصالت تر از هر لامبورگونی هست
Reza Waffen SS
۵ مهر ۱۴۰۱تورو خدا شروع نکنید
محمد
۵ مهر ۱۴۰۱حالا هر وقت خواستن بهت لامبورگینی بدن بگو این بی اصالته نمی خوام. البته بعید می دونم تا آخر عمرت حتی بتونی از نزدیک ببینی داشتنش که بماند
seyedjavad.mercedesbenz
۵ مهر ۱۴۰۱حتی فراری هم میتونه زشت باشه
NAVID۰۰۹۸
۵ مهر ۱۴۰۱زشت !!!
واقعاً به این فراری میگویند ، زششششت !
بهتره بگیم یه فراری متفاوت !
بسیار هم جالبه برای فراریای که بسیار ساختارشکن و خاص خودرو طراحی میکنه و کسی فکر نمیکرد فراری یه چراغ گرد ساده اینچنینی را وارد پیچیدگیهای طراحی خودش کند که بسیار هم جالب از آب در آمده !
Amin
۵ مهر ۱۴۰۱بهتره نیست از زیبایی های فنی این ماشین مثل قدرت 650 اسب بخاری از 2.8 لیتر در دهه ی 80 بگیم …..یا فناوری متریال و وزن زیر 1 تن و تاپ اسپید 370 کیلومتر بر ساعت….چند تا شرکت میتونن در حال حاضر خودرویی این شکلی بسازن …..از دهه ی 80 بودنش هم که بگزریم
این ماشین مسابقه ای هست و زیبایی براش معنی نداره
datsun
۵ مهر ۱۴۰۱فنی رو ببین انصافا همچینم زشت نیست برا دهه هشتاد هیولای بوده
Mad.z.Max
۵ مهر ۱۴۰۱دقیقا، حرف نداره این ماشین! من فن فراری نیستم، ولی اینو دیدم برگام ریخت، رالی گروپ بی یکی از خشن ترین و دیوانه وار ترین مسابقات موتور اسپورت دنیا بوده. همین الان ویدیوهاشو ببینی دهنت باز میمونه! تصور اینکه فراری هم توش فعالیت میخواسته کنه هیجان انگیزه 😎
ز.، ز….،آ….
مشتاقی
۵ مهر ۱۴۰۱چقدر زشت!
آبروی فراری رو برده
Royal Driver UK 70
۵ مهر ۱۴۰۱از نظرم بعد این همه سال جذاب شده، اینکه فراری هست، اینکه ۵ دستگاه بودنش، اینکه پرفورمنس وحشی داشته برا اونموقع، اینه که جذابه ، اسب سرکش کلاسیک
جناب ایکس
۵ مهر ۱۴۰۱شرکتی که زشتش این باشه وای به حال قشنگاش❤️🩸
یک کاربر
۵ مهر ۱۴۰۱از فراری بعیده
۹۱۱
۵ مهر ۱۴۰۱من که بهش نمیگم فراری
محمد
۵ مهر ۱۴۰۱عند ماشین کلکسیونی هست. تعداد بشدت محدود، شکست در تولید و اولین و آخرین ماشین یک سبک خاص با طراحی پنین فارینا.
شاهین
۵ مهر ۱۴۰۱جدا از مشخصات فنی خوبش
قیافش شبیه جیمز می
mostang
۶ مهر ۱۴۰۱شبیه یه آدم خوابالو که به زور از خواب بیدارش کردن 😂😂(نظر شخصی)
Mf1
۶ مهر ۱۴۰۱نمیدونم زشتی در چه میبینند طراحیش عالی نیست ولی خوبه
mostang
۶ مهر ۱۴۰۱زشت نیست ولی زیبای زیبا نیست
aliHOZA
۸ مهر ۱۴۰۱نیمرخش که قشنگه.
بعضی از خوانندگان پدال نوبر هستن. افکارشون تحت تاثیر تیتر است و دقیقا تیتر رو تو کامنت تکرار میکنن. اگه تیتر این مطلب واژه زشتترین رو نداشت الان اونا از قدرت و خاص بودن و شاید زیبایی این ماشین حرف میزدن. اگه نوشته بود قرمزترین فراری تاریخ الان اونا داشتن از رنگ خوشرنگ قرمزش حرف میزدن!!! حالا که تیتر نوشته زشتترین اینا کامنت میذارن: واقعا زشته، از فراری بعیده، آبروی فراری رو برده، چقدر زشته، و…
…عجب…