کسانی که فِراریهای کمیاب و بعضاً نادر را جمعآوری میکنند از گوشت و خون دیگری هستند. در دنیای آنها یک خودروی ۱۰ میلیون دلاری متوسط محسوب شده و صحبت از ارقام بیش از ۳۰ میلیون دلار نیز کاملاً طبیعی است. براساس منابع غیر رسمی، مدل ۲۵۰ GTO فِراری بیش از هر چهارچرخ دیگری که از اسطبل مارانللو بیرون آمده، هدف ثروتمندان خاصی است که خودرو را یک سرمایهگذاری، خودنمایی و مهمتر از همه نمادی از تموّلشان میدانند. البته برای دستیابی به آن نیز باید از هفت خان رستم عبور کرده (چون بهندرت دست به دست خریدوفروش میشوند) و خود را برای پرداخت شاید ۵۰ میلیون دلار (حتی بیشتر) آماده کنند.
بگذریم، بحث ما الان چیز دیگری است. به تازگی یک دستگاه از نایابترین و خواستنیترین مدلهای کلاسیک فِراری قصد رفتن به حراجی را دارد و قطع بر یقین مبلغ هنگفتی از حساب کسانی که در دستیابی به ۲۵۰ GTO ناکام مانده ماندهاند، کسر خواهد کرد. ۳۳۰ LMB! که از نظر بسیاری از هواخواهان و کلاسیکبازها ادامهی راه ۲۵۰ افسانهای است. پیشرانهی ۴ لیتری V12 آن که ۳۹۰ اسب بخار را به چرخهای عقب میفرستد، پلهی بعدیِ نمونه اولیه ۳ لیتری V12 مورد استفاده در ۲۵۰ GTO بهشمار میرود. اما یک تفاوت جدی بین ایندو وجود دارد: GTO از استخوانبندی اقتباسی از ۲۵۰ GT SWB بهره میبرد، اما پیکربندی LMB اسپورت و مشابه ۲۵۰ GT Lusso (که لوکستر از بقیه بود) است.
متأسفانه این الماس نایاب به دلیل عدم علاقه تیمها و مسئولان مسابقات وقت به مدلهای پیشرانه جلو، تجربه چندانی در رویدادهای رقابتی و مسابقهای ندارد. یکی از معدود مقامهایش، پنجمیِ لِمانز سال ۱۹۶۳ بوده و بجز آن و چند مورد مشابه دیگر، ادعای خاصی نداشته و بیشتر بهعنوان یک چیز عجیبغریب و شگفتانگیز در دلها ماندگار شده است.
نمونهای که در تصویر میبینید اولین دستگاه است که به نمایش عموم درمیآید. دلالی که بر قرارداد فروش آن مسلط است به واقعه تاریخی خاصی که به موتور اسپورت مربوط باشد اشاره نمیکند، اما بر این نکته تأکید دارد که در رویدادهای بسیاری حضوریافته و رانندگان معروفی چون دِرک بِل (Derek Bell) و تام کریستِنسن (Tom Kristensen) پشت فرمانش بودهاند.
بااینهمه LMB جایگزین خوبی برای GTO نیست! چون علیرغم شجرهنامه و پیشینه نسبتاً مشابه با آن، تنها به تعداد ۴ دستگاه ساخته شده و نسبت به ۳۹ دستگاه تولیدشده از GTO، بسیار خاصتر و نادرتر است.
شرکت بیمه هاگِرتی (Hagerty) با احتساب همین ویژگی منحصربهفرد بهای آنرا حدود ۳۲ میلیون دلار تخمین میزند. درنتیجه کسانی که قصد مالکیت آن را دارند باید گوش به زنگ مانده و هفته خودروی مونتِری (Monterey’s Car Week) اواخر تابستان سال جاری را از دست ندهند.
احسان آرسنالی
۲۶ تیر ۱۳۹۵برم با پرشیام تاق بزنمش.
سری چی بگیرم ازش ؟
عام پوری
۲۶ تیر ۱۳۹۵فراری شرکت خوبیه ولی همیشه تو مسابقه فرمول 1 جلوی تیم مرسدس بنز کم میاره :(
مجید.بهترین یا هیچ...
۲۶ تیر ۱۳۹۵این دیگه ازون حرفا بود … میدونی فرمول یک چیه اصلا؟؟ میدونی پرافتخار ترین تیمش کدومه؟؟
mohammad
۲۶ تیر ۱۳۹۵شما سنت قد نمیده.احتمالا فقط مسابقات یکی دو سال اخیرو دیدی!
بنتلی
۲۶ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز فراری سابقه درخشانی داره ،جدیدا دچار مشکلات فنی شده ک ب گفته خودش درحال رفعه و دوباره پر فدرت ب رقابت برمیگرده
king 918
۲۶ تیر ۱۳۹۵با احترام به فراری ولی من که از این الماس نایاب خوشم نیومد …….
شبیه فورده یکم ……
PAGERRARI
۲۶ تیر ۱۳۹۵اینه پرستیژ ناب فراری
قیمت یه فراری فقط ممکنه این قدر باشه/
شما برو باشتاب و اعداد ارقام پورشه حال کن اینجام پیدات نشه
moein
۲۶ تیر ۱۳۹۵قاعدتا هر کسی هم نباید ارزش این ماشین رو درک کنه
چون واقعا درک ارزش این ماشین واسه خیلی ها سنگینه
مجید.بهترین یا هیچ...
۲۶ تیر ۱۳۹۵این ماشین به خودی خود ارزش چندانی نداره. نمیگم بی ارزشه. اصلا. بلکه در حد 70 میلیارد تومن نیست. اگر این ماشین تولید محدود نبود قیمتش به 500 هزار دلار هم نمیرسید.
حرف هایی مثل این که ارزش این ماشین رو هر کسی نمیفهمه یا این یه چیز دیگس اگه ریشه یابی بشن عمدتا توسط سازندگان این خودروها برای بازارگرمی زده شدن و یک عده هم وسیله ی دست این افراد میشن و این حرف ها رو تکرار و پخش میکنن و فکر میکنن چیزی در مورد فراری فهمیدن که بقیه از فهمش عاجزن و خیلی هم افتخار میکنن. الان واقعا این ماشین چه برتری به یک 911 مدل 1963 داره. اصالت 911 و پورشه که اگه از فراری بیشتر نباشه کمتر نیست. 911 هزاران برابر این ماشین افتخارات و پیروزی داره. متاسفانه فراری تبدیل به یک برند شده که با همین بازارگرمی ها عینک و شلوار و کلاه و حتی روسری هاشو که من دیدم 10 برابر قیمت عادی میفروشه. ارزش این ماشین به انحصاری بودنشه. چیزی داشته باشی که هر کسی نداره تا قدرتتو به رخ بقیه بکشی. در دنیای امروز و با این هجوم رسانه ها جلوه گری این صنایع خاص خیلی بیشتر حس میشه.
king 918
۲۶ تیر ۱۳۹۵باور کن تمام چیز هایی که میخواستم بنویسم رو گفتی دمت گرم …..
ماسل
۲۶ تیر ۱۳۹۵;توضیحات کامل بود دیگه حرفی نیست
مجید.بهترین یا هیچ...
۲۶ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز اگه شما ارزش این ماشینو درک کردین و فهمش برای شما سنگین نیست میشه برای ما هم توضیح بدین؟ البته خواهشا نگین این یک فراریه که میشه همون مسئله ی برندینگ که گفتم. یا بگین چرا قیمت این ماشین صدها برابر یک 911 مدل 1965 هست؟؟
فقط و فقط بحث نایاب بودن مطرحه. همون کاری که با بعضی تابلو های نقاشی میشه. صد بار بهش نگاه میکنی نمیفهمی سر و تهش کجاست ولی قیمت میخوره نیم میلیون دلار.
احمد باقری
۲۶ تیر ۱۳۹۵در زمان خودش، ماشین خیلی خوبی بود.
moein
۲۶ تیر ۱۳۹۵اگر من ارزش فراری رو درک نکرده باشم اما جنابعالی ظاهرا ارزشهای پورشه رو خیلی درک کردی که اینطوری میگی
پسر خوب اینو کل دنیا و همون رییس پورشه هم میدونه که فراری چیزی فراتر از یه ماشینه
پورشه تو خواب هم نمیتونه تو بحث کلکسیون بودن ماشینهاش به گرد پای فراری برسه
بهتره با واقعیت کنار بیای دوست عزیز
فراری بهترینه و بهترین میمونه
مجید.بهترین یا هیچ...
۲۷ تیر ۱۳۹۵فراری فراتر از یک ماشینه یعنی چی؟ باز دوباره گفتی “فراری”.
من یک بار عینک آفتابی شرکت فراری که دوستم از خارج آورده بود رو با دستگاه پلاریمتر تست کردم. قیمتش 200 برابر یک عینک joycee بود. اما به هیچ وجه توان اون عینک رو نداشت. در حالی که من انتظار داشتم بالاترین کیفیت متعلق به عینک فراری باشه و از قبل خودم رو آماده کرده بودم که بگم wow عینک که میگن یعنی این… کیفیت یعنی فراری…. ولی بعدش همچین ضایع شدم که فکرش رو هم نمیکردم. بعد فهمیدم تنها تفاوت این عینک 5 میلیون تومنی با یک عینک 500 هزارتومنی فقط همون لوگوی فراری هست. بعدا عینک پورشه و ری بن رو هم تست کردیم. اختلافشون با برند های گمنام اصلا اونقدر نبود که من انتظار داشتم. حتی نصفش هم نبود.
اینقدر خودمون رو اسیر تبلیغات نکنیم. شاید فراری خیلی عالی باشه ولی اسمش هزار برابر خودش بزرگه. همیشه با دید تعریف و تمجید نگاه نکنیم. بی طرف به قاضی بریم. پیش داوری خیلی بده.
من به پورشه علاقه ی خیلی خاصی ندارم. همونطور که میبینی بنز خیلی بیشتر به دلم میشینه. اگه 911 رو مثال زدم فقط بحث قدمت بود. هر مثالی بزنی یه عده هستن که گیر بدن.
ferrari
۲۷ تیر ۱۳۹۵خب عزیز من لابد انقدر خوب هست که برند شده دیگه. شما خودتونو مثال بزنید تا پورشه یه موتور میسازه بیخود به به چه چه میزنید. لطفا برید یه سر به مطالبی که در مورد المانی ها هستش بزنید متوجه میشید. فراری در طول تاریخش همیشه بهترینه و این چیزیه که به عیار این برند اضافه کرده. همینطوری مفتی بدست نیومده
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۶ مرداد ۱۳۹۵باشه
Rouzbeh
۲۷ تیر ۱۳۹۵دقیقا . فقط یه فراریه که میتونه انقدر خاص باشه
وایییی
۲۷ تیر ۱۳۹۵به زودی قیمت یه پراید میلیون ها دلار میشه اونم به عنوان یک قاتل . تو تاریخ میگن این ماشین تقریبا داشت نسل کشی میکرد بعدشم چنتا کلکسیون دار حاضر هستن براش میلیون ها دلار بدن ولی باید بدونیم به چه دلیلی حاضرن پول بدن . خاص بودن با خوب بودن خیلی فرق داره خیلییییی
moein
۲۷ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز مشکل شما اینه که با عظمت برند فراری نمیتونی کنار بیایی و اینو قبول کنی که هم اسم فراری و هم تکنولوژِی خودروهاش رو یه تریلی نمیتونه بکشه
اگر مبنا بر برند بودن باشه,مثلا ,پس تمام گوشی های موبایل پورشه دیزاین هم سر سوزن ارزش نداره,چون فقط اسم داره
بحث سر این چیزها نیست
بحث سر اینه که فراری چه خودش و چه اسمش و چه محصولاتش قابل قیاس با هیچکدوم از هم دسته های خودش نیست
کما اینکه خوشحال میشم گرون ترین پورشه ای که تا حالا تو حراجی ها فروخته شده رو نشونم بدید :)
mojtabaaston
۳ مهر ۱۳۹۵من که چند تا ازش میخوام . شما چند تا؟چه خبره 32 میلیون دلار؟؟؟؟با این پول میشه یه کلکسون از بهترین ماشین های جهان راه انداخت.اونی که این رو میخره یا باید پول و درامدش حساب و کتاب نداشته باشه. یا باید خر باشه.
MEHDI8.1.2.0
۲۳ دی ۱۳۹۹فراری سوپر لوکس سوپر اسپرت هاست
MEHDI8.1.2.0
۲۳ دی ۱۳۹۹چقدر ابهت داخل این بدنه هست
MEHDI8.1.2.0
۲۳ دی ۱۳۹۹به زیبایی تو خودرویی ندیدم