“هرکسی آرزوی راندن یک فِراری را داشته باشد”. این رویایی بود که اِنزو فِراری فقید از دوران کودکی در سر میپروراند و برایش سالها جنگید. نتیجه تمامی تلاشها و خوندل خوردنهای وی، اکنون به امپراطوری بزرگی تبدیل شده که همگان واقعاً “آرزو دارند یک بار هم که شده با خودروهایش رانندگی کنند!”. این دولت کبیر نهتنها با محصولات استاندارد خود قلبها را تسخیر و چشمها را مبهوت میکند، بلکه در شرایط خاص، برای افراد خاص، اسبهایی تربیت میکند که نسخه دومی در هیچ کجای دنیا ندارند. دستیابی به این مدلهای بهاصطلاح one-off شرایط معینی را میطلبد که قطعاً عدهی کمی واجد آن هستند. در ذیل نگاهی به ۵ شرط کلی میاندازیم که احتمالاً شروط سختتر و سریتری را در دل خود دارند. با پدال همراه باشید.
از مالکان و هواداران شدید فِراری باشید
پروژههای one-off اینگونه نیستند که دعوتنامهاش به دستتان برسد یا آن را بخرید؛ همچین اتفاقی هرگز نمیافتد. درواقع فِراری گزینههای مناسب را طی همایشهایی مثل فستیوالهای سرعت یا گردهماییهای خودش شناسایی کرده و اطمینان حاصل میکند که فرد مورد نظر از عشاق واقعی است.
اِنریکو گالیِرا (Enrico Galliera)، مدیر تجاری کمپانی دراینباره میگوید:
این راه درواقع چند سال پیش، زمانی که یک کلکسیونر ژاپنی فِراری بنام جانیچیرو هیراماتسو (Junichiro Hiramatsu) درخواست یک نسخه خاص را داشت، شروع شد. نتیجه کار مدل SP1 بود که بر پایه F430 شکل گرفت. بازخوردهای مثبت نیز موجب شدند که کمپانی برای ادامه دادن این راه مصمم شود.
وقت زیادی بگذارید!
ساختن فِراری منحصربهفرد خودتان ممکن است ۱۸ الی ۲۴ ماه طول بکشد. چندین جلسه با مهندسان و طراحان در مارانللو خواهید داشت. به قول گالیِرا:
همهچیز بستگی به این دارد که چقدر میخواهید خاص باشید. اگر پیدرپی تغییر دیدگاه بدهید قطعاً پروسه طولانیتر خواهد بود. جلسات زیادی با حضور شخص خریدار و تیم فنی و طراحی برگزار میشود، تا وقتی که تمامی ایدهها، سلایق ظاهری و باطنی، مدل الهامبخش (که خودرو براساس آن شکل میگیرد)، شاسی مورد استفاده، پیشرانه و دیگر نکات مدنظر وی توسط مجموعه تیم دریافت شود.
انتظارات بیجا نداشته باشید!
اجزای مکانیکی اصلی همچون پیشرانه و شاسی استاندارد باقی مانده و تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهند کرد. همچنین، انتظارات عجیب و غریب مثل رنگ بدنه صورتی، ظاهری خشن و مسابقهای برای GTC4 Lusso و هرچیز دیگر که برازنده نام و نشان فِراری نباشد، هرچقدر هم که مالک بابت آن بپردازد، پاسخشان نه خواهد بود. پس دور موارد اینچنینی را خط قرمز بکشید.
از بین پروژههای one-off سالیانه حداکثر ۳ خودرو ساخته میشود. گالیِرا میگوید: در عین حال که میخواهیم تولیدات بهشدت محدود باشند، سعی میکنیم تمامی سفارشها را پوشش دهیم؛ گرچه کار غیرممکنی است! همین حالا هم فروشمان تا سال ۲۰۲۱ تکمیل شده و صفی طولانی از مشتریان همچنان منتظر ماندهاند.
قیمت نهایی نیز بسته به این دارد که چه شاسیای انتخاب بکنید و دقیقاً چه پروژهای بخواهید، اما معمولاً حدود ۳ میلیون یورو است.
صاحب مارانللو دوست دارد اسبهای نایابش هم در خیابان و جاده رانده شوند و مالکان را به اوج لذت برسانند. ترجیح میدهد خودروهایش، چه مدلهای معمول و چه نوادر، بجای کلکسیون شخصی یا موزه، در خیابان و در دل زندگی باشند. البته این تنها یک پیشنهاد است. در نهایت مالک تصمیم میگیرد که کره جوان بیشتر تحت حفاظت خصوصی بماند یا حتی در گردهماییهایی مثل فستیوال سرعت نیز شرکت کند. کسی وی را مجبور به کاری نخواهد کرد، تنها از او میخواهند که نازپروردهاش را براند و لذت ببرد.
Rouzbeh
۱۳ شهریور ۱۳۹۵به این میگن یه کمپانی خاص . فراری واقعا اسطورس.
Pagerrari LaZonda
۱۳ شهریور ۱۳۹۵من یه fxx k میخوام با ترکیب رنگ افیشیال قرمز و البته باله عقبی کامل. نه این که دوتکه جدا و خیلی کوچیک باشه.
یه کم پشتش رو هم بیشتر به لافرراری نزدیک میکنم.
یه تغییراتی هم روش انجام میدم که بشه تو خیابون هم آوردش،مثلا پنجره های خیابونی .
البته کابین رو هم باید تغییر اساسی داد.
فقط ای کاش میشد علاوه بر 12سیلندر6/2 834اسبیش از چنتا موتور الکتریکی استفاده کرد???
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
شایدم لافرراری با کدرنگ افیشیالfxx k و هواکش جلویی fxx k گرفتم.??
محسن
۱۴ شهریور ۱۳۹۵داداش امر دیگه ای ندارین؟ :)
ارش
۱۳ شهریور ۱۳۹۵من همه شرایطشو دارم??
king 918
۱۳ شهریور ۱۳۹۵fxx k میخوای !!!!!!!!!
چقدر سطح ارزو بچه های پدال بالاست
عزیزم حداقل میگفتی 458 اسپیشیال اخه اونی که شما میخوای دیدنش تو خیابون برای هم وطنان خودشون هم شکار لحظه هاست ………
نوید جهرمی
۱۴ شهریور ۱۳۹۵منم شرایطشو دارم. فقط پولشو ندارم.
فک کنم به همون پوستر و ماکتش باید دل خوش کنم.
ASTON MARTIN
۱۳ شهریور ۱۳۹۵قیمتش خیلی بالاست چه خبره سه میلیون
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ شهریور ۱۳۹۵ایول به برنامه ریزی مهندسی که دارن
« مجید . فقط ماشین آلمانی . فقط پورش »
۱۳ شهریور ۱۳۹۵شورشو در آوردن دیگه.
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ شهریور ۱۳۹۵شما معلوم و واضح که از فراری خوشد نمیاد
« مجید . فقط ماشین آلمانی . فقط پورش »
۱۳ شهریور ۱۳۹۵برای اولین بار عجولانه نظر دادم.
به آخر متن که رسیدم از کارشون خوشم اومد.
یک نگاه سرسری کردم و بیشتر عناوین bold رو خوندم. اشتباه شد.
الان که متن اصلی رو کامل میخونم از فراری خیلی خوشم اومد.
پیشاپیش از روح انزو فراری طلب پوزش میکنم !! و به فراری ادای احترام میکنم.
خودمم به خودم دیسلایک میدم !!
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ شهریور ۱۳۹۵افرین مجید جان
دوچرخه سوار
۱۳ شهریور ۱۳۹۵اگه من باشم یه فراری کالیفرنیا T می خرم واسه استفاده روز مره با خانواده .
Archi KHAN
۱۴ شهریور ۱۳۹۵ایوول
منم عاشقشم …
Saied
۱۳ شهریور ۱۳۹۵پول زیاد هم واسه خودش سخته. باید مدل ماشینتم خودت طراحی کنی ??
فراری یعنی خاص .
مهدی
۱۳ شهریور ۱۳۹۵تو دنیای سوپراسپرتها فراری حکم گادفادر رو داره
GOD BLESS AMERICA
۲۹ شهریور ۱۳۹۵فراری قبل از اینکه کمپانی هیولا سازی باشه یه مافیای قدرتمند مسن در مسابقات فرمولا وانه
و با پولهایی که از فرمولا وان و مجموعه صنعتی فیات کرایسلر چپاول میکنه و با ارقام نجومی که فراری در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری میکنه همیشه بازیگر شماره یک باقی خواهد ماند.
اما پروژه one-off فراری رو باید تلاشی تحسین برانگیز در طراحی و ساخت خودروهای سفارشی دانست.
عیسی
۱۳ شهریور ۱۳۹۵رنگ صورتی رو خوب اومد…
Ascadilac
۱۳ شهریور ۱۳۹۵لا فراری که نه نهایت ارزوی من یه۴۵۸ هست بینظیری فراری
بهنام
۱۳ شهریور ۱۳۹۵عالی بود
یه حسی به این فراری ها داشتم انگار زنده بودن و یه عشق و شور خاصی تو عمق وجودشان موج میزد
ببخشد خیلی اسحاسی شدم ?
ارمان
۱۳ شهریور ۱۳۹۵جالبه در گوشه ای از دنیا باید یاد بگیری چجوری فراری دار بشی اینجا منطقه ازاد موتور بالای ۲.۵ لیتر نمیاد
خدایا ایا راهی بهتر برای تحقیر ما نیافتی؟ ??
Archi KHAN
۱۴ شهریور ۱۳۹۵همین شرایطخاص و اساسی برای داشتن یک فِراری بوده که گفتن :
” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “
سعید
۱۴ شهریور ۱۳۹۵دوستان زیاد جوگیر نشین لیست تا ۲۰۲۱ پره!!!
آرش
۱۴ شهریور ۱۳۹۵رمز سامسونت قدیمی من 458 بود. منم یه 458 معمولی کاملا بسمه، قرمز باشه لطفا.
احمد باقری
۱۴ شهریور ۱۳۹۵بسیار خاص و عالی.
ferrari
۱۴ شهریور ۱۳۹۵وقتی داشتم متنو میخوندم اشک تو چشمام جمع شد. فقط فراری
mohsen
۱۴ شهریور ۱۳۹۵یه 488 داشته باشی قرمز اسپایدر صبح پاشی نگاش کنی روشنش کنی یه گاز بدی بعد با دوچرخه بری سر کارت تا شب که بیای ببریش بیرون باهاش حال کنی!
ای خدا واقعا چیز زیادیه؟ نه زیاده اخه؟ باشه واسه خاطر تو به M4 راضیم
adel
۱۴ شهریور ۱۳۹۵واسه اکثر ما ایرانی ها این یک رویاست متاسفانه
کاش ما هم می تونسیتم حتی یک نسخه معمولی از فراری رو می داشتیم
خوشبحال صاحبانش…
mojtabaaston
۳ مهر ۱۳۹۵اولین شرطش اینه که تو ایران زندگی نکنی.
چون با این قوانین چرت و پرتی که تو کشور هست اگه صاحب ده نسخه خاص از فراری هم که که باشی باید ماشینت بمونه تو گمرک