در یک تقابل کلاسیک بین سوپرکارهای توربوشارژ و تنفس طبیعی، کدامیک دست برتر را دارد؟ این سؤالی است که کارواو در درگ جدید خود بین مکلارن 600LT و فراری ۸۱۲ سوپرفست قصد دارد به آن پاسخ دهد. هردو خودرو اروپایی هستند و هردو با وجود سن نسبتاً زیاد، خودروهای فوقالعاده قدرتمندی هستند. در نگاه اول به نظر میرسد که ۸۱۲ با پیشرانهٔ V12 عظیم خود برتری بزرگی داشته باشد اما عوامل دیگری هم وجود دارند که میتوانند کمبود قدرت مکلارن را جبران کنند. پس بیایید در ابتدا نگاهی به اعداد و ارقام داشته باشیم.
مکلارن 600LT از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه با لانچ کنترل به چرخهای عقب تحویل داده میشوند. از سوی دیگر، فراری ۸۱۲ سوپرفست زیر کاپوت کشیدهٔ خود یک نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی دارد که ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مثل مکلارن، در اینجا هم یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه تمام نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند.
هرچند ۸۱۲ برتری آشکاری در قدرت دارد اما مکلارن در وزن از برتری قابلتوجهی برخوردار است. 600LT تنها ۱۳۵۶ کیلوگرم وزن دارد که خیلی از فراری ۱۸۰۰ کیلوگرمی سبکتر است. این موضوع میتواند تأثیر بزرگی روی نتیجهٔ درگ داشته باشد. خب فکر میکنید مکلارن با این برتری در وزن میتواند فراری V12 قدرتمند را مغلوب کند؟ ویدئوی زیر را تماشا کنید تا به پاسخ این سؤال برسید.
مشخصات فنی
مکلارن 600LT | فراری ۸۱۲ سوپرفست | |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۰ نیوتن متر | ۷۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۳۶۵ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۴۵ هزار دلار | ۳۳۸ هزار دلار |
فريد
۱۵ فروردین ۱۴۰۱شتاب ثانویه فراری خیلی بهتره
احمدرضا
۱۵ فروردین ۱۴۰۱با اینکه طرفدار مک لارنم اما بین این دوتا انتخابم اون وی ۱۲ بدون توربو شارژه
ولی مک لارن عالی کار کرد تازه این جز مک لارن های قوی نبود
Raptor
۱۵ فروردین ۱۴۰۱اینم قوی ترین فراری نبود،حداقل ۲ مدل فراری سریعترش هست
BMW/M-POWER
۱۵ فروردین ۱۴۰۱m5cs جفت اینارو پاره میکنه
سلطان فقط بی ام و
سلطان انجین سازی
Amir Ferrari
۲۳ فروردین ۱۴۰۱خیلی از موتور های فراری هم این m5cs رو پاره می کنه مثل SF90 استراداله ۱۰۰۰ اسبی
شتاب اولیه ۲.۳
خب دیگه چی حالا
محمد امین
۱۵ فروردین ۱۴۰۱دو تا ماشین متفاوت که شباهت های زیادی هم دارن
این دو ماشین حدودا با فاصله ی یک سال نسبت به هم ساخته شدن و فاصلهی زمانی چشمگیری از نظر ساخت با هم دیگه ندارن
مکلارن یه سوپر کار موتور وسط سبکوزن هست ، فراری یه سوپر جی تی موتور جلو و هردو گیربکس ۷ سرعته ی دو کلاچه دارن و لانچ کنترل
فراری ۲۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری داره نسبت به مکلارن ، اما 600lt حدودا ۵۰۰ کیلوگرم سبک تر هست که اختلاف وزن بسیار بزرگی محسوب میشه ، درکل نسبت قدرت به وزن برای مکلارن بیشتر هست
لانچ کنترل مکلارن مثل همیشه عالیههه ، فقط درک نمیکنم چه طور با فراری ۸۱۲ تایم ۱۱.۱ میزنن …😑 به نظرم درگ اصلی همون درگ دوم بود که هردو ماشین سریع ترین تایمخوشون رو زدن و ۸۱۲ برد …به هر حال توی درگ نزدیک هستن
۸۱۲ یکی از سریع ترین خودرو های تولیدی تاریخ در رولینگ هست و سرعت گیربکس فوقالعاده زیادی داره، مثلا توی کانال auto top nl بین تمام خودرو های تست شدنشون، ۸۱۲ سریع ترین خودرو در رولینگ ۱۰۰ تا ۲۰۰ بود …
به نظرم اشتباه ی در ترمز گرفتن رخ داد ، دقیقا مثل همون کاری که مت با ۸۱۲ کرد توی درگ قبل و ترمز هاش خوب نگرفتن … اینجا هم تقریبا همچنین اتفاقی برای مکلارن افتاد ، در بد ترین شرایط میبایست کنار هم وایمیستادن، چون فراری ۵۰۰ کیلوگرم سنگین تره و قاعدتا باید دیر تر متوقف بشه
.. ولی خب چه میشه گفت ، شاید هم ترمز های 600lt عملکرد خوبی ندارن که احتمال کمی داره
Amoo HamiD
۱۵ فروردین ۱۴۰۱سلام آقا امین …
در تائید حرف هاتون باید عرض کنم درمورد ترمز گیری مک لارن … توی سایت فستست لپ نوشته شده مک لارن از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا صفر ، توی 29 متر متوقف میشه و فراری توی 31 متر …
اما در توقف از سرعت 60 مایل بر ساعت هر دو در 30 متر متوقف میشن (یکم اطلاعاتش یه طوریه ولی خب همینه دیگه به قول خودتون در بدترین حالت کنار هم متوقف میشن ، و در ضمن ترمز های یه ماشین پیست محور باید بهتر از یه نمونه عادی باشه!!!)
پایین تر گفتم این دو اختلاف قیمت 100 هزار تایی دارن که خودم اصلاح میکنم اختلاف قیمت در این حد نیست اما از 50 تا 90 هزار دلار میانگین متفاوته …
این درگ هم خیلی مورد اعتماد من نبود چون یه بار مک لارن با اختلاف باخت و یه بار با اختلاف برد!!! یعنی چی اینهمه تناقض!!!
اما طبق اطلاعات سایت ها یک چهارم مایلشون نزدیک به همه …
اما دیگه توی یک دوم مایل فراری مک لارن رو میقوله
محمدتوربو
۱۵ فروردین ۱۴۰۱سلام چرامکلارن بااین وزنی که داره زیادسریع نیست اگه پروشه بودتسلارومی برد یعنی پروشه اگه همچین وزنی داشت به هیچ ماشینی نمی باخت ولی مکلارن عجیبه بااین وزن بااین قیمت باخت فکرکنم اگه مکلارن موتوروگیربکس پروشه ۹۱۱توربوsبندازه خیلی سریع بشه فکرکنم
England
۱۵ فروردین ۱۴۰۱چون پیست محوره این مدل و تمرکزش روی رکورد زنی در پیست هست نه درگ
درست مثل سنا که با ۸۰۰ اسب حریف مکلارن ۷۲۰ نشد توی درگ
Jdm باز
۱۵ فروردین ۱۴۰۱هر دوشون عالین
من از طراحی جلوپنجره فراری بیشتر خوشم اومد
اون v12 تنفس طبیعی هم که دیگه عشق همه اس
Raptor
۱۵ فروردین ۱۴۰۱موتور ۱۲ سیلندر وحشتناک فراری باعث میشه گزینه های دیگه به چشم نیان،تو رولینگ و ترمز هم بهتر بود
مهدی
۱۵ فروردین ۱۴۰۱۲۵۰ هزارتا واسه مکلارن ۶۰۰lt یکم زیاده با این پول میشه فراری f8 خرید که تقریبا از هر نظر ماشین بهتری هست
دانیال_Surrey،England
۱۵ فروردین ۱۴۰۱حرفای تکراری….
با این پول میشه اینو خرید و اونو خرید.
کسی که بخواد مک لارن بخره میخره کسی هم بخواد فراری بخره میخره.
در ضمن برای مک لارن صرف نمیکنه ماشین زیر 200 هزار دلار،اینو چند سال پیش هم گفتن و این رو هم بهتره بدونی تمام ماشینای مک لارن بسیار زود پیش خرید میشن حتی قبل از اینکه مشتری تصویرشو ببینه.((مثل اسپیدتیل))
f8 هم به نظرم برای فراری تقریبا یه شکست مهندسی بود.
نه حریف 720 شد نه 488!!
..
نکته ی دیگه ای هم که من درباره ی بحث آئودی و مک لارن خوندم اگه خبر درست باشه حسابی به نفع مک لارن میشه.
و حتی میشه گفت فصل آینده میتونن به فکر قهرمانی باشن((البته اگه مشکل موتور نباشه))
محمد امین
۱۵ فروردین ۱۴۰۱F8 جانشین ۴۸۸ gtb بود که به خوبی بهتر از 488 gtb هست ، نسخه ی پیست محور f8 جانشین ۴۸۸ pista میشه …
دانیال_Surrey،England
۱۵ فروردین ۱۴۰۱زمان پیست موتورترند رو دیدی؟
R@m!n
۱۵ فروردین ۱۴۰۱دانیال جان موتور ترند و پیست ۲۰ ثانیه ای معیار خوبی نیست واقعا اما تو پیست های دیگه هم برتری نسبی با مک لارن هست.
البته قبول دارم f8 هم جانشین آنچنان خوبی نبود.
دانیال_Surrey،England
۱۵ فروردین ۱۴۰۱رامین جان منظور من لاگونا سکا هستش که معمولا موتورترند بیشتر برای جوایز اسپرت سال و…میبره اونجا زمانگیری میکنن.
منظورم اون پیست کوتاه که اکثرا آگاهن نیست.
محمد امین
۱۵ فروردین ۱۴۰۱F8 جانشین ۴۸۸ جی تی بی هست خب ، هر طور حساب کنید بهتره … چه از نظر لپ تایم ، چه از نظر قدرت و پرفورمنس و زیبایی و خلاصه همه جوره از ۴۸۸ بهتره و افزایش قیمتی هم نداشته ، حدود ۱۰ هزار دلار که در این کلاس خیلی ناجیزه ، ولی مثلا برید تفاوت قیمت ۶۵۰ s رو با ۷۲۰s ببینید که چه قدر زیاده … فراری تقریبا بدون هیج تغیر قیمتی ، پرفورمنس خودرو رو چند مرتبه ارتقا داده … f8 تایم ۴۰۰ متر ۱۰.۱ با لاستیک استاندارد داره و توسط همون کانالی ثبت شد که با ۷۲۰ تایم ۱۰ زد که تقریبا مشابه هستن توی درگ ، باید توجه هم کرد که f8 نسبت به 720 ۳۰ هزار دلار ارزون تره و کلی هم سنگین تره و در واقعیت قدرتش هم کمتره اما بازهم عملکرد خیلی نزدیکی به هم دارن …
همه چیز هم که پرفورمنس نیست … مثلا شما ۷۲۰ که بخری، هر هزار کیلومتر باید بری برای سرویس و تنظیم کردن سرسیلندر… وقتی موتور f154 رو گرفتی ، فقط در هزار کیلومتر اول اینکار رو انجام میدی و دیگه تا ۱۵ هزار کیلومتر هیچ نیازی به ستاپ کردن دوباره ی سر سیلندر نیست که کار خیلی هزینه بری هم هست
F8 به اندازه ای که باید خوب بود ، بود
2311
۱۵ فروردین ۱۴۰۱حتی اگه مکلارن ریسینگ رو به آئودی بفروشن تا2026 وضعیت تغییر نخواهد کرد
چون قرار نیست مرسدس پاوریونیتی بهتر از مال خودش به سایرین ارائه بده
ازون طرف هم قراره که پورشه با ردبول همکاری کنه برای پاوریونیت ردبول، که در اون صورت باز هم قهرمانی مکلارن دور از تصوره، اگه در 2026 پورشه علاوه بر ردبول به مکلارن هم موتور بده مشخصا قرار نیست بهترینش رو به مکلارن ( شایدم اون موقع اسمش بشه آئودی-مکلارن یا شایدم آئودی تنها) ارائه بده چون ردبول ناراضی خواهد بود
حالت دیگه اینه که پورشه فقط با ردبول و آلفاتاری همکاری کنه ومکلارن باز هم از مرسدس موتور بگیره وضعیت چندین فصل گذشته تکرار خواهد شد
دانیال_Surrey،England
۱۵ فروردین ۱۴۰۱اولا که موتورا همه یکسانن همچین چیزی امکان نداره که مثلا موتوره خود تیم بنز بهتر از مک لارن باشه.
دوما اینکه بحث خرید آئودی اونطور که خبر جدیدش اومده مطرح نیست.
ظاهرا آئودی رقم سرمایه گذاری تو مک لارن رو میخواد به 800 میلیون افزایش بده و همچنین گفتن احتمال سهامداری آئودی تو مک لارن ریسینگ هست.
چوت زک براون گفته به هیچ وجه بخش ریسینگ فروشی نیست.
احتملا نامشون به مک لارن-آئودی تغییر بکنه.
این خبر احتمالش بیشتره تا خرید کل مجموعه،چون تو این خبرای اخیر مک لارن هم گوگل رو اسپانسر خودش کرده هم قرار داد چند ساله با cisco بسته.
UNAS
۱۹ فروردین ۱۴۰۱نه خوشم اومد! خوشم اومد
یعنی یه کلمه ای بکار بردی که کلا زهر کامنتت گرفته شد
f8 هم “”””””””””””””””””به نظرم””””””””””””””””””””‘ برای فراری تقریبا یه شکست مهندسی بود.
به نظر منم “مک دونالد لارن” کلا یه شکست کاملا مشهود برای صنعت و جامعه مهندسی بریتانای صغیر هستش
بنده ی خدا f8 هنوزم یکی از عجوبه های مهندسی در حد و کلاس خودشه !!!
بعدشم f8 نه حریف ۷۲۰ شد نه ۴۸۸!!
یعنی کمپانی احمقی هست که برای خودش رقیب بتراشه !!!
Scuderia Ferrari
۱۵ فروردین ۱۴۰۱رقیب نیستن ولی در چند سال گذشته رقابت قشنگی بین فراری و مکلارن شکل گرفته که بعد از حکمرانی حدوداً ۳ ساله ۷۲۰S در مسابقات درگ ، این فراری بود که سریع وارد عمل شد و تاج پادشاهی رو پس گرفت
گرچه ۸۱۲ سوپرفست ، سریع ترین مدل فراری نیست ولی از همه محصولات فراری دوست داشتنی تره چون یک قلب تپنده V12 تنفس طبیعی داره ❤❤
یکی از مزایای خوب این ماشین این هست که محدود کننده سرعت نداره و به راحتی ۳۶۰ کیلومتر رو پُر میکنه برعکس SF90 استراداله که شدیداً محدودش کردن و روی ۳۵۰ کیلومتر قفل میکنه !!!!
Amoo HamiD
۱۵ فروردین ۱۴۰۱خب …
این دوتا ماشین اصلا رقیب مستقیم نیستن …
مک لارن یه سوپر اسپورت پیست محور سطح پایینه (چون اصلش یه 570 اس هست که سوپر اسپورت پایه مک لارن محسوب میشد و کلا ارزون ترین مدل هم بوده …) اما فراری یه گرند تورر گرون و سریع!!!
به هر حال …
صفر تا صد مک لارن یک دهم ثانیه از فراری بهتره …
یک چهارم مایل رو تقریبا برابر میرن (هر دو توی سایت فستست لپ زده 10.4)
اما شتاب ثانویه فراری به واسطه قدرت بیشترش بیشتره و 1000 متر رو زودتر از مک لارن و با سرعت خیلی بیشتری طی میکنه …
توی پیست با اختلاف مک لارن برتر از فراری هست و مثلا توی نوربرگ رینگ حدود 29 ثانیه از فراری سریع تر هست …
اما توی مسیر مستقیم گویا فراری دست برتر رو داره امتیاز کلیش هم بخاطر این اختلاف و قدرت بیشتر بهتر میشه …
امتیازات از سایت فستست لپ :
Track Performance :
مک لارن : 400
فراری : 362
Straight line speed :
مک لارن :4357
فراری : 4914
Total :
مک لارن : 4757
فراری : 5276
در مجموع امتیازات فراری بیشتر شد همونطور که میبینید … اما خب اختلاف قیمت حدود 100 هزار دلاری و تولید محدود بودن مک لارن از یه طرف و تنفس طبیعی بودن و وی 12 بودن فراری از طرف دیگه باعث میشه نشه برتر مطلق رو معرفی کرد …
به هر حال کسی که میخواد توی پیست از رانندگی لذت ببره میره سراغ مک لارن و اگه بخواد یه سفر لذت بخش داشته باشه فراری رو انتخاب میکنه (نسخه پیست محور 812 دیگه قیمتش خدا تومنه اصلا دیگه میره اون بالا بالا ها)
ای کاش درگ نسخه کمپتزیونه رو هم ببینیم و لذت ببریم … (که البته بعیده)
ساسان
۱۵ فروردین ۱۴۰۱مت واتسون میبازه چرا خنده های عصبی میزنه ! چهره بازندشو دوست دارم :)
ahmad
۱۵ فروردین ۱۴۰۱چرا درگ sf90 رو با رقباش نمیذاره این مت واتسون
Philipp
۱۵ فروردین ۱۴۰۱۸۱۲ فراری مورد علاقه من در دهه قبلی میلادی هستش
خیلی خوبه این ماشین
محمدهادی
۱۵ فروردین ۱۴۰۱بنظرم ۵۰۰ کیلو حدودی اختلاف وزن کار خودشو درست انجام داد
اختلاف بسیار کم و جزئی بود که بنظرم با وجود یک راننده با عکس العمل تند و تیز براحتی میتونه مالک این مکلارن مالک ۸۱۲ رو شرمنده کنه
اون عکس العمله خیلی مهمه
فراری هم که چه بگیم
زیبا
باوقار
خوش صدا
و صدالبته یه سوپر جی تی به تمام معنا!
جناب ایکس
۱۷ فروردین ۱۴۰۱با این که ۸۱۲ محشره و کشته مردشم، از این هیولای کوچولوی مکی هم خیلی خوشم میاد، هم خیلی زیباست، هم پرفرومنس خیلی خوبی داره.
卐 SIAWASH ᛋᛋ
۱۹ فروردین ۱۴۰۱مت واتسون عالیه ولی غرور بیجا انگلیسی گند میزنه بهش، فراری از نظر اصالت و پرستیژ و قوای فنی قابل اعتماد تر و خیلی بهتر از مک لارنه، ایتالیایی با اصالت❤️⚪💚