سری ۲۵۰ یکی از موفقترین مدلهای تاریخ فراری در میان سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بوده است. فراری بین سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۶۴ تنها ۲۵۰ دستگاه از این سری را ساخته بود. برخی از آنها در سالهای اخیر با قیمتهای نجومی در مزایدهها بهفروش رفتهاند.
امروزه بهسختی میتوان برای تهیه یکی از این خودروهای تاریخی یک مزایده باز پیدا کرد؛ بنابراین انتخاب جایگزین میتواند خرید نسخه بازسازیشده آن باشد. فراری خود این کار را انجام نمیدهد اما بهجای آن، شرکتی به نام «RML» مدل 250GT SWB را بازسازی کرده است. نتیجه این کار هم عالی از آب درآمده است.
RML که در نورث همپتون انگلستان واقع است، یکی از برترین شرکتهای مهندسی خودرو جهان بهشمار میرود. یکی از پروژههای اخیرا این شرکت «Short Wheelbase» (به معنی فاصله محوری کوتاه) است. این خودرو درحقیقت همان نسخه بازسازیشده و مدرنتر فراری 250GT SWB است. اگر بخواهیم دقیقتر باشیم، باید بگوییم که این خودرو و مدل اصلی فراری ۲۵۰، تنها پلتفرم مشترک دارند و باقی اجزای آن دو متفاوت است.
طراحی خارجی این خودرو با نسخه اصلی تقریبا یکسان است اما کمی مدرنتر شده. چراغهای جلو و عقب بهروزتر شدهاند ولی شکل اصلی خود را حفظ کردهاند. چرخهای جلو و عقب پهنتر شده و اگزوزها نیز اکنون از جنس کروم هستند. استفاده از کروم به اگزوز ختم نشده و شاهد بهرهوری از این فلز در آینههای بغل و رینگهای آلیاژی کلاسیک هم هستیم.
RML مدل Short Wheelbase را باظرافت تمام ساخته است. ۹۹ درصد اجزای بدنه اصلی با تلورانس ۲.۵ میلیمتری ساخته و مونتاژ شدهاند. رنگ بدنه حاوی زیرآستر کربنی و معمولی به همراه پوشش پایه نقرهای است و به خودرو جلوهای بینظیر داده است. سازنده هنوز برای نامگذاری این رنگ تصمیمی نگرفته است.
زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۵.۵ لیتری V12 با ۴۷۹ اسب بخار قدرت و ۵۶۸ نیوتن متر گشتاور جا خوش کرده است. قدرت و گشتاور یادشده بهترتیب در دورهای ۷ و ۵ هزار rpm دردسترس راننده قرار میگیرند. RML مدعی است که این موتور میتواند این فراری بازسازیشده را در ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و تا حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت (۱۸۰ مایل بر ساعت) به حرکت ادامه دهد. وظیفه انتقال قدرت از موتور V12 به چرخهای عقب، برعهده یک جعبهدنده ۶ سرعتی و دیفرانسیل لغزش محدود است.
RML تنها ۳۰ عدد از Short Wheelbase را تولید خواهد کرد که تولید هر یک دستگاه حدود ۶ ماه به درازا خواهد کشید. قیمت پایه این خودرو از ۱.۳۵ میلیون دلار شروع میشود؛ اگر مالیات محلی را هم به آن اضافه کنید، قیمت نهایی چیزی حدود ۱.۸۴ میلیون دلار خواهد شد.
محمد امین
۳ اسفند ۱۴۰۰موتور این ماشین f133 هست که نسخه ی بهبود یافته پیشرانه ی f116 هست ، f116 همراه فراری 456 رونمایی شد و تا 2003 تولید شد ، f133 از 1996 تولید شد و در فراری 550 و 575 و 612 استفاده شد و حدود ۱۵ سال تولید شد ، موتور فوقالعاده زیبایی هست و دوام زیادی داره و بسیار نرمه ، به همین دلیل خودرو هایی مثل 612 ، حتی سواری نرم تری نسبت به 599 دارن و در دهه نود بین ماشین های جیتی این موتور به شدت برجسته بوده
حداکثر قدرت این موتور بین محصولات جاده ای ، در خودرو 612 اسکگلیتی هست، با ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتون متر گشتاور و حم ۵.۷ لیتر ، و با گیربکس اتوماتیک f1 ، شتاب صفر تا صد ۴ ثانیه داره که هنوز هم برجسته هست، با اینکه مربوط به سال ۲۰۰۴ میشه
در ضمن 612 به عنوان تقدیر از طراحی معروف فراری است و از زیباترین v12 های مدرن فراری محصوب میشه و هیچکس نمیتونه نظر بدی در مورد طراحی اش داشته باشه
جانشین این موتور f140 هست که تا ۲۰۲۲ در خط تولید بود
مازیار
۳ اسفند ۱۴۰۰محمد جان میشه لطفا راجع به خود 250 GT SWB هم یه توضیح بدی؟
ممنون
محمد امین
۳ اسفند ۱۴۰۰چشم
حتما ، در همین ایام یک کامنت میزارم در موردش
MC20
۵ اسفند ۱۴۰۰Sergio Scaglietti : سرجیو اسکالیتی ( به ایتالیایی : سرجیو اسکاییتی )
تحت پیگرد
۳ اسفند ۱۴۰۰عجب الماسی شده
صفر تا صدو 😍😍😍😍😍😍
مهردادکمال
۳ اسفند ۱۴۰۰عالی مخصوصا انجین 12سیلندرش خوش به حال کسی صاحب این جواهر میشه
مردیم از خوشی
۳ اسفند ۱۴۰۰واقعا خیلی زیباست
واقعا حیف نیست همچین شاهکار هایی اینقدر تولیدشون کم باشه حداقل 1000 تا تولید کنند
محمد مختاری آذر
۴ اسفند ۱۴۰۰واقعا شاهکار شده مخصوصا با رنگ آبی موتور 12 سیلندر کاملا عالی اصلا این خودرو هیچی کم نداره با اینکه قیمتی گزاف داره ولی ارش خرید داره