فراری

فراری 296 چلنج برای رانندگی در پیست رونمایی شد

نسل نهم این مسابقه‌دهنده ایتالیایی از موتوری V6 و ۶۸۱ اسب بخار قدرت سود می‌برد.

آخرین مسابقه فصل اخیر رقابت‌های «فراری چلنج» تا دو روز دیگر در پیست زیبای «موگِلو» برگزار خواهد شد. این رقابت یک‌بار برای همیشه به دوران باشکوه زندگی ۴۸۸ چلنج در رقابت‌ها پایان می‌دهد. این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی شد تا اینکه سه سال بعد، نسخه «ایوو» آن روانه بازار شد. با گذر زمان و معرفی کوپه 296GTB، وقتی آن رسیده بود که مسابقه‌دهنده فراری نیز به‌روزرسانی شود. نخستین مسابقه رسمی ۲۹۶ چلنج در فصل ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

با وجود اینکه اسب تازه‌نفس فراری بر پایه کوپه 296GTB توسعه داده شده است اما مشترکات زیادی را با برادر بزرگ‌تر و موفق خود دارد. برای نمونه، ۲۹۶ چلنج نیز بدون سیستم هیبریدی و از یک پیشرانه ۳ لیتری توربوشارژ V6 با زاویه سیلندر ۱۲۰ درجه‌ای سود می‌برد که ۶۸۱ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند؛ البته نسخه قدیمی به موتور ۳.۹ لیتری تنفس‌طبیعی V8 مجهز بود.

درحالی‎‌که مسابقات‌دهندگان GT3 به استفاده از حداکثر قدرت ۵۹۲ اسب بخار محدود شده‌اند، فراری برای مسابقات چلنج خود یکی از قوی‌ترین V6های مسابقه‌ای را توسعه داده است. موتور درون‌سوز نسخه جاده‌ای این خودرو ۶۵۴ اسب بخار قدرت خروجی دارد که با کمک سامانه هیبریدی به ۸۱۹ اسب بخار می‌رسد.

سازنده مدعی شده که خودروی جدیدش با هدف حفظ عملکرد و تداوم آن طراحی شده است؛ همین فاکتورها در ساخت 296GT3 نیز مدنظر فراری بود که منجربه آفرینش یکی از سرسخت‌ترین مسابقه‌دهندگان GT3 شد و در مسابقه ۲۴ ساعتی نوربرگ‌رینگ به پیروزی رسید. خودروی فراری با وجود حذف سامانه هیبریدی نسخه جاده‌ای از فناوری پیشرفته‌ای سود می‌برد که شامل سیستم «ABS EVO Track» برای بهبود عملکرد ترمزها در شرایط مسابقه‌ای می‌شود.

طراحی بدنه و المان‌های آیرودینامیک این خودرو مانند نمونه‌های GT3 اغراق‌شده به نظر نمی‌رسد اما به‌جای آن از اجزای مخصوص پیست دیگر بهره می‌برد. دو تیغه آیرودینامیک، اسپلیتر بزرگ و تهاجمی، بال پیوسته به صندوق عقب، گلگیر جانبی جدید و دیفیوزرهای بزرگ نیروی عمودی (دانفورس) ۲۹۶ را در سرعت ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت به ۸۷۰ کیلوگرم می‌رساند که در مقایسه با سایر برادرانش از همیشه بیشتر شده است. سپرهای جلو و عقب اختصاصی، هواکش کاپوت و خروجی هوای سپر عقب به‌صورت یک مش به‌منظور خنک‌سازی آن طراحی شده‌اند.

فراری به‌صورت رسمی سخنی از شاسی محصول تازه‌اش به میان نیاورده است. چرخ‌های ۲۹۶ چلنج بیشتر از نسل پیشین درون طاق خود فرورفته‌اند و این‌بار زاویه کمبر منفی‌تری هم دارند. هر خودرو به تایرهای ۱۹ اینچی پیرلی تجهیز خواهد شد که مخصوصا برای این مدل طراحی شده است. دیسک‌های «CCM-R پلاس» درکنار سیستم ABS EVO Track عملکرد این بخش را تقویت کرده و عملکرد یکپارچه‌تری در طول مسابقه از خود به نمایش می‌گذارند.

وزن ۲۹۶ چلنج به‌طور رسمی اعلام نشده اما با توجه به شباهت آن نمونه جاده‌ای و حذف شیشه‌های استاندارد، لوازم نه‌چندان ضروری کابین و سیستم هیبریدی حتما کمتر از ۱,۴۷۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. فراری از ۲۹۶ چلنج در جریان مسابقه «Finali Moniali» در پیست موگلو و در تاریخ ۲۳ اکتبر رونمایی خواهد کرد. بعدتر هم شاهد استفاده از آن در سایر مسابقات اروپا و آمریکا خواهیم بود. نظر شما درباره این مسابقه‌دهنده ایتالیایی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    🇮🇪حضرت ایتالیایی🇮🇪

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. ابوالفضل

      ۲۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      ایتالیا 🇮🇹
      اون ایرلند هست
      مدیونی اگه فکر کنی از تو اینترنت جستجو و جو کردم 😁😁😁

      موافقم 26
      1. 𝐀𝐥𝐢

        ۲۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1599 ديدگاه)

        اوه حال نکردم بیشتر بگردم🤣🤣🤣

    2. Godfather orj

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (195 ديدگاه)

      اگه اشتباه نکنم ۴۵۸ هم یه مدل چلنج داد که هم میگفتن بی سابقه ترین افسانه ترین فراری میدسایزی که تاکنون ساخته شده
      ولی الان جمله هرگز نگو هرگز به صورت کامل دارم درک میکنم

  2. Siyavash

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (891 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظره نسخه پیستا ازاین خودرو هستم ….

    1. P

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (286 ديدگاه)

      اما بین فراری هایی که این چند ساله رونمایی شدن 488پیستا یه استایل مخوفی داره لعنتی

  3. Enzo Ferrari 2008

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    ای اسب سرکش سیاه ایتالیایی بیشتر به تاز

    موافقم 11
  4. محمدهادی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2480 ديدگاه)

    عجب بچه فراری چموشی
    فقط ببریش پیست تابم بزنی

  5. Scuderia Ferrari

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    انتقال دانش و فن آوری از پیست به خیابان یکی از تبلیغات همیشگی فراری بوده و هست پس این مدل تاثیر زیادی روی نسخه ویژه 296GTB خواهد داشت و باید منتظر یک هیولای دیگه از طرف فراری باشیم ….

    موافقم 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا