فراری

فراری 400، اولین خودروی اتوماتیک مارانلو با گیربکس جنرال موتورز!

مدل ۴۰۰ اولین خودروی اتوماتیک فراری بود که در سال ۱۹۷۶ معرفی شد و از گیربکس سه سرعته THM400 جنرال موتورز استفاده میکرد.

این روزها تمام محصولات فراری از گیربکس‌های اتوماتیک استفاده می‌کنند و این شرکت بیش از یک دهه است که گیربکس‌های دستی را به‌طور کامل کنار گذاشته است. بااین‌حال، اولین خودروی اتوماتیک فراری داستان جالبی دارد. در سال ۱۹۷۶، فراری گرند تورر جدیدی بنام ۴۰۰ را در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی کرد. این خودرو که با گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا سه سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌شد، اولین خودروی اتوماتیک فراری بود.

۴۰۰ جایگزین مدل ۳۶۵ GT4 شد که در سال ۱۹۷۲ معرفی شده بود ولی در این مدل جدید همان بدنه و شاسی قبلی که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود حفظ شد. درواقع پیشینهٔ شاسی فراری ۴۰۰ به مدل ۳۶۵ GTC/4 سال ۱۹۷۱ بازمی‌گشت و همان ساختار فولادی لوله‌ای را داشت ولی از فاصلهٔ محوری کشیده‌تری برابر با ۲,۷۰۰ میلی‌متر بهره می‌برد. پانل‌های بدنهٔ فولادی خودرو نیز در تورین توسط پینین‌فارینا تولید و به کارخانهٔ فراری در مودنا ارسال می‌شد.

در آن سال‌ها، محبوبیت گیربکس اتوماتیک بین خریداران خودروهای سطح بالا رو به افزایش بود و فراری قصد داشت از این فرصت برای عرضهٔ اولین خودروی اتوماتیک خود استفاده کند. شرکت ایتالیایی اما بجای توسعهٔ گیربکس اتوماتیک که زمان و هزینهٔ زیادی را می‌طلبید، تصمیم گرفت بازار و میزان تقاضا برای یک گرند تورر اتوماتیک را با گیربکسی قرضی آزمایش کند. فراری برای این کار گیربکس سه سرعتهٔ THM400 افسانه‌ای جنرال موتورز را انتخاب کرد. این گیربکس برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ با نام توربو هیدروماتیک در خودروهای کادیلاک و بیوک معرفی شده بود.

هرچند این گیربکس به خاطر ساختار آلومینیومی و چدنی نسبتاً سنگین بود ولی یکی از بادوام‌ترین و قابل‌اعتمادترین گیربکس‌های اتوماتیک جهان به‌حساب می‌آمد. این تصمیم فراری نتیجه داد و ۴۰۰ اتوماتیک از نسخهٔ دستی فروش بیشتری را تجربه کرد خصوصاً در بریتانیا که اکثر خریداران نسخهٔ اتوماتیک را انتخاب کردند. بااین‌حال، هرچند با توجه به محبوبیت خودروهای اتوماتیک در آمریکا به نظر می‌رسید فراری این خودرو را برای بازار ایالات‌متحده در نظر گرفته است ولی ۴۰۰ به دلیل قوانین آلایندگی و ایمنی هیچ‌گاه در این کشور عرضه نشد. البته آمریکایی‌هایی که خواهان یک فراری اتوماتیک بودند نمونه‌های زیادی از این ماشین را به‌صورت شخصی وارد کردند.

فراری ۴۰۰ به یک پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری V12 مجهز بود که ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور که با نام F101C شناخته می‌شد، نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور ۳۶۵ بود که قطر سیلندر یکسانی با نسخهٔ قبلی داشت ولی کورس پیستون آن به ۷۸ میلی‌متر افزایش یافت که این کار حجم موتور را از ۴.۴ به ۴.۸ لیتر رساند. این موتور همچنین به شش کاربراتور جدید وبر هم مجهز شده بود. نیروی این موتور از طریق گیربکس اتوماتیک جنرال موتورز و میل گاردان به دیفرانسیل لغزش محدود عقب و سپس به چرخ‌ها منتقل می‌شد. فراری ۴۰۰ همچنین از سیستم تعلیق پیشرفته‌ای از نوع دو جناقی با آنتی‌رول بار روی هردو محور و سیستم تنظیم ارتفاع خودکار هیدرولیکی هم بهره می‌برد.

این خودرو از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ تولید شد و سپس جای خود را به مدل 400i و بعدازآن ۴۱۲ داد که همگی از گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک جنرال موتورز استفاده می‌کردند. تولید این خانواده سرانجام در سال ۱۹۸۹ پس از ساخت ۲,۳۸۳ دستگاه خاتمه یافت. در حال حاضر، یک فراری ۴۰۰ تمیز را می‌توان با قیمتی در حدود ۴۰ هزار دلار خرید که آن را به ارزان‌ترین فراری V12 بازار تبدیل می‌کند. البته قیمت مدل‌های جدیدتر مثل ۴۱۲ می‌تواند به ۶۰ هزار دلار هم برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1629 ديدگاه)

    عاشق تریم داخلیش شدم

    موافقم 28
    مخالفم 4
  2. (Ali(chevynova

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7450 ديدگاه)

    خدمات جنرال موتورز به صنعت خودروسازی دنیا اونقدر هست که همه خودروسازان مدیونش باشن
    گیربکس400 جی ام که در واقع اسم کامل توربو هیدروماتیک ۴۰۰ هست و بصورت خلاصه بهش میگنth400 تو ایران هم ازش هست و به پوسته خرگوشی معروفه
    کادیلاک سویل یکی از اون ماشینهاست که روش این گیربکسه
    من تجربه روندن با گیربکس ۴۰۰ رو دارم
    از لحاظ قدرتی از ۳۵۰ خیلی بالاتره
    البته جی ام گیربکسهای ۲۰۰ و ۷۰۰ هم داره که ۷۰۰ ها اور درایو دارن

    موافقم 48
    مخالفم 21
    1. Cehx

      ۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (220 ديدگاه)

      این شد دیدگاه مفید نه ماشالا ماشالا اینقدر تو و اون طاها دیگر ماشینا رو مسخره می کنین و ماشالا ماشالا می کنین ادم هم از ماشین های امریکایی بدش میاد هم از پدال
      تا حدی که خودم دیگه نظرات رو نمی خوندم یه مدتی

      موافقم 26
      مخالفم 14
      1. Taha Ayoobi

        ۴ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5151 ديدگاه)

        نامردا من کِی ماشینارو مسخره کردم،
        من سعی میکنم از ماشینای بد شرکت ها هم خوشم بیاد.
        اگر هم مسخره کرده باشم خیلی کم بوده و زیاد نبوده که میگی اینقدر مسخره میکنین.

        موافقم 16
        مخالفم 6
    2. آرش

      ۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (93 ديدگاه)

      علی شوی حالا که تجربه سواری کادیلاک سویل رو داری خیلی مایلم بدانم سواری و رانندگی بیوک بهتره یا کادیلاک خودم سوار سویل شدم فکر کنم بیوک رانندگی بهتری داشته باشه و شتاب بهتر کادیلاک برای سرنشین ها بهتره راحت و نرم درسته ؟!

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. حمیدرضا

        ۵ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (392 ديدگاه)

        اصلا سواری این دوتا هیچ ربطی به هم ندارن. مثل این میمونه بگی سواری ۲۰۶ بهتره یا زانتیا. قطعا کادیلاک بهتره

    3. مهدی

      ۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1777 ديدگاه)

      به گیربکس ۴۰۰ نمیگن پوسته خرگوشی! تو ایران به گیربکس های کادیلاک و الدزمبیل به خاطر فرم جاپیچها که شبیه گوش حیوان هست میگن پوسته خرگوشی حالا چه th350 کادیلاک و الدزمبیل چه th400 کادیلاک و الدزمبیل یا هر گیربکس دیگه ای که روشون باشه وگرنه کسی به گیربکس ۴۰۰ شورلت پوسته خرگوشی نمیگه

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۴ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2132 ديدگاه)

        یه عده میگن تو اینستا بیشتره.

        موافقم 3
        مخالفم 1
    4. فیات مولتیپلا

      ۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      ۷۰۰ ۴ دندست دیگه؟

  3. Taha Ayoobi

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5151 ديدگاه)

    موتورش چرا اینقدر پیچیده اس

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD-B

      ۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3120 ديدگاه)

      دوازده سیلندر با شش تا کاربراتور هست دیگه
      چیز خیلی خاصی نیست

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۴ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5151 ديدگاه)

        اگه اشتباه نکنم دوتا فیلتر روغن هم داره
        خیلییی تو هم توهمه

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. JaMsHiD-B

          ۴ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3120 ديدگاه)

          دوتا دلکو داره هر کدوم شیش تایی دوتا فیلتر روغن دوتا ورودی هوا
          از هر چیزی دوتا داره
          ولی مطمئنا از چهار سیلندر های فعلی ساده تره

          موافقم 9
          مخالفم 1
  4. آرش

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    چقدر این مدل رو دوست دارم

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. JDM سابق

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (844 ديدگاه)

    جی ام یه زمانی با گیربکس هایدرامتیک خودش خیلی عشوه میومد 😁

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. ایمان

      ۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      گیربکس اتوماتیک اختراع خودشه دیگه بایدم عشوه بیاد. نه‌تنها یک قرن پیش که رقیبی نداشت، حتی الان هم میتونه پزشو بده. در شرایطی که اکثرا کمپانی‌ها نمیتونن گیربکس خودشون رو تولید کنن و دست به دامن زد‌ اف، ایسین، پانچ و … میشن، جنرال‌موتورز خودش گیربکس ماشین‌هاش رو تولید میکنه اوم به بهترین نحو. سرعت و دقت تعویض بالا، تعویض‌های نرم، نگهداری راحت و دوام و طول عمر بالا از ویژگی‌های جعبه دنده هاییه که بالای صد سال توسعه و تجربه پشتشونه. اگه فوروم های آمریکایی رو چک کنید میبینید که خرابی این گیربکس‌ها زیر ۵۰۰ هزار کیلومتر (۳۰۰ هزار مایل) تقریبا وجود نداره.

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۴ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5151 ديدگاه)

        https://www.instagram.com/reel/C-PaiqZIFDj/?igsh=MWJ5OWh3czVla2F3Nw==
        40 بار این لینکو گذاشتم پدال هی رد میکنه

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. JDM سابق

        ۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (844 ديدگاه)

        میدونم داداش می‌دونم
        الانم واسه درگ ریسینگ انتخاب اول چهارصد و پاورگلاید کاستوم شده ان

  6. هعی

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ولی چه ظاهر ساده و شسته رفته ای داره
    آدم میبینه میگه فوقش یه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنظیم بازاری زیر کاپوتشه . کی فکرشو میکنه ۱۲ سیلندر باشه

  7. رضا

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    با تکنولوژی اون زمان و با حجم کاپوت اندازه پژو ۴۰۵ موتوری با بالای ۳۵۰ اسب بخار یعنی معجزه .

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. nima.jdm

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (545 ديدگاه)

    همه چیش جذابه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. Titanium

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    دلم واسه چراغهای مخفی تنگ شده،بر میگردن بنظرتون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا