فراری

فروش فراری 412P در حراجی مونتری با قیمت 30 میلیون دلار!

یکی از تنها دو نمونه موجود فراری 412P در دنیا با قیمت قابل‌توجه ۳۰ میلیون دلار در حراجی مونتری به فروش رفت.

در هفته خودرویی مونتری اتفاقات جذاب زیادی رخ می‌دهد. در جایی که حضور بنتلی های قبل از جنگ جهانی، دوزنبورگ های بسیار ارزشمند و نسخه‌های سفارشی بوگاتی شیرون بیشتر از محصولات تویوتا و هوندا دیده می‌شوند، نادیده گرفتن خودروهای ارزشمند کار راحتی خواهد بود؛ اما هنوز هم برخی خودروها در مونتری وجود دارند که کاملاً نگاه‌ها را به خود جلب می‌کنند و از جمله این محصولات می‌توان به فراری 412P برلینتا اشاره کرد که تنها ۲ نمونه از آن در دنیا وجود دارد و با قیمت ۳۰.۲۵ میلیون دلار در حراجی به فروش رفته است.

فراری اواسط دهه ۶۰ میلادی تصمیم گرفت به دو صورت در مسابقات قهرمانی دنیا شرکت کند. این برند با تیم خود و همچنین پشتیبانی تیم‌های دیگر راهی مسابقات شود. در سال ۱۹۶۷ دو تیم Maranello Concessionaires و Ecurie Francorchamps در مسابقه حضور داشتند و هر دو نیز نسخه‌های کاربراتوری فراری 412P را استفاده می‌کردند. مالک تیم اول کلنل رونی هور اهل انگلستان بود و 412P موردبحث این تیم همان خودرویی است که در حراجی با قیمت فراتر از ۳۰ میلیون دلار فروخته شد.

فراری رونی هور در مسابقات ۲۴ ساعته لمان، ۱۰۰۰ کیلومتری اسپا و ۲۰۰ کیلومتری نورمبورگ ۱۹۶۸ حضور داشت و قهرمان همین مسابقه آخری شد. اگرچه 412P جذاب‌ترین خودروی مسابقه‌ای فراری در آن زمان نبود اما میزان تولید بسیار کم و تاریخچه قابل‌توجه در موتور اسپرت باعث شده‌اند به گزینه‌ای جذاب بین کلکسیونرها تبدیل شود. از نظر طراحی ظاهری نیز با خودروی بسیار جذابی روبرو هستیم چراکه از دماغه‌ای بسیار کم ارتفاع، گلگیرهای پف کرده و شکل عضلانی سود می‌برد. خودروی موردبحث فرایند بازسازی ۹ ساله را طی کرده اما همچنان شاسی، بدنه، پیشرانه و گیربکس اصلی خود را حفظ کرده است. حتی امکان راندن آن در معابر عمومی نیز وجود دارد.

در دل فراری 412P پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ردلاین ۸ هزار قرار دارد. ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم تعلیق دوبل جناغی مستقل و گیربکس ۵ سرعته دستی جزو دیگر ویژگی‌های این خودرو هستند. خریدار 412P یکی از خاص‌ترین خودروهای مسابقه‌ای تاریخ فراری را در کلکسیون خود جای می‌دهد و امیدواریم آن را در خیابان‌ها نیز ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. blackwing

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    دیشب برای ۱۰ امین بار فورد فراری رو دیدم…
    پسر تاریخ عجب چیزیه 🤌🏻
    این ماشینو دیدم یاد اون فیلم افتادم ، لحظه‌ای که کارول شلبی گفت همه چیز توی ۷ هزار دور در دقیقه عوض میشه..

    موافقم 41
    مخالفم 3
  2. 제네시스

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (406 ديدگاه)

    یا حضرت فیل 🐘 با پول این میشه ۴۰ . ۳۰ تا سوپر کار گرفت 😂

    موافقم 22
    مخالفم 3
    1. OM.01

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (546 ديدگاه)

      (یا حضرت فیل 🐘 با پول این میشه ۴۰ . ۳۰ تا سوپر کار گرفت)

      کسی که یه فراری کلاسیک می‌خره 30 میلیون دلار…
      قطعا کلکسیون فراری داره.
      20تا سوپر اسپرت هایپر کار داره.
      یه جت شخصی داره.
      یه پنت هاوس تو نیویورک
      یه ویلای فوق لوکس با ویوو بی نظیر در موناکو
      و درآمد ماهانه بالای 100هزار دلار…

      حالا شاید کنجکاو بشید شغل طرف چیه…

      در جواب بگم احتمالا موسس یه شرکت و بیزینس موفق و یا تاجر و یا مشاور املاک و یا صاحب رستوران های زنجیره ای.

      موافقم 24
      مخالفم 4
      1. مازیار

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (854 ديدگاه)

        با توصیفات شما، حداقل یک صفر جلوی درآمد ماهیانه کم گذاشتید

        موافقم 13
  3. ARIAN

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    از هزار تا بنز و بی ام و صفر کیلومتر زیباتره. چه مغزی داشتن طراحای اون موقع! خیلی قشنگه آقا من رد دادم دیگه از این حجم از زیبایی.

    موافقم 28
    مخالفم 8
  4. JDM سابق

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    فراری P4 رقیب مستقیم بهترین GT تاریخ یعنی فورد GT مارک ۴ بود. مارک ۴ همه چیزش آمریکایی بود برعکس بقیه جی تی ها که رگه های انگلیسی و گیربکس آلمانی یا انگلیسی روشون بود و از همه هم سریعتر مشکلش این بود که انقد سرعت داشت ترمز ها سره پیچ دووم نمیوردن بخاطر همین فیل رمینگتون بهترین مکانیک تاریخ سیستم ترمز قبل حمل رو روش ارائه کرد که در زمان مسابقات دیسک و لنت و سییک فرمون و بقیه متعلقات رو تو یه دقیقه در حین مسابقات تعویض میکرد سرعت های بالای ۳۰۰ تا شیشه جی تی ترک میخورد و همون موقع به فاصله یک ساعت با هواپیما ده پانزده تا شیشه براشون ارسال کردن فراری بخاطر ترمز و شیشه فکش افتاد. فراری انقد بودجه و امکانات نداشت که بتونه وسط ریس یه هواپیما اختصاصی داشته باشه و… P4 تعادلی از هندلینگ و سرعت بود و GT مثل یه اسب سرکش بود. تو تاریخ آمریکا هیچی جی تی ای مثل مارک۴ نمیاد

    موافقم 18
    مخالفم 3
    1. R@min

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2051 ديدگاه)

      تو فیلم فورد علیه فراری اصلا بهایی به رمینگتون و لی یاکوکا داده نشد که چه نقش اساسی تو موفقیت جی تی داشتن و همه چی پای مایلز و شلبی نوشته شد. جی تی مارک 4 تاپ اسپید 343 کیلومتر تو کفی مولسان به ثبت رسوند که همین فراری به سختی بالای 300 کیلومتر می رسید و ده سال بعدش پورشه رکورد شکوند.

      مارک 4 بنظرم طراحیش خیلی ایتالیایی بود نمی دونم چرا اینکارو کردن ؟؟ و سال بعدش تو مارک 1 دوباره طراحیش مثل مارک 2 شد.

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (189 ديدگاه)

        Ford vs Ferrari واسه جذابیت بیشتر یه سری چیزا اضافه کردن مثلاً اونجا که انزو فراری کلاه از سر برداشت دروغه. انزو فراری آدم محتاطی بود اصن تو پیست و مسابقه پاشو نمیذاست همش تو ایتالیا بود یا اونجا که کارول شلبی به فورد میگه اگر کن مایلز مسابقه دیتونا رو نبرد سهام شرکت شلبی رو تمام کلام تقدیمتون میکنم بازم دروغ بود. یا توهین های کلامی انزو فراری به فورد و چندتا جای دیگه خیییلی افراد بودن هم از طرف ایتالیا هم آمریکا که به تصویر کشیده نشدن و…
        واسه طرح هم یکی بخاطر آیرودینامیک بهتر و دیگری بخاطر اینکه یه لایحه فیا واسه مسابقات تصویب کرد به اسم لایحه J که بعداً کلاس جی تی شاملش میشد
        که نسبت به فریم بندی شاسی و ارتفاع کاپوت و ارتفاع صندلی و… ( دقیق یادم نمیاد حدود هفتاد هشتاد صفحه لایحه بود)باعث پدید اومدن طراحی مارک ۴ شد

  5. مجتبی .

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    قابل توجه عزیزانیکه میگفتن اون لاشه فراری یکونیم میلیون نمیارزه.

    موافقم 18
    مخالفم 3
    1. مهران

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (605 ديدگاه)

      نه اون نه این اینقدر نمیرزه…
      هیچوقت اون کلکسیونرایی که این پولارو میدن درک نکردم.با این پولا بی شمار کار بهتری میشه کرد.فقط کافیه کور و کر نباشی.

      موافقم 11
      مخالفم 3
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    با 30 میلیون دلار میشه کلی کار کرد اما این جواهر
    باید توی کلکسیون بره
    چون جواهری از مارانلو

    موافقم 6
    مخالفم 10
  7. حسین دهمرد

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    نمیارزه. ولی شاید هرکدوم از ما میلیاردها دلار ثروت داشتیم میرفتیم سراغش.
    ولی شخصا اگر ثروتمند باشم ترجیح میدم ماشین خودمو بسازم. شاید به زیبایی فراری در نیاد اما مال خود آدم یه حال دیگه داره.

    موافقم 5
    مخالفم 8
  8. JDM

    ۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    پرونده این مدل 415p رو تریلی نمیکشه برد های زیادی داشت و همین باعث پیشرفت و طلوع مدل مخوف فورد یعنی gt بود که رقابت اینا تو دنیای مسابقات وارد افسانه شده
    با قیمت این میشه تعداد زیادی آدم کشت خسارتشون هم بدی بعدش با یه 911 توربو از زندان بیای بیرون
    ولی ارزش اینو هرکسی نمیدونه حتی امثال ما که در موردش خوندیم و دیدیم و شنیدیم بازم درک نمیکنیم.
    موتوراسپرت مخصوصا لمانز مدیون فراری و فورد هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا