بالاخره فرصت آن پیش آمد که سومین عضو خاندان آیکونا، دیتونا SP3، را مورد بررسی قرار دهیم؛ خودرویی که برخلاف دو برادر تک و دو سرنشینه خود تنها یک خودروی زیبا نیست و وعده عملکردی مثالزدنی را به مالکان خود داده است. فراری میگوید برخلاف لامبورگینی قصد ندارد نامهای قدیمی چون کانتاش را بازسازی کند اما مسلما از استفاده از میراث آنها در خودروهای آینده خود رضایت کامل دارد. به همین دلیل سری آیکونا متولد شدند.
آیا سوپرخودروی کمیاب فراری هیبریدی است؟!
برخلاف تصور برخی، این سوپرخودروی ۲ میلیون دلاری که تنها ۵۹۹ دستگاه از آن تولید میشود، به یک موتور V12 خشمگین مجهز شده که پیشتر در فراری ۸۱۲ سوپرفست مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین خبری از سیستم هیبریدی نیست. فراری نهتنها به سراغ برقیسازی پیشرانه دیتونا نرفته بلکه از سیستمهای کمک پیشران مانند توربوشارژر نیز دور کرده است؛ بنابراین دیتونا SP3 به یک موتور ۶.۵ لیتری تنفسطبیعی مجهز شده که به لطف بهبودهای متعدد، هماکنون ۸۲۸ اسب بخار قدرت تولید میکند. دیتونا عملا به قدرتمندترین موتور تاریخ فراری برای خودروهای جادهای مجهز شده که مانند ۸۱۲ کامپتیتزیونه تا ۹,000rpm دور برمیدارد.
درست است که این خودرو برخلاف لافراری، از سیستم برقی برای رسیدن به ۹۸۶ اسب بخار استفاده نمیکند اما همچنان درعرض ۲.۸۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعتی دارد.
آیا میتوان دیتونا را یک لافراری آنالوگ نامید؟
فراری به شدت این ادعا را رد میکند و بر تازه بودن کاراکتر این خودرو تاکید دارد اما بگذارید صادقانه به داستان نگاه کنیم. دیتونا SP3 واقعا یک لافراری بدون سیستم هیبریدی به شمار میرود!
عملکرد موتور دیتونا SP3 چگونه است؟
از عملکرد موتور V6 فراری 296GTB آگاهی کامل داریم و میدانیم اما اخیرا خبری از هیچ موتور ۱۲ سینلدر تنفسطبیعی از فراری نبوده است، پس انتظار اتفاقی خاص را داریم. موتور SP3 با سرعت به دور ۳۵۰۰ رسیده و با عملکرد خطی و خشمگین خود به دور ۹۵۰۰ میرسد. در این مرحله، مطمئنا راننده به سختی نفس میکشد. صدای موتور ۶.۵ لیتری نیز در یک کلام فوقالعاده است. اگر کابین بسته باشد همچنان صدایی بم و زیبا را خواهید شنید اما با برداشتن سقف، دیوانگی موتور V12 و جعبهدنده ۷ سرعتی DCT (دوکلاچه) هوش از سر سرنشینان خود میبرد.
اگر خودرو را روی حالت اسپرت یا مسابقه قرار داده و فنرنبدی را نیز روی حالت «مسیر ناهموار» قرار دهید، دیتونا SP3 به وحشیترین خودروی ممکن با فرمانپذیری راحت تبدیل میشود.
اگر دیتونا را تحریک کنیم چه میشود؟
فرمان SP3 به شدت پاسخگو و پویا است؛ همانگونه که از یک فراری مدرن انتظار دارید. کافی است راننده پای خود را روی پدال گاز فشار دهد تا به یک چشم برهم زدن مسیر خود را تمام کند. البته کمی سنگینی در رفتار خودرو حس میشود که اصلا در عملکرد آن خللی وارد نمیکند. کمی فرصت داشتیم تا آن را از مسئولان و مهندسان شرکت دور کنیم اما مجبور شدیم بهسرعت به مرکز برگردیم چون SP3 بهخاطر ارزش بالایش، عملا یک خودرو گیرکرده در زنجیر است!
بهترین ویژگی SP3 احتمال دسترسی آسان به قدرتش باشد؛ بنابراین برای رانندگی هیجانانگیز با این خودروی گرانقیمت نیازی به مهارت یک راننده مسابقهای ندارید. به لطف جادوی سیستم الکترونیکی این خودرو، شاسی همیشه خود را با رفتار موتور هماهنگ میکند. اولویت راننده نیز از تمام دیگر اجزای خودرو بیشتر است. درست است که برای پرداخت مبلغ ۲ میلیون دلاری دیتونا باید توسط فراری دعوت شوید اما لذت بردن از آن هیچ محدودیتی نمیشناسد.
ما فرصت راندن SP3 را در پیست اسپا داشتیم اما فراری ما را به سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرد:
بهخاطر ارزش بالای خودرو و ایم حقیقت که SP3 یک نمونه تولید محدود است، حداکثر سرعت مجاز شما در این پیست ۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
سواری یکی از خشنترین خودروهای حال حاضر جهان در یکی از سریعترین پیستهای جهان به معنای حس هیجان خالص است اما محدودیت سرعت، واقعا ما را ناامید کرد. برای اینکه بیشترین استفاده را از رانندگی در پیست داشته باشیم، با عکاس خود تماس گرفتیم تا لحظات نهچندان بهیادماندنیمان در اسپا را ثبت کند.
داستان نام دیتونا چیست؟
برخلاف تصور عموم، نام دیتونا برگرفته از خودروی موتور جلوی GT دهه ۶۰ میلادی این خودروساز، یعنی 365GTB4، نیست؛ بلکه به پیروزی اول، دوم و سوم این خودروساز در مسابقات ۲۴ ساعتی دیتونا در سال ۱۹۶۷ میلادی اشاره دارد. فراری در این مسابقات انتقام خود را برای شکست در رقابتهای ۲۴ ساعتی لمان از فورد گرفت و با اقتدار رقیبش را به خاک زد.
آیا دیتونا SP3 واقعا خودروی زیبایی به شمار میآید؟!
وقتی برای نخستینبار تصاویر SP3 را دیدیم، احساس رویارویی با خودرویی شلوغ را داشتیم. چهره نسبتا باریک و متراکم، طاقهای پفکرده عقب، خطوط موازی پشت و… کمی تودرتو به نظر میرسید. انگار که طراحان در تلاش بودهاند تا با طراحی هر بخش، یکی از خودروهای فراری را در ذهن بیننده تداعی کنند و بهصورت همزمان بر خاصبودن دیتونا نیز تاکید داشتهاند؛ البته این هدف درستی به شمار میرود اما در اشاره به خودروهای گذشته کمی اغراق شده است.
وقتی SP3 را در جاده برانید متوجه عظمت آن میشوید. این خودرو در یک جاده رده B بلژیک به شدت پهن و پایین به نظر میرسد. به همین دلیل، گذر یک تراکتور در لاین مخالف باعث وحشت راننده میشود. پس از آن به جزئیات طراحی میرسیم که در چشم بیننده واقعی بیشتر از آن چیزی است که در صفحه لپتاپ دیده میشود.
فضای داخلی چطور؟
درهای پروانهای SP3 بخش زیادی از سقف را با خود برمیدارند و قاب کربنی بدنه را آشکار میکنند. به محض نشستن روی صندلیها که مستقیما به قاب بدنه متصل شدهاند، به فضایی مملو از چرم آلکانتارا روبهرو میشوید. شیشه جلو پیرامون راننده خم شده و باعث میشود حس نشستن در شکم خودرو به او منتقل شود.
ما تاکنون فرصت سواری با یک فراری مسابقه دهه ۶۰ میلادی را نداشتهایم اما یکی از رانندگانی که این کار را کرده، خاطرنشان کرد که موقعیت قرارگیری راننده در آنها به دیتونا SP3 نزدیک است. راننده برای لذت بیشتر میتواند تنها با استفاده از ۵ گیره، سقف را کاملا بردارد.
آیا دیتونا SP3 ارزش پرداخت ۲ میلیون دلار را دارد؟!
احتمالا نه! اما این به آن معنا نیست که دیتونا SP3 خودرویی خاص نیست؛ بلکه برعکس آن، حس سواری و چهره آن حقیقتا منحصربهفرد بوده و سوارشدن به یکی از آنها، واقعا مایه مباهات است. مسئله اینجاست که ما به کمیاب بودن یا قیمت یک خودرو هیجانزده نمیشویم، پس توجه خود را روی عملکرد خودرو معطوف کردهایم.
سواری خودرویی که به قدرتمندترین موتور فراری مجهز شده و از هیجانانگیزترین تعداد و آرایش سیلندر استفاده میکند و از هرگونه دستکاری سیستم برقی دور شده است چیزی جز شادابی را به ارمغان نمیآورد. اینکه راننده درون قاب فیبرکربنی این خودروی خاص بنشیند و حسی کاملا خاص و درعین حال راحت داشته باشد، کاراکتر ویژه دیتونا را مشخص میکند. وقتی صحبت از خودرویی خاص میشود، انتظار میرود که دیدن، شنیدن و تجربه رانندگیاش باعث افزایش تپش قلب همراه شود؛ خوشبختانه دیتونا SP3 این کار را بهخوبی انجام میدهد حتی در سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت!
Si
۱۹ مرداد ۱۴۰۱اگه 10 میل داشتم هم مونزا SP1 و sp2 و این رو میخریدم 10 سال دیگه 20 برابر میفروختم چون همه تولید محدود و فراری پس دیگه شکی نیست
HR3
۱۹ مرداد ۱۴۰۱با اون پول پژو 207 ایرلن خودرو به تعداد بخری و 10 سال دیگه 100 برابر سود کردی (جدی هم میگم فکر نکنی شوخیه وضع الان ما گریه داره )
ehsan.fa
۲۰ مرداد ۱۴۰۱قیمت دلار سال ۹۲ بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ بود قیمت ۲۰۷ ۵۲ میلیون.
الان ۳۱۰۰۰ تومن ۲۰۷ ۵۴۰ میلیون هیچ فرق دلاری نکرده هیچ سود دلاری نکرده هیچکس
Djawad
۱۹ مرداد ۱۴۰۱شاهکار واقعی !
Scuderia Ferrari
۱۹ مرداد ۱۴۰۱شکوه و عظمت فراری یعنی همین ❤❤
خالص ترین سوپر اسپرت ایتالیا یعنی قلب تپنده V12 تنفس طبیعی و ترکیب سنت و مدرنیته
البته این پایان راه سری Icona نیست و شگفتی های بیشتری از طرف فراری تو راهه ….
aboalfazlchallenger
۱۹ مرداد ۱۴۰۱سلام دوست عزیز
میشه بگین سری آیکونا فراری چند تا عضو داره ؟؟ تا الان که sp1 sp2 sp3 بودن . چند تا دیگه هست؟
Scuderia Ferrari
۱۹ مرداد ۱۴۰۱aboalfazlchallenger دوست عزیز
بنا به گفته رئیس اجرایی فراری “جان الکان” با توجه به سابقه درخشان و تاریخچه پربار فراری در تولید محصولات مسابقه ای و نمادین ، این شرکت قصد داره با نگاهی به گذشته محصولاتی خاص و ارزشمند در قالب سری Icona به مشتریان واقعی خودش عرضه کنه و دست فراری برای تولید چنین خودروهایی باز هست
منبع : سایت فراری
این سری ماشین های فراری ارزش کلکسیونی بالایی دارن و بحث پرفورمنس براشون در اولویت نیست
aboalfazlchallenger
۱۹ مرداد ۱۴۰۱تشکر
shirko
۱۹ مرداد ۱۴۰۱حدود ۱۱ سال پیش اونتادور با ۱۴۰ اسب بخار قدرت کمتر نسبت به این موتور به این شتاب و بالاتر از این سرعت رسیده ، کجا شکوه و عظمت با این قیمت بی خودش ؟؟
1123
۱۹ مرداد ۱۴۰۱لمبورگینی: ترکیب موتور درونسوز و الکتریکی، 2.8 ثانیه شتاب به همراه 819 اسب قدرت با وجود دو محور محرک
فراری: صرفا با موتور درونسوز 2.8 ثانیه شتاب صفر تا صد و 829 اسب بخار با یک محور محرک
اگه علاقه به ده سال پیش دارید 458 دوسال قبل از اونتادور تقریبا همون مشخصات رو با موتور 4.5 لیتری خودش و محرک عقب بودن ارائه میداد
این دیتونا هم ماشین خاصی نیست و بیشتر جهت پاسداشت میراث فراری هستش
نهایت تکنولوژی فعلی فراری رو میتونید در SF90 استراداله و SF75 پیدا کنید
shirko
۱۹ مرداد ۱۴۰۱خیر دوست عزیز فراری ۴۵۸ رقیب گالاردو سوپر لگرا بود با مشخصات شتاب ۳.۴ و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر برساعت ، اونتادور ۲.۹ و ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت .
Reza Waffen SS
۲۰ مرداد ۱۴۰۱دوست عزیز جهت یاداوری بگم که 458 رقیب گایاردو LP570 بودش ولی آونتادور رقیب F12 برلینتا، در ضمن اونتادور پایه 10 سال پیش موتور الکتریکی نداشت قدرتشم 700 اسب بخار بود
شتابشم طبق گفته کمپانی 2.9 بود وعلا میتونستی بهتر از این رو بزنی همونطور که یه نشریه بریتانیایی به نهایت سرعت 370 کیلومتر رسید با اونتادور LP700-4
زنده باد دوازده سیلندر
۱۹ مرداد ۱۴۰۱یک اینکه صفر تا دویست اونتادور هیلی کمتر اینه دو اینکه این ماشین المان های طراحی نوستالژیک داره و مهم تر حس رانندگی هست چیزی که ما از تو صفحه گوشی درکش نمی کنیم و شما فقط اعداد رو مقایسه میکنی
arshia
۱۹ مرداد ۱۴۰۱سلام
همه میدونن من لامبورگینی رو خیلی بیشتر از فراری دوس دارم
ولی حقیقتا خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این ماشین واقعااااا زیباترین فراری که دیدم هست واقعا قشنگه
مازیار
۱۹ مرداد ۱۴۰۱در مورد ماشینهای میلیون دلاری جایی برای بازی با اعداد نیست بخصوص اگه فراری باشه
shirko
۱۹ مرداد ۱۴۰۱بله کاملا درسته تو یکی از مقایسه ها بین مکلارن اسپید تیل ۳ میلیون و فراری اس اف ۹۰ ،۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار دلاری همه واسه مشخصات فنی فراری و موتورش به به و چه چه می کردن ، منم یه کامنت گذاشتم و نوشتم هر کی بین این دوتا فراری و انتخاب بکنه هیچی از ماشین سر در نمیاره .
Prpr
۱۹ مرداد ۱۴۰۱نهایت سرعتش کمه
Erfan
۲۰ مرداد ۱۴۰۱میشه بگید چه کسی دقیقا با یه ماشین ۲میلیون دلاری و تولید محدود.این حماقت رو میکنه که ۳۴۰تا پر بکنه که شما تازه میگید کمه؟
پیام
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ای جان مرسی پدال این شد خبر روح ادما جلا میده فراری یعنی عشق
aboalfazlchallenger
۱۹ مرداد ۱۴۰۱واقعا نمیشه چشم ازش برداشت خیلی زیباس
مخصوصا اون v12 تنفس طبیعی
Alan.r
۱۹ مرداد ۱۴۰۱عجب جواهره!!!!
ظاهر فوق العاده ، موتور V12 ، صدای محشر
Carbonado Aventador
۱۹ مرداد ۱۴۰۱به پیروزی اول، دوم و سوم این خودروساز در مسابقات ۲۴ ساعتی دیتونا در سال ۱۹۶۷ میلادی اشاره دارد. فراری در این مسابقات انتقام خود را برای شکست در رقابتهای ۲۴ ساعتی لمان از فورد گرفت و با اقتدار رقیبش را به خاک زد!!!
همین یه تیکه برا عظمت نام فراری بسه!
Si
۱۹ مرداد ۱۴۰۱خب فورد در 4 سال هرچی ماشین بود رو با خاک یکسان کرد در لمانز و فورد خودش gt رو آورد بیرون وگرنه اگه سال به سال تغییرش میداد الان بالاترین قهرمانی لمانز رو داشت.
لطفا فراری فن ها چپ و راست دیس ندید من خودم فراری فن هستم ولی gt اون زمان به قدری بالاتر از فراری بود که چندتا از کارکنان فراری گفتند تنها باری که انزوی کبیر عصبانی شد بعد لمانز بود و فقط به فکر شکست دادن بود اون تنها بار بود
Ferrari
۱۹ مرداد ۱۴۰۱فورد قبل از اولی قهرمانی لمانز، سه سال بدتربن شکست هارو متحمل شد. ماشینهای فورد حتی به خط پایان هم نمیرسیدن درحالی که فراری هرسه سکوی لمانز رو کسب میکرد
2311
۱۹ مرداد ۱۴۰۱بماند که gt40 واقعا چی هست، ولی خب اگه درست چک کنید میبینید که فورد برای رسیدن به اولین قهرمانیش 4 سال پش سر فراری و سایرین بود
بخش جالبش اینه، فورد یه ابرکمپانی خیلی بزرگ بود برعکس فراری، به منابع مالی زیادی دسترسی داشتن و بازهم 4سال پشت فراری ها تموم میکردن
Si
۱۹ مرداد ۱۴۰۱تنها دلیل قهرمانی خشم هنری فورد بود
وگرنه فراری رو نمیتونست شکست بده و به خاطر انزو خیلی پول خرج کرد
seyedjavad.mercedesbenz
۱۹ مرداد ۱۴۰۱تنها دلیل قهرمانی نبوغ کارول شلبی و فداکاری های کن مایلز و وقت خریدن ها و پشتیبانی های لی لاکوکا بود وگرنه هنری فورد دوم هیچوقت توان رقابت با انزو رو نداشت و همینطور هیچوقت به خوبی پدرش نبود
R@min
۱۹ مرداد ۱۴۰۱تو دنیای خودرو فقط چهار کمپانی هستن که تعیین کننده هستن و قواعد تعیین یا تغییر میدن، فورد، فولکس واگن، مرسدس و تویوتا. این مربع قدرت بهترین موتورهارو در هر سطحی ساختن و می سازن.
اتفاقات تاریخی به کنار این ابرکمپانی ها نیازی به حضور در موتوراسپرت ندارن چون بازارشون همیشه پر رونق بوده و خواهد بود. اینکه هر کدوم هر از گاهی به کلاس های مختلف موتوراسپرت میان دلیل جز تبلیغ برند نداره.
اینکه هنوز یه عده نمیخوان بفهمن یا دوست دارن چیزی برای گفتن داشته باشن و دارن یه ابرکمپانی با یه شرکت های کوچیک (از لحاظ سرمایه و وسعت کار) و تولید محدود مقایسه می کنن قطعا هیچ چیزی از این صنعت نمی دونن یا می دونن و دوست دارن یه بحث اح.مقانه رو کش بدن.
پروژه GT40 و GT2017 صرفا تبلیغ برند بود و این چیزی که توی فیلم و بار درام کار وجود داره صرفا بخش بسیار اندکی از واقعیت پشت برده سیاست کمپانی فورد و فراری بود. تو این رقابت و برد و باخت های تقریبا برابر، فورد اعتبار از دست رفتشو که در بازار آمریکا به جنرال موتورز باخته بود و صرفا یه خودروساز معمولی شده بود برگردوند و برای فراری باعث شد اسمش و توجهات بهش چندین برابر بشه مخصوصا تو آمریکا که جزو بازارهای اصلیش شد.
حرفم به فرد خاصی نیست اینجا و فقط میخوام که دوستان انقدر نوک دماغشونو نبینن و خیلی بزرگتر از یه رقابت چند ساله نگاه کنن.
Ferrari
۲۰ مرداد ۱۴۰۱Ramin
سه تا از این ابر کمپانی هایی که نام بردی الان در موتور اسپرت حضور فعال دارن.
مخصوصا فولکس واگن که حتی زیرمجموعه فوق لوکس این برند یعنی بنتلی هم درکلاس gt3 حضور داره ضمنا فورد جز پیکاپها قواعد کدوم کلاس رو نوشته یا تغییرداده؟؟
Ferrari
۲۰ مرداد ۱۴۰۱کامنتی که پر از توهین هست رو تایید کردید ولی پاسخ من رو سانسور کردین؟
علی
۱۹ مرداد ۱۴۰۱تو خونه شطرنج ماشین بازها ، فرای شاهه !!!! فورد اسب !!! لطفا کلاس خودتونو پایین نیارین با این چرت و پرت ها!!! اون قضیه فورد و لمانز هم یه مورده تاریخیه که چون فراری حاضر نشد بره تحت مالکیت فورد ، تمام کمپانی فورد با اون سرمایه هنگفتش که تو دنیا اول بود میخواست انتقام بگیره . وقتی هم انتقامشو گرفت کشید کنار چون میدونست در ادامه نمیتونه حریف فراری باشه.
Si
۱۹ مرداد ۱۴۰۱داداش من خودم فراری فن هستم ولی اگه فورد gt هر سال آپدیت میشد الان بالاترین افتخار رو داشت. مخصوصا اون زمان کارول شلبی رو داشت
در سال 2017 پس از بازگشت به لمانز gt روی سکو ایستاد ولی فراری هیچ.
تنها کابوس فراری فورد gt هست
Ferrari
۱۹ مرداد ۱۴۰۱Si
همون سالی که فورد به مسابقات برگشت هم از فراری شکست خورد. فراری درحضور فورد قهرمان wec شد
فورد هم همینطوری از مسابقات خارج نشد، از ۱۹۷۰ پورشه وارد مسابقات استقامت شد و فورد دیگه رنگ قهرمانی رو ندید و جمع کرد و رفت
اما و اگر هاتون رو هم بذارین درکوزه. استمرار و حضور در مسابقات کم از قهرمان شدن نداره
برندی که چندین دهه در بالاترین سطوح موتور اسپرت حضور داره با برندی که برای چند سال میاد و چندتا قهرمانی هم کسب میکنه ولی با دو فصل شکست خوردن از مسابقات کناره گیری میکنه قابل مقایسه نیست.
1123
۱۹ مرداد ۱۴۰۱Si
توی 2016 که فورد تو LMGTE پرو قهرمان شد چند تا نکته نهفته: فورد جی تی با فراری 488 جی تی 3 فاصله چندانی نداشت
هردو 340 لپ زده بودن
ولی خب این نتایج برای DNF شدن دوتا 911 RSR تیم پورشه موتوراسپرت و دوتا 488GT3 تیم AFCorse بدست اومد
JDM lover
۱۹ مرداد ۱۴۰۱یه شاهکار کم نقص و بی نظیره
یه موتور v12 تنفس طبیعی بدون هیبرید و توربو و… در کنار هندلینگ و جذابیت فراری میشه این اثر هنری
یخیل لذت بردم پدال واقعا حالم خوب شد
Yasin
۱۹ مرداد ۱۴۰۱چقدر زیباست این شاهکار اصیل ایتالیایی. . .
ارش
۱۹ مرداد ۱۴۰۱عجب شاهکاری!!!!!
Amin
۱۹ مرداد ۱۴۰۱فراری دایتونا به بهترین شکل ممکن وظیفه ی خودش رو انجام داد و همون چیزی هست که باید باشه ..حس خالص رانندگی و طراحی ریشه دار با یک نام و تاریخ بزرگ
اوج پرفورمنس فراری رو باید در جانشین لافراری دید
Hadi
۱۹ مرداد ۱۴۰۱شاهکار ایتالیا 👌🏼🇮🇹😍
وحید اسماعیل نسب
۱۹ مرداد ۱۴۰۱واقعا شاهکاره
T
۱۹ مرداد ۱۴۰۱خدایی فراری ماشین های زیبایی میزنه
amir
۱۹ مرداد ۱۴۰۱اسم فراری که میاد ادم کیف میکنه
Afg
۱۹ مرداد ۱۴۰۱تشکر از بودنت فراری
Mf1
۲۰ مرداد ۱۴۰۱خیلی طراحی زیبایی داره حتی بهتر از لافراری قطعا یکی بهترین خودروهای فراری توی ۱۰ سال اخیر
Amir
۳۰ خرداد ۱۴۰۳به نظرتون داخل پیست نوربرگ رینگ فراری دیتونا یا پاگانی هوایرا R سریع تره یا لامبورگینی اسنزا scv12 ؟؟؟
مهردادکمال
۲۰ آبان ۱۴۰۳چقد خاص و زیباس