فراری

هر آنچه از سوپراسپرت برقی فراری می‌دانیم

اولین سوپراسپرت فراری سال آینده رونمایی خواهد شد و در ادامه قصد داریم مروری داشته باشیم بر هر آنچه که تاکنون در مورد این خودرو میدانیم.

فراری اولین خودروی الکتریکی خود را تا پایان سال آینده معرفی خواهد کرد. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت، اولین خودروی الکتریکی مارانلو احساس منحصربه‌فرد خودروهای فراری را از دست نخواهد داد و این شرکت از قابلیت‌های کامل این تکنولوژی برای ایجاد یک تجربهٔ رانندگی هیجان‌انگیز و جذاب استفاده خواهد کرد. بااین‌حال، تا سال ۲۰۲۵ نخواهیم دانست که پکیج نهایی این خودرو چگونه است زیرا فراری تاکنون حرف زیادی در مورد سوپراسپرت الکتریکی خود نزده است. البته تاکنون نمونه‌های استتار شدهٔ این خودرو هزاران کیلومتر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند اما جزئیات بیشتر تا وقتی‌که به زمانی رونمایی نزدیک‌تر نشویم مشخص نخواهد شد. بااین‌حال، در ادامه مروری خواهیم داشت به هر چیزی که تاکنون در مورد اولین خودروی الکتریکی فراری میدانیم.

طراحی

فراری به دنبال نمایی چشمگیر برای خودروی الکتریکی خود است و به همین دلیل، از «جانی یاو» مدیر طراحی سابق اپل و «مارک نیوسون» طراح صنعتی برای بهبود ظاهر این ماشین کمک گرفته است. اولین نمونه‌های آزمایشی این خودرو نیز زیر بدنهٔ بشدت اصلاح‌شدهٔ مازراتی لوانته با اگزوزهای غیرواقعی در عقب پنهان شده‌اند اما چون پروتوتایپ‌های خودروی الکتریکی فراری بدنه‌ای شاسی‌بلند دارد، لزوماً بدین معنا نیست که خودروی نهایی هم یک کراس‌اوور خواهد بود. البته هنوز نمی‌دانیم فرم نهایی این ماشین چیست ولی انتظار می‌رود برخی ویژگی‌های کراس‌اوور مانند مثل روکش‌های پلاستیکی جزئی و افزایش ارتفاع اندک را در آن ببینیم. برای طراحی رندری از خودروی الکتریکی فراری تمام تلاش خود را کرده‌ایم ولی بااین‌حال جزئیات هنوز مبهم هستند.

درهرحال، اگر بدنهٔ تغییریافتهٔ لوانته نشانه‌ای از فرم نهایی خودروی الکتریکی فراری باشد، این سوپرکار جدید می‌تواند اوورهنگ‌های کوتاه و تناسبات عضلانی داشته باشد. قوای محرکهٔ تمام الکتریکی اما چالش‌های جدیدی مثل محل نصب باطری‌ها پیش روی طراحان فراری خواهد گذاشت زیرا بسیاری از خودروسازان، باطری‌ها را زیر کف ماشین نصب می‌کنند که باعث افزایش ارتفاع و کلفت شدن کف خودرو می‌شود؛ بنابراین، مهندسان فراری باید برای جانمایی دقیق قطعات این ماشین به‌منظور بهبود تعادل و دینامیک رانندگی تلاش زیادی داشته باشند. در همین راستا، یک پتنت در سال ۲۰۲۲ نشان داد که فراری در حال آزمایش ایدهٔ نصب بخشی از باطری‌ها زیر کابین سرنشینان و قرار دائن بخش عمده‌ای از آن در پشت کابین است.

قوای محرکه

فراری هنوز اعلام نکرده که ترکیب شیمیایی باطری‌های این خودرو چه خواهد بود ولی میدانیم که ایتالیایی‌ها از باطری‌های لیتیوم آهن فسفات استفاده نخواهند کرد. فراری قصد دارد باطری‌های موردنیاز خود را از یک شرکت کره‌ای بنام SK On بگیرد دو شرکت اخیراً برای ادامهٔ همکاری تفاهم‌نامهٔ متقابل امضا کرده‌اند. همچنین هنوز از تعداد موتورها و میزان قدرت این خودرو هم خبر نداریم ولی ازآنجایی‌که فراری پتنت‌های قوای محرکهٔ چهار موتوره را هم به ثبت رسانده، استفاده از چنین ترکیبی محتمل خواهد بود.

صدا

صدای جذاب موتورهای V8 و V12 از زمان تولد فراری تاکنون جزء جدانشدنی خودروهای این شرکت بوده‌اند اما در دوران الکتریکی این شرایط تغییر خواهد کرد زیرا دیگر خبری از احتراق سوخت و سیستم اگزوز نیست. بااین‌حال، این شرکت در تلاش است تا برای خودروهای الکتریکی خود یک امضای صدایی ویژه ایجاد کند. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت، فراری از تکنولوژی الکتریکی با شیوه‌ای منحصربه‌فرد برای ارائهٔ یک تجربهٔ رانندگی خاص استفاده خواهد کرد.

رونمایی و فروش

فراری قصد دارد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۵ خودروی الکتریکی خود را معرفی کند اما هنوز زمان دقیق این کار را اعلام نکرده است. بااین‌حال، احتمالاً این اتفاق در سه‌ماههٔ پایانی سال آینده رخ خواهد داد. تولید این سوپراسپرت الکتریکی نیز در اوایل سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و اولین محصول الکتریکی مارانلو را در همان سال در خیابان‌ها خواهیم دید. فراری حدود دو ماه پیش تأسیسات جدید خود که قرار است اولین خودروی الکتریکی این شرکت را در کنار مدل‌های هیبریدی و بنزینی تولید کند در مارانلو افتتاح کرد.

قیمت

طبق گزارش‌ها، سوپراسپرت الکتریکی فراری بیش از ۵۰۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت اما برای دانستن قیمت دقیق باید تا اوایل سال ۲۰۲۶ صبر کنیم. ممکن است این ماشین قیمتی کمتر از SF90 استراداله داشته باشد اما ازآنجایی‌که این سوپراسپرت هیبریدی به پایان عمر خود رسیده است، هنوز مشخص نیست که خودروی الکتریکی فراری در سبد محصولات این شرکت چه جایگاهی خواهد داشت. البته فراری به این زودی‌ها تمام الکتریکی نخواهد شد این شرکت مطابق با تقاضا همچنان به تولید و عرضهٔ مدل‌های بنزینی و هیبریدی ادامه خواهد داد هرچند که قرار است تا سال ۲۰۳۵ حدود ۸۰ درصد از فروش اسب رقصان مارانلو به مدل‌های هیبریدی و الکتریکی اختصاص پیدا کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    امیدوارم کابینش پر از نمایشگر نباشه و مثل قدیما داشبورد پر باشه از چرم و فیبر کربن

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      بیشتر می خوره هاچبک باشه

      موافقم 2
      مخالفم 5
    2. پیام۲

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/08/Ferrari-EV-1.jpg
      این خیلی شبیه ایسوزو 4200R عه

      موافقم 0
      مخالفم 3
    3. جرمی کلارکسون

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (977 ديدگاه)

      داش بنظرت فراری که صدا نداشته باشه فراری هست؟

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        احتمال داره صدا از جای دیگش در بیاره
        این یه فراریه هیچی بعید نیست

  2. 🏆Lamborghini🏆

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    نه نه نه فراری برقی نه!!

    موافقم 9
    مخالفم 4
  3. حسین

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    مکلارن و پورشه هم بیکار نیستند

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. حسین

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    اخه برقی همشون سریعا دیگه اسپرت توش معنی داره مگه
    الان همین برقیه فراری میتونه فقط وفقط تو پیچ ها
    مثل بنزینی ها باشه ؟

    بعدم فکر کن اس پلاد برداری پکیج خوب ببندی روش
    همون کارو میکنه دیگه ۴ نفر هم میبره

    موافقم 5
    مخالفم 3
  5. hosen

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (638 ديدگاه)

    نمیدونم شما دوستان هم این حس رو دارید یا نه
    اما من هیچ وقت سوپر‌اسپورت برقی رو درک نکردم!
    برقی شدن با اهداف،روح و شخصیت سوپراسپورت ها در تضاده اینو قشنگ میشه حس کرد.

    همه چی لزوما شتاب آنی و اسب بخار های چهار رقمی نیست.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  6. 🇰🇷

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    «فراری قصد دارد باطری‌های موردنیاز خود را از یک شرکت کره‌ای بنام SK On بگیرد دو شرکت اخیراً برای ادامهٔ همکاری تفاهم‌نامهٔ متقابل امضا کرده‌اند»

    به این میگن مدیریت و آینده‌نگری. کره با سرمایه‌گذاری درست و به‌جا از جاپونیا تا امریکا و اروپا به همه باتری میفروشه. چه هوندا چه جنرال‌موتورز چه فراری ، از اقتصادی تا سوپراسپرت همه و همه مشتری کره هستند‌. الجی سولوشن ، SK و سایر بزرگان باتری‌ساز مطمئنا سهام و سرمایه ی با ارزش‌تری خواهند داشت …

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. car lover

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      این پیشنهاد رو به همه دوستان کره فن میکنم اینکه بی تی اس کمتر گوش بدن
      شما فقط باتری رو در نظر میگیرید که روش لوگوی سامسونگ خورده یا نوشته ساخت کره
      من تکنولوژی، علم و دانش و متریال و قطعات ساخت اون باتری رو میبینم که تماما از المان هلند و امریکا و دیگر کشورها تامین میشه.
      هرچند تامین باتری یا خرید قطعات از بقیه کار بدی نیست، ولی به معنی برتری خاصی در زمینه ای نیست. مثلا یه شرکت نامدار مثل برمبو که کارش تماما ساخت ترمز هست و تمام شرکت های جهان باهاش قرارداد میبندن برای ساخت ترمز. صرفا خواستم از توهم برتربینی مطلق بیاید بیرون. با آرزوی تعقل و تفکر

      موافقم 8
      مخالفم 8
  7. car lover

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    جی تی ار برقی
    دوج برقی
    فراری برقی
    دنیای ماشین بازی به اتمام رسیده با وجود اینها
    لعنت بر ماشین برقی

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. 🇰🇷

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (83 ديدگاه)

      خودروی برقی آینده رو به خودش اختصاص داده و از ۲۰۳۵ به بعد یعنی یک دهه دیگه ، کم کم منع فروش بنزینیا آغاز میشه . بجای مرگ بر این و اون ، از توهم و دنیای خیالی بیا بیرون و واقعیت ها رو بپذیر. با آرزوی تعقل و تفکر

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. car lover

        ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1409 ديدگاه)

        اینده؟ خودروهایی بیروح، بی صدا، زشت و بیریخت، بدون هیچگونه خلاقیت و نوآوری، بدون هیچ حس درگیر کننده ای بین راننده، مصرفی و بی استفاده. همیشه اینده لزوما به معنی پیشرفت نیست میتونه عقب گرد هم باشه، اگر اینده قراره این باشه من ترجیح میدم تو گذشته بمونم.

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. heshmat021

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (409 ديدگاه)

          خودرو‌های بخار هم از اسب ها روح کمتری داشتن
          ولی هیچکی اسب رو الان به خودرو ترجیح نمیده
          هیچکس گوشی ساده دستش نیست
          هیچکس نامه نمیفرسته

          موافقم 3
          مخالفم 3
        2. car lover

          ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          موضوع ترجیح دادن نیست موضوع اینه که اسب ها رو از بین نبردن تا خودرو بخار تولید کنن
          اگرم کسی الان ترجیح نمیده بخاطر اینه که پولشو نداره
          خیلی ها هستن از جمله خودم که هنوز گوشی ساده دارن
          هنوز در خیلی جاها هم نامه ارسال میشه

      2. JaMsHiD_R1988

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2758 ديدگاه)

        یه کره فن بی اصالت که هویت خودرو سازیش پنج سالم نیست که شکل گرفته که اونم به لطف برقیاس معلومه باید خوشحال باشه😏

    2. froG-driVer

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      تف تو برقیا
      پاچه گوسفند تو برقیا
      لوله فاضلاب تو برقیا
      با تشکر از سایت پدال

      موافقم 5
      مخالفم 2
  8. mosafer

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    دیگه بعد از برقی شدن دیگه چه فرقی می‌کنه بین ماشینا بجز برندشون..واقعا یکی میشن

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      مثل گوشی میشن
      یه پلتفرم ، ده تا ماشین با اشکال و فرم و کلاس متفاوت
      هر مشکلیم پیش بیاد شرکت یه آپدیت میده
      دقیقا عینهو گوشی و

    2. JaMsHiD_R1988

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      مثل گوشی میشن
      یه پلتفرم ، ده تا ماشین با اشکال و فرم و کلاس متفاوت
      هر مشکلیم پیش بیاد شرکت یه آپدیت میده
      دقیقا عینهو گوشی

  9. Alimopar

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    بابا دیگه وقتی سلطان ردلاین و 12 سیلندر سازی داره مدل برقی میده بیرون به دوج هم باید حق داد چارجر برقی میسازه واقعا چاره ای ندارن حالا باز جای شکر داره شش سیلندرش هنوز هست ولی وقتی شرکتی مثل فراری داره شش سیلندر یا برقی میسازه نباید زیاد به دوج خورده گرفت

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. kawaki

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    این فراری حساب نمیشه ….

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. B

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    این پروتوتایپ زشت فراریه 😐 نه فراری نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا