اولین سوپراسپرت فراری سال آینده رونمایی خواهد شد و در ادامه قصد داریم مروری داشته باشیم بر هر آنچه که تاکنون در مورد این خودرو میدانیم.
فراری اولین خودروی الکتریکی خود را تا پایان سال آینده معرفی خواهد کرد. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت، اولین خودروی الکتریکی مارانلو احساس منحصربهفرد خودروهای فراری را از دست نخواهد داد و این شرکت از قابلیتهای کامل این تکنولوژی برای ایجاد یک تجربهٔ رانندگی هیجانانگیز و جذاب استفاده خواهد کرد. بااینحال، تا سال ۲۰۲۵ نخواهیم دانست که پکیج نهایی این خودرو چگونه است زیرا فراری تاکنون حرف زیادی در مورد سوپراسپرت الکتریکی خود نزده است. البته تاکنون نمونههای استتار شدهٔ این خودرو هزاران کیلومتر مورد آزمایش قرار گرفتهاند اما جزئیات بیشتر تا وقتیکه به زمانی رونمایی نزدیکتر نشویم مشخص نخواهد شد. بااینحال، در ادامه مروری خواهیم داشت به هر چیزی که تاکنون در مورد اولین خودروی الکتریکی فراری میدانیم.
طراحی
فراری به دنبال نمایی چشمگیر برای خودروی الکتریکی خود است و به همین دلیل، از «جانی یاو» مدیر طراحی سابق اپل و «مارک نیوسون» طراح صنعتی برای بهبود ظاهر این ماشین کمک گرفته است. اولین نمونههای آزمایشی این خودرو نیز زیر بدنهٔ بشدت اصلاحشدهٔ مازراتی لوانته با اگزوزهای غیرواقعی در عقب پنهان شدهاند اما چون پروتوتایپهای خودروی الکتریکی فراری بدنهای شاسیبلند دارد، لزوماً بدین معنا نیست که خودروی نهایی هم یک کراساوور خواهد بود. البته هنوز نمیدانیم فرم نهایی این ماشین چیست ولی انتظار میرود برخی ویژگیهای کراساوور مانند مثل روکشهای پلاستیکی جزئی و افزایش ارتفاع اندک را در آن ببینیم. برای طراحی رندری از خودروی الکتریکی فراری تمام تلاش خود را کردهایم ولی بااینحال جزئیات هنوز مبهم هستند.
درهرحال، اگر بدنهٔ تغییریافتهٔ لوانته نشانهای از فرم نهایی خودروی الکتریکی فراری باشد، این سوپرکار جدید میتواند اوورهنگهای کوتاه و تناسبات عضلانی داشته باشد. قوای محرکهٔ تمام الکتریکی اما چالشهای جدیدی مثل محل نصب باطریها پیش روی طراحان فراری خواهد گذاشت زیرا بسیاری از خودروسازان، باطریها را زیر کف ماشین نصب میکنند که باعث افزایش ارتفاع و کلفت شدن کف خودرو میشود؛ بنابراین، مهندسان فراری باید برای جانمایی دقیق قطعات این ماشین بهمنظور بهبود تعادل و دینامیک رانندگی تلاش زیادی داشته باشند. در همین راستا، یک پتنت در سال ۲۰۲۲ نشان داد که فراری در حال آزمایش ایدهٔ نصب بخشی از باطریها زیر کابین سرنشینان و قرار دائن بخش عمدهای از آن در پشت کابین است.
قوای محرکه
فراری هنوز اعلام نکرده که ترکیب شیمیایی باطریهای این خودرو چه خواهد بود ولی میدانیم که ایتالیاییها از باطریهای لیتیوم آهن فسفات استفاده نخواهند کرد. فراری قصد دارد باطریهای موردنیاز خود را از یک شرکت کرهای بنام SK On بگیرد دو شرکت اخیراً برای ادامهٔ همکاری تفاهمنامهٔ متقابل امضا کردهاند. همچنین هنوز از تعداد موتورها و میزان قدرت این خودرو هم خبر نداریم ولی ازآنجاییکه فراری پتنتهای قوای محرکهٔ چهار موتوره را هم به ثبت رسانده، استفاده از چنین ترکیبی محتمل خواهد بود.
صدا
صدای جذاب موتورهای V8 و V12 از زمان تولد فراری تاکنون جزء جدانشدنی خودروهای این شرکت بودهاند اما در دوران الکتریکی این شرایط تغییر خواهد کرد زیرا دیگر خبری از احتراق سوخت و سیستم اگزوز نیست. بااینحال، این شرکت در تلاش است تا برای خودروهای الکتریکی خود یک امضای صدایی ویژه ایجاد کند. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت، فراری از تکنولوژی الکتریکی با شیوهای منحصربهفرد برای ارائهٔ یک تجربهٔ رانندگی خاص استفاده خواهد کرد.
رونمایی و فروش
فراری قصد دارد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۵ خودروی الکتریکی خود را معرفی کند اما هنوز زمان دقیق این کار را اعلام نکرده است. بااینحال، احتمالاً این اتفاق در سهماههٔ پایانی سال آینده رخ خواهد داد. تولید این سوپراسپرت الکتریکی نیز در اوایل سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و اولین محصول الکتریکی مارانلو را در همان سال در خیابانها خواهیم دید. فراری حدود دو ماه پیش تأسیسات جدید خود که قرار است اولین خودروی الکتریکی این شرکت را در کنار مدلهای هیبریدی و بنزینی تولید کند در مارانلو افتتاح کرد.
قیمت
طبق گزارشها، سوپراسپرت الکتریکی فراری بیش از ۵۰۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت اما برای دانستن قیمت دقیق باید تا اوایل سال ۲۰۲۶ صبر کنیم. ممکن است این ماشین قیمتی کمتر از SF90 استراداله داشته باشد اما ازآنجاییکه این سوپراسپرت هیبریدی به پایان عمر خود رسیده است، هنوز مشخص نیست که خودروی الکتریکی فراری در سبد محصولات این شرکت چه جایگاهی خواهد داشت. البته فراری به این زودیها تمام الکتریکی نخواهد شد این شرکت مطابق با تقاضا همچنان به تولید و عرضهٔ مدلهای بنزینی و هیبریدی ادامه خواهد داد هرچند که قرار است تا سال ۲۰۳۵ حدود ۸۰ درصد از فروش اسب رقصان مارانلو به مدلهای هیبریدی و الکتریکی اختصاص پیدا کند.
علی جردن
۲۰ مرداد ۱۴۰۳امیدوارم کابینش پر از نمایشگر نباشه و مثل قدیما داشبورد پر باشه از چرم و فیبر کربن
SMS
۲۰ مرداد ۱۴۰۳بیشتر می خوره هاچبک باشه
پیام۲
۲۰ مرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/08/Ferrari-EV-1.jpg
این خیلی شبیه ایسوزو 4200R عه
جرمی کلارکسون
۲۰ مرداد ۱۴۰۳داش بنظرت فراری که صدا نداشته باشه فراری هست؟
علی جردن
۲۱ مرداد ۱۴۰۳احتمال داره صدا از جای دیگش در بیاره
این یه فراریه هیچی بعید نیست
🏆Lamborghini🏆
۲۰ مرداد ۱۴۰۳نه نه نه فراری برقی نه!!
حسین
۲۰ مرداد ۱۴۰۳مکلارن و پورشه هم بیکار نیستند
حسین
۲۰ مرداد ۱۴۰۳اخه برقی همشون سریعا دیگه اسپرت توش معنی داره مگه
الان همین برقیه فراری میتونه فقط وفقط تو پیچ ها
مثل بنزینی ها باشه ؟
بعدم فکر کن اس پلاد برداری پکیج خوب ببندی روش
همون کارو میکنه دیگه ۴ نفر هم میبره
hosen
۲۰ مرداد ۱۴۰۳نمیدونم شما دوستان هم این حس رو دارید یا نه
اما من هیچ وقت سوپراسپورت برقی رو درک نکردم!
برقی شدن با اهداف،روح و شخصیت سوپراسپورت ها در تضاده اینو قشنگ میشه حس کرد.
همه چی لزوما شتاب آنی و اسب بخار های چهار رقمی نیست.
🇰🇷
۲۰ مرداد ۱۴۰۳«فراری قصد دارد باطریهای موردنیاز خود را از یک شرکت کرهای بنام SK On بگیرد دو شرکت اخیراً برای ادامهٔ همکاری تفاهمنامهٔ متقابل امضا کردهاند»
به این میگن مدیریت و آیندهنگری. کره با سرمایهگذاری درست و بهجا از جاپونیا تا امریکا و اروپا به همه باتری میفروشه. چه هوندا چه جنرالموتورز چه فراری ، از اقتصادی تا سوپراسپرت همه و همه مشتری کره هستند. الجی سولوشن ، SK و سایر بزرگان باتریساز مطمئنا سهام و سرمایه ی با ارزشتری خواهند داشت …
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳این پیشنهاد رو به همه دوستان کره فن میکنم اینکه بی تی اس کمتر گوش بدن
شما فقط باتری رو در نظر میگیرید که روش لوگوی سامسونگ خورده یا نوشته ساخت کره
من تکنولوژی، علم و دانش و متریال و قطعات ساخت اون باتری رو میبینم که تماما از المان هلند و امریکا و دیگر کشورها تامین میشه.
هرچند تامین باتری یا خرید قطعات از بقیه کار بدی نیست، ولی به معنی برتری خاصی در زمینه ای نیست. مثلا یه شرکت نامدار مثل برمبو که کارش تماما ساخت ترمز هست و تمام شرکت های جهان باهاش قرارداد میبندن برای ساخت ترمز. صرفا خواستم از توهم برتربینی مطلق بیاید بیرون. با آرزوی تعقل و تفکر
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳جی تی ار برقی
دوج برقی
فراری برقی
دنیای ماشین بازی به اتمام رسیده با وجود اینها
لعنت بر ماشین برقی
🇰🇷
۲۰ مرداد ۱۴۰۳خودروی برقی آینده رو به خودش اختصاص داده و از ۲۰۳۵ به بعد یعنی یک دهه دیگه ، کم کم منع فروش بنزینیا آغاز میشه . بجای مرگ بر این و اون ، از توهم و دنیای خیالی بیا بیرون و واقعیت ها رو بپذیر. با آرزوی تعقل و تفکر
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳اینده؟ خودروهایی بیروح، بی صدا، زشت و بیریخت، بدون هیچگونه خلاقیت و نوآوری، بدون هیچ حس درگیر کننده ای بین راننده، مصرفی و بی استفاده. همیشه اینده لزوما به معنی پیشرفت نیست میتونه عقب گرد هم باشه، اگر اینده قراره این باشه من ترجیح میدم تو گذشته بمونم.
heshmat021
۲۰ مرداد ۱۴۰۳خودروهای بخار هم از اسب ها روح کمتری داشتن
ولی هیچکی اسب رو الان به خودرو ترجیح نمیده
هیچکس گوشی ساده دستش نیست
هیچکس نامه نمیفرسته
car lover
۲۱ مرداد ۱۴۰۳موضوع ترجیح دادن نیست موضوع اینه که اسب ها رو از بین نبردن تا خودرو بخار تولید کنن
اگرم کسی الان ترجیح نمیده بخاطر اینه که پولشو نداره
خیلی ها هستن از جمله خودم که هنوز گوشی ساده دارن
هنوز در خیلی جاها هم نامه ارسال میشه
JaMsHiD_R1988
۲۱ مرداد ۱۴۰۳یه کره فن بی اصالت که هویت خودرو سازیش پنج سالم نیست که شکل گرفته که اونم به لطف برقیاس معلومه باید خوشحال باشه😏
froG-driVer
۲۱ مرداد ۱۴۰۳تف تو برقیا
پاچه گوسفند تو برقیا
لوله فاضلاب تو برقیا
با تشکر از سایت پدال
mosafer
۲۰ مرداد ۱۴۰۳دیگه بعد از برقی شدن دیگه چه فرقی میکنه بین ماشینا بجز برندشون..واقعا یکی میشن
JaMsHiD_R1988
۲۱ مرداد ۱۴۰۳مثل گوشی میشن
یه پلتفرم ، ده تا ماشین با اشکال و فرم و کلاس متفاوت
هر مشکلیم پیش بیاد شرکت یه آپدیت میده
دقیقا عینهو گوشی و
JaMsHiD_R1988
۲۱ مرداد ۱۴۰۳مثل گوشی میشن
یه پلتفرم ، ده تا ماشین با اشکال و فرم و کلاس متفاوت
هر مشکلیم پیش بیاد شرکت یه آپدیت میده
دقیقا عینهو گوشی
Alimopar
۲۰ مرداد ۱۴۰۳بابا دیگه وقتی سلطان ردلاین و 12 سیلندر سازی داره مدل برقی میده بیرون به دوج هم باید حق داد چارجر برقی میسازه واقعا چاره ای ندارن حالا باز جای شکر داره شش سیلندرش هنوز هست ولی وقتی شرکتی مثل فراری داره شش سیلندر یا برقی میسازه نباید زیاد به دوج خورده گرفت
kawaki
۲۱ مرداد ۱۴۰۳این فراری حساب نمیشه ….
B
۲۱ مرداد ۱۴۰۳این پروتوتایپ زشت فراریه 😐 نه فراری نه