شینکاتسو ایده “Shinkatsu Ide” یک مهندس ژاپنی است که کار خود را با بازسازی و تقویت موتورسیکلت آغاز کرد. وی پس از مدتی به کار تقویت خودروهای تویوتا مشغول شد و سپس راهی آلمان شد و بهعنوان مهندس در تیم “Schnitzer Motorsport” شروع به کار کرد. شینکاتسو در این تیم نحوه تقویت خودروهای BMW برای مسابقات را یاد گرفت. پس از مدتی وی به ژاپن بازگشت و یک گاراژ در محلهای مسکونی در حاشیه شهر یوکوهاما با نام “Iding Power” تأسیس کرد و شروع به تقویت انواع مدلهای BMW با موتورهای تنفس طبیعی کرد. مهارت او به حدی بود که از سوی مکلارن بهعنوان تنها مرکز خدمات مک لارن در ژاپن انتخاب شد و شروع به خدماترسانی به F1 افسانهای کرد. شینکاتسو پا را فراتر از این گذاشت و به سراغ فراری رفت و انواع مدلهای فراری از قبیل F40، ۳۲۸، Testarossa، F355، F348، F385، F360 و F430 را بهصورت تنفس طبیعی و تنها با استروک کردن انجین، ساخت کیت های آیرودینامیک بدنه و تنظیم سیستم فنربندی و تعلیق تقویت میکرد.
اما قطعاً شاخصترین خودروی تیونینگ شده توسط او فراری انزو افسانهای است.
شینکاتسو کار تقویت انزو را با استروک کردن انجین V12 از ۵۹۹۸ سیسی به ۶۲۹۸ آغاز کرده است. انجین انزو اکنون از یک میللنگ مخصوص سود میبرد که شینکاتسو پس از سالها تجربه و تقویت خودروهای فراری آن را طراحی کرده است. همچنین قطعات متحرک موتور از جمله پیستونها و شاتونها از متریال سبکتر ساخته شدهاند، و نسب تراکم نیز افزایش یافته به ۱۱.۵:۱ رسیده است. سیستم روغنکاری موتور نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. اکنون قدرت موتور انزو به ۷۰۸ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه رسیده و گشتاور نیز به ۶۶۶ نیوتن بر متر رسیده است. همچنین با بازنگریهایی که انجام شده خودرو با واکنشهای بسیار سریعتری در بخش شتاب اولیه و ثانویه همراه است و گویی خودرو ذهن شما را میخواند. شینکاتسو هشت سال زمان برای تقویت انجین انزو صرف کرده است.
وی دراینرابطه میگوید:
مالک خودرو قدرت دیوانهوار و خودرویی غیرقابلکنترل نمیخواست، او در واقع از ما درخواست کرد که با وجود تقویت، خودرو همچنان مناسب برای شهر و رانندگی روزمره باشد، و من نیز به خواسته او احترام گذاشتم و تمام تلاشم را در این راستا به کار گرفتم.
شینکاتسو برای این خودرو سیستم اگزوز منحصربهفردی طراحی کرده که از نمونه اصلی سبکتر بوده و همچنین صدای زیبا و گوشنوازتری نسبت به انزو اصلی تولید میکند. محل قرارگیری اگزوز نیز تغییر کرده و اکنون سراگزوز دوتایی خودرو در وسط خروجی هوای موتور و بین چراغهای عقب قرار دارد.
رینگهای خودرو با نمونههای پنج پره اصلاح شده، منیزیمی فورج کاری شده ۲۰ اینچی (رینگهای اصلی انزو ۱۹ اینچی هستند) سبکتر جایگزین شده است. برای تقویت سیستم تعلیق، علاوه بر تنظیم مجدد کمک فنرهای اصلی خودرو، از فنرهای جدید دیگری نیز استفاده شده تا سواری نرم و انعطافپذیرتر و مطابق با رینگهای سبک وزن به دست آید.
همچنین Iding Power برای بهبود آیرودینامیک آینههای خودرو را حذف کرده و بهجای آن دوربینهایی در دو طرف خودرو نصب شده است. تصاویر این دوربینها در مانیتورهای نصب شده در دو طرف پشت آمپر نمایش داده میشود. البته نصب دوربین علاوه بر بهبود آیرودینامیک باعث میشود که راننده نگاه خود را از مسیر منحرف نکند، این نکته در سرعتهای بالا بسیار حائز اهمیت است.
در بخش بدنه، تغییرات گستردهای صورت گرفته است. کاپوت خودرو باز طراحی شده و اکنون فرم آیرودینامیک تری دارد. دماغه و ورودیهای جلو به طور کامل اصلاح شده و با الهام از خودروهای فرمول یک طراحی شده است. علاوه بر این، یک خروجی هوا به انتهای چراغهای جلو و بالای گلگیر اضافه شده است تا هوای وردی از دماغه جلو بدون بروز مقاومتی از این قسمتها خرج شود. تغییرات انجام شده در بخش جلو باعث شده تا علاوه بر بهبود آیرودینامیک و زیبایی، مشکل ناپایداری انزو که در سرعتهای بالای ۳۰۰ کیلومتر اتفاق میافتد نیز کاملاً برطرف شده است. در نمای کناری رکابهایی با طراحی جدید نصب شده است. بر روی درب پیشرانه خروجیهای هوا برای بهبود خنککاری پیشرانه اضافه شده است. علاوه بر این بخش خروجی هوای بین چراغها نیز کمی بزرگتر شده و طراحی آن نیز کاملاً متمایز و منحصربهفرد است و از میان آن سراگزوز دوتایی قرار دارد.
سپر عقب نیز از نو طراحی شده و دارای شیارهای عرضی است که علاوه بر کارایی کمی یادآور مدل Testarossa است. بخشهای اضافه شده از جنس فیبر کربن در کنار رنگ قرمز بدنه جلوهای بینظیر به خودرو داده است.
تکمیل این پروژه حدود ده سال به طول انجامیده و نتیجه آن خودرویی بینظیر است. IDing power برای تقویت این خودرو بر خلاف رویه دیگر کمپانیهای تیونینگ عمل کرده و بهجای افزایش قدرت بیش از حد، تمرکز خود را بر روی بهبود بخشهای نظیر آیرودینامیک و کیفیت سواری و عملکرد خودرو در جاده و پیست گذاشته است و ازاینحیث میتوان گفت که یکی ارزشمندترین پروژههای تیونینگ را اجرا کرده است.
همچنین یک نمونه مشکی رنگ از این خودرو بهتازگی تکمیل شده اما هنوز مشخصات آن اعلام نشد اما گفته میشود که انجین این مدل به ۶.۴ لیتر استروک شده است.
Godzilla
۱۵ دی ۱۴۰۲🔥
Cyber truck punk
۱۶ دی ۱۴۰۲خییلی زیباست مخصوصا با اون رنگ قرمزش جنسی میشه.
نوید صفی خانی
۱۷ دی ۱۴۰۲عه داداش
دکتر_ماشین باز
۱۵ دی ۱۴۰۲تنها برندی که از نظر من نباید به ماشینای استوکش دست زد همین فراری اونم نمونه ی شاخصی مثه انزو ، با اینکه واقعا تیون کردنش با مهارت و زحمت همراه بوده اما هیچ توجیهی از نظر من نداشت اینکار
وی
۱۵ دی ۱۴۰۲ماشینو از ریخت انداخته مثال بارز کژ سلیقگی
NAVID۰۰۹۸
۱۵ دی ۱۴۰۲مالک انزو دیوانهای بیش نیست !!!
چرا باید انزو را برای روزمره ایتفاده کرد ؟!
لذت واقعی انزو برای پیستِ نه شهر حتی اگر تجهیزش کنند !
یادش بخیر ، یه زمانی با انزوم تو پیست آزادی چه خونی به پا میکردیم ، یادتون میاد ! بگی نه نه ناراحت میشم کلاهمون تو هم میره ، آررره !
جرمی کلارکسون
۱۵ دی ۱۴۰۲بنظرم فراری ۴۵۸ کم نقص ترین و زیباترین فراری اگه از دهه ۷۰ به قبل رو حساب نکنیم
علی آقایی
۱۵ دی ۱۴۰۲458؟!😏
آیا از 812 سوپر فست خبر داری؟
جرمی کلارکسون
۱۵ دی ۱۴۰۲من یکم تحقیق که درباره ۸۱۲ کردم میگفتن آنقدر قدرتش بالاست ممکنه خودش فرمون بده
علی جردن
۱۵ دی ۱۴۰۲۸۱۲ می شناسی
؟
amir
۱۵ دی ۱۴۰۲۴۵۸ لافراری انزوفراری مخصوصا انزو معرکه ترین فراریه خیلی دوسش دارم
بهنام
۱۵ دی ۱۴۰۲۴۵۸ اسپشیاله 🔥
Arash IV
۱۵ دی ۱۴۰۲وقتی جرمی کلارکسون زیادی با جیمز می درباره فراری صحبت میکنه
مهدی
۱۵ دی ۱۴۰۲دمش گرم با این سن و سال نشون میده که ماشین بازی و عشق بازی
سن و سال نمیشناسه
فکر کن بابا بزرگ آدم یه همچین ماشینی داشته باشه و بیاد دنبالت برین دور دو
ولی از شوخی گذشته خیلی خفن شده
دمش گرم
Saeid
۱۵ دی ۱۴۰۲جذاب تر از قبل
𝐀𝐥𝐢
۱۵ دی ۱۴۰۲زیباتر از قبل شده
ARIAN
۱۵ دی ۱۴۰۲آیا لافراری مرده است؟
yaghoub
۱۵ دی ۱۴۰۲جز زیبایی چیزی ندیدم.
yaghoub
۱۵ دی ۱۴۰۲در ضمن پدال خیلی کم ویدیو میزاره .
به نظرم جاداره بیشتر ویدیو بگذارید.
۱۵ دی ۱۴۰۲بسیار هم عالی
Siyavash
۱۵ دی ۱۴۰۲خیلی قشنگ شده..یکم از نمای پشت شبیه پاگانی شده..ولی در کل بسیار زیباه و دل نشین شده💯💯
آرش
۱۵ دی ۱۴۰۲فراری محشره ولی کامل نیست
اما با یه تیون خاص میشه از یه ماشین شاهکار به یه ماشین غیر قابل وصف تبدیلش کرد
که این همون تیون خاصه
واقعا گل کاشته
مهدی
۱۵ دی ۱۴۰۲طراحی انزو به طرزی حجیم و سه بعدیه که دست زدن به ظاهر سخت و ریسکی هست . با اینکه زحمت خیلی زیادی کشیده اما از نظرم تو ظاهر مدل استوک جذابتره. واسه من هنوز هم ۳۶۰ چلنج استرادال فراری ترین فراریه
Drifter
۱۶ دی ۱۴۰۲فراری انزو ، اونی چان ادیشن 🙂
Melffarion
۱۷ بهمن ۱۴۰۲کاوایی
abbas
۱۶ دی ۱۴۰۲واقعا کی دلش میاد به این مدل فراری بگه زشت
روح و اصل طراحی فراری رو میشه تو انزو دید
این ماشین تو عصر طلایی طراحی های خودرو
زمان گالاردو … مورسیه لگو…. Slr خلق شده
میثم مردپور
۱۶ دی ۱۴۰۲در مجموع تیونینگ قابل قبولیه، تنها قسمتی که احساس میکنم با طراحی کلی فراری خوانایی نداره ، جاگذاری و نوع طراحی اگزوز است
BMW
۱۶ دی ۱۴۰۲یک کلمه زیباست🔥
EODE
۱۶ دی ۱۴۰۲از تیونینگ کردن فراری ها خیلی خوشم نمیاد چون اصالت این برند فراتر از این جور کارهاست ، ولی از این خیلی خوشم اومد . مثل این میمونه که یه فراری fxx برای جاده ساخته باشه .
lightride
۱۷ دی ۱۴۰۲اصالت فراری درک نمیکنم چون اگه خیلی متفاوت بود از دو تا شرکت که یه روزی مثلا ازش کوچیکتر بودن نمیخرد مثل اینه که بگی شوتیا از اول بودن الان اصالت ماشین بازی ایرانن؟ اولین بودن همیشه به معنی شاهکار بودن نیست قبلا خیلی این شرکت دوست داشتم ولی حتی تو فورمولا 1 هم دیگه بردی ندیدم
ولی تیونینگ سوپر ماشینا درکل چیز سختیه