تویوتا ۸۶ چند سال پیش را که دارای پیشرانه فراری ۴۵۸ بود به یاد میآورید؟ حالا تصور کنید که یک خودروی معمولی از پیشرانه فرمول ۱ فراری استفاده کند! قطعاً محصول نهایی یکی از دیوانه کننده ترین های دنیای خودرو خواهد بود. اگر دوست دارید با این چالش روبرو شوید میتوانید به وبسایت حراج خودرویی سر زده و این پیشرانه فرمول ۱ سال ۲۰۰۳ را که در میلان ایتالیا عرضه شده انتخاب کنید.
پیشرانه موردبحث که بهصورت رسمی با نام F2003-GA شناخته میشود از نوع ۱۰ سیلندر ۹۰ درجه بوده و حجم ۲۹۹۷ سیسی دارد. نیروگاه آهنین موردبحث دارای ۴ میلسوپاپ و ۴۰ سوپاپ بوده و ظاهراً قدرت ۸۴۵ اسب بخاری را در دور دیوانهوار ۱۸۳۰۰ تولید میکند. شایان ذکر است دو حرف GA بکار رفته در نام پیشرانه به افتخار رئیس فیات جیانی آنیلی انتخاب شدهاند.
ما مطمئن نیستیم که این پیشرانه در مسابقات حضور داشته یا نه اما این سری از پیشرانهها به میشائیل شوماخر مشهور کمک کردهاند تا بتواند ۶ عنوان قهرمانی فرمول ۱ را به دست آورده و رکورد ۴۶ ساله خوان مانوئل فانجیو را بشکند. اما پیش از آنکه به فکر خرید این پیشرانه و نصب آن روی خودروی خود بیفتید باید بدانید این پیشرانه به راحتی روی خودروهای استاندارد نصب نمیشود.
اگرچه به نظر میرسد این پیشرانه در وضعیتی عملکردی قرار داشته و حتی از هدرزهای اگزوز زیبایی سود میبرد اما برخی قطعات کلیدی در آن دیده نمیشود که در واقع جزو قطعات اصلی هم هستند. شکلی وجود ندارد که خریدار اگر قصد جدی در انتخاب این پیشرانه داشته باشد میتواند قطعات یاد شده را پیدا کند اما واقعیت این است که خریدار این پیشرانه میبایست آن را در ویترینی شیک نگهداری کند. خب برسیم به قیمت این نیروگاه آهنین! دو روز پیش بالاترین پیشنهاد برای خرید این پیشرانه ۱۶۲۵۰ یورو یا حدود ۱۸۴۲۲ دلار بوده که قیمت نسبتاً مناسبی محسوب میشود.
M.Kazem.K
۱۴ آذر ۱۴۰۰فقط 18000 دلار ؟!؟! :////
AMIR / ARMI
۱۴ آذر ۱۴۰۰یه ویدیو هست تو یوتوب که یه موتور ایندی کار رو خریدن ۴۰ هزار دلار
موتور فورد کازورث بود
SFXSuperFast
۱۴ آذر ۱۴۰۰مخصوص یه ماشین سبک مثل آریل یا باک مونو و امثالهمه هرچند جمع کردنش خیلی خرج برمیداره و باید ردلاینش رو هم بیاری رو ۱۴۰۰۰ تا عمرش بیشتر بشه
ولی ازون ور وقتی اون همه خرج جمع کردنش میکنی
از پس هزینه های تغییر شکل باک و آریل هم برمیای و یه ماشین سبک تک نفره خوشگل و دیوانه وار با سرعت عجیب و صدای حماسی خواهی داشت
محمد امین
۱۴ آذر ۱۴۰۰اشتباه نکنید ، این موتور کاملا خام هست و به هیچ عنوان قابل استفاده نیست ، این موتور ها توسط فراری برای تبلیغات استفاده میشدن و از سال ۲۰۰۸ موتور f2003 GA دیگه کلا بازنشته شد و حتی در تبلیغات هم استفاده نشده
برای راه اندازی این موتور حدود ۱.۵ ملیون دلار قطعات لازم هست ، بدون در نظر گرفتن گیربکس و سیستم های الکترونیکی و سنسور ها که اصلا موجود نیستن
مورد بعدی گشتاور این موتور ها است که توی دور موتور پایین اصلا نمیتونه یه خودرو سنگین وزن رو حرکت بده ، و به غیر از اون قبل از روشن شدن باید دمای پوسته ی موتور و حدود ۱۹۰ و محفظه ی احتراق تا ۱۶۰ درجه ی سلسیوس گرم بشه برای این موتور ها ، که یه سازه کار پیچیده هم داره ، البته ممکنه در اعداد اشتباه کرده باشم ، چون این اطلاعات رو خیلی سال پیش خوندم
به هر حال خریدش فقط ارزش کلکسیونی داره
مهردادکمال
۱۴ آذر ۱۴۰۰ممنون بابت توضیح مفصل شما
مهرداد
۱۴ آذر ۱۴۰۰قیمتش مناسبه اما اگه دقت کنید میلبادامکها و میللنگ ظاهرا نیستن و اگه میللنگ نباشه قاعدتا پیستون و ایناش هم نیست.
یعنی فقط سیلندر، سرسیلندر و هدرز و مانیفولد هست تقریبا. نمیصرفه داداش نخرین واسه جمع کردنش به مشکل میخورین از ما گفتن بود.
محمد امین
۱۴ آذر ۱۴۰۰کوئل و شمع موتور ها و صد ها سنسور و سیستم خنگ کننده و …. نیستن یه یه جورایی نصف بیشتر موتور نیست ، عکس کامل این موتور رو ببینید متوجه میشید ، یادم میاد توی یک مقاله خوندم که شمع موتور پیشرانه ها فرمول یک هر کدوم حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارن
Swedish arrogant tiger
۱۴ آذر ۱۴۰۰بله ظاهرا میل لنگ و میل سوپاپ هاش نیستن و صرفا همون جنبه تزئینی داره.
افشار
۱۴ آذر ۱۴۰۰بخرین ببندین رو پراید😂😂😂
Aboalfazl demon
۱۴ آذر ۱۴۰۰بخرم ببندم رو سمند بابام
هرچند فکر میکنم پیشرانه i4 ef7 بهترین پیشرانه دنیاس
علی رضایی
۱۴ آذر ۱۴۰۰اینو اگه بزاری رو ی پژو پارس
پرواز می کرد ✈✈✈
Muty
۱۵ آذر ۱۴۰۰فقط یه پوسته اس
به درد مکانیک های شمال تهران میخوره بخرن بزارن تو ویترین مغازه ، که بتونن بیشتر بنز و پورشه سوارا را بِ تیغ ان