انگار «فِراری» خلقشده برای اینکه هرجایی که هست بهترین باشد و هرچند وقت یکبار با ارائه محصولی از هر نظر شگفتانگیز قلب خودرو دوستان و مخصوصاً عشاق خودش را لبریز از شوق و هیجان کند!
حدود سه روز پیش جدیدترین خودروی تولید محدود این خودروسازِ یکهتاز که درواقع نسخهای از مدل F12berlinetta است با نام “F12tdf” معرفی شد. حروف tdf انتهایی اشاره به مسابقات استقامت افسانهای Tour De France دارد که جولان گاه پیروزیهای پیاپی صاحب مارانللو در دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی بهخصوص با مدل ۲۵۰ جیتی برلینتا (مدل ۱۹۵۶) بود. طراحی دوباره و رادیکالی بدنه، داخل کابین، پیشرانه، جعبهدنده و چرخدندهها در کنار استفاده وسیع از فیبر کربن در ظاهر و باطن باعث کاهش وزن ۱۱۰ کیلوگرمی tdf نسبت به نسخه استاندارد شده است. قلب آن یک بلوک تنفس طبیعی V12 اقتباسی از F12berlinetta است که جوایز بسیار زیادی را از آن خود کرده بود. پویایی تحرکات خودرو بهخصوص شتاب گیریهای جانبیاش در پیچها به میزان ۸% در لاستیکهای جلو بیشتر از لاستیکهای عقب شده است. تمایل طبیعی به بیش فرمانی که ناشی از تغییر اندازه لاستیکها بوده بهوسیله سامانه نوآورانهی فرمان پذیری چرخهای عقب که با عنوان فاصله کوتاه مجازی بین محورها (Virtual Short Wheelbase) شناخته میشود و با دیگر سامانههای کنترلی پویای خودرو در ارتباط است جبران خواهد شد تا زمان واکنش غربیلک فرمان و تحت کنترل بودن اسب سرکش بهتر تضمین شود و پایداری بیشتری در سرعتهای بالا به دست آید. همچنین با استفاده از افزایش ۸۷ درصدی نیروی رو به پایین (DownForce) که جهش بسیار خوبی برای یک برلینِتای موتور جلوی V12 محسوب میشود سرعت در سر پیچها افزایش پیداکرده است.عوامل مذکور در کنار هم این اسب تازهنفس را موفق به کسب رکوردهای ذیل کردهاند: شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها در ۲.۹ ثانیه، شتاب ۰-۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۷.۹ ثانیه بهعلاوهی افزایش اساسی در شتاب گیری جانبی، طی یک دور پیست فیورانو (Fiorano) در زمان کوتاهِ ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه. به لطف استفاده از کالیپرهای یکتکهی ترمز که از مدل «لافِراری» گرفته شدهاند شاهد کاهش فاصله موردنیاز برای توقف خودرو هستیم. این فناوری که درواقع نسلی جدید در سامانههای ترمزگیری بهحساب میآید کمک کرده تا tdf در سرعتهای ۱۰۰ و ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برای ایست کامل به ترتیب به ۳۰.۵ و ۱۲۱ متر مسافت نیاز داشته باشد. در یککلام F12tdf بهعنوان جوانترین اسب وحشی فِراری که تنها ۷۹۹ دستگاه از آن روی خط تولید خواهد رفت تجلی واقعیِ «یک خودروی خارقالعاده با عملکرد کاملاً یکسان در پیست و خیابان» است و از مجموعهای از نوآوریهای فنی در بخشهای پیشرانه، آئرودینامیک و پویایی خودرو سود میبرد که همگی دیاِناِی خاص «فِراری» را در دل دارند. با پدال همراه باشید تا بهزودی نگاهی دقیق و جزئی به ویژگیهای آن بیندازیم. [دانلود ویدئو] مشخصات کلی فراری F12tdf
قیمت: ۸۰۸,۸۸۸ دلار
قلب تپنده: ۱۲ سیلندر V شکل به حجم ۶.۳ لیتر
حداکثر قدرت: ۷۶۹.۶ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۷۰۵ نیوتون متر در ۶۷۵۰ دور بر دقیقه
جعبه دنده: ۷ سرعته دوکلاچه خودکار
مصرف سوخت (لیتر در یکصد کیلومتر): ۱۵.۴
شتاب ۱۰۰-۰ کیلومتر بر ساعت: ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت
زمان ورود به بازار: سال ۲۰۱۶ میلادی
ويكي
۲۳ مهر ۱۳۹۴وااااااای ببین چقد خوشکله این لامصب….. یعنی وحشت ناک عاشق این ماشین
محمد زمانلو
۲۸ مهر ۱۳۹۴خب عزیزم فراریه دیگه ، باید هم خوشگل و دلربا باشه ! اگه غیر از این بود باید تعجب می کردی !
مهدی
۲۳ مهر ۱۳۹۴حس استحکام بدنه و خشن بودن ،تو این مدل از فراری نسبت به مدل های دیگش بیشتر شده
حسین
۲۳ مهر ۱۳۹۴عجب محشریه.هر موقع مدل های فراری رو میبینم کلا
لامبو با تمام احترامی که بهش دارم از یادم میره.
خدای من این ماشین هیچ حرفی باس گفتن نداره
راستی برید مدل جدید استون مارتین DB10رو ببینید که در فیلم 007 استفاده شده
Mostafa
۲۴ مهر ۱۳۹۴وقتی میگی این ماشین هیچ حرفی واسه گفتن نداره یعنی به درد نمیخوره
باید بگی این ماشین حرفایه زیادی واسه گفتن داره
پژمان
۲۳ مهر ۱۳۹۴طراحی داخلیش چقدر باحاله تلفیقی از اسپرت و لوکس بودن ,….. شتاب 0 تا 100 فراری 458 اسپشیاله 3 ثانیه لافراری 2.6 ثانیه و 0 تا 100 این مدل هم 2.9 ثانیه همه این مدلهایی که گفتم بدون اینکه چهارچرخشون متحرک باشه و بدون سیستم awd این شتابو دارن به این میگن تکنولوژی پیشرفته . فراری اگه مثل لامبورگینی و پورشه و نیسان از سیستم awd استفاده کنه چی میشه؟؟؟؟؟!!!!!
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴همین چیزاس که فراری و خاص و خاص تر میکنه دیگه…..
وحید
۲۳ مهر ۱۳۹۴هم طراحیش خاص شده هم طراحی فراری و حفظ کرده
طراحی عقبش حرف نداره
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴اول که رو نمایی شد
اضطراب داشتم چون واقعاً از طراحی عقبش ناراضی بودم
اما الا باید اعتراف کنم که بی نظیره….
همچنان عاشقشم
reza
۲۳ مهر ۱۳۹۴awd فقط ماشینو سنگین تر میکنه ولی ب ثباتش رو پیچ ه هم اضافه می کنه
mohsen
۲۳ مهر ۱۳۹۴حرفی برای گفتن ندارم!!!
امید
۲۳ مهر ۱۳۹۴باید منتظر موند و دید جلو اونتادور سوپر ولوچه چیکار میکنه ؟؟
Erfan
۲۳ مهر ۱۳۹۴جای احمد نیشابوری خالیه. عاشق اف ۱۲ بود…
اف ۱۲ یه مدل خیلی خاص و تک بود و شاید باورتون نشه اما من بیشتر از لافراری دوستش دارم. این مدل هم واقعا شاهکاره. بی نظیره
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴درود بر عرفان جان دوست خوبم
و یک دنیا سپاس که به فکرم بودی
والا از شما چه پنهون، اخبار رو دنبال میکنم اما به خاطر درس و کارای دیگه، سرم خیلی
شلوغه نمیرسم بیام پدال یا مطلب ترجمه کنم.
هرچند که اگه بیام هم دیگه جمع، که مثه جمع اون روزا نیست، ولی خب داشتن دوستای
خوبی مثل شما بازم دل آدمو گرم میکنه،
درباره F12 هم باید بگم که من خبرشو درسایت های خارجی دیدم و گفتم صد در صد پدال هم اومده خبرش
گفتم بیام اینجا هم عشقمو بهش ابراز کنم
درسته همونطور که گفتی این ماشین بی نظیره، و یه هیولاست و هیولای زیبا، خوش صدا،
با اصالت و قدرتمند و گیرا، که به دل میشینه و حواس و گوش و چشم و دل هر ببینده ای رو
به خودش جلب میکنه
همچنان میگم که عاشقشم و هیچ خودرویی رو به اندازه ♥Ferrari..F12♥ دوس ندارم و نخواهم داشت.
مخلص داش عرفان و بچه های گل فراری باز…
Ahmad..F12
محمد
۲۳ مهر ۱۳۹۴فقط میتونم بگم خاک بر سر ایران خودرو
javad
۲۳ مهر ۱۳۹۴فقط میگم اووووووووف و دیگر هیچ
فراری یه تفاوتی با بقه هم رده های خودش داره یه اصالت خاص انگار واقعا روح داره …
امین قوامصفری
۲۷ مهر ۱۳۹۴جمله دوم لفظ قشنگی بود، در مطلب بعدی حتماً آورده میشه :)
امین
۲۳ مهر ۱۳۹۴طراحی بسیار زیبایی داره ،واقعا زیبا و باصلابت! ای کاش بیشتر از طراحی TRS استفاده میکرد
ولی یکم قیمتش زنندس! 800هزار دلارفک کنم تقریبا دو برابر نسخه استاندارد برلیتا باشه
Lambo
۲۳ مهر ۱۳۹۴چقد خوله داخلش ،تکنولوژی که برا ساخت دریچه کولرش استفاده شده از پراید بیشتر بوده جانه خودم
Ali Reza
۲۳ مهر ۱۳۹۴اونقد تغییر نکرده که قیمتش از دو برابرم بیشتر بشه! قیمت پایش 400 هزار تا ولی…
.
.
همیشه با روح و روان ما بازی می کنه! ????
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴به هر حال خودرویی که با جون و دل براش کار بشه این چیزا هم به دنبال داره دیگه :)
naseaferari
۲۳ مهر ۱۳۹۴چیزی برای گفتن نمونده بهترین سوپراسپورت تمام دورانها فراری
لانتا
۲۳ مهر ۱۳۹۴واقعا زیباست اما با نیم نگاهی به قیمتش هوش از سر ادم میبره تقریبا250 هزار دلار از لامبورگینی سوپر ولوچه گرونتر!!!!!!!!!!!!! موتور قوی داره و شتاب خیره کننده اما به نظر من تو پیست پشت سر سوپر ولوچه قرار میگیره به دلیل awd بودن سوپر ولوچه که باعث میشه پیچ ها رو بهتر رد کنه!!!!! ولی در یک کلام دنیای دیگیه واس خودشه این Tour De !France
mohsen
۲۴ مهر ۱۳۹۴فراری از اولشم ملاک های لوکسو داره از تراکتور بر نگشته به سوپر اسپورت
لانتا
۲۵ مهر ۱۳۹۴این چه حرفی شما میزنی دوست عزیز از تراکتور بر نگشته به سوپر اسپورت !!!!! خود انزو فراری اول راننده تیم الفا بود بعد شرکت تولید اسیاب داشته بعد از چند سال تصمیم گرفته سوپر اسپورت بساز از اول ملاک های لوکس نداشته بلکه خودرو مسابقه ای می ساخته ! اصلا چرا فراری کارل بنز تو شرکت ساختمانی کار میکرده !! بی ام دبلیو از اول تو ساخت هواپیما بوده!!!! بنتلی موتور هواپیما می ساخته!!!! فری پورشه تو دایملر کار میکرده!!!!! بعد فورچیو لامبورگینی میشه تراکتور ساز!!!!!!!هیچ کدوم از این خودرو سازان بزرگ از اول تو این کار نبودن که بگن از اول گفتن من می خوام ماشین بسازم یک ایده باعث شده که ماشین بسازن !!!! چون لامبورگینی دوست نداره قرار نیست بگی که تراکتور ساز ماشین ساز نمیشه !!!!! پس اگه اینجوریه اسیاب سازم نمیتونه سوپر اسپورت بسازه!!!. فراری و لامبورگینی دو تا رقیبن که اگه یکیشون نبود دنیای خودرو کاملا بی معنی میشد.
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴دوستمون محسن جان درست میگه کاملاً
و منظورش این بود که از ابتدای تولیداتش سعی کرده لوکس هم باشه ضمن اسپرت بودن
و نگفت قبل از تاسیس شرکتش، لوکس ساز بوده، که میگید هرکدوم از بنیان گذاران قبلش یه کاره دیگه ای بودن
ارادت
مهدی
۲۳ مهر ۱۳۹۴دوستان توجه کنن این ماشین جی تی هست و اگه با سوپراسپرت هایی مثل اونتادور و غیره مقایسه میشه بابت قابلیتهای فراتر از سگمنت خودش هست
enzo
۲۳ مهر ۱۳۹۴دقیقا
پیشروترین gt دنیا که فراتر از کلاس خودش رقابت میکنه
سجاد13
۲۳ مهر ۱۳۹۴عالیه. سوپر اسپرت باید تو این مایه ها باشه نه مثل بوگاتی جدید که اصلا قیافه یه ماشین مسابقه رو داره
حمید
۲۳ مهر ۱۳۹۴رقیب مستقیم اونتادور اس وی ( سوپر ولوچه )
moein
۲۳ مهر ۱۳۹۴سلطان بی چون و چرا . . . فراری
احمد باقری
۲۳ مهر ۱۳۹۴خیلی عالی شده.
1A1
۲۴ مهر ۱۳۹۴دوستان شرمنده یکم دیر رسیدم ولی خوب جاش رسیدم.اول از همه یه سلام و خسته نباشید به امین اقای زحمت کش بعدم سلام به همه ی دوستای عاشق و تایپ طلا ممنون از تک تک نظرای عالی.عاشق برلینتتا هستم.بریم سر اصل مطلب جلوش انگار تیون شده اون حس یه نسل جدید از یه شرکتو نمیده، عقبشم قاطی پاتیه.ای کاش شگفت زده تر میشد چشارو یکی دو سانت میداد جلو،ولی بازم مرسیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی…
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴دوست عزیز
اینم نسل جدید نیس
فراری برای هر مدلی بعد از ورودش یه نسخه سریع تر از همون مدل رو میزنه و این همون نسخه ست از F12،
قرار نبوده نسل جدید باشه که بگیم تغییرات کمه یا حس نسل جدیدو نمیده!
عقبش هم قاطی پاتی نیست، تا چند روز دیگه خواهی دید که همه چیزش چقدرررر آرگونومی داره و هماهنگ و فوق العاده ست….
ارادت
enzo
۲۵ مهر ۱۳۹۴دقیقا
همونطور که 599gto مدل آپگرید شده 599GTB Fiorano بود الان tdf هم
ورژن آپگرید شده berlinetta حساب میشه
یه جورایی tdf جانشین gto هستش
Ahmad..F12
۲۶ مهر ۱۳۹۴بله انزو جان
قرار بود با نام F12 XX معرفی بشه که شد TDF
ولی در مجموع بله درست میفرمایید،
انزو–> انزو FXX
599–> 599 GTO
458–> 458 Speciale
F12–> و F12 TDF
لافراری–> لافراری FXXK
و…..
ارمان
۲۴ مهر ۱۳۹۴0-200 ،8ثانیه
یه لیوان ابقند لطفا
یه پارچ لطفا
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴7.9 ثانیه :) :) :) :) :)
اونم با موتور تنفس طبیعی و دیفرانسیل عقب بودن
چرا که اگه چرخها تمام قدرت و گشتاور موتور رو بتوننن کنترل کنند و به آسفالت بچسبند، این رقم خیلی تخیلی تر از این حرفا میشد… ♥♥
Ferrari
۲۴ مهر ۱۳۹۴درود..0تا 200فقط 7.9 ثانیه؟؟ تقریبا با رکورد بوگاتی برابره. واقعا بینظیره. البته اگه با لامبورگینی اونتادور سوپر ولوچه مسابقه بده قطعا پیروز میشه.
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴اونتادورسوپر ولوچه، هم تمام چرخ متحرکه و هم حدود 200 کیلو سبک تره ولی بازم در خط مستقیم حریف این سالار نمیشه
Archi KHAN
۲۵ مهر ۱۳۹۴فراری بی نظیره …
هژبر
۲۵ مهر ۱۳۹۴ادم لذت میبره
هر سال بهتر
هر روز بهتر
هر دقه بهتر
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۴در آخر از دوست و همکار خوبم آقا امین تشکر میکنم بابت مطلب خوبش
فراری بهترینه
F12 بهترین، زیباترین، خوش صداترین، اصولی ترین، و ناب ترین خودروی اسپرت دنیاست….
محمد رضا
۲۰ آبان ۱۳۹۴کلا از هر چیز ایتالیایی حالم به هم می خوره. همه چیزشون کلاهبرداری و دزدیه. مخصوصا اتومبیلهاشون حالا چه فراری چه لامبو چه فیات. یه چیز مزخرفی که توی خودروهای ایتالیایی هست اینه که با تمام زشتی و بی سلیقگی که توی طراحی اکثر خودروهاشون هست سعی می کنن با تبلیغ و مانور روی گذشته ی هنری ایتالیا حتی چیزی مثل 458 ایتالیا که به نظرم زشت ترین فراری تاریخ بود رو به عنوان یک شاهکار هنری به مشتری های پولدار عشق پز و کلاس بندازن. هربار که یک خودرو از فراری یا لامبو بیرون میاد یاد فیلم شغل ایتالیایی می افتم. اتومبیلهایی با مصرف بالاا بدون توجه به محیط زیست با هزینه ی نگهداری بالا بدون کوچکترین توجه به صرفه جویی اقتصادی و با کیفیت نه خیلی عالی و تقریبا خودروهایی به طور کامل بی خاصیت. تنها کارکردشون سرعت و شتاب بالا و به خطر انداختن جون سرنشنیان در حالیکه هیچگاه نشنیدم این کمپانی های اسپرت ساز ایتالیایی روی سیستمهای ایمنی خودرو به معنای واقعی تمرکز و تلاشی داشته باشند. یک چیز دیگه که حتی بیشتر براشون مهمه طراحی عجیب و گاهی بی نهایت بدترکیب مثل همین مدل جدید اف 12 هستش که آدم خیال میکنه یک قورباغه رو تبدیل به خودرو کرده باشند یک نشان اسب هم روش گذاشته باشن. امروزه فراری خیلی فریبکار تر و کلاهبردارتر از لامبو هست که لامبو هم تنها از زمانی که زیر پوشش آیودی رفت بهتر شد وگرنه مدلهای قدیمی ترش به مراتب از محصولات فراری آشغالتر هستند. به نظر من بهترین اسپرت ساز جهان بی چون و چرا پورشه هست که هم روی ایمنی هم تکنولوژی زیست محیطی کار میکنه و خودروهاش همیشه زیبا و عالی هستند بعد از اون بی ام دابلیو و مرسدس بنز. ولی یک برند هست که اصلا چیز دیگری است. اسپرت ساز درجه ی یکی نیست ولی زیبایی محض در کنار کیفیت و لوکس بودن تا بالاترین اندازه در نام این برند موج میزنه و اون چیزی نیست جز شاهکار خلقت آستون مارتین.
محمد
۱ شهریور ۱۳۹۵موتور V12 محشره ولی به قول جرمی کلاکسون قدرتش یکم زیادیه ولی عالیه
Ali keyhani
۱۶ شهریور ۱۳۹۶وقتی بهش نگاه میکنم هوش از سرممیره یه حس خاصی به فراری دارم که هیچوقت به لامبو نداشتم.